Gulvstående 1 sc clone?!

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Hei
Har en litt vill tanke om kanskje bygge en slik. Har fundert en del på 1 sc, men det ene fører til det andre...
Tanken var å ha en 1 sc i toppen, for så å skille den godt fra bassrommet under hvor det var tenkt en sidemontert bass. En 8-10" eller feks to 6,5" eller noe. Hvis kabinettet må bygges dypere, vil det bli ett eget sandfyllt rom bak 1 sc. Diskanten må vel midtstilles også, så det er mulig å få prøvd bassen ut til begge sider.

Er dette helt på tryne?
Hva med følsomhet og delefilter?

Tanken er jo om det rett og slett lar seg gjøre å få en 1sc clone med bass. Ikke nødvendigvis så dyp, men med kropp ;D

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.206
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Jeg syns nå bassen til 1sc har kropp jeg da.

Hat tenkt på noe av dette samme, men da en gulvstående versjon med et basselement ekstra. Da kan en heve følsomheten litt vil jeg tro, men samtidig skal en være god i filterdesign. Filteret er nok mye av hemmeligheten i 1sc, det vil si det er vel ikke så hemmelig lenger.

HUsk at 1sc ikke er så følsom som proac vil ha det til. High fidelity målte den til 82,5 db/1m/1w tror jeg.
Egenfølsomheten på basselementet er på 86 db mener jeg å huske.

Tror det kan bli vanskelig den løsningen du sikter til. En av grunnene til at respons 1 spiller bra er de små og raske elementene. Du må finne tilsvarende elementer som spiller like raskt og i tillegg dypere i bassen. Helst av samme materiale for å få samme lydsignatur vil også tro. Ikke enkelt dette. Mange bruker to subber til disse høyttalerne med hell.

Håvard

O

OivindJ

Gjest
Haavard skrev:
Tror det kan bli vanskelig den løsningen du sikter til. En av grunnene til at respons 1 spiller bra er de små og raske elementene. Du må finne tilsvarende elementer som spiller like raskt og i tillegg dypere i bassen. Helst av samme materiale for å få samme lydsignatur vil også tro. Ikke enkelt dette. Mange bruker to subber til disse høyttalerne med hell.
Hva med SEAS W18E001? Ikke noe stort element, men kan skrive under på at de spiller dypt (pga liten magnet?), ikke spess lettdrevet da..

Hvorfor ikke i front?

Ikke enig i at 1sc spiller bass. Og hvorfor ikke en variant med bedre diskant elementer? Troels har litt å velge blandt.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.206
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Velger du en proac med bedre diskant elementer er det lenger ikke en proac.
Det er mulig å lage en eksakt kopi av Proac respons 1s, da dette er elemneter som er tilgjengelige. Det eneste som kan by på problemert er å få tak i samme kondensatorer og slikt til delefilteret.

Når jeg referer til bruk av to aktive basser, så er det fordi dette er en løsning som er velprøvd og som mange mener fungerer. Det vil si de greier å integrere to slike subber med proacene og resten av rommet.

Begynner du å gjøre noe med kassa til Proac respons 1, så er det vel heler ikke en proac lenger. Den skal bygges i 19mm mdf og skal ha de målene. Øker du dybden og lager sandkammer bak, så får du en bra jobb med å montere et bassrefleks rør der, med sanddemping vil du gi kassen andre egenskaper som påvirker lyden.

Kjenner ikke til elementet som er nevnt her, men er det et magnesium elemet så har det en annen signatur enn det poltpropylene elemetet som står i 1S. En skal ha gode kunnskaper om filter om en skal integrere et element sammen med en annen høyttaler. Jeg kjenner ikke til så mange på forumet som jeg med hånden på hjertet kan si kunne gjøre dette. Ser ikke bort i fra at de finnes.

Frekvensresponsen til 1s er noe spesiel. Den er tunet litt i bassen, med det mener jeg at den har en heving ved ca 60-70 hz og nedover, mulig jeg husker feil. Dette gjør at 1s er litt feit og sjarmerende i lyden. Ikke korrekt. Hvordan skal en integrere en slik tuning?

Jeg sitter ikke med fasiten her, og jeg kan lite om delefilter og konstruksjon av høyttalere. Det jeg kan er å lytte til 1s, den spiller hos meg. Dette er en fantastisk høyttaler, og du kødder ikke med den ;D

Lykke til med prosjktet.

Håvard

O

OivindJ

Gjest
Frekvensen på respons serien har vel både litt "heng" på midten og litt helling ja...

Tror ikke du får det gjennomsiktige elementet uten å godsnakke litt med noen, mener de er lagd spessielt for ProAc.

W18E001 er Seal excel. Det er elementet i D15 også, men W18E001 har liten magnet(dyp bass!), krever effekt og fungerer i motsetning til Proac dårlig med bitte små rør greier :) .

SPENNENDE PROSJEKT!!!

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.206
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Kan hende 1sc har spesialelementer, men 1 og 1s (er det noen som heter det?) har det ikke. I disse sitter standard seas og scan speak.

D15 funker med rør, gjør den ikke?
Mener det er flere i Proac tråden som bruker denne med rør saker.

Håvard

O

OivindJ

Gjest
Haavard skrev:
Kan hende 1sc har spesialelementer, men 1 og 1s (er det noen som heter det?) har det ikke. I disse sitter standard seas og scan speak.

D15 funker med rør, gjør den ikke?
Mener det er flere i Proac tråden som bruker denne med rør saker.

Håvard
Jeg finner ikke det gjennomsiktige elementet med "kobber kon" hos Eltek i alle fall.

D15 funker nok fint med små rør-saker, det andre elementet derimot har MYE dypere bass, men det funker nok ikke med små rørsaker. Begge elementene er i samme serien fra Seas. Bare ment til opplysning (for vurdering) . :)

Edit: Jeg mener: Tipper det blir vanskelig å finne et lite raskt basselement med dyp bass som OGSÅ er lettdrevet

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.206
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Skjønner.
De første i respons 1 serien haddde svart kon, dette er et standard element.
1sc har kobbercon og er sikkert forkskjellig.

Det elementet du sikter til er sikert veldig bra, men jeg synes kanksje det kan være et dårlig valg da respons 1 trives veldig godt med rørforsterkere. Hva som er en liten rørforsterker vet ikke jeg hva du mener med, min er 45 watt. Det holder til respons 1, selv om den sikkert kan spille bedre med en større sak, enn for den saks skyld en mindre en ;D. Ingen fasit her.

Håvard

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Ok gutter, bra med litt engasjement her. Først og fremst så har du jo ett godt poeng med med sandkammer og bassrøret Haavard, det hadde jeg faktisk ikke i tankene. Der ser dere hvor godt gjennomtenkt dette prosjektet er ;D
Det med kasseresonans er jo også noe å tenke på. Hva med å beholde den orginale dybden på kabinettet og føye til det Seas elementet med liten magnet? Hmmmmf, det var det med filter da..

O

OivindJ

Gjest
Haavard skrev:
Skjønner.
De første i respons 1 serien hadde svart kon, dette er et standard element.
1sc har kobbercon og er sikkert forkskjellig.

Håvard
Riktig :)

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Her er det vel ikke snakk om å lage en kopi?? men utvide til en treveis, slik at seas elementet spiller kun mellomtone og bassrefleksøret er da unødvendig...

Elementet med kobber kan skaffes fra Seas, men om det er så kjapt og så veldig bra blir en annen diskusjon... min erfaring er at større elementer som ikke trenger å vandre så mye for å oppnå samme lydtrykk blir kjappere

grunnen til at Proac har valgt kun 19mm som det ble sagt lenger opp, er nok pga pris og ingen ting annet, tykkere vegger er da bare et pluss

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.206
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
val skrev:
Her er det vel ikke snakk om å lage en kopi?? men utvide til en treveis, slik at seas elementet spiller kun mellomtone og bassrefleksøret er da unødvendig...

Elementet med kobber kan skaffes fra Seas, men om det er så kjapt og så veldig bra blir en annen diskusjon... min erfaring er at større elementer som ikke trenger å vandre så mye for å oppnå samme lydtrykk blir kjappere

grunnen til at Proac har valgt kun 19mm som det ble sagt lenger opp, er nok pga pris og ingen ting annet, tykkere vegger er da bare et pluss
Begrepet clone er brukt i trådstarten her, clone er for meg en eksakt kopi.

Stemmer at elementet kan skaffes.
Om det er bra er også en diskusjon, men siden 1sc er en klassiker blir den vel også sett på som en god høyttaler.

Det kan godt hende at 19 mm er valgt på grunn av pris, men det er vel ikke an absolutt sannhet at tykkere vegger er et pluss.

Håvard

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
For å si det sånn, så tok jeg 1sc som ett utgangspunkt. Har hørt disse flere ganger i Torggata. Elsker simpelten den lyden.
Jeg hadde nok ikke regnet med at det lot seg gjøre å bare føye til mer plank og en 8 tommer. Men med 1sc i tankene, så kan vi jo se hvor det bærer hen.

Ser for meg en diskant, ca 4"-5" mellomtone og 8" sidemontert bass. Maks høyde på 95 cm uten spikes.
Grunnen til denne type kabinett, er at det ser bedre ut i stua rent waf messig, + at jeg liker designet.
Om det er optimalt lar jeg andre ta seg av ;D

Og hvis prisene på elementene ikke ligger over midt på treet så er jo det også bare flott.

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.206
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Hadde jeg vært deg Torsen hadde jeg gått for å lage en kopi av 1s. Du vil komme veldig tett på originalen.
Etter på kan du lage en basskasse i samme bredde som 1s, men som er dypere. Da vil det være enkelt å sette inn en sidemontert bass i den. Denne kassen kan fungere som stativ for 1s clonen. Lag den gjerne solid med sandkammer.

Fordelen er at da kan du få den lyden du elsker, den fra 1s, samt at du kan, om du er heldig greie å få litt ekstra bass. Skulle du ikke greie å intergrere denne bassen, sitter du iallefall igjen med 1s som fungerer, og et solid stativ.

Jeg har ingen ide om hva slags basselement som kunne passe, eller hvordan du rent teknisk skal løse dette. Kanskje kunne du spørre om hjelp på forumet. Som jeg tidligere har nevnt ser jeg på hevingen i de nedre frekvenser hos 1s som en utfordring. Kanskje har noen her et forslag på å få til en sømløs integrering her? Er det en løsning å kludre litt med porten på 1s?

Håvard

O

OivindJ

Gjest
Enig med Haavard.

1s har et par "bratte daler" på frekvens responsen, men disse hører en naturligvis ikke like godt som en ville ha hørt "peak"er.

Om det blir en liten glippe imellom der bassen til 1s slutter og der bassen til basskassene begynner, så tror jeg ikke det er så farlig. Faktisk tror jeg det er den letteste måten å få et godt resultat på når det gjelder dette prosjektet.

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Når det gjelder Proac og tykkelse på kabinett, så mener Kim på Lyric at de bygges med 19 mm mdf kun for lyd og ikke kostnadsbesparelse. Han hevder sågar at noen utgaver har 14mm i sidevegg. Høres spinkelt ut mener nå jeg...

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Men på en annen side, så høres mine Xavian ht nesten FOR velbyggde ut. Kabinettet er helt dødt ved knoketesten. AN er vel ett eksempel på hvor de integrerer kasseresonansen i lydbildet. Ut i fra det lille jeg kjenner til de....

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Torsen skrev:
Når det gjelder Proac og tykkelse på kabinett, så mener Kim på Lyric at de bygges med 19 mm mdf kun for lyd og ikke kostnadsbesparelse. Han hevder sågar at noen utgaver har 14mm i sidevegg. Høres spinkelt ut mener nå jeg...
Det er klart han mener at det er kun det lydmessige som bestemmer kabinettkonstruksjonen ;) det må han jo mene

Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
94
Haavard skrev:
val skrev:

Begrepet clone er brukt i trådstarten her, clone er for meg en eksakt kopi.

Stemmer at elementet kan skaffes.
Om det er bra er også en diskusjon, men siden 1sc er en klassiker blir den vel også sett på som en god høyttaler.

Det kan godt hende at 19 mm er valgt på grunn av pris, men det er vel ikke an absolutt sannhet at tykkere vegger er et pluss.

Håvard

Det blir vel ikke en eksakt kopi når han skal ha et ekstra basselement eller hur?

mindre kassevibrasjoner er et pluss! Det er bl.a. det du betaler for når du velger dyrere konstruksjoner, da kabinettet ofte er det du betaler mest for i en høytaler.. det er en grunn til at høyttalerkonstruktører bruker dobble vegger, aluminium, mange avstivere ++ i sine toppmodeller... mer av energien går ut igjennom elementet fremfor vibrasjoner i kassa!

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
Okay folks, tror vi legger denne ballen død. Er nok smartere å gå for en ren 1sc klone med en sub hvis behov....

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
2.206
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Syns da ikke det er noen tøff tone her Torsen.
Vi tåler såpass vil jeg tro, iallefall jeg.

Jeg har sagt mitt, bygd en clone av 1s. Etterpå kan du pørve å få til ei basskasse. Går ikke det, behold clonen og du har alikevel en fantastisk høyttaler i mine ører. Val har jo litt rett, en 1s clone med bassunderstell er ikke lenger en clone. Men clonen alen er en clone, uff ble vanskelig dette ;D

Håvard

O

OivindJ

Gjest
Haavard skrev:
Syns da ikke det er noen tøff tone her Torsen.
Vi tåler såpass vil jeg tro, iallefall jeg.

Jeg har sagt mitt, bygd en clone av 1s. Etterpå kan du pørve å få til ei basskasse. Går ikke det, behold clonen og du har alikevel en fantastisk høyttaler i mine ører. Val har jo litt rett, en 1s clone med bassunderstell er ikke lenger en clone. Men clonen alen er en clone, uff ble vanskelig dette ;D

Håvard
A clone of a clone of a clone? ;D

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
He he, neida, ikke noe vondt ment fra min side. Respekterer alle innspill dere har kommet med. Men fant altså etterhvert ut at det er bedre å gå for en ren klone.

norcad

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2006
Antall liker
22
Ønsket om å utvide en god stativhøyttaler til fullrange med også gode bassegenskaper er selvfølgelig i utgangspunktet en god ide.
Men jeg tror det er bare en vei å gå hvis man vil oppnå dette uten å ødelegge lydsignaturen til høyttaleren, og det er med aktiv sub.
Grunnen til den lave følsomheten er baffelstep kompensasjon, i tillegg er vel den noe "overdrevet" på 1SC, for å oppnå en liten loudnesseffekt. Det er nok også noe av grunnen til at mange liker lyden i den. Våre ører er som kjent ikke frekvenslinjære i seg selv.
For å kompansere for en liten baffel, er altså alt over baffelstep dempet og dermed synker jo følsomheten. Bruker man samme elementer og filter i en større baffel blir mao dette feil. Feil blir det også hvis man setter den direkte på en basskasse, idet da bass/mellomtone elementet vil "se" en lenger avstand nedover før bassen går over fra 2pi til 4pi.

Og som nevnt over, er det ikke noe garanti for at et stivere bygget kabinett gjør lyden i en kjent konstruksjon noe bedre, snarere tvert imot. I utgangspunktet er jo stivt og dødt det beste, men i en ferdig konstruksjon er jo filteret konstruert med en ferdig bygget kasse og dens evnt resonanser og klangkarakter er dermed en av mange elementer som tilslutt gir konstruksjonene dens gode lydkarakter. Bygger man kassen stivere endres høyttalerens lydsignatur, og altså ikke alltid til det bedre.

I teorien ville det vært en ide og fjernet baffelstep kompensasjonen fra filteret, og dermed øket følsomheten men mistet bassen. Deretter kunne man satt inn et dedikert basselement og latt dette spillt fra baffelstep og ned. Altså en 2,5 veis. Høres enkelt ut i teorien, filteret til bassen kan også gjøres enkelt, men klare dette uten for store faseproblemer, og ikke minst klare å bygge et nytt filter til 1SC uten BS kompensasjon med som samtidig beholdt lydsignaturen? Neppe!

Bygg heller en aktiv sub, så er mulighetene rundt både delefrekvens og fase så mye enklere! ;D

Torsen

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2005
Antall liker
152
norcad skrev:
Ønsket om å utvide en god stativhøyttaler til fullrange med også gode bassegenskaper er selvfølgelig i utgangspunktet en god ide.
Men jeg tror det er bare en vei å gå hvis man vil oppnå dette uten å ødelegge lydsignaturen til høyttaleren, og det er med aktiv sub.
Grunnen til den lave følsomheten er baffelstep kompensasjon, i tillegg er vel den noe "overdrevet" på 1SC, for å oppnå en liten loudnesseffekt. Det er nok også noe av grunnen til at mange liker lyden i den. Våre ører er som kjent ikke frekvenslinjære i seg selv.
For å kompansere for en liten baffel, er altså alt over baffelstep dempet og dermed synker jo følsomheten. Bruker man samme elementer og filter i en større baffel blir mao dette feil. Feil blir det også hvis man setter den direkte på en basskasse, idet da bass/mellomtone elementet vil "se" en lenger avstand nedover før bassen går over fra 2pi til 4pi.

Og som nevnt over, er det ikke noe garanti for at et stivere bygget kabinett gjør lyden i en kjent konstruksjon noe bedre, snarere tvert imot. I utgangspunktet er jo stivt og dødt det beste, men i en ferdig konstruksjon er jo filteret konstruert med en ferdig bygget kasse og dens evnt resonanser og klangkarakter er dermed en av mange elementer som tilslutt gir konstruksjonene dens gode lydkarakter. Bygger man kassen stivere endres høyttalerens lydsignatur, og altså ikke alltid til det bedre.

I teorien ville det vært en ide og fjernet baffelstep kompensasjonen fra filteret, og dermed øket følsomheten men mistet bassen. Deretter kunne man satt inn et dedikert basselement og latt dette spillt fra baffelstep og ned. Altså en 2,5 veis. Høres enkelt ut i teorien, filteret til bassen kan også gjøres enkelt, men klare dette uten for store faseproblemer, og ikke minst klare å bygge et nytt filter til 1SC uten BS kompensasjon med som samtidig beholdt lydsignaturen? Neppe!

Bygg heller en aktiv sub, så er mulighetene rundt både delefrekvens og fase så mye enklere! ;D
Denne forklaringen ga en amatør som meg forståelse for at dette kan bli vanskelig. Takker ;)
Er det noen her inne som kan rammse opp noen 1sc kit rundt om i verden ville jeg blitt glad. Gjerne med ferdig kabinett. Finnes det noen i kina tru?

andreas

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.10.2003
Antall liker
152
OT: Har aldri kommet over KIT av denne høytalern, og om det skulle finnes slike vil det uansett være en helt annen høytaler. Om det er lyden fra orginalen du vil ha så kjøp en brukt. Det finnes mange av dem på markedet (jeg skal ikke selge mine, bare så det er sagt) og prisen er ikke så gal i de fleste tilfeller.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
Jeg vet jo ikke hvem som er underleverandører av elementer til ProAc, men med unntak av fasepluggen, så synes jeg jo denne visuelt minner om bassmellomtonen i 1sc:
http://www.seas.no/seas_line/woofers/H822.PDF
Seas H822-elementet (som faktisk er utgått) passer fint i et kabinett med internt volum på 6-10liter, og hvis vi antar 7,5liter, så kan en bassreflekstuning på 45-50Hz passe bra. Med en port på 4 cm i indre diameter, så blir lengden da omtrent 15-20cm.

EDIT: Et annet element som ligner veldig (enda mer enn H822, siden det har faseplugg) er Seas H702 T14RCY/P-H (som fortsatt er å få kjøpt, selv om det er merket som utgått hos Seas):
http://www.seas.no/seas_line/woofers/H702.pdf
Seas H702-elementet har jeg ikke funnet detaljert datablad på, men det lå inne i WinISD-databasen min, og det har god følsomhet, og fungerer bra i samme avstemming som H822 over (7,5liter, 45-50Hz bassrefleksavstemming).

Tror du skal slite litt med å finne akkurat samme bassmellomtoneelement som ProAc har i 1sc, siden de skriver dette om elementet de bruker:
"This latest model incorporates a sensational new bass/midrange unit, manufactured exclusively for ProAc. This driver features an innovative copper magnet and phase plug assembly which has produced startling sonic improvement"

Topp Bunn