Gulvstående høyttalere, max 2000 kr/paret?

T

theStig

Gjest
Jeg er på jakt etter et par gulvstående høyttalere til bakgrunnsmusikk i stua, til max 2000 kr paret. Siden jeg har minimal oversikt over hva som finnes i markedet i dette segmentet, spør jeg "ekspertisen" her...

Prioritert:
- Homogen klangbalanse
- Naturlig/behagelig klang

Ikke prioritert:
- Dypbass
- Lydtrykk
- Dynamikk

O

OldBoy

Gjest
Argon 6140 kan absolutt anbefales. Hvis 2k er grensen. Jeg hørte nylig disse på Hi-Fi-Klubben sammen med en nevø. Ganske utrolig lyd til under 2k. Som gulvstående høyttalere flest trenger de litt forsterkerkraft. Tror jeg hørte dem med en NAD-forsterker, men husker ikke hvilken.

T

theStig

Gjest
Effekten er ikke noe problem, har jeg 2x600W (4 ohm) tilgjengelig... :)
Får ta meg en tur på klubben å sjekke disse Argon kassene tror jeg.

O

OldBoy

Gjest
Effekten er ikke noe problem, har jeg 2x600W (4 ohm)  tilgjengelig... :)
Får ta meg en tur på klubben å sjekke disse Argon kassene tror jeg.
Det høres ut som en ganske voldsom "overkill", men du har vel dine grunner. Du er i hvert fall sikret å få lyd ut av Argon-kassene, hvis du skulle velge å kjøpe dem.

:) :) :)

T

theStig

Gjest
Poenget mitt er å få til et anlegg #2 billig og enkelt. Jeg har en 2x600W PA-forsterker stående samt en DVD-spiller med volumkontroll. Da mangler jeg jo bare et par høyttalere, ikke sant?

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
26.739
Torget vurderinger
24
Et par brukte Epos hvis du er heldig, det skal jeg ha i stua om det blir dedikert lytterom noen gang.

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.260
Torget vurderinger
4
Har du kikket på børsen?

Ligger et par Kef Q3 der til 1500,-

pelsjeger

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.04.2004
Antall liker
1.260
Torget vurderinger
4
Et par brukte Epos hvis du er heldig, det skal jeg ha i stua om det blir dedikert lytterom noen gang.
Ligger et sett med ES11 på børsen til 2800,- med stativer.

- Homogen klangbalanse

Om du viker fra gulvstående-kritereiet og velger disse tror jeg du vil bli positivt overrasket. Dette er dog ikke en høyttaler som maskerer dårlige kilder.

Edit: Dette var selvfølgelig myntet på Stig, jeg har allerede lurt fosse til å kjøpe et sett epos til mammaen sin.

O

omholt

Gjest
Prioritert:
- Homogen klangbalanse

Ikke prioritert:
- Dypbass
- Lydtrykk
- Dynamikk
Jeg tror du må ut på bruktmarkedet for å finne gulvstående som fyller disse kravene. Ligger en del på finn.no
Er satelitter uaktuelt?
Dynavoice F6 regnes som klart bedre enn Argon, men de er litt rocka høyttalere. QLN som selges hos hificenter kjeden er i samme gate. Argon har jeg bare hørt negativt om, men det er jo bare å sjekke de ut.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
26.739
Torget vurderinger
24
Ligger et sett med ES11 på børsen til 2800,- med stativer.

...

Edit: Dette var selvfølgelig myntet på Stig, jeg har allerede lurt fosse til å kjøpe et sett epos til mammaen sin.
Hun føler seg alt annet enn lurt. Disse Eposene du linker til holdt jeg forresten på å kjøpe, kjekt å ha tenkte jeg, til jeg tenkte på hvor jeg skulle ha dem inntil videre....

Jeg hadde vel også droppet krav om gulvstående.

Proffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
2.923
Sted
Bæææærgen
Torget vurderinger
5
Et par brukte Carlsson OA 50? Burde kunne gi mange gode opplevelser, selv om det kanskje må påregnes litt oppgradering av elementer etter hvert.............

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
9.143
Torget vurderinger
1
Du får skrive et lite innlegg om hvordan de fungerer senere.

T

theStig

Gjest
PS. Jeg får de for 720 kr/paret, pluss frakt... antagelig blir frakt vel så mye som prisen på selve høyttalerne....

JanBanan

Fersking
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
0
Hvorfor gulvstående når trykk og bass er ikke-argumenter?

T

theStig

Gjest
Gulvstående fordi jeg skal ha de stående på gulvet... jeg misliker stativer av praktiske årsaker, dessuten koster stativer penger også.

Håper de dukker opp i dag... :)

Eneste nedtur i prosjektet til nå er at jeg har bare EN CD-spiller liggende som har volumkontroll - en discman fra 1997... But fear not - jeg har en liten Behringer mikser som sikkert duger bra som "preamp".

jowil

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.07.2006
Antall liker
9
Satt å titta på nipsbutikken netthandelen her om dagen. Endte med at jeg bestilte de samme høyttalerne. :p
Tror jammen jeg vant auksjonen med 720kr. Frakten ble 281, altså tilsammen 1001kr. Et billig eksperiment. :)

atonal

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.09.2006
Antall liker
425
Sted
Friedrichstadt
Blir spennende å høre hvordan dette låter sammenlignet med go`-anlegget i lytterommet? Og om du evt. vil høre forskjell på discman`en og en god DAC på disse ht?

T

theStig

Gjest
Nå har jeg kobla de opp i stua, og spiller litt bakgrunnsmusikk. Det umiddelbare inntrykket er alt annet enn nøytralt, men det hadde jeg vel neppe forventet heller. Klangbalansen er preget av mellomtonen .. eller snarere mangel på midbass. Helt ubrukelig rett ut av esken, men frykt ei: jeg koblet inn litt EQ og ga de litt mer i bånn samt noe mer øvre mellomtone (3 kHz), og vips ble det mer spiselig.

Noen har bemerket at de har kraftig bass... men det skjønner jeg ittno av. Enda jeg har de tett på bakveggen, synes jeg selve bassen er ok nok, og definitivt ikke for kraftig. Midbassen derimot savnes (uten EQ på).

Tror jeg skal kunne leve med de til bakgrunnsstøy nå....

T

theStig

Gjest
Liten tilleggskommentar: Jeg har også tippet ned diskanten littegrann nå. Litt EQ kan altså forvandle en totalt håpløs høyttaler til helt akseptabel! :) Flere andre (selv de dyre) høyttalere har godt av litt nøye tilpasset EQ. Rart at det skal være så totalt "ut" å bruke EQ i stereoanlegg.... hmm

O

omholt

Gjest
Liten tilleggskommentar: Jeg har også tippet ned diskanten littegrann nå. Litt EQ kan altså forvandle en totalt håpløs høyttaler til helt akseptabel! :) Flere andre (selv de dyre) høyttalere har godt av litt nøye tilpasset EQ. Rart at det skal være så totalt "ut" å bruke EQ i stereoanlegg.... hmm
I'm all ears hvis du eller noen andre legger ut enkel info om EQ og hvordan det brukes. Det høres for avansert ut for undertegnede.

Dr.No

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.07.2006
Antall liker
6
Torget vurderinger
15
EQ er pyton. Dog ikke hvis man kommer frem til den samme korreksjonen via dyrt digitalt romkorreksjonsutstyr. Da er det siste skrik. No

T

theStig

Gjest
EQ kan være fantastisk, riktig anvendt. Og det kan være katastrofe i ukyndige hender...

Vel... det jeg gjorde med disse billige høyttalerne var å koble inn en el-cheapo Behringer mikser, som har tre "tonekontroller", 80 Hz, 2.5 kHz og 12 kHz. Jeg rattet opp 6-8 dB ved 80 Hz, et par dB opp ved 2.5 kHz, og rattet ned et par dB ved 12 kHz.

Mikseren ser slik ut, og koster ca. 700 kr.

T

theStig

Gjest
Den kobles inn mellom CD-spilleren og effektforsterkeren.

O

omholt

Gjest
Den kobles inn mellom CD-spilleren og effektforsterkeren.
Åå, ikke verre. Trodde det var snakk om å rote inni høyttalerne. :D
Trenger uansett fantom mating til mikrofon, så da kan kanskje en slik mikser være en god idé. Men er usikker på jeg det ikke er bedre med ekstern lydkort for å få gode nok målinger.

O

omholt

Gjest
Hvordan er høyttalerne etter en tids bruk? Regner med de er innspilte nå.

T

theStig

Gjest
Jeg svarte på gamle HFS, innlegget forsvant i dragsuget.

Jeg er møkk lei disse Dynavoice høyttalerne jeg kjøpte. De spiller elendig, og nå holder jeg det ikke ut lenger. Jeg fikk de litt bedre med å heve de 10 dB ved 4 kHz (en kjempediger dip i responsen der), samt lukke portene og gi de litt mer bass. Men uansett er bassen bare bulder. Diskanten er grøt og mellomtonen enda værre. Disse høyttalerne er ubrukelige selv til bakgrunnsstøy!

Jeg beholder kassene, men all innmaten skal jeg skifte til noe brukbart. Og dermed ble det ikke så billig likevel nei... jeg kommer til å ta ut de to 6,5" elementene, og sette inn en 6,5" Seas coax driver, samt en billig Vifa 6,5" bass. Da blir det en 2,5-veis sak ut av det. Satser på enkle 1.ordens filtre her. Skal skrive mer om det når jeg har fått moddet de ferdig. Deler er bestilt. :)

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
theStig skrev:
Jeg svarte på gamle HFS, innlegget forsvant i dragsuget.

Jeg er møkk lei disse Dynavoice høyttalerne jeg kjøpte. De spiller elendig, og nå holder jeg det ikke ut lenger. Jeg fikk de litt bedre med å heve de 10 dB ved 4 kHz (en kjempediger dip i responsen der), samt lukke portene og gi de litt mer bass. Men uansett er bassen bare bulder. Diskanten er grøt og mellomtonen enda værre. Disse høyttalerne er ubrukelige selv til bakgrunnsstøy!

Jeg beholder kassene, men all innmaten skal jeg skifte til noe brukbart. Og dermed ble det ikke så billig likevel nei... jeg kommer til å ta ut de to 6,5" elementene, og sette inn en 6,5" Seas coax driver, samt en billig Vifa 6,5" bass. Da blir det en 2,5-veis sak ut av det. Satser på enkle 1.ordens filtre her. Skal skrive mer om det når jeg har fått moddet de ferdig. Deler er bestilt. :)
hehe.. skjønte du ikke var fornøyd..
Men etter moddinga blir det vel bra???
Kassa er solid nok bygd?

PK

T

theStig

Gjest
Det kan nok bli spiselig i det minste. Begge elementene jeg skal bruke har jeg gode erfaringer med fra før. Kassa virker greit, det er faktisk en avstiver i den innvendig også, og dessuten er det (overraskende nok) et vettugt dempemateriale innvendig.

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Antall liker
3
å hva blir prisen? tredobblet?

PK

T

theStig

Gjest
Nye elementer pluss filter er ca. 4000 veil, så da øker jo prisen litt kan du si... siden jeg ga 720 kr for høyttalerne i utgangspunktet.

Topp Bunn