Ønsker anbefaling Gulvstående høyttalere.

Sharkoon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
46
Sted
Sande
Tilbake i tenkeboksen....
Var på jakt etter et par nye høyttalere for et par år siden, det ble skrinlagt da det ble samboer og ny leilighet i stedet..
Nå er det på tide å jakte litt igjen, har snevret inn noen kandidater, men ønsker med denne posten enten: erfaringer eller noen tips til.? :)
De skal brukes til musikk 100%, står i en litt kronglete stueløsning. (sitte gruppe på ene siden og kjøkkenet på andre siden) Men får dermed lyd over alt. :)
Hegel H200 skal få mate de med strøm.
Har RF82 mk2 per nå, men kjenner at de har blitt litt for skarpe, masete og "upresise" i mitt øre. (Hegel er ingen drømme match, men hadde ECI-3 før denne, men var ikke fornøyd da heller.)
Ønsker en mer behagelig høyttaler, men gjerne en som også kan svinge rockefoten i ny og ne.
Liker litt punch, men trenger mer behagelige vokaler uansett volum samt gjerne litt trykk i mellomtonen.
Musikk som blir lyttet til: Det meste, men mye ala Dire Straits, Lindsay Stirling, Gabrielle osv altså hverken fugl eller fisk. (Ryker også på dance,trance og annet elektronika)
Budsjettet er 8-12k, brukt.
WAF er også ikke-eksisterende så lenge de ikke ser ut som vaskemaskiner, og ikke er hvite. :giggle:
Foreløpige kandidater:
Sonus Faber Venere 2.5
KEF Q950
SystemAudio Mantra 60/70.
Monitor audio Silver 8 eller lignende.

Jeg ønsker ikke elektrostater, stativ eller annet sært. :sneaky:
Fyr løs med erfaringer og/eller tips! :D

P

parafinoksen

Gjest
Ikke hørt selv. Er bare Troels Gravesen-eier og -fanboy :)

Her får du mye for pengene i alle fall: [Finn-annonse ble slettet av moderator – my bad. Søk på «gravesen» på Finn]

Sist redigert av en moderator:

brunBar

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.08.2021
Antall liker
850
Sted
Rogaland
Ikke hørt selv. Er bare Troels Gravesen-eier og -fanboy :)

Her får du mye for pengene i alle fall: xxxxxx
Har etterspørt dokumentasjon på selve byggingen og venter tilbakemelding. får håpe ikke Sharkoon kommer i forkjøpet !

Sist redigert av en moderator:

Sharkoon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
46
Sted
Sande
Har etterspørt dokumentasjon på selve byggingen og venter tilbakemelding. får håpe ikke Sharkoon kommer i forkjøpet !
Det går nok fint, da det skjer lite her før jul :LOL:

Så spennende ut, men lurer på om jeg har sett noe lignende (meget likt) med bunn montert element også?

P

parafinoksen

Gjest
Hadde jeg bodd i Norge, hadde jeg definitivt vurdert disse. Ev. gått et trinn opp i pris og kjøpt det andre Gravesen-paret på Finn, som er bygget av inselwind.

danelectro

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.08.2010
Antall liker
1.302
Det blir ikke stort behageligere enn Infinity Kappa9. Og som en ekstra bonus er de veldig fine å se på.

Antoine

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.09.2022
Antall liker
1.261
Sted
Oslo
Ønsker en mer behagelig høyttaler, men gjerne en som også kan svinge rockefoten i ny og ne.
Liker litt punch, men trenger mer behagelige vokaler uansett volum samt gjerne litt trykk i mellomtonen.

Det der er ofte litt utfordrende. Punch? Jo, da anbefales fort Klipsch ;). Vanskelig å få i både pose og sekk. Man må gjerne inn på en kompromiss. Hva med Viennna Acoustiscs Beethoven Concert Grand på finn? De er i alle fall varme og myke. Hvor mye de rocker vet jeg ikke.

7th-hifi

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2008
Antall liker
765
Torget vurderinger
8
Bergen hifi selger nå psb imagine x2t til halv pris, gode HT til det som vel må være en uslåelig pris. Bestilte meg ett par selv bare for å teste.. Utsjekk med Klarna og fri frakt.. de tror jeg kan trives med Hegelen til trådstarter 🎶 :cool: ja prisen ja; 8495,- norske kroner.

Sharkoon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
46
Sted
Sande
Det der er ofte litt utfordrende. Punch? Jo, da anbefales fort Klipsch ;). Vanskelig å få i både pose og sekk. Man må gjerne inn på en kompromiss. Hva med Viennna Acoustiscs Beethoven Concert Grand på finn? De er i alle fall varme og myke. Hvor mye de rocker vet jeg ikke.
Jeg har tidligere sett på disse også, men prismessig er de høyere opp enn hva jeg ønsker for øyeblikket. Men de ligger på listen over hva jeg ønsker å eie med tiden! 😊

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Antall liker
1.105
Det er ikke samme høyttaler, de er stygge, 9 er fin :)
Det er jo ikke akkurat enkelt å finne et par, også er effekttrinn å bruke også et problem.
Det samme gjelder 9.2i forøvrig. Jeg liker utseende på de begge.9.2i låter FANTASTISK med rett elektronikk. Rett og slett.
Jeg oppgraderte til Epsilon, og jeg er totalt bergtatt av dem. Noe av det bedre som har vært laget av høyttalere vil jeg påstå.

Sharkoon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
46
Sted
Sande
Bergen hifi selger nå psb imagine x2t til halv pris, gode HT til det som vel må være en uslåelig pris. Bestilte meg ett par selv bare for å teste.. Utsjekk med Klarna og fri frakt.. de tror jeg kan trives med Hegelen til trådstarter 🎶 :cool: ja prisen ja; 8495,- norske kroner.
Nei de er ikke helt uaktuelle de altså, send gjerne et lite pip når du har fått testa de. :)

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.871
Sted
Horten
Hva med JBL Studio 590. Har fått gode kritikker. Pent brukte til 6500.-. :cool:

• Liker
Reaksjoner: KMR

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.871
Sted
Horten
Du nevnte du kom fra Klipsch, men ønsket en litt mindre "opp-i-trynet" utgave. Ser at de JBL Studio serien ofte beskrives/sammenlignes med Klipsch på punch og live lyd, men nettopp litt mindre opp i trynet. :cool:

PS: Har ikke hørt de selv så kan ikke gi noen innspill der desverre. (og om jeg hadde hørt de så ville de blitt vurdert etter mine preferanse som ikke trenger å være lik andres)

• Liker
Reaksjoner: KMR

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
12.540
Sted
Smurfeland
Har hatt en del Klipsch selv, og når jeg innimellom får lyst på noe som er litt mindre på i toppen er det gjerne ting som Polk R500 jeg vurderer å prøve for tiden. Bare vurderer mind you, har ikke faktisk hørt dem selv.

Men jeg opplevede også at mine Klipsch RF52II ble en del smoothere i mellomtonen med nye kondensatorer i delefilteret.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.871
Sted
Horten
Det som kan forsøkes om man synes Klipsch er litt for på/skarp i melomtonen ( typisk gitarsolo-område som ofte blir skarpt ved litt volum) så kan man vha EQ dra ned litt ved 2 kHz. Ikke mye som skal til. :cool:

Arvilo

Medlem
Ble medlem
25.02.2022
Antall liker
6
Sted
Eggesbønes
Det som kan forsøkes om man synes Klipsch er litt for på/skarp i melomtonen ( typisk gitarsolo-område som ofte blir skarpt ved litt volum) så kan man vha EQ dra ned litt ved 2 kHz. Ikke mye som skal til. :cool:
Kan anbefale pylon Ruby 30 skikkelig gode,med bra trøkk, ikke skarpe,en nytelse å høre på

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.871
Sted
Horten
Hehe, blir ikke så enkelt valg for trådstarter å finne seg noe nytt. :cool:
Jeg har jo blitt tilhenger av høyttalere med litt store membraner for å få et god-trykk i mellomtone og detaljert bass. Da blir kassene jo litt store selvsagt......
I så måte er jo Magnat Transpuls 1500 er en rakker som spiller ordentlig live med godt trykk i mellomtone-bass. Ligger i samme bane som Klipsch, live og punch.
Men små er de som nevnt ikke. :rolleyes:

Sharkoon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
46
Sted
Sande
Pylon har jeg snusa litt på fra før av, men basert på hva jeg har lest (ja jeg er en sånn en:LOL:) så har den ikke truffet helt på hva jeg hadde tenkt, samt litt "rart" utseende..(?)

Magnat transpuls var en artig sak! men er de i samme gate, men prøver jo å komme meg ut av denne gaten.. Men likte utseendet på de, litt klipsch heritage aktig.
Størrelse er jeg ikke så nøye på, har meget fornuftig frue i hus :sneaky:

Hadde det vært enkelt, hadde jeg gjort det for lenge siden :LOL:

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.871
Sted
Horten
Usikker på hvilken gate du tenker på eller vil ut av, men de Magnat Transpuls 1500 som jeg foreslo som god kanditat for live lyd og god stemning er ikke oppi trynet som Klipsch. Ei heller den litt horn-aktige lyden de Heritage høyttalerene fort kan ha.
Man blir fort godt vant til store membraner og det som de gir. :cool:
Parre de med en litt kraftig forsterker (noe du jo har) så blir det fort god steming.

Men viktig å ikke glemme at rommet/plassering spiller en veldig stor rolle for lyden.

Sharkoon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
46
Sted
Sande
Usikker på hvilken gate du tenker på eller vil ut av, men de Magnat Transpuls 1500 som jeg foreslo som god kanditat for live lyd og god stemning er ikke oppi trynet som Klipsch. Ei heller den litt horn-aktige lyden de Heritage høyttalerene fort kan ha.
Man blir fort godt vant til store membraner og det som de gir. :cool:
Parre de med en litt kraftig forsterker (noe du jo har) så blir det fort god steming.

Men viktig å ikke glemme at rommet/plassering spiller en veldig stor rolle for lyden.
Tenkte på skarpenheten og at de kan bli litt påtrengende :p
Er jo en jungel der ute mtp alternativer :LOL:
Rommet er ikke optimalt, i beste fall er det greit. men får gjort svært lite med akkurat den biten dessverre.

P

parafinoksen

Gjest
Tenkte på skarpenheten og at de kan bli litt påtrengende :p
Er jo en jungel der ute mtp alternativer :LOL:
Rommet er ikke optimalt, i beste fall er det greit. men får gjort svært lite med akkurat den biten dessverre.
Hvor stort er rommet, og hvor nærme veggen må / hvor langt fra veggen kan høyttalerne stå? Sånne ting er også viktig å tenke på.

Sharkoon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
46
Sted
Sande
Hvor stort er rommet, og hvor nærme veggen må / hvor langt fra veggen kan høyttalerne stå? Sånne ting er også viktig å tenke på.
1671634191826.png

Lettere å bare lime inn utklipp fra leiligheten :giggle:
Markert i rødt der hvor høyttalerne står, står vel50-70cm fra vegg.
Som sagt, ikke optimal plassering.

P

parafinoksen

Gjest
Vis vedlegget 878663
Lettere å bare lime inn utklipp fra leiligheten :giggle:
Markert i rødt der hvor høyttalerne står, står vel50-70cm fra vegg.
Som sagt, ikke optimal plassering.
Kan du ikke bare hive ut spisestua, da, og gjøre det til musikkavdeling? :ROFLMAO:

Til optimal finlytting, hvis det er av interesse, da, bør du nok eksperimentere med plassering av lytteposisjon, men utover det er det jo fullt mulig å fylle rommet med musikk og moro. Med såpass mye luft til alle kanter vil jeg tro du trenger høyttalere som har trøkk nedover, og da må du nok opp i større kasser. Eventuelt spe på med subwoofere etter hvert.

P

parafinoksen

Gjest
Ettersom ideell plassering kan være litt problematisk hos deg, kunne kanskje Larsen vært et spennende valg? De er ekstremt plasseringsvennlige (laget for å stå inntil vegg) og fyller rommet med lyd, noe som gjør at en ikke må sitte med hodet i skrustikke i senter for å få flotte stereopresentasjon. Jeg vet ikke hvordan de er på punch og smekk, men de jeg har hørt, har i alle fall vært behagelige.

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.871
Sted
Horten
Larsen? Er det de høyttalerene som ser ut som en litt kunstnerisk søppelbøtte? :rolleyes:

Greit å ha høyttalere ja som har ev bassporter fremover ja. De kan oftest plasseres tettere på bakveggen.
Hva med Wharferdale Linton høyttalere? De er jo retro og den del mindre enn eks Magnat. De er vel tette/uten bassrefleksporter.

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Antall liker
1.336
Sted
Nadadouro, Portugal
Du kan kanskje finde et sett Carlsson OA50.3, jeg solgte jo mine sammen med mye annet snadder! Kombinert med et par små subs for litt ekstra "slam" og det at du bygger en "fot" til de, løfter de 30 cm opp fra gulvet, ja da skal du høyt opp i pris for å slå de. Noe helt annet er et sett vintage IMF TLS 50, de kan stå helt inntil veggen og du trenger ikke sub, meget meget bra!

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.871
Sted
Horten
Ha-ha. Ja, jo, og trådstarter skrev vel noe om å unngå sære ting. Selv synes jeg de er fine:

Vis vedlegget 878677
Var kanskje endel Larsen entusiaster som kjente en "disturbance in the force" nå ja...... :rolleyes:
De er spesielle, må nok lære å bli glade i dem. Og spiller de fint så blir man fortere glad i dem. (selv om det finnes mye annet av høyttalere som ser noe ehh.... spesielle ut også.):cool:

P

parafinoksen

Gjest
Var kanskje endel Larsen entusiaster som kjente en "disturbance in the force" nå ja...... :rolleyes:
De er spesielle, må nok lære å bli glade i dem. Og spiller de fint så blir man fortere glad i dem. (selv om det finnes mye annet av høyttalere som ser noe ehh.... spesielle ut også.):cool:
Ja, bevares. Larsen synes jeg imidlertid er både moderne og tidløse, og i og med at de er relativt små og kan stå tett på vegg, tar de ikke oppmerksomhet. Det er et alternativ som er verdt å vurdere. Synes jeg, da.

Sharkoon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
46
Sted
Sande
Kan du ikke bare hive ut spisestua, da, og gjøre det til musikkavdeling? :ROFLMAO:

Til optimal finlytting, hvis det er av interesse, da, bør du nok eksperimentere med plassering av lytteposisjon, men utover det er det jo fullt mulig å fylle rommet med musikk og moro. Med såpass mye luft til alle kanter vil jeg tro du trenger høyttalere som har trøkk nedover, og da må du nok opp i større kasser. Eventuelt spe på med subwoofere etter hvert.
Vi har faktisk tv stue der det er merket opp spisestue og motsatt. Så høyttalerne står mot spisestuen. Vurdert en subwoofer med tiden, men problemet er jo at jeg blir sliten av å høre på musikk over en liten tid ved litt høyere volum. Det å lytte har liksom forsvunnet litt… Derfor jeg ønsker nye høyttalere i første omgang. 😊 Tuningen kommer det også 😝

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.871
Sted
Horten
Finnes mye av høyttalere som ikke er skarpe eller annet som gjør at man blir sliten. Blir bare flere og flere forslag i denne tråden. :cool:
-Om du har mulighet til EQ, så vil jeg forsatt foreslå at du forsøker å dra ned litt ved ca 2kHz, så kanskje de Klipsch du har får tilbake lyttegleden.

Sharkoon

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.02.2008
Antall liker
46
Sted
Sande
Hadde jo helt glemt å nevne B&W.. kikket litt på CM9 og 683 s2 (førstnevnte har veldig varierende kritikker ser jeg, spesielt rundt bassen.)

Digital Eq har jeg prøvd, og jeg får ikke det til å virke hos meg, det blir enten skarpt/spisst/krevende eller dunpute.. Jeg har vegret meg leeeenge for å kvitte meg med de. (Prøvd 3 forskjellige forsterkere) men tror at jeg rett og slett har begynt å like litt annet? o_O Og ja, klar over at Hegel ikke er drømme match med Klipsch, EC var bedre diskantmessig, men var ikke helt det jeg ville ha det heller. :p

Powercon

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.09.2022
Antall liker
1.871
Sted
Horten
Om du er interessert i litt mere bass, så er det greit å se på spec på hvor fabrikanten oppgir laveste frekvens ved -3dB. De to fra B&W du nevner ligger høyt på 40 tallet og i start på 50 tallet.
Nå mener jo mange at en subwoofer er tingen uansett, men om du ikke vil dit så vil jeg anbefale å finne høyttaler som oppgis til å ha laveste frekens på 30 tallet i alle fall. (ved -3dB). Så kan man diskutere om hvor lavt det blir i rommet man har, etc. Men man har i alle fall potensiale for litt trøkk nedover. :cool:

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
21.154
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Digital Eq har jeg prøvd, og jeg får ikke det til å virke hos meg, det blir enten skarpt/spisst/krevende eller dunpute.. Jeg har vegret meg leeeenge for å kvitte meg med de. (Prøvd 3 forskjellige forsterkere) men tror at jeg rett og slett har begynt å like litt annet? o_O Og ja, klar over at Hegel ikke er drømme match med Klipsch, EC var bedre diskantmessig, men var ikke helt det jeg ville ha det heller. :p
Litt nysgjerrig på hva slags DSP du har prøvd...

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.151
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Go low. Dropp «moderne» søyle høyttalere ala Klipsch Rf/Rp (Som aldri låter bra uansett stue/rom)
Kasser med litt volum på lave stativer, 2-3 veis med god størrelse på elementene så du får «gruntet»/fylden i bunn, litt skikkelig smekk, og for all del ingen horny trakt i toppen. Problemet med de du har, er vel at det blir spisst og ubehagelig lenge før du opplever trykk og fylde, da rommet ditt totalt er relativt stort og kanskje lite dempet(?)
Se også etter noe med porter i front så du kan ha de nærme vegg og få litt forsterkning om behov.

Ser Larsen nevnes, en helt knall høyttaler (Har de minste i boden selv) om du har en hel og solid bakvegg, uten åpninger på siden av høyttalerene som det ser ut som du har. Fylden/bassen forsvinner under slike forhold.
Ellers kan rundstrålere være verdt å teste ut, eller et par gode smoothe høyttalere med et par diskré subber riktig plassert.

Sist redigert:

Musikkmannen

Musikk i fokus
Ble medlem
11.11.2006
Antall liker
21.154
Sted
I kjelleren
Torget vurderinger
2
Kan ikke annet enn å anbefale slike jeg har Gradient Revolution. Ikke noe hardt og spist her, fylde i massevis. Pene er de også (synes jeg).

Topp Bunn