gut_mans cave

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.691
    Torget vurderinger
    23
    Samme her, lauger 'Teket for hybelkaniner og edderkopper som har sittet over fristen... sammen med kakesmuler og seigmenn som har falt mellom to stoler siden forrige clean up så blir det for et par tre kilo!!
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.635
    Antall liker
    4.246
    Sted
    Bartistan
    Tut-i-luren boys i all ære (tm Dagobert), alt jeg så ved første øyekast var en LP Custom'ish gitar og en Vox Li'l Night Train.
    Optiker neste? Tjaaa, kanskje på tide? :p
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Du kan stryke ‘ish skranglefant. En vaskekte ‘77 LP Custom på bildet. Favorittøksa! Skulle gjerne hatt et av mine Marshall stacks i cave’n, men finner ikle helt plass. Så den lille søte fra Vox gjør nytten. Morsom amp forøvrig!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    GPA 414-8B ????
    Korrekt JJ. Klarte ikke å motstå fristelsen til å realisere så langt det lar seg gjøre med et all out GPA system med 18 GPA drivere fra kjeller opp til 10 kHz. Over dette har nok ikke GPA så mye å stille opp mot dedikerte diskanter som T500 og andre alternativer.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    junior har doble 414 -16B og 806A i sine 9844B ...veldig bra klang i de....
    btw er det en Micro Seiki CU-180 gunmetal matte du har på Lenco´n?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Godt å høre Leif (y) Ikke Micro Seiki , men gunmetal. Kjøpte sammen med @Vermin, kanskje han husker hvem og hvor vi kjøpte fra?
     

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Det er en kopi av MS matta, til en langt hyggeligere pris enn hva de originale går for. Ellers helt like.
     

    prnesse

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.10.2005
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    321
    Sted
    Southwest
    Torget vurderinger
    2
    Er cu-180 det samme som gunmetal? Finner at gunmetal er en legering av kobber-sink-tinn, men finner ikke noe om cu-180:unsure:
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Da er 4 stk GPA 414 alnico montert. Og de speller, hjelpe meg hvor de speller! Dette gjorde større utslag enn jeg hadde forestilt meg. I den forstand at de påvirker hele soundet fra systemet. Endringene i midbassen er forsåvidt enkle å beskrive; mer smekk, bedre definisjon og en himmelsk bra integrasjon med GPA driverne i basstårn og i mellomtone. Det som skjer med soundet er vanskeligere å beskrive. Jeg hører helt tydelig at driverne integrerer mye bedre med de andre GPA driverne under og over. Kanskje er det dette i kombinasjon med drivernes egensound som både stemmer med de andre driverne i systemet og som bidrar positivt til helheten? Alt i alt var dette en stor opptur allerede første kvelden!
    C3405305-EBDA-4A6A-8DD9-153E5F684111.jpeg
    7D9394C7-91EE-4D74-843D-3DB3FDB64D0D.jpeg
    169E3EAC-854D-4DD8-B1A3-1F5F7EC0EB04.jpeg
    B10399D2-3389-4F24-B254-740A7DBAE928.jpeg
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    o_O hvordan i allverden ble 414 til 416?? Korrigert i innlegget nuh!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    En liten oppdatering herfra. GPA 414 spiller sanseløst bra.Jeg burde ha brukt disse fra starten av. Har fått spilt en del på dem og gjort litt justeringer i AL. Har et par ting til som jeg skal eksperimentere med i AL, men det er bare for at jeg blir lokket utpå av andre. Det positive inntrykket fra første rapport har forsterket seg ytterligere. Vet ikke om det er ører eller drivere som er tilvent/innspilt, men dette er bare morro:love: Neste oppgradering er in the making og blir også spennende. Spent på om det kan løfte systemet enda litt. Time will show.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Mens man venter på neste oppgradering sniker det seg inn noen morsomme små prosjekter. Dette startet med et tips fra @H.R om at Microsoft surface dial parret med en Rasberry Pi kunne settes som som fjernkontroll for Roon.
    B4EA47C9-4E19-4E01-960B-ED8C0B117F16.jpeg

    Frykt for å søle flytende væske på bordet og fare for å ødelegge hjulet førte til en aldri så liten oppgradering med en liten aluplattform. Ble ganske kult synes jeg selv. Takk til coole Jan som fikset plattform for meg!
    E6C2553E-285F-42A0-B279-6828203C40FF.jpeg

    897E88FA-5587-4593-BAF3-EF700EDE3B51.jpeg
     

    Grumpy

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.06.2007
    Innlegg
    5.618
    Antall liker
    15.404
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Alle Jan'er er coole! Ja, ikke meg altså, men alle de andre 🤥

    Flott plattform forøvrig - ser jo ingen forskjell på finish. Imponerende. Sandblåst kanskje?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Tror den er glassblåst. Vurderte å sorteloksere, men er glad jeg valgte å ikke gjøre det. Finishen ble så godt som identisk som den på hjulet.
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    441093D1-1B13-4BD8-835D-E6F4E5A8A413.jpeg
    Været er nydelig nå om dagen. Når solen går ned og kulda omfavner fjord og fjell er det godt å ha gøyale ting å henge fingra i.
    Fikk låne @Vermin sine Bent step up trafoer for å teste dem. Har egentlig hatt et ønske om å teste på Aesthetix IO lenge.
    6550E8BE-F10A-4F7B-B7B4-F670838CFED7.jpeg

    Speller som bare rakkeren! Har noe på gang her:)
    I dag kom posten med pakke til meg!
    9A9A828C-BA44-4C31-B961-AB81D56FDC16.jpeg

    60A1ED67-0DDE-4742-B865-C8211087420F.jpeg

    7A291293-1FE1-4448-A8E8-4EE7C26786AB.jpeg

    BC1736FE-9F0A-44E5-AC7C-F5512B1CA9C6.jpeg

    Har bare testet dem med eksisterende Audiolense filter, men skal gjøre nye målinger i løpet av kvelden og mekke nye filter. Ser ut som en million, veier like mye som driveren! JMLC 1175 alu edition har ankommet og (lyd)festen er i gang! Takk til @Sluket og @Haglund84 som dro igang prosjektet. Dere har virkelig fått det til!
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    kult ....
    men er det noen grunn til at rollback-kurven består av mange smale trinn?
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    kult ....
    men er det noen grunn til at rollback-kurven består av mange smale trinn?
    Regner med at maskinisten har en forklaring på det @LMC. Å kalle det du påpeker for smale trinn, er en overdrivelse. Drar du hånda over kjennes det helt glatt ut. Når @Haglund84 får fingeren ut og gjort målinger av horna regner jeg med at disse bekrefter at disse horna leverer i henhold til plan og forventning. Kan sjekke målingene av JMLC 1175 jeg gjorde i Audiolense og legge ut hvis de er interessante for andre?
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Forklaring fra maskinisten på utformingen av rollback kurven; «dette skyldes lysets brytning og er ikke noen trinn i det hele tatt. Maskinen arbeider med 5/1000 dels nøyaktighet. Horna er regnet EKSAKT etter JMLC's teori og modell, og det betinger en uhorvelig mengde av kurver/tangenter som mates inn i programmet. Med andre ord, krummingen forandres konstant i dette området. Man kunne selvfølgelig pusse ned disse linjene manuelt etter maskinering men hva skal det koste, og til ingen hensikt eller praktisk betydning. Horna er 100% optimale fra driverinnfesting til avslutningen på den ekte 360 graders rollback profilen»
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.205
    Antall liker
    62.246
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Verden er full av dilemma! Sitte i en fantastisk utsiktskrok eller lytte på godsakene i musikkrommet. Må være tøffe tak 😄
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Her er råmålinger av JMLC 1175 alu edition vs. JMLC 1000 fra Autotech
    JMLC 1175 alu:
    råmåling JMLC 1175.jpg


    JMLC 1000:
    råmåling JMLC 1000.jpg

    Ingen tvil om at dette har noe for seg! 1175 hornet er optimaliset for deling ned mot 2200Hz og opp til 10kHz. I min rigg deles den mot mellomtone på 2800Hz og mot diskant på 10kHz.
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Nå har jeg spilt med Bent SUP på Aesthetix IO en stund. Som nevnt har jeg hatt lyst lenge på å teste step up trafo på denne riaaen. IO har tre forsterkningstrinn og med laveste gain setting måde 4 ECC83 rørene i siste forsterkningstrinn fjernes. Fra første stund tiltalte komboen Bent/IO meg! Dette er lyd med baller og finesse rett og slett. Har bare testet med VPI/Airtangent/XV-1S komboen foreløpig og det spiller så bra at jeg ikke har giddet å bytte rundt for å teste andre kombinasjoner. Det vil si, jo det har jeg jo på en måte. Ikke med andre pickup/vinylrigg komboer, men da vi først koblet opp Bent da @BangBang og @Vermin var på besøk var det med Mofi riaaen og VPI/Airtangent/XV-1S. Kanongøy å høre hvor bra den lille Mofi'en blir med godt utstyr koblet til. Med IO/Bent er det ignen tvil om at det er koblet inn et RIAA trinn som er av en helt annen klasse, men Mofi fremstår igjen som et aldeles fantastisk kjøp! Vi testet også med Xindak SUT som ikke koster allverden og som også ga et veldig bra resultat på Mofi. Til prisen tror jeg man skal lete veldig lenge etter noe som er i nærheten! av Mofi/Xindak komboen. Den noe mørke klangsignaturen fra Mofi'en blir mindre fremtredende med SUT og fremstår med SUT som fint oppløst.

    Nå har jeg hatt strømbrudd her i noen timer og nøden har tvunget meg til å spille på en annen morsom kombinasjon som vanligvis kun er med på hyttetur; Kilde Tidal fra laptop, dac/amp - Oppo HD-2 og Audeze LCD 3 hodetelefoner. Spiller latterlig bra! Den lille Oppo ampen har god kontroll på LCD 3 som ikke akkurat er en enkel last. Får ikke akkurat plass i lomma denne riggen, men portabelt og batteridrevet er det da. Til hytteturer og hotel-opphold når man har plass til en liten pelicase med hodetelefoner er dette et særdeles bra alternativ til anlegget i cave'n.
     
    Sist redigert:

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Det var ingen vei utenom å gå til anskaffelse av SUT etter å ha hørt hva det gjorde for mine low output MC pickuper. Etter å ha trålet verdens bruktbørser, lest meg opp til øyet var stort og vått samt konsultert noen av de mest SUT bevandrede hfs medlemmene falt valget på Music First Audio Classic V2. Den ankom i går og jeg fikk snurret noen plater på den i går kveld. @BangBang var innom og stiller sikkert som sannhetsvitne for den lydmessige åpenbaringen dette var :)
    7D5772F7-0300-4409-AB0C-E11B8DDE76BE.jpeg

    Kjekt med justeringsmuligheter for de forskjellige pickupene mine.
    9FC96677-44FC-49D8-9BEE-A98F7ABDC443.jpeg

    Den lille hendige Fidelity Research CR-2 boksen fungerer som switch og lar meg koble 3 armer til SUT. Må gå noen runder med kabling og litt eksperimentering før jeg konkluderer på om den degraderer lyden. Slengt opp med tilfeldig kabling låter det best med signalet koblet direkte i SUT. Ser at MFA tilbyr montering av ekstra inngang med bryter for å switche, men synes kanskje at prisen på 500£ pluss frakt blir noe stiv. Regner med at fingernemme diy ganske enkelt kan fikse biffen langt rimeligere.
    96B95188-29A5-4AE1-A8B3-96FDFA02C71D.jpeg

    Kommer tilbake til lyden! Må bare bytte fra tlf tastatur til noe litt større og bedre..
     

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Har vært et intenst program frem til nå når jeg sitter på hytta med fyr på peisen, og vin i glasset.
    Det var et kort men hyggelig besøk hos deg i går. At en MC Stepup har noe for seg hos deg er helt klart.
    Lyden fremstår som mer frigjort enn tidligere, og det er sprettent og dynamisk. Rene fyrverkeriet oppover.
    Opplevde at kontrastene ble større nedover, og at instrumentseparasjonen ble bedre når du koblet bort denne FR switchboksen.
    Men jeg tar nok ikke i om at de du har nå er den beste vinyllyden jeg har hørt hos deg noen sinne.
    Spennende at du faktisk fant noe som kunne erstatte de lånte Bent SUTene. De var nemlig også utrolig bra. Fikk ikke tid til å switche tilbake for å høre forskjeller, men regner med at det blir en mulighet ved et senere treff :)
    Dessverre glemte jeg helt å ta bilder.

    Som et lite appropo.... Du hadde litt støy som en følge av dårlig skjermede kabler. Men det var merkbart at mye støy forsvant ved å flytte på SUT. Det er nok mye å hente på å jobbe med nettopp dette.

    Men gratulerer nok en gang. Dette låt formidabelt!
     

    gut_man

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.02.2004
    Innlegg
    5.449
    Antall liker
    3.163
    Torget vurderinger
    6
    Takk for det @Fosse , og takk for gode tips. Dette var et godt valg rett og slett. @BangBang oppsummerer bra de lydmessige forbedringene. Jeg mener også selv at komboen MFA SUT og IO presterer det beste jeg har hørt fra vinylkildene mine ever! Tror egentlig at det er litt urettferdig å sammenligne lyden fra Bent uten tilkoblet last når jeg hører hvor kilen spesielt VdH Colibri er på rett last. Her er 35 Ohm spikeren på hodet for Colibri. 20 Ohm last gjør lyden tam, dynamikken kveles rett og slett og lyden blir kjedelig og steril. Lyden med MFA SUT er ellers langt fra steril. Også med DV XV-1S fremstår lyden i ny prakt. For å gjøre en mer rettferdig sammenligning mot Bent, lar jeg signalet gå gjennom MFA SUT uten last. Det skal gi 117 Ohm, omtrent det samme som Bent uten last (korriger meg hvis jeg tar feil her). Lyden fremstår som bedre oppløst og med mer sprett og dynamikk enn med Bent som på sin side kanskje har noe bedre lydbilde. Begge SUT'ene bruker trafoer fra Stevens & Billington. MFA benytter Rx 103 trafoer med 25% større kjerne vs. Tx 103 som brukes i Bent.

    Dette er lyd som det er svært enkelt å la seg begeistre av, med karakteristikk som nevnes over. Ellers skal det vel innrømmes at etter å ha vært tilvent med rør-sus fra IO når den gjør hele forsterkningsjobben alene er jeg ikke nevneverdig plaget over det lille jeg opplever av støy når musikken ikke spiller. Her er det sikkert en del å vinne på å teste ut diverse kabler med bedre skjerming enn den jeg litt tilfeldig grabbet fra skuffen. Kortere kabler vil sannsynligvis også være gunstig. 1 m kabel fra SUT til riaa trinn er nok litt langt. Pytt, totalen er en kjempeopptur som gjør det gøy å spille plater igjen.
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har eid begge, Bent og MF. Ikke på samme tidspunkt rett nok. Ikke med samme anlegg, og ikke i samme rom, så all sammenligning er krysspeilet ifht andre trafoer jeg har, og har hatt. Det jeg imidlertid minnes, og som var noe av grunnen til at jeg solgte Bent var at jeg den gang opplevde den som litt «tykk» eller «kompakt» i nedre mellomtone. Det var som jeg ikke helt fikk åpnet lyden. MF kommer jeg aldri til å kvitte meg med. Den har muligens noe mer fylde eller varme enn en del andre trafoer, men den er alltid åpen og fri.

    Det er den mest anvendelige trafoen jeg har. Og jeg liker 1:5, forstår ikke hvorfor ikke flere produsenter tilbyr det.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Jeg har eid begge, Bent og MF. Ikke på samme tidspunkt rett nok. Ikke med samme anlegg, og ikke i samme rom, så all sammenligning er krysspeilet ifht andre trafoer jeg har, og har hatt. Det jeg imidlertid minnes, og som var noe av grunnen til at jeg solgte Bent var at jeg den gang opplevde den som litt «tykk» eller «kompakt» i nedre mellomtone. Det var som jeg ikke helt fikk åpnet lyden. MF kommer jeg aldri til å kvitte meg med. Den har muligens noe mer fylde eller varme enn en del andre trafoer, men den er alltid åpen og fri.

    Det er den mest anvendelige trafoen jeg har. Og jeg liker 1:5, forstår ikke hvorfor ikke flere produsenter tilbyr det.
    interessant da Bent også har Stevens&Billington trafoer som MF
    MF oppstod da S&B sluttet å levere OEM trafoer og dannet eget merke
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Jeg vet, men det er ikke de samme trafoene som brukes.
     
    • Liker
    Reaksjoner: LMC

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.903
    Antall liker
    13.162
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    ellers har jeg hatt og har fortsatt endel trafoer og de Custom DaVa trafoene er i en klasse for seg.....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn