Gyro SE

mrDread

Medlem
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
49
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Hei,jeg har en Gyro SE og en Benz Ruby,har for tiden ingen arm.Noen som har noen meninger om denne uholdbare situasjonen?Stod på tur til å kjøpe en Technoarm,men det finnes vel bedre armer?Noen som vet om eller har en passende arm?
Setter veldig pris på alle råd og meninger!
Mvh Frode
 

mrDread

Medlem
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
49
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Joda,har vært inne på SME,men da må jeg komme over en brukt,har akkurat kjøp meg ny McIntosh preamp...den forsynte seg grovt av hifibudsjettet.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Bruktmarkedet i UK? SME er fine armer. Man blir rett og slett glad av å betjene dem, enda mer av å spille musikk med dem. IV er en lekker match visuelt, i hvert fall. Vil tro det funker lydmessig også, det ser ut som det er ganske vanlig kombi.

IMG_0248.jpg
 

mrDread

Medlem
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
49
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Wow, det hadde vært noe!Takk for tipset!
 

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.129
Antall liker
2.679
Sted
Kongsberg
Hei.

Det kryr ikke akuratt av løse tonearmer med en prislapp sør for ti lapper (som jeg går ut fra er budgett).

De aller fleste av disse er Rega-armer (RB-250/303) - eller modifiserte versoner av disse (som Technoarmen).
Gode armer, da særlig de modifiserte versjonene som oftest har fått nye armlager så de takler stive pickuper
(som din Benz Ruby). Bedre varianter av Regaarmen (som RB-808 ) havner fort for høyt i pris.
Michell Technoarmen (den eneste til salgs over disk i Norge (?)), eller de mange andre variasjonene på dette
tema (tilgjengelig på nett) - er slettes IKKE dårlige tonearmer. 9,5" armer - med 222 mm monteringsavstand.
MICHELL TECNOARM - Oslo Hifi Center

Mala tilbyr noen Funk Firm tonearmer (over disk i Norge), som jeg ikke skal påberope meg noen som helst
erfaring med. Kan være verdt å sjekke ut... Armer - Mala Audio

I tillegg finner vi (over disk i Norge) noen ProJect karbonfiberarmer som fungerer godt, men som nok
trives best med mykere (MM) pickuper. Pro-Ject Audio Systems

Går man gjennom nettet ut i den store verden dukker det opp mange alternativer. Kanskje særlig verdt
å merke seg er Origin Live, der 3-4 av de billigste modellene havner innenfor budgett. Origin Live begynte
med å modifisere Regaarmer, men leverer i dag helt egenkonstruerte armer. Man har dog beholdt samme
222 mm monteringsavstand som Regaarmene. High End Tonearms with fabulous award winning performance

Sist, men absolutt ikke minst, finner vi 9" og 10" versjonene av Jelco SA-750 armene som bør fungere
utmerket sammen med både spiller og pickup. Blank eller svart utførelse.
TONEARMS / JELCO ICHIKAWA JEWEL CO., LTD.

michell jelco.jpg


Og så var det bruktmarkedet da......

mvh
Gunnar Brekke
 

bluesbreaker

Hundeeier
Ble medlem
05.03.2009
Innlegg
22.515
Antall liker
57.394
Sted
Blåskogen
Torget vurderinger
1
Er det ikke lurt å ta dette over i Mitchelltråden?
(Det finnes en egen tråd fra før)
Kjetil 71 nevner SME M2 9"
Det lå en SME M2 på Torget, men den ser ut til er borte nå.
Jeg synes det er en fin arm til Gyro SE, og et litt rimeligere alternativ til de SME armene som er vist over,
Mvh

 
Sist redigert:

mrDread

Medlem
Ble medlem
03.02.2006
Innlegg
49
Antall liker
51
Torget vurderinger
2
Tusen takk Mr Brekke,takk for et fyldig og utfyllende svar,tror jeg vet retningen nå.Prøver en Mitchell i første omgang,det går jo an å bytte ut den med grommere saker hvis jeg blir bitt av vinylbasillen.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
HIFI4ALL.DK | K?b Salg Bytte | Sme IV

Jeg tror man med litt tålmodighet kan komme ganske tett på 10k for en brukt SME IV. Spesielt det britiske markedet har en del SME å by på, og til hyggelige priser. Det vil si, det var hyggelig den gangen norske kroner var verdt noe....
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Bruktmarkedet i UK? SME er fine armer. Man blir rett og slett glad av å betjene dem, enda mer av å spille musikk med dem. IV er en lekker match visuelt, i hvert fall. Vil tro det funker lydmessig også, det ser ut som det er ganske vanlig kombi.

Vis vedlegget 365193
Vet ikke om spilleren er din egen, Zomby_Woof, og ikke meningen å rakke ned her. Men GyroDec er spillere jeg virkelig digger. Samme med SME-armer. Fantastiske armer, og håper jeg kan ha en spiller med SME V en gang i fremtiden. Men hva ser jeg på tuppen? En Simpel Ortofon 2M Red:):) Snakk om mismatch! Kanskje riaa i tillegg er en Audio Research PH-8; så er galskapen komplett:) Det burde jo ha stått på en Lyra Kleos, Dynavector 20X2L (minst), Ortofon 2M Black (minst) eller Ortofon Cadenza. 2M Red til 1000 kr?!
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Ikke min spiller. Jeg har en Feickert Woodpecker med SME 312S, Ortofon Windfeld og NLE 22. Jeg tror pickupen på bildet er en Bronze (ikke bronce). Det er nok hakket bedre, eller to, men fortsatt ikke det man forventer i enden av en SME IV.
 

ChrisAndre

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.09.2013
Innlegg
2.811
Antall liker
1.555
Sted
Fredrikstad
Torget vurderinger
15
Ja, det har du nok rett i. Fargen tilsier nok en Bronze, ja, syntes den så litt for rød ut først. Ja-ja, ikke helt mitt valg på en sånn rigg; men da var den i hvertfall ikke din:)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Vær klar over at SME V pga tighte lager dumper en del energi i spilleren og at derfor kan være noe hente på myk/brutt avkobling mellom armbord og spiller. Gert Pedersen sin armbordmodifikasjon kan derfor ha noe for seg.
Jeg har hatt Michell og SME men ikke sammen. Går for å være god match.
 

kjetil71

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Innlegg
320
Antall liker
108
Sted
Ein plass i Stavanger
Torget vurderinger
1
Brekke nevner Jelco SA-750 og støttes. Dette er en flott arm som aldri har fått den anerkjennelsen den fortjener. Jeg personlig hadde valgt denne over Michell sin arm. Og den ligger også i prisleiet ditt....
 

Panhead56

Medlem
Ble medlem
21.03.2014
Innlegg
6
Antall liker
12
Sted
Byåsen
Et alternativ kan være Roksan Nima som er en unipivot arm som matcher både estetisk og prismessig. 7-8 lapper fra Moet Audio. Den har fått hyggelig omtale i UK og er populær blant Linn-folket. Har selv en SME IV på min Xerxes 20+, så den armen anbefales virkelig, men som andre har påpekt, kan være vanskelig å få tak i innenfor budsjettet til trådstater.
 

helarn

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.06.2006
Innlegg
845
Antall liker
573
Sted
Bodø
Torget vurderinger
1
Denne vil jeg ha kjøpt. Fin arm, god pris. Har fire SME-armer fra før og skulle gjerne kjøpt denne, men kona fyller 40 i april og da får jeg annet å bruke pengene på, trur eg.
 
Topp Bunn