GyroDec - byggetrinn 2

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.930
Antall liker
27.674
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Så var endelig tiden inne til å gå videre med min gamle GyroDec.
For nyankomne, spesielt interesserte eller hukommelsesutfordrede, finnes første del her:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=12320.0

Diverse deler har i mellomtiden blitt handlet inn; ny tallerken, nytt oppheng og "avkoblingssett" til armbasen.
Sistnevnte er noe flere har skaffet seg fra den danske entusiast; Gert Pedersen. Michell har utviklet sitt eget
avkoblingssett, som de (selvfølgelig) hevder, er best.
Forøvrig skal Oslo Hifi Center ha honnør her, for å ta seg bryet med å hente bl.a. tallerken fra
esken til en komplett spiller, slik at jeg slapp å bestille og vente på disse, super service gutta!!


Operasjonsbordet er klargjort, spilleren vil bli parkert oppå en blokk, for lettere å komme til under


Pinlig renslighet er en dyd ved alle operasjoner.....


Skalpell søster!

;)

Morten
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.930
Antall liker
27.674
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Spilleren må plukkes helt ned, begynner med tallerken, som sikres av en låseskive

Så kan den løftes av

Dernest er det armens tur, merker at jeg burde ha skrudd av Sumiko'en først....

Pyttsann, hellet står den dristige bi, off with his arm!

Lokkene over opphengstårnene er bare å vri av

"Kringlen" løftes av

Fjærene er skrudd av, bærepinnene skal også vekk

Sånn! Nå er det ikke mye igjen, som minner om platespiller, motoren får stå i fred,
den blir ikke berørt, med mindre jeg bestemmer meg for "byggetrinn 3" da....


Tid for kaffepause!

:)

Morten
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.930
Antall liker
27.674
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det lages da noen bra saker i Sveits også, for eksempel kaffemaskiner

Mmmmmmmmmm.........


8)

Morten
 

Lille_Adam

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2007
Innlegg
1.686
Antall liker
14
Skal det gi mere schwung til musikken dette her, eller mindre...? ;) Neida, detta blir bra serr'u - hold fram som du stevner.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.930
Antall liker
27.674
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Lille_Adam skrev:
Skal det gi mere schwung til musikken dette her, eller mindre...? ;)
Noen liker mora, andre dattera........ ;D 8)

Morten
 
H

Hugh

Gjest
Genialt skrevet og fotografert! Spennende og lærerikt.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.395
Antall liker
20.829
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Artig lese og sjå dette her.

Men jeg tror nok at "-Rundt og rundt, Pappa!" for alltid vil være min første assosisasjon når jeg ser en Sumiko BPS. Forsiktig, Lagga!
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Hei
Flott reportasje med fine bilder,keep en comin
Er det en Orion med blue point?

Mvh Jan I
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.395
Antall liker
20.829
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Jeg kan ta feil, men det ser da vitterligen ut som en Blue Point Special Evolution III?
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Ypperlig. Dette kan jo bli en fotodokumentasjon og guide for "hvordan sette opp en Michell".
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.930
Antall liker
27.674
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk for oppmuntring og ros Hugh! Joda, jeg kom din skrekkhistorie i hu Val, så når armen var av, kom pickup'en også av.....
Jan, det er som Valentino sier, pickup'en med det lange navnet; Sumiko Blue Point Special EVO III...

Nuvel, onwards and upwards:
Opphengstårnene har en ny konstruksjon, både for avkobling og enklere sentrering og justering av "kringla"

Nederdelen av søylen skrus så fast i fotfestet under. Fotfestet, he he.........
Eeh, ja - deretter er det bare å slippe toppdelen med kule og fjær nedpå.

Kanskje man skulle pusse litt messing, når de nå først er fri fra sitt sedvanlige fangenskap under tallerkenen?

Til venstre, det opprinnelige "armboard-feste", til høyre det nye, disse er nå delt i en underdel av kunsstoff og en kortere metallskrue. Armboardet vil dermed avkobles også elektrisk...

Oslo HiFi Center hadde avkoblingssett kun til Rega-armer, armboardet til min Helius er litt tynnere enn armboardet til Rega, det betød at metallskruene var 2-3 mm for lange, dette passet meg fint, for da fikk jeg plass til et par o-ringer, for et mykt anlegg, som synes på bildet, har også Michell felt inn en o-ring i anleggsflaten på underdelen

Underdelene skrus på plass

Og voilá, armen er tilbake


:)


Morten
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.930
Antall liker
27.674
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Når jeg nå først hadde skrudd av Sumiko'en, ble fristelsen for stor, og en ny pickup ble hentet fram,
har hatt den liggende en stund, men har ikke hørt på den ennå; Dynavector Karat 19A Mk II

Sådan; GyroDec'en er samlet og seg selv igjen

Har bare sentrert chassis (kringla) og skrudd på pickup. Finjusteringer; vater, sentrering, arm og pickup,
gjenstår. Kommer i neste omgang. :)

Mvh

Morten
 

Paulsen

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2003
Innlegg
611
Antall liker
314
Kjempetråd dette her da jeg kjøpte meg en SE utgave på lørdag og har hatt for liten tid her hjemme slik at det er først nå jeg skal sentrere "kringla" skikkelig.

Har jo vatret og fått til hyfsat lyd synes jeg, men skal pirke en del for å prøve å dra max ut av denne spilleren.

Byggekvaliteten er det lite å si på og opphenget sørger for at jeg kan spille så høyt jeg vil uten problemer.

Eneste negative med denne og liknende spiller at det er vanskelig å finne støtte fo håndleddet ved manøvrering av arm :p
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.930
Antall liker
27.674
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Etter all grovkirurgi, bar jeg spilleren på plassen sin, for å ta finjusteringene, hadde jo allerede sentrert,
så jeg begynte med å klaske på et vater - ja, det er det minste jeg har.

Spilleren bringes i vater ved å vri på toppen av skruene, man kan i tillegg hjelpe seg med føttene, som også er justerbare.

For å sentrere spilleren, holder man toppen av skruen fast,sammen med fjæren, og vrir de to sammen, i samme bevegelse.
Det kan være tungt å vri alt rundt, da all vekt hviler på bunnen av fjærene, så medmindre man har tre hender, er det greieste å løfte opp
kringlen og legge noe under ved den fjæren man skal justere, slik at man tar vekten av opphenget, vri, og slippe ned for å
kontrollere. Det høres veldig omstendelig ut, men går kjapt, jeg stakk bare under grepet på en skrutrekker. Gjorde en justering på to fjærer, så satt den i senter. Et tips til, er å vri fjærene MOT klokka, ellers, om man har maks uflaks, kan man dra fjæra ut av festet til
stopperingen under, - og da ramler kringla ned.

Så, etter å ha grovjustert høyde på armen, skal pickup'en stilles inn, bruker GeoDisc til dette, glimrende og brukervennlig hjelpemiddel

Deeeeeeeer sitter'n

Så er det å justere vekt, her er bakloddet skrudd helt inn, allikevel kommer jeg meg ikke opp i 1,95g trykk...

Løsningen er å øke massen til armen (bemerk vekten foran pickup'en), se der, så er trykket på plass

Så er det å slenge på ei skive for å se om teori og praksis henger sammen, Joe Cocker får æren, og joda;
visst søren ble det lyd!

You can leave your hat on.......


:)

Morten
 

Jan_I

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
4.128
Antall liker
308
Ser flott ut dette, men denne DV19
Kan du si litt om den?
prisklasse? lyd? gammel/ny
( har ikke vært bort i denne skjønner du)

Mvh Jan I
 

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Innlegg
16.361
Antall liker
6.540
Torget vurderinger
2
Fin tråd og fine bilder. Det er dette som kalles kirurgisk presisjon ?
 

REX

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.08.2007
Innlegg
516
Antall liker
6
Pen tråd Lagga :)
Har en Gyro SE selv, så denne kjenner jeg.
Mvh
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.930
Antall liker
27.674
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk gutta,

morsom å skru på; GyroDec'en, solide saker, samtidig som alt henger logisk sammen.
Og Paulsen da; gratulerer med ny, fin, spiller!!!

Med nye oppheng, har det endelig vært mulig å få satt opp spilleren ordentlig, så blir også sammenligningen
med stallkameraten (NAS Spacedeck) mer riktig/rettferdig.

Nå mangler jeg bare litt jomfruelig vinyl, med tyngde, så skal det testes og lyttes til den lille svømmeknappen!

Nåja, it's all taken care of; denne ankom i forgårs:



Har faktisk greid og ikke åpne den; premie til meg selv når jeg var ferdig med GyroDec'en, ti hi....

Hmmmm, skalpell søster!!!

;D

Morten
 
H

Hugh

Gjest
Dette er veldig bra. Har du fått din kvinne til å fotografere? I så fall er det enda mer imponerende enn selve tråden og arbeidet med spilleren.

Du har greid å forklare dette veldig bra, det eneste du ikke har nevnt er justering av høyden kringlen henger over perspex platen, dvs vandring for fjæringen. Dette gjøres selvsagt med toppskruene samtidig som man vatrer opp.
 

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Innlegg
12.495
Antall liker
2.925
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Super tråd Morten!! :)

Enig med Hugh ang. dette med fotograferigen....og er enda mer imponert om den kassa fra elusive disc er stapp full ;D
Da begynner vi vel å nærme oss verdien av en pent brukt GyroDec... ;)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
En vesentlig faktor for å få Michell til å spille optimalt, særlig i bassen, er at man får justert fjærene slik at spilleren i størst mulig grad beveger seg i vertikalplanet og ikke i horisontalplanet. Den skal ha en duvende jevn bevegelse når man dytter på den. Det er her arbeidet ligger, og det kan være tidkrevende om man skal få det til optimalt.
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.930
Antall liker
27.674
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Takk Hugh og Emotikon!

Det er selvfølgelig helt riktig Hugh, høyden justeres også med skruene.
Det må innrømmes at det er undertegnede selv som står for fotografering, dette skyldes tildels
at bildene er tatt med en kombinert blitz og blenderprioritert eksponering - opp til 5 sekunder lukketid,
følgelig er stativ og selvutløser tingen.

Ellers vil jeg gjerne berømme min quinde, for hennes stadige overbærenhet henimot mine excesser i
lydafdelingen.

Kassen fra Elusive Disc var ikke helt full, men det var mye godt der, blant annet endel Mo.Fi. utgivelser, det
er salg må vite.....

Fosse; det er som du sier, følgelig har jeg ikke dekket til fjærene ennå, evaluerer nå noen dager om alt er tilfredsstillende.... (Det hevdes jo også at lyden forbedres av å la dekkehylsene være av, men så anal er ikke jeg.... ;D )

:)

Morten
 

REX

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.08.2007
Innlegg
516
Antall liker
6
Hva oppnår du ved å avkoble armbasen?
 

anekdoten

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.07.2006
Innlegg
522
Antall liker
23
Torget vurderinger
4
Mektig!
Her er en entusiast.
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Hifi dissekering kan være lærerikt. Bra bilde tråd. Hvor har du fått tak i PU innstillings saken Geo disk? :)
 

janb

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.03.2003
Innlegg
937
Antall liker
2
Lille_Adam skrev:
GeoDisc hos blant annet hos Needle Doctor, for $50. En sann lise for dem som hater über-tweakete oppsetningsverktøy.

Flott tråd Morten!!
- takk for denne ser ut til å kunne passe meg godt :)
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.930
Antall liker
27.674
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
REX skrev:
Hva oppnår du ved å avkoble armbasen?
Om jeg har forstått det riktig, er målet å minimere resonanser og hva Michell kaller "ambient noise" fra å overføres til arm og pickup.
Det der med elektrisk avkobling tror jeg dog jeg har fått bak - frem.......(?) Det følger jo faktisk med en ledning for jording av
armbase til chassis...... :-\

GeoDisc'en er forbilledlig enkel i bruk, og mer edruelig priset enn andre lignende produkter.

Takk for hyggelige ord folkens!
:)

Morten
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Lagga skrev:
Diverse deler har i mellomtiden blitt handlet inn; ny tallerken, nytt oppheng og "avkoblingssett" til armbasen.
Sistnevnte er noe flere har skaffet seg fra den danske entusiast; Gert Pedersen. Michell har utviklet sitt eget
avkoblingssett, som de (selvfølgelig) hevder, er best.
Flott tråd! Gyroen svært pen, forseggjort i alle ledd ser det ut til. Et lite spm: tittet i den forrige tråden, men ikke helt klart for meg om du valgte avkoblingsett/oppgradering fra Pedersen eller Michell. Prisene til pedersen står på hjemmesiden hans, men hadde vært greit å høre hva oppgraderinger fra Michell koster, om du har peil på det. Og, har du undersøkt hva en oppgradering fra Gyrodec til Orb vil komme på? Der er det vel snakk om både ny motor og tallerken(?)
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.930
Antall liker
27.674
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Akkurat ja, min gamle nemesis dukket altså opp igjen - BRUM.
Ikke hørbar under avspilling, men tydelig i svært rolige partier, og ved plateskifte. Det hjelper jo ikke at
musikken drukner brumen, jeg blir sittende og bare irritere meg, og lytte etter den allikevel.
Så min testlytting av DV Karat 19A er vel ikke mye å feste lit til, da den skjedde under konstant irritasjon...
Men den detaljerte godt, spilte med en god porsjon autoritet og ble oppfattet ganske nøytral.
Den minnet meg i det hele tatt om noen Ortofon-pickuper, litt for høflig for min smak, Hifi-lyd?
Uansett var jeg for irritert til å begå noen veldig lang seanse, så ta kommentarene for hva de er.
Etter en anseelig mengde "søren klype" og "fillern, det var dumt", skrudde jeg av armen for å jorde mellom chassis
og armbase - ledningen som fulgte med settet var ikke lang nok. Ingen effekt. Prøvde å koble jord fram og tilbake,
uten noen effekt, ble litt varm i toppen, og rev av Dynavectoren. Satte istedet på en nyankommet Audio Technica AT 33 PTG.
Brum.
Litt forbannet nå.
Skulle så prøve å koble signalledningene mer direkte; rett inn i RIAA'n istedet for via en koblingsboks - og fikk for meg
at brumen forandret seg da jeg løftet opp ledningene.
Hmmmmmm...
Fant en lengre signalledning, og la denne en en helt annen vei, oppå benken istedet for bak.
Brum borte......
Sukk.
Vel, så lenge varte Dynavector-eventyret, for denne gang, nå får AT'n stå litt, nå må jeg høre musikk!!!


::) :)

Hva gjelder oppgraderinger, hadde jeg tenkt å kjøpe Gert Pedersens armboard-base ja, men så ble det altså Michell's eget produkt istedet.
Gert Pedersens base koster 600,- DKK, Michells ditto 300,- NOK. En Orbe tallerken koster vel rundt 1200,- NOK tror jeg, vurderte å kjøpe denne,
men jeg er altså en "sucker" for Gyro'ens tallerken med lodd....
Men Orbe har også doble pleksiplater som base, disse har jeg ikke sett i noe kit, må nok bestilles spesielt. Om denne har noen stor
lydmessig gevinst, - vet jeg ikke. Om du sjekker på siden til Analogue Seduction eller Artech, finner du mange muligheter og priser.
Generelt kan det sies at Michell er uvanlig rimelige på kit'ene sine.


Morten
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Lagga skrev:
Hva gjelder oppgraderinger, hadde jeg tenkt å kjøpe Gert Pedersens armboard-base ja, men så ble det altså Michell's eget produkt istedet.
Gert Pedersens base koster 600,- DKK, Michells ditto 300,- NOK. En Orbe tallerken koster vel rundt 1200,- NOK tror jeg.
Men Orbe har også doble pleksiplater som base, disse her jeg ikke sett i noe kit, må nok bestilles spesielt. Om denne har noen stor lydmessig gevinst, - vet jeg ikke. Om du sjekker på siden til Analogue Seduction eller Artech, finner du mange muligheter og priser. Generelt kan det sies at Michell er uvanlig rimelige på kit'ene sine.
Takker.
Artech USA http://www.artech-electronics.com/us/products/michell/mich_upg.html
Artech Candada http://www.artech-electronics.com/canada/products/michell/mich_upg.html
Analogue Sedution http://www.analogueseduction.net/acatalog/index.html?http%3A//www.analogueseduction.net/acatalog/Michell_Engineering_Parts_and_Accessories.html&CatalogBody
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.420
Antall liker
25.777
Torget vurderinger
24
Du får ikke oppgradert en Gyro til full Orbe SE så vidt jeg vet. Man kan kjøpe tallerken og strømforsyning, men den doble plinten og det tyngre motorhuset tror jeg ikke man får.
(Det er mulig det lar seg skaffe, men spørsmålet er vel om det blir noen fornuftig rute etterhvert).

Flotte bilder Lagga.

Michell har forresten disse avkoblingen i ulike lengder, noe jeg selv trengte da skulle montere Mørch DP-6 på egen Orbe SE (etter at det hadde gått opp for meg hva de kunnskapsløse i Vika hadde begått i fylla).
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Fosse skrev:
Du får ikke oppgradert en Gyro til full Orbe SE så vidt jeg vet. Man kan kjøpe tallerken og strømforsyning, men den doble plinten og det tyngre motorhuset tror jeg ikke man får.
Forstår. Inkluderte motor i spørsmålet mitt lengre opp da jeg antok at Gyroen ville trenge litt mer drivkraft for å dra den tyngre Orb-tallerken uten å måtte "jobbe på spreng" (=>mer vibrasjon i motorhuset?), men det er jo Michell som tilbyr oppgraderingen, og de vet nok hva de gjør. Sier jo at "every modern GyroDec can be upgraded to almost the status of the mighty Orbe." Altså nesten til mektige Orb" :)

(Det er mulig det lar seg skaffe, men spørsmålet er vel om det blir noen fornuftig rute etterhvert).
Sikkert ikke. Undersøker bare mulighetene. Greit å vite hvilke "windows of opportunities" man har med ulike spillere.

Nå er ikke jeg den som umiddelbart skrur ting frahverandre for å se hvordan de virker. Skrur ikke før jeg må, for å si det slik. Men må jeg så er det jo greit å vite at kvaliteten på det som skal plukkes frahverandre er god. Bildene i denne tråden befester bare inntrykket av solid håndverk fra Michell's side spør du meg. Det estetiske inntrykket er ikke akkurat noe minus heller da! Forstår godt om noen skulle bli "forelkset" her jeg . Men, men, man kjøper vel ikke spiller primært for å se på dem eller skru de fra hverandre for å nyte håndtverket....eller kanskje er det noe her i blant oss som gjør akkurat det? :D
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.930
Antall liker
27.674
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Michell er en liten nisjebedrift, og i prinsippet kan du få kjøpt hva som helst fra dem, men det er nok
helt riktig som Fosse sier; at det neppe er regningssvarende å kjøpe seg opp til en Orbe, bit for bit.

Motorene drar, det er ikke noe problem, men du får også kjøpt DC motoren om du ønsker det.

Joa, det er nok noen som elsker å plukke ned ting, men det jeg forsøker å vise i tråden, er at man kan kjøpe
en eldre GyroDec, og ganske så problemfritt oppgradere den til dagens standard.
Betryggende også å kjøpe noe man vet at man kan oppgradere etterhvert som Michell finsliper sitt produkt ytterligere,
noe de har gjort i snart tredve år.

Man får et eget forhold til spilleren slik... ;)

:)

Morten
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Lagga skrev:
Joa, det er nok noen som elsker å plukke ned ting, men det jeg forsøker å vise i tråden, er at man kan kjøpe en eldre GyroDec, og ganske så problemfritt oppgradere den til dagens standard. Betryggende også å kjøpe noe man vet at man kan oppgradere etterhvert som Michell finsliper sitt produkt ytterligere,noe de har gjort i snart tredve år.
Forsto hensikten, men kjekt å få en titt på "innsiden" var det. Kjekt med produsenter som tilbyr oppgraderinger også til eldre modeller er det uansett :)

Man får et eget forhold til spilleren slik... ;)
... som separasjonsangst? ;)
 

Lagga

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2005
Innlegg
8.930
Antall liker
27.674
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
zimon skrev:
... som separasjonsangst? ;)
;D ;D

I mitt tilfelle mer post-separasjonsangst, siden jeg har gjenanskaffet GyroDec'en to ganger....... ::)

Skulle jeg nå ønske å gå videre, kan jeg enten; få skjært hull i plinten til motorsøylen, eller kjøpe en ny plint.
Dernest kan jeg enten; kjøpe en motorsøyle Michell har tatt fram for oss med den gamle AC-motoren, som selvfølgelig er det
rimelige valget, alternativt kjøpe ny søyle, komplett med DC-motor og ny strømforsyning.
Enn videre har jeg også mulighet til å køpe meg opp i AC strømforsyning, ditto DC forsyning.

Mulighetene er stadig legio.....

:)

Morten
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Lagga skrev:
Betryggende også å kjøpe noe man vet at man kan oppgradere etterhvert som Michell finsliper sitt produkt ytterligere, noe de har gjort i snart tredve år.

Man får et eget forhold til spilleren slik... ;)
Som Art Dudley i Stereophile Mai 2008 http://stereophile.com/artdudleylistening/508listen/
i forholdet til sin Thorens .. og "good engineering":

http://stereophile.com/artdudleylistening/508listen/ skrev:
"I'm 53 years old, I don't make a ton of money, I have two sets of car payments and a daughter who'll go to college some day, and I do believe I've finally had enough of all this bullshit. I've had enough of hearing people say that such and such a thing is well engineered when, in fact, it's cobbled together by an amateur.

Then I look at that Thorens and say: "That is what good engineering looks like."

There are other examples[...]

Yet when I return my gaze to an expensive turntable with a crudely bandsawn plinth, or a six-figure loudspeaker that uses an unmodified two-figure tweeter, or a megabuck amp in which a bazillion parts are stuffed every which way into the same chassis that the manufacturer uses for 20 other models, like Carvel's Fudgie the Whale cake mold, I know I'm looking at an underengineered mess, no matter how good it sounds (footnote 1).

And I've reached saturation with this, friends. I've reached critical mass.

I've decided that, from now on, if I'm going to spend my rare, hard-earned, increasingly worthless American bucks on anything, it will be a thing of quality: something that not only performs the task for which it was designed, but is also a joy to own. And if that little blood vessel behind my left eye goes BANG! tomorrow, like a balloon that's been contorted into one too many dachshunds, I want to make sure that all of the audio components my daughter inherits will be things she'll want to keep and use. Forever. "
:)
Artikkelen, en reise i reparasjon/oppgradering av spilleren hans, og noen slike refleksjoner, går over to sider på weben.
 

noaa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.10.2006
Innlegg
249
Antall liker
35
Torget vurderinger
2
Lagga skrev:
Så var endelig tiden inne til å gå videre med min gamle GyroDec.
For nyankomne, spesielt interesserte eller hukommelsesutfordrede, finnes første del her:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=12320.0

Diverse deler har i mellomtiden blitt handlet inn; ny tallerken, nytt oppheng og "avkoblingssett" til armbasen.
Sistnevnte er noe flere har skaffet seg fra den danske entusiast; Gert Pedersen. Michell har utviklet sitt eget
avkoblingssett, som de (selvfølgelig) hevder, er best.
Forøvrig skal Oslo Hifi Center ha honnør her, for å ta seg bryet med å hente bl.a. tallerken fra
esken til en komplett spiller, slik at jeg slapp å bestille og vente på disse, super service gutta!!


Operasjonsbordet er klargjort, spilleren vil bli parkert oppå en blokk, for lettere å komme til under


Pinlig renslighet er en dyd ved alle operasjoner.....


Skalpell søster!

;)

Morten
Hei, har kjøpt meg Michell Gyrodec som eg vill oppgradere, så ser eg att du nevner Gert pedersen har du nokon adresse der til .

mvh sota
 
Topp Bunn