Gyrodec SME 3009

RDNZL

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.12.2008
Innlegg
721
Antall liker
2.047
Torget vurderinger
13
Hei,
Har en eldre Gyrodec MK II eller III?
Den har en Alphason arm som trenger re-wiring. I mellomtiden tenkte jeg å finne et SME armbord da jeg har et par SME’s tilgjengelige. En 3009 s2 fixed, og en 3009 series III uten dempekar. Noen som har prøvd disse armene på Gyro? Ser for meg en High compliance pickup i begge.. hva er best tonearm lydmessig/ vektbalanse-messig? Tips mottas :)
Om noen har et SME armbord liggende, er det bare å sende en PM.
Her et bilde av denne gamle traveren
:-D
 

Vedlegg

Gunnar_Brekke

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
3.139
Antall liker
2.685
Sted
Kongsberg
Hei.

Flott spiller og ikke minst flott arm (Alphason HR-100 - som er vel verdt å rewire).
Der Alphasonarmen takler det meste av pickuper, også stive MC-pickuper, er SMEene i
større grad avhengig av myke pickuper for å fungere optimalt. I større og mindre grad.

SME Series II Improved er en tweeket 3009 arm optimalisert for å takle de lette og myke
pickupene som dukket opp på 70-tallet. Med en effektiv masse på 6,5 gram egner den
seg bedre til typisk myke pickuper anno 2021, enn arvtageren. Den kan enklere oppgraderes
til å takle stivere pickuper med bytte av knivlager, lodd mellom shell og pickup, taping (med
svart elektrotape) av armrøret (for økt masse og demping) og som et resultat av tidligere
punkter; økt masse på motvektsloddet (jeg gjorde dette ved å surre ytterdiameteren på
loddet med loddetinn fulgt av svart elektrotape). Dette fungerer greit både lydmessig og
i en viss grad estetisk.

SME Series III, som er en fullblods 70-talls arm med alt det innebærer. Effektiv masse på
bare 5,0 gram gjør den litt for lett til de fleste av pickupene på markedet i dag. Men det
er verdt å merke seg at Serie III er en langt mer moderne arm med flere justeringsmuligheter
og lettere pickupskifte (ved at man tar av armrøret). Dessuten bedre kobling mellom arm og
ekstern tonearmskabel (med RCA plugger).

Med en god 70-talls pickup (Shure, Grace, Pickering osv.) låter disse to armene overraskende
likt. Det er den høyere effektive massen og oppgraderingsmulighetene som gjør Serie II armen
mest egnet til dagens pickuper. Jag ville vurdert en av disse (med stigende pris) på umodifisert
arm:
Audio Technica AT-VM95SH (litt stiv - kun på Series II)
Ortofon OM-40 (OM-5 med Stylus 40)
Sound Smith Carmen
Sound Smith Aida
van den Hul DDT, MC-10, MC-1 osv.
 
Topp Bunn