Høna eller egget?

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Det er mulig dette fremstår som et ganske tåpelig kvasifilosofisk spørsmål, men jeg lurer fælt, så jeg tar nå sjansen og spør allikevel. ::)

Hvordan måler man frekvensresponsen på en mikrofon om man ikke vet at man har en 100% frekvenslineær høyttaler? Evt. hvordan måler man frekvensresponsen på en høyttaler om man ikke har en 100% frekvenslinæer mikrofon? Det er selvfølgelig mulig å kompensere for ulinæeriteter i både mikrofon og høyttaler, men det forutsetter jo at man har korrekte målinger...

Hva målte man først, og hvordan i helsike gjorde man det? ???

jane

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.06.2004
Antall liker
1.246
Sted
'
Det er ganske enkelt!
Først låner du et par gullører (hør med noen her på forumet) og deretter lytter du!

Da vil lydbildet ikke bare fremstå som ikke helt homogent og distingvert i la oss for eksempel si overgangen mellom nedre mellomtone og øvre bassregister, men være fullstendig forkastelig hvis høyttalerne dine ikke holder mål.

Deretter kalibrerer du frekvenskurven for mikrofonen (etter gehøret). Enkelt og greit.
Svaret på spørsmålet ditt tror jeg er høna.

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Antall liker
3
Trenger man ikke dyre kabler for å høre sånt? ???

*henvise seg selv til natterangler-tråden*

Tresko

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.02.2006
Antall liker
0
Det er ganske enkelt!
Først låner du et par gullører (hør med noen her på forumet) og deretter lytter du!

Da vil lydbildet ikke bare fremstå som ikke helt homogent og distingvert i la oss for eksempel si overgangen mellom nedre mellomtone og øvre bassregister, men være fullstendig forkastelig hvis høyttalerne dine ikke holder mål.  

Deretter kalibrerer du frekvenskurven for mikrofonen (etter gehøret). Enkelt og greit.
Svaret på spørsmålet ditt tror jeg er høna.
Eller elektrisk genererte testtoner, og fintfølende barometer.(dB SPL måler).

Det hadde vært interresant å høre lydutstyrhistorien basert på din metodikk ;D

"Distingvert i overgangen bass mellomtone"- ingenting er som å starte dagen med en god latter.

Nå skal det selvsagt presiseres at ørene spiller en viktig rolle i prosessen som følger DERETTER. Det er ikke tilfeldig at det knapt nok finnes et bilde av georg neumann med et måleapparat. Derimot finnes det knapt nok et bilde hvor han ikke har på seg headset.

B

bamsemann

Gjest
Eller elektrisk genererte testtoner, og fintfølende barometer.(dB SPL måler).

Det hadde vært interresant å høre lydutstyrhistorien basert på din metodikk ;D

"Distingvert i overgangen bass mellomtone"- ingenting er som å starte dagen med en god latter.

Nå skal det selvsagt presiseres at ørene spiller en viktig rolle i prosessen som følger DERETTER. Det er ikke tilfeldig at det knapt nok finnes et bilde av georg neumann med et måleapparat. Derimot finnes det knapt nok et bilde hvor han ikke har på seg headset.
Det sier en del om hørselen som testinstrument det tresko.... ;)

RJEL

Servicemann
Ble medlem
30.04.2004
Antall liker
1.520
Torget vurderinger
4
"Distingvert i overgangen bass mellomtone"-
Noen som kan fortelle meg hva dette betyr.Har hørt flere tullinger komme med dette utsagnet, men feig som jeg er har jeg bare jattet med.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.384
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
"Distingvert i overgangen bass mellomtone"-  
Noen som kan fortelle meg hva dette betyr.Har hørt flere tullinger komme med dette utsagnet, men feig som jeg er har jeg bare jattet med.
Jatte med er fint!
Her er eit framlegg til provokasjonar av nærmiljøet:

Når ein er distingvert, har ein slutta å vere viril, men tar seg berre godt ut.....
Distingvert er typisk bassrefleks, eller kanskje eit for lite trykkammerkabinett.
overgangen mellom bass mellomtone skal vere viril. Som eit horn eller ein elektrostat/magnestat. Evt. feit som ein transmissjonslinje, dersom du likar dei gode og runde attgjevingane.....
Nemleg!
;D

Snickers-is

Bransjeaktør
Ble medlem
05.02.2004
Antall liker
16.861
Sted
Østfold
Overgangen mellom bass og mellomtone har ingen ting med lukket vs bassrefleks å gjøre. Denne påstanden må simpelt hen være en følge av at det finnes mange konstruksjoner der det ikke er tatt høyde for hvordan bassystemet er konstruert ved byggingen av filter, men tross alt har kasseprinsippet sjelden noe med denne overgangen å gjøre da de normalt ikke kan spores forskjeller av betydning i frekvensgangen ved 120-150Hz med de ulike kasseteknologiene.

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Antall liker
341
Det er mulig dette fremstår som et ganske tåpelig kvasifilosofisk spørsmål, men jeg lurer fælt, så jeg tar nå sjansen og spør allikevel. ::)

Hvordan måler man frekvensresponsen på en mikrofon om man ikke vet at man har en 100% frekvenslineær høyttaler? Evt. hvordan måler man frekvensresponsen på en høyttaler om man ikke har en 100% frekvenslinæer mikrofon? Det er selvfølgelig mulig å kompensere for ulinæeriteter i både mikrofon og høyttaler, men det forutsetter jo at man har korrekte målinger...

Hva målte man først, og hvordan i helsike gjorde man det? ???
Gjør følgende test:

Lag en høyspenningsinnretning (Lages av kondisser og dioder på rad og rekke, og tilføres vekselspenning, f.eks. 230V 50Hz) der katode og anode er laget av et tungt og dødt materiale. Avstanden mellom dem er 1 - 2 mm.

Med gjevne mellomrom kommer en gnist. Denne gnisten er en transient som trigger et stort lineært frekvensspekter. Mål så denne transienten med en mic, og les av frekvensresponsen.

PS! Egget kom før høna. Så nå vet du det :)

Mvh.

Vidar

Topp Bunn