Hørbar lydforskjell i coax???

Nex

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.07.2007
Innlegg
354
Antall liker
81
Neida, aes var en proaudio kabel av noe slag. Coax noe jeg har lodda selv med deler fra Elfa, og optisk var fra vel også fra Elfa tror jeg.
 
I

Ikke33206

Gjest
Neida, aes var en proaudio kabel av noe slag. Coax noe jeg har lodda selv med deler fra Elfa, og optisk var fra vel også fra Elfa tror jeg.
Har ikke brukt aes, trodde det ville låte litt annerledes.
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Da jeg kjøpte mitt stereoanlegg begynte jeg å bruke optisk kabel Audioquest vodka mellom streamer og pre/dac og tenkte det var smart. Da jeg begynte å spille musikk synes jeg ikke det spilte noe bra og jeg begynte å bytte ut ting i anlegget for å få bedre lyd, men det ble liksom aldrig bra. Heldighvis ble det noe galt med den optiske inngangen og lyden ble borte og da prøvde jeg Heldighvis digital coax kabel og den dårlige lyden ble borte. Jeg hadde da byttet ut høyttalerkabler xlr kabler streamer og høyttalere for å få bedre lyd uten at det hjalp noe sœrlig og forsterker sendte jeg til service også, men den dårlige lyden kom altså fra den optisk kabelen fant jeg heldigvis ut til slutt. Over et år tok det for meg å finne ut det og det var jo når den optiske inngangen sluttet å virke jeg fant det ut så det var litt flaks og. Nå hører jeg på musikk hver dag og før jeg byttet til coax hørte jeg på musikk kanskje 1 gang i uka med diskantkontrollen på forforsterker på kvart over 12 for at det skulle være nogenlunde interressant å høre på. Nå er diskantkontrollen og bass koblet ut og lyden er VELDIG bra :) Hører nå forskjell på lyden ved alle forandringer jeg pøver på i anlegget. Musikk er gøy med bra lyd:)
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Jeg tviler på at noen coax kabel er bedre enn den Hb52 lager
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.821
Antall liker
609
At det kan være forskjeller mellom optisk og coax, kan skyldes at den ekstra konverteringen fra optisk til elektrisk signal ikke er optimal... i alle fall teoretisk.

75 ohms kabler som man lodder standard RCA-plugger på, får neppe en impedans på 75 ohm. Noen av WBTs plugger skal ha en impedans på 75 ohm. Det finnes også RCA-plugger for crimp som har en karakteristisk impedans på 75 ohm.
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
At det kan være forskjeller mellom optisk og coax, kan skyldes at den ekstra konverteringen fra optisk til elektrisk signal ikke er optimal... i alle fall teoretisk.

75 ohms kabler som man lodder standard RCA-plugger på, får neppe en impedans på 75 ohm. Noen av WBTs plugger skal ha en impedans på 75 ohm. Det finnes også RCA-plugger for crimp som har en karakteristisk impedans på 75 ohm.
Hos meg låt optisk så dårlig at jeg hadde sluttet med lyd om jeg ikke hadde funnet ut at det ble så mye bedre med coax
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
At det kan være forskjeller mellom optisk og coax, kan skyldes at den ekstra konverteringen fra optisk til elektrisk signal ikke er optimal... i alle fall teoretisk.

75 ohms kabler som man lodder standard RCA-plugger på, får neppe en impedans på 75 ohm. Noen av WBTs plugger skal ha en impedans på 75 ohm. Det finnes også RCA-plugger for crimp som har en karakteristisk impedans på 75 ohm.
Jeg måtte skru diskantkontrollen nesten på fullt for at det skulle bli nogenlunde ok
 

whistler

Bransjeaktør
Ble medlem
28.11.2004
Innlegg
1.821
Antall liker
609
Hos meg låt optisk så dårlig at jeg hadde sluttet med lyd om jeg ikke hadde funnet ut at det ble så mye bedre med coax
Da ville jeg levert den inn på verksted for en gjennomgang. Da er det noe galt med enheten(e)! Det skal ikke være Så store forskjeller.
 

Sigma62

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.03.2016
Innlegg
885
Antall liker
566
Jeg måtte skru diskantkontrollen nesten på fullt for at det skulle bli nogenlunde ok
Jeg arbejder med optiske kabler til dagligt men ikke til lyd. Optiske kabler og stik, skal være ekstremt rene og støvfrie. Hver gang man roder med stikket, skal det reses. Men skal også være meget forsigtig med ikke beskadige kablet og stikket ved at bukke kablet osv.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.804
Antall liker
563
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.486
Artikkelen i lenke under er opplysene vedrørende tema. Den viser hvordan appratenes implementasjon og kabelens lengde kan påvirke signalet.
Dette har vært kjent lenge før S/PDIF kom til verden, men syns denne kommentaren var spesielt intressant:

The primary concern for the manufacturer is to pass FCC regulations for emissions and electromagnetic interference, as well as making the interface reliable. When the regulatory testing is done, they attach very inexpensive, inferior cables and measure the emissions. To insure that the manufacturer passes these tests, they take a number of precautions.
One is designing-in the slower than necessary 25 nanosecond rise-time. Another is the insertion of various filters in the Transport to eliminate high frequencies from the signal. As a result of these choices, there is a hazard created in using too short a digital cable.



Ellers så jobber S/PDIF med data, ikke musikk. Med 2.8MHz går det mer enn dobbelt så mye data over kabelen enn det som behøves for å overføre 44.1/16 stereo samples. Klokken over kabelen gjør to pulser pr databit ca 5.6MHz.
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Da ville jeg levert den inn på verksted for en gjennomgang. Da er det noe galt med enheten(e)! Det skal ikke være Så store forskjeller.
Ja det er mulig at det er noe galt
 

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Innlegg
4.204
Antall liker
3.549
Torget vurderinger
1
Velkjent at optisk er mye dårligere enn coax, selv om lyden er digital. På optisk så er det støtte for 5.1 surround, men da kun i komprimert format. Coax så støttes det 5.1 ukomprimert. Som nevnt lengre oppe så er optisk bare 96KHz/16 bit og Coax støtter 192KHz/24 bit i to kanaler. Det er ikke nødvendigvis kablene som er dårlige, det er interfacet som er implementert/standardisert imot disse kablene det stopper på. Det er standarder som ble brukt mye på 80-90-tallet og har vel vært ganske uforandret siden.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
For de som snakker om lydforskjeller på coax, bør man kanskje ta inn over seg at 75ohms coax er standard for profesjonelle patchesystemer for digital audio og video, med båndbredder på opptil 1 GHz for senere generasjons MUSA patchesystemer. RG59, med eller uten fancy blondestrømper, er RG59 uansett fabrikant. At forskjellige utgaver av RG59 lyder forskjellig faller egentlig på sin egen urimelighet, om man gidder å sette seg inn dette...
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
For de som snakker om lydforskjeller på coax, bør man kanskje ta inn over seg at 75ohms coax er standard for profesjonelle patchesystemer for digital audio og video, med båndbredder på opptil 1 GHz for senere generasjons MUSA patchesystemer. RG59, med eller uten fancy blondestrømper, er RG59 uansett fabrikant. At forskjellige utgaver av RG59 lyder forskjellig faller egentlig på sin egen urimelighet, om man gidder å sette seg inn dette...
Mener du at det ikke er forskjell på lyden i coax kabler?
 

DagT

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.05.2013
Innlegg
2.544
Antall liker
3.043
Sted
Oslo
Jeg arbejder med optiske kabler til dagligt men ikke til lyd. Optiske kabler og stik, skal være ekstremt rene og støvfrie. Hver gang man roder med stikket, skal det reses. Men skal også være meget forsigtig med ikke beskadige kablet og stikket ved at bukke kablet osv.
Fiberoptiske kabler for kommunikasjonsformål er tynnere og mye mer følsomme for støv og opplinjering enn de tjukke plastkablene vi bruker til HiFi, og det stillesdermed strengere krav til sånt. Uansett vil du merke det i tap av oveførte data og ikke i tap av frekvenser i lydgjengivelsen.
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Lydforskjeller mellom normalt konstruerte coax-kabler/optisk handler nok mye mer om DACen i enden av kabelen enn kabelen selv. Godt designede DACer er nærmest immune mot det som foregår på overføringsdelen så lenge ting er innenfor spec.

TOSLINK har vel i tillegg en del utfordringer på teknisk nivå, men dette bør være transparent i en godt designet DAC så lenge man befinner seg innenfor 24bit/96kHz.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Nettopp! Det handler fortsatt om digitale data, hvor en radikal endring av lyden forutsetter at data er endret... om en coax kan lage krøll med jordsløyfer er en annen sak.
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Hos meg er det forskjell på forskjellige coax kabler. Jeg har brukt Parasound p5 med innebygd dac og Ayon s3 med innebygd dac. Har prøvd ca 10 forskjellige coax kabler og fant ut at en coax kabel som en her på hifisentralen lager låter best. Nordost Heimdall 2 er den dyreste coax kabelen jeg har prøvd og Chord clearway den billigste bortsett fra den som er laget av han her på hifisentralen som er enda billigere. Ca 600kr tror jeg den kostet :)
 

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Innlegg
4.356
Antall liker
1.701
Sted
Phobos
Parasound P5 har i følge målingene til stereophile faktisk en ganske dårlig digitaldel med signalavhengig jitter og generelt noe mystisk oppførsel: https://www.stereophile.com/content/parasound-halo-p-5-21-channel-da-preamplifier-measurements

Jeg har forøvrig hatt Parasound P5 i fire år selv, og min subjektive opplevelse var at DACen i den var helt middels, og jeg opplevde at det manglet både transparens og oppløsning kontra Bryston BDA-2 koblet via XLR på samme forforsterker. USB-grensesnittet var også helt utdatert og ikke asynkront, så i praksis verre enn coax.

Dette er milevis unna det du ville fått med f.eks en RME ADI-2 DAC FS (min nåværede DAC) som nærmest ikke påvirkes i det hele tatt uavhengig av digital input: http://archimago.blogspot.com/2018/10/measurements-rme-adi-2-pro-fs-as-dac.html
 
Sist redigert:

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Parasound P5 har i følge målingene til stereophile faktisk en ganske dårlig digitaldel med signalavhengig jitter og generelt noe mystisk oppførsel: https://www.stereophile.com/content/parasound-halo-p-5-21-channel-da-preamplifier-measurements

Jeg har forøvrig hatt Parasound P5 i fire år selv, og min subjektive opplevelse var at DACen i den var helt middels, og jeg opplevde at det manglet både transparens og oppløsning kontra Bryston BDA-2 koblet via XLR på samme forforsterker. USB-grensesnittet var også helt utdatert og ikke asynkront, så i praksis verre enn coax.

Dette er milevis unna det du ville fått med f.eks en RME ADI-2 DAC FS (min nåværede DAC) som nærmest ikke påvirkes i det hele tatt uavhengig av digital input: http://archimago.blogspot.com/2018/10/measurements-rme-adi-2-pro-fs-as-dac.html
Jeg har bare brukt Parasound p5 litt, men jeg opplever det samme med Ayon s3
 

Mars19

Utestengt pga. dårlig oppførsel
Ble medlem
14.02.2017
Innlegg
670
Antall liker
244
Sted
Andebu
Torget vurderinger
1
Jeg har Parasound p6 også, men har ikke prøvd den enda
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Hos meg låt optisk så dårlig at jeg hadde sluttet med lyd om jeg ikke hadde funnet ut at det ble så mye bedre med coax
Har oplevet det fuldstændigt omvendt via en Oppo som drev. Optisk med ægte glasledere var klart bedst. Dette i konkurrence med et Nordost Coax. Samtlige medlemmer i klubben var enige.
 
I

Ikke33206

Gjest
Har oplevet det fuldstændigt omvendt via en Oppo som drev. Optisk med ægte glasledere var klart bedst. Dette i konkurrence med et Nordost Coax. Samtlige medlemmer i klubben var enige.
Du får prøve Lessloss coax
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Har netop bestilt DH Labs Silver Sonic Hdmi som går for at være meget bedre end mit nuværende PS Audio HDMI. Her står det på I2S
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.486
Vedrørende problemstilling med refleksjoner som nevnt i lenke fra min post #53 fant jeg en diskusjon hvor optimal lengde på kabel ble nevt.
I artikkelen diskuterte han at 1,5 meter ansees som minimum lengde siden mottager med denne lengden skal ha mottatt originalsignalet før eventuelle ping-pong problemer oppstår. Det betyr ikke at mottager likevel ikke kan villedes av senere feil.

Fra andre kilder finner jeg at man har landet en kabellengde mellom 12 til 22 fot burde minimalisere refleksjoner med hastighet på s/pdif. Med menneskemål blir det 3,6 - 6,7 m. Hvor man enes om at en god start å teste fra kan være 4,8 meter coaxkabel av vanlig god kvalitet.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
14.795
Antall liker
11.192
Sted
Ytterst i havgapet...
Forutsetningen for at nevnte "ping-pong" skal kunne oppstå er at man betrakter en coaxkabel som ei transmisjonslinje med en vandrende bølge, noe som er helt normalt på høye frekvenser. Nevnte "ping-pong" er refleksjoner i kabelen. De fleste vanlige coaxer har en hastighetskonstant på 0,66, dvs bølgehasigheten er 200 000 km/s. Da tar det 5ns fra ene enden til den andre i 1m kabel..... 10ns ved 2m. Dette tilsvarer frekvenser på 200 hhv 100 MHz. Neste forutsetning for coax er at den drives og termineres i korrekt impedans, men da oppstår ingen stående bølger eller "ping -pong", som forårsakes av refleksjoner i feil impedans. Termineringen er på 75 om er oftest korrekt, - drivimpedans kanskje noe mer uavklart, alt etter konstruksjon. 5 eller 10 ns, tilsv 200 eller 100 MHz er alt for kort tid til at denne "ping-pongen" kan oppstå med 1m kabel og signaler godt under 10 MHz. Det er en grunn til at man generell radioteknikk, som også dekker coaxtrasnmisjon, at hvis kabelen er kortere en 1/10 bølgelengde, så betrakter man ikke kabelstumpen som en transmisjonslinje, men kunne like gjerne brukt en stump med hvilken som helst skjermet kabel, - om skjerming er et behov. Hvis en coax brukes riktig, skjer hverken refleksjoner eller stående bølger, - uansett lengde, - og heller ingen "ping-pong".
Teorien om"ping-pong" er dermed bare tøv, og vitner om at utsteder slett ikke forstår teorien bak coaxkabler, - eller benytter seg av teknobabbel i markedsføring.
I produksjonsmiljøer for digital video patcher og switcher man signaler på flere hundre MHz, - digital audio på coax har ingen egen kabelfysikk... ikke denne gangen heller...
 
Sist redigert:

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.037
Antall liker
2.486
hvis kabelen er kortere en 1/10 bølgelengde, så betrakter man ikke kabelstumpen som en transmisjonslinje,
Kult, dette har jeg ikke oppfattet tidligere. (y)

Disse diskusjonene om ping-pong jeg refererte var ingeniører seg i mellom som diskuterer faktum at riktig 75 ohm terminering er vanskelig få til gitt at hyllevare RCA kontaker og plugger er normalt uegnet til formålet. Sammen med unøyaktig eletronisk implementering i begge ender fra konsumerprodusenter.
 
Topp Bunn