Hører vi faseforskjeller?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Faselinært kan være hørbart under gode nok omstendigheter. Det har man visst siden 70-80 tallet. Lenge før Toole og hans undersøkelser.
    I flere tilfeller påvirker et faselinært filter både direktivitet og forvrengning. Noe som gjør at det ikke er helt lett å vite hvilke forbedring man faktisk hører. Men er avtanden mellom driverne kort og deling bratt ved lave 200 Hz, så er det neppe forskjell i direktivtet dere har hørt.
     

    mavg

    Medlem
    Ble medlem
    19.10.2006
    Innlegg
    7
    Antall liker
    6
    Var det ikke mellom diskant og mellomtone i en coax?
    Jo, nå surrer jeg fælt. Vi testet 2 ulike oppsett, og av en eller annen grunn refererte jeg til feil oppsett med 200hz delefilter . Helt riktig som du skriver @Snickers-is, det var mellom en coax og en bassmellomtone hvor jeg tror delingspunktet var på ca 1800hz. Bare for å være tydelig, opplevelsen av forskjellene på filtrene som jeg beskrev tidligere i tråden var altså på oppsettet med seas coax.
     
    Sist redigert:

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Jo kan bekrefte at den lille testen på Seas coax som "mavg" beskriver, var deling på 1800 hz, IIR vs. FIR.

    Grunnen til forvirringen var at "mavg" også var deltager i test nr. 2 som var den med/uten bakover-retta bassløsning, da delt på 200 hz med FIR
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.249
    Antall liker
    16.223
    Sted
    Østfold
    Med coax har det fint lite å si om man har et fasekompensert filter, eller et 1. ordens filter uten fasekompensasjon, i vertfall for fasespørsmålet.

    Ser vi på teoriene til J. dAppolito kan man argumentere for at 1. ordens lober penere enn fasekompensert med -6dB krysning. Men det er ikke alltid man har drivere som trives med så stort overlapp, spesielt ikke når det er magnesium mellomtone.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Tenker denne er litt relevant her, utsnitt fra annen tråd:

    Her er grunnkarakteristikken til de ulike topologiene:
    1. ordens, krysser ved -3dB, +/- 45 grader, 90 grader ute av fase, null faseskift.
    2. ordens, krysser ved -6dB, +/- 90 grader, 180 grader ute av fase, en driver fasevendes så driverne krysser i fase. 180 grader faseskift.
    3. ordens, krysser ved -3dB, +/- 135 grader, 90 grader ute av fase, en driver kan fasevendes. Gir 180 eller 360 grader faseskift.
    4. ordens, krysser ved -6dB, +/- 180 grader, 0 grader ute av fase, 360 grader faseskift.


    Hvis jeg tolker det riktig er det nederst i samme post også en anvisning for å lage faselinært 1. ordens filter ved å bruke flere biquads i kaskade.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Flott, da er jeg i nærheten og presiserer ytterligere: Formålet med filteret er en 1. ordens avrulling med -3db ved krysningspunkt og null faseskift, i det minste innenfor de første -9db for at fasepåvirkning skal være minimal. Nøkkelen er biquads som kan ha konstant eller redusert group delay, mens IIR PEQ's og shelf filter medfører den uunngåelige faserotasjonen.

    Det ser ut som at dette klaffet veldig bra i Sigberg SBS.1 (bilde er lånt fra utviklingstråden)
    1615189516625.png
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Eksperimenterer stadig med DSPen på disse. I oppsettet fra målingen ovenfor er det nå 1.ordens + 2.ordens (lenger opp) lavpass på begge midbassene, og tre (!) 1.ordens høypass spredt utover på diskanten. Denne varianten lot meg også fjerne et par lav Q EQ-punkter vi opprinnelig hadde.
     

    tofter

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Innlegg
    676
    Antall liker
    466
    Torget vurderinger
    5
    Jøsses. Dette også hovedsakelig med biquads regner jeg med?

    Er nysgjerrig på hvordan dere setter opp disse filtere, men skal installere litt dsp software igjen så kanskje går det opp noen lys.
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    928
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Må si at jeg er imponert over hvordan dere i Sigberg audio klarer å løse dette med slakke filtre. Når det gjelder diskanten, legger dere på litt ekstra nedover i frekvensområdet for å beskytte elementet eller lar dere det bare stå til med 6 db filter + naturlig avrulling?
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Må si at jeg er imponert over hvordan dere i Sigberg audio klarer å løse dette med slakke filtre. Når det gjelder diskanten, legger dere på litt ekstra nedover i frekvensområdet for å beskytte elementet eller lar dere det bare stå til med 6 db filter + naturlig avrulling?
    Akkurat nå er det ganske åpen eksperimentering av kaskadefilter for å se hvor godt vi får det til å fungere. Vi kommer til å rulle av diskanten trygt og fint før den går for langt ned i frekvens før dette ender opp i en produksjonshøyttaler. Men elementet ruller ganske hardt av naturlig rundt 1khz. Litt usikker på hvor glad det er i å få lov til det. :)

    Skal gjøre noen justeringer i morgen hvis jeg får tid, kanskje jeg kan dele frekvensresponsen til diskanten alene da.
     

    SigbergAudio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.08.2005
    Innlegg
    3.112
    Antall liker
    6.487
    Sted
    Østlandet
    Torget vurderinger
    1
    Her er nærfelt av diskantresponsen kontra fullrange, 3x1.ordens på diskanten. Nytt DSP oppsett her, så ikke en "ferdig" respons, men viser avrulling på diskant som diskutert i går.

    1615374041715.png


    EDIT: Dagens siste on-axis måling (noe rompåvirkning i nedre del her):
    1615395890710.png
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn