rønold skrev:
Har sett på SEAS sitt kit Idunn.
Men etter å ha studert frekvenskurvene osv ser jeg jo at ved å gå opp i pris på elementene, vil den flate seg ut vesentlig.
Så vidt jeg forstår: er det ikke riktig å finne elementer som ved gitte forutsetninger yter det samme, og av seg selv tilnærmet overlapper hverandre der deling er naturlig eller må gjøres. ???
Vil ikke det gjøre delingen enklere og mer sømløs, og kanskje gi en mulighet til å kunne bruke færrest mulig komponenter i filtrene.
Og bør ikke delingen skje så høyt i frekvens som mulig, da jeg har lest at hørselen vår er mest ømfintlig akkurat der de fleste HT produsenter deler bass-mellomtone 2-3 kHz.
Er jeg inne på noe.??
Alle innsigelser enige eller uenige er hjertlig velkomne.
Nybygger'n
Har jeg et snev av riktighet
Målingene av Idunn er faktisk meget gode! +/-2dB på ferdig høyttaler er så bra du bare kan få det.
Og nei dyrere elementer betyr ikke jevnere frekvenskurve.
Dyrere elementer har stort sett lavere forvrengning, men samtidig ofte mye værre oppbrytninger oppover i frekvens pga materialvalget i membranen. Med et mer omfattende delefilter for å kompensere for dette kan resultatet selvfølgelig bli bra også på en onaxis måling.
Men en måling onaxis i et ekkofritt rom sier ikke all verden om oppfattet lydkvalitet hjemme i stuen.
Det er riktig at hørselen er mest følsom i området to-veis ofte har delefrekvensen, men er et delefilter godt designet er ikke dette hørbart, om du flytter delefrekvensen høyere og delefilteret gjør en dårlig jobb blir feilene hørbare der også. Det er ikke slik at man hører alt mellom 1 og 3khz og ingenting om feilen er ved 4 khz for å si det sånn.
Og der kommer et helt annet aspekt inn i bildet og det er spredningsmønsteret. Med en brå overgang fra en bass som ikke sprer lyden (beamer) til en domediskant som sprer 360gr vil lytteinntrykket bli noe ganske annet enn det man ser på en måling, det er alltid snakk om kompromisser når det gjelder ht konstruksjoner.
Idunn har en kontrollert spredning noe som i seg selv lover godt for lyden, men jeg har ikke hørt den selv.
Hvor godt den passer til rør er en annen sak, og da er vanskelige (lave) impedanser og store fasevinkler langt viktigere enn en snorrett frekvensgang.