Høytalere til Electrocompaniet

hattfred

Fersking
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
4
Antall liker
0
Har en et forsterkersett fra Electrocompaniet, ec 4.7 og aw 60, og ProAc tablette 50 høytalere. Dette funket bra i et mindre rom, men er litt tamt i en stue på ca 30m2. Lurer derfor på å bytte ut høytalerene, gjerne i noen gulvstående og evt. prøve å skaffe en ekstra aw 60. Spiller mest musikk av Pink Floyd, David Bowie, Nick Cave, Neil Young o.l.

Er det forresten noen som kjenner til ProAc-høytalerene, og gjerne vet hva de går for på bruktbørsen? Tipper de er ca 10 år gamle.

Håper på innspill!
 

elitico

Medlem
Ble medlem
28.01.2006
Innlegg
39
Antall liker
0
Hej!

Vilken budget har du? Kan du tänka dig att köpa begagnat?

Mvh,
Henrik
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
Du har gode høyttalere. :) Har du vurdert en subwoofer?
 
L

Ludo

Gjest
Jeg har brukt Patos sammen med EC en god stund og det var en god musikalsk kombo som kan anbefales.
Prøv Lyric 302 evt 402, det burde svinge det :)
 

Anfield

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.09.2004
Innlegg
926
Antall liker
42
hattfred skrev:
Har en et forsterkersett fra Electrocompaniet, ec 4.7 og aw 60, og ProAc tablette 50 høytalere. Dette funket bra i et mindre rom, men er litt tamt i en stue på ca 30m2. Lurer derfor på å bytte ut høytalerene, gjerne i noen gulvstående og evt. prøve å skaffe en ekstra aw 60. Spiller mest musikk av Pink Floyd, David Bowie, Nick Cave, Neil Young o.l.
Hva med Electrocompaniets egne høyttalere (Prelude)?
 

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Innlegg
700
Antall liker
1
Første jeg tenkte på var Klipsch RF5 eller 63. Men Patos som tidligere nevnt er jo også veldig bra til EC :D.
 
O

OldBoy

Gjest
mls skrev:
Du har gode høyttalere. :) Har du vurdert en subwoofer?
Jeg tenkte på det, jeg også, men de små Tablettene til trådstarter hattfred vil uansett begynne å miste litt av dynamikken sin og låte litt anstrengt hvis han skal spille veldig høyt i sin nye stue. Men det er klart.....holder vi oss til et beskjedent lyttevolum, kan en sub gjøre underverker.

Hvis hattfred er fornøyd med ProAc, er det jo en mulighet å gå opp til for eksempel Response D15. Den vil kunne passe fint i et rom på 30 m2, men er ganske krevende å drive. Hvis man skal få den aller siste godlyden og dynamikken ut av den, vel å merke. Men med en ekstra AW60 og biamping, kunne det muligens bli riktig bra. Det spørs litt på hva slags klang hattfred liker. Personlig ville jeg ha foretrukket en elektronikk som var litt strammere enn EC til Response D15. Og til Tablette 50 også forsåvidt. Budsjettet burde i hvert fall tåle en slik løsning.
 
U

utgatt60135

Gjest
hattfred skrev:
Har en et forsterkersett fra Electrocompaniet, ec 4.7 og aw 60, og ProAc tablette 50 høytalere. Dette funket bra i et mindre rom, men er litt tamt i en stue på ca 30m2. Lurer derfor på å bytte ut høytalerene, gjerne i noen gulvstående og evt. prøve å skaffe en ekstra aw 60. Spiller mest musikk av Pink Floyd, David Bowie, Nick Cave, Neil Young o.l.

Er det forresten noen som kjenner til ProAc-høytalerene, og gjerne vet hva de går for på bruktbørsen? Tipper de er ca 10 år gamle.

Håper på innspill!
Hva legger du i tamt? Savner du dypbass, basstrøkk på høyt volum eller låter det generelt tamt (også på lavt volum)?

Electrocompaniets nye høyttalere har imponert endel på messene, men kommer an på hvordan du liker lyden.
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.831
Antall liker
584
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
Hva med å oppdatere forsterkeren, det trengs ofte mye krefter til stativht. Da tror jeg du får mere trøkk.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Hvis du liker det du har, og bare ønsker deg mer av det samme:

http://www.hifisentralen.no/bruktsalg/index.php/topic,8913.0.html

Jeg hadde mye glede av AW60 og Proac Studio 150 (slank gulvstående med to 14 cm basser). Du har etter all sannsynlighet en mye bedre forforsterker enn min EC 4,5. AW60 er slett ikke verst, og det skal visst være god knall med to stykker brokoblet.
 

hattfred

Fersking
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
4
Antall liker
0
Takker for mange gode forslag!

Var inne på tanken med å koble opp en sub, men er litt redd for hvordan lydbildet vil arte seg, så det alternativet er vel så godt som forkastet.

At det låter litt tamt kunne jeg nok kanskje bedre beskrevet med at jeg savner basstrøkk, spesielt på høyere volum.

Ellers noen som vet hvordan B&W eller Audivector står til EC?
 

novgarod

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
957
Antall liker
59
Det står jo et par ProAc Response 1.5 på bruktbørsen, til kr. 8500,- kanskje det kunne være noe? da har du jo noen kroner til forsterkerier også...
 
U

utgatt60135

Gjest
hattfred skrev:
Takker for mange gode forslag!

Var inne på tanken med å koble opp en sub, men er litt redd for hvordan lydbildet vil arte seg, så det alternativet er vel så godt som forkastet.

At det låter litt tamt kunne jeg nok kanskje bedre beskrevet med at jeg savner basstrøkk, spesielt på høyere volum.

Ellers noen som vet hvordan B&W eller Audivector står til EC?
Er du sikker på at EC´n er kraftig nok? Tam lyd på høyt volum er et tegn på at forsterkeren ikke klarer å gi nok strøm. Hvordan er membranutslagene på høyt volum? Føler du at de når sin begrensning? ProAc lager veldig gode høyttalere ;).
 
O

OldBoy

Gjest
hattfred skrev:
Ellers noen som vet hvordan B&W eller Audivector står til EC?
Klangmessig er begge disse merkene en god match til EC, synes jeg.

Vær oppmerksom på at en del B&W-modeller anses å være veldig krevende å drive, og kanskje kan bli et nummer for store til effekttrinnet ditt.
 
O

OldBoy

Gjest
Lyngen skrev:
Er du sikker på at EC´n er kraftig nok? Tam lyd på høyt volum er et tegn på at forsterkeren ikke klarer å gi nok strøm. Hvordan er membranutslagene på høyt volum? Føler du at de når sin begrensning? ProAc lager veldig gode høyttalere ;).
Enig, ProAc lager veldig gode høyttalere. Men min erfaring med de minste ProAc'ene er at de lett låter litt anstrengt når de skal spille høyt. De mister litt av den dynamikken og luftigheten som for eksempel dine Response D15 kan levere.

Det kan godt hende at hattfreds erfaringer med sin små ProAc også skyldes elektronikken, som blir ekstra presset etter at han har begynt å spille i et større rom. ProAc er generelt veldig krevende, hvis man er ute etter det lille ekstra, og hattfreds effekttrinn er muligens i minste laget.
 

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Innlegg
20.114
Antall liker
11.143
Torget vurderinger
10
En kamerat som overtok min ECI3 for noen år siden forteller at den ikke klarer å "dra" Patos gulvstående med godt resultat.

Har selv hatt AW60 to ganger og den er vellydende og strømsvak.

Velg noe lettdrevent:

Klipsch RF52 eller 62
Snell
osv
 

Canutus

Medlem
Ble medlem
18.01.2005
Innlegg
39
Antall liker
0
Hei
Har du hørt Monitor Audio, tror det skulle passe veldig bra.
Da uten jeg har hørt det selv, men fikk en gang anbefalt det av en som kunne MA.
Ellers så må jo EC sine egene Prelude være perfekt.

Lykke til.
 

magnaes

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.12.2002
Innlegg
112
Antall liker
3
Torget vurderinger
3
hattfred skrev:
Takker for mange gode forslag!

Var inne på tanken med å koble opp en sub, men er litt redd for hvordan lydbildet vil arte seg, så det alternativet er vel så godt som forkastet.

At det låter litt tamt kunne jeg nok kanskje bedre beskrevet med at jeg savner basstrøkk, spesielt på høyere volum.

Ellers noen som vet hvordan B&W eller Audivector står til EC?
Hei!
Jeg kjører Audiovector M3sign med EC pre og power. AW60 klarer seg helt fint med Audiovector M3 serie. Jeg har dog 250R, men har også spilt med AW60 og deg var meget bra, det... :)
 

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Innlegg
2.831
Antall liker
584
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
hattfred skrev:
Har en et forsterkersett fra Electrocompaniet, ec 4.7 og aw 60, og ProAc tablette 50 høytalere. Dette funket bra i et mindre rom, men er litt tamt i en stue på ca 30m2. Lurer derfor på å bytte ut høytalerene, gjerne i noen gulvstående og evt. prøve å skaffe en ekstra aw 60. Spiller mest musikk av Pink Floyd, David Bowie, Nick Cave, Neil Young o.l.

Er det forresten noen som kjenner til ProAc-høytalerene, og gjerne vet hva de går for på bruktbørsen? Tipper de er ca 10 år gamle.

Håper på innspill!

Gå for et forsterkerbytte, feks EC120. En knakende god forsterker(6-7k brukt). Da opprettholder du tilnærmet den lyden du har og (tror jeg) du får liv i stua igjen.
 

toriamos

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.02.2005
Innlegg
2.255
Antall liker
25
Torget vurderinger
5
Ludo skrev:
Jeg har brukt Patos sammen med EC en god stund og det var en god musikalsk kombo som kan anbefales.
Prøv Lyric 302 evt 402, det burde svinge det :)
Hmmmm? Har hatt en gammel ECI-1 med Patos 302MKII og den kombinasjonen anbefaler ihvertfall ikke jeg. Nå skal det sies at ECI`en var gammel og satt. Det spilte i alle fall mørkt og gruggete. Noen ville kanskje kalt det varmt.
 

hattfred

Fersking
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
4
Antall liker
0
Ser at hi-fi center kjeden har kampanje på Dynaudio Audience 72SE. Noen som har hørt disse eller har noen formeninger om hvordan de evt. vil passe til min forsterker?
 

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Innlegg
511
Antall liker
42
Snell og EC er en meget god kombinnasjon!

Anbefales
 

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
377
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Jeg fikk hurtigere bass ved å oppgradere mitt EC utstyr den gangen jeg hadde det.
 
K

kbwh

Gjest
hattfred skrev:
Har en et forsterkersett fra Electrocompaniet, ec 4.7 og aw 60, og ProAc tablette 50 høytalere. Dette funket bra i et mindre rom, men er litt tamt i en stue på ca 30m2. Lurer derfor på å bytte ut høytalerene, gjerne i noen gulvstående og evt. prøve å skaffe en ekstra aw 60. Spiller mest musikk av Pink Floyd, David Bowie, Nick Cave, Neil Young o.l.

Er det forresten noen som kjenner til ProAc-høytalerene, og gjerne vet hva de går for på bruktbørsen? Tipper de er ca 10 år gamle.

Håper på innspill!
Må du virkelig sitte lengre unna fordi rommet er større?
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.139
Antall liker
20.571
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Jeg har hatt Eci-4 på noen Audiovector mi3 super. Dette fungerte meget bra i rommet som var nesten kvadratisk på 35m2, Jeg bytta HT fra B&w 604 til Mi-3 som jeg synst var bedre. Jeg legger ikke vekt på korrekt ld, men på at det skal spille godt og jeg skal ha det morro med musikken. Jeg analyserer ikke musikken og leter etter feil på innspillinger ol.

Vent med å kjøpe noe før den nye serien til Audiovektor kommer i butikkene ( kanskje den har kommet) eller kjøp Mi3 serien til reduserte priser.
 
Topp Bunn