Høyttalere Høyttaler for lite rom

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Jeg har et lite rom som kan få høyttalere til å boome rundt 45hz om de ikke har stram nok bass. Så jeg lurte på om noen har erfaringer med høyttalere som passer i små rom?

Jeg har lenge kjørt med noen diy Impulse inspirerte saker og vært fornøyd. Men etter å ha levd med de en stund nå så merker jeg at også disse har for mye energi rundt 45hz i rommet mitt.

Akkurat nå så har jeg noen gamle, modifiserte Qln Qubic 121. Og disse boomer overhodet ikke.
Jeg har forsket litt på egen hånd her og testet en del diy løsninger og simulert i winisd. Og jeg har kommet frem til at problemet er størst med portede høyttalere som har mye output gjennom bassrefleksrøret rundt 45hz. Blir høyttalerne tunet "mildt" med egentlig litt for lite kassevolum eller tunet veldig dypt i frekvens så energien som kommer ut av porten ligger for det meste under 45hz fungerer det mye bedre...

Jeg kunne tenkt meg et par høyttalere med et ikke altfor stort fotavtrykk som kunne fungert der inne.

Har tenkt litt i baner som Spendor A5R, nye Acoustic Energy AE109, Guru Q10 eller Triangle Gaia EZ.
Det må ikke være slik at de funker i rommet fordi de ikke har bass i det hele tatt.
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Jeg har et lite rom som kan få høyttalere til å boome rundt 45hz om de ikke har stram nok bass. Så jeg lurte på om noen har erfaringer med høyttalere som passer i små rom?

Jeg har lenge kjørt med noen diy Impulse inspirerte saker og vært fornøyd. Men etter å ha levd med de en stund nå så merker jeg at også disse har for mye energi rundt 45hz i rommet mitt.

Akkurat nå så har jeg noen gamle, modifiserte Qln Qubic 121. Og disse boomer overhodet ikke.
Jeg har forsket litt på egen hånd her og testet en del diy løsninger og simulert i winisd. Og jeg har kommet frem til at problemet er størst med portede høyttalere som har mye output gjennom bassrefleksrøret rundt 45hz. Blir høyttalerne tunet "mildt" med egentlig litt for lite kassevolum eller tunet veldig dypt i frekvens så energien som kommer ut av porten ligger for det meste under 45hz fungerer det mye bedre...

Jeg kunne tenkt meg et par høyttalere med et ikke altfor stort fotavtrykk som kunne fungert der inne.

Har tenkt litt i baner som Spendor A5R, nye Acoustic Energy AE109, Guru Q10 eller Triangle Gaia EZ.
Det må ikke være slik at de funker i rommet fordi de ikke har bass i det hele tatt.
Pris?
 

svart-hvitt

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.01.2015
Innlegg
6.377
Antall liker
4.024
Torget vurderinger
0
Tja, la oss si ca 25...
Det er nok litt lite for et state-of-the-art aktivt, «digitalt» (DSP inkl. romkorreksjon), minimalistisk system; selv når rommet er veldig lite.

Dynaudio har imidlertid noe jeg ville sett nærmere på om budsjettet er lavt. Dra til Prolyd for en lytt. Der er lytterommet lite og derfor relevant for din del.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Jeg legger ved to bilder, ikke direkte sammenlignbare da skalaen er forskjellig, men bildene demonstrerer fint at det spiller liten rolle hvilken høyttaler man bruker når det kommer til oppbygging av romnoder. Devialet Phantom og Kii Three på bildene her.

waterfall bassfelle vs uten.jpg

silver ph rpg absorbor vs rockwool.jpg


Kort fortalt trenger du bassfeller for å bli kvitt problemet, RPGs modex type 2 er midt i blinken for 45 hz. Alternativt kan du lage bassfeller selv av vanlig isolasjon, men du trenger enorme mengder for å komme så langt ned i frekvens.
Siste alternativ er å omgå problemet med EQ og/eller romkorreksjon, type Audiolense, Dirac, Roomperfect og lignende. Dette vil gjøre lyden mye bedre ved å strupe lyden akkurat i det området som skaper problemet, men er egentlig et plaster og ikke en løsning.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.830
Antall liker
954
nedover i mellomtonen er faktisk store høyttalere en fordel i små rom også, da de blir rundstrålende ved en lavere frekvens. motsatt av det folk går rundt og tror, skribenter inkl.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
^
Men for at den forskjellen skal bli merkbar må baffelen være mye bredere på den større høyttaleren.
 

oyvindl85

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.08.2013
Innlegg
3.131
Antall liker
2.218
Sted
Bergen
Torget vurderinger
17
Sonus Faber Cremona Auditor er en fin høyttaler for mindre rom. Er ikke for trykkende i bunn, men har en stram og fin bass med grei punch. Disse er å finne på brukten fra 10.000 og opp. Ligger også et par System Audio SA2K Master på finn. De har jeg eid. En flott høyttaler spesielt til prisen. En stativhøyttaler er i min erfaring lettere å integrere i vanskelige rom enn gulvmoddelene.
Akustikk tiltak er selvsagt en fin møte å ta bukt med problemet på ca 45hz. Har du flere muligheter med høyttalere og.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Klipsch Heresy III og nå disse Qln'ene har fungert brillefint sånn bassmessig i det rommet...
Det er nok bare prøving og feiling som må til...
 

t-roten

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.09.2015
Innlegg
2.715
Antall liker
10.171
Sted
London
Har ikke brukt disse selv, men mange her i Storbritannia bruker ATC SCM7 and SCM11 i mindre rom
Disse er lukket kabinett,og kanskje lettere å plassere i små rom
 

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.155
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Har ikke brukt disse selv, men mange her i Storbritannia bruker ATC SCM7 and SCM11 i mindre rom
Disse er lukket kabinett,og kanskje lettere å plassere i små rom
Trykkammer er ofte mer ukomplisert i små rom. Dessuten sitter du så nær høyttalerne at portstøy vil bli mer hørbar i lytteposisjon hvis du har bassrefleks.
 

Distinctive

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2006
Innlegg
11.063
Antall liker
3.589
Sted
Stavanger
Du kan også se på lytting i nærfelt med ht med en begrenset spredning. Dette kan muligens åpne for litt større høyttalere enn stativhøyttalere. Dette er ihvertfall min erfaring. Mine dipoler er høyere enn 170cm og står i et 15m2 rom m/skråtak.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Det er jo også et alternativ å tune en bassrefleks litt lavere ved å enten forlenge porten eller redusere portarealet.
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
Om du er i stand til å skru litt selv vil jeg ikke nøle med å anbefale Wilmslow Audio's LS3. Det er en modernisert utgave av BBC's klassiske studiohøyttalere med nesten samme navn.
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Prøv Larsen 4. Sær liten gulvstående høyttaler til under 10 tusen.
Jeg har hatt veldig mange ht innom mitt 15 kvm rom. Sonus Faber, Scansonic Mb1
ProAc 1Sc, Buckhardt, Respons, med mer. Noen dyre andre enda dyrere.
Sammen med alt fra 120w rør pre og effekt til klasse D på en haug med watt.
Bestilte Larsen 4 på lykke og fromme og dæven hvor jeg ble tatt på senga.
Jeg var dritlei av å sitte som en prest i rommet for å ha sweet spot.
Med disse kan du bevege deg i rommet, ligge på sofa,n og enda ha live følelsen.
Gammel frase kanskje men med disse hører man mer på musikken og mindre
på høyttaleren.
Jeg var veldig skeptisk til disse helt til de hadde stått noen uker her.
Da snudde det veldig og jeg bestilte Larsen 6. Disse også uten å ha hørt først.
I ettertid og etterpåklokskapens navn så synes jeg Larsen 4 er det beste kjøpet.
Larsen 6 spiller noe større og mer kraftfullt. Men det er noe med 4 eren som fanger.
Dette er ikke ht du kjøper om du skal imponere med utstyret. Skal du imponere deg selv
og dine ører så ta sjansen.
Ikke er finishen noe ta salto av heller. Men lyden da mann, lyden..
Jeg har hatt et par års hifi hvile. Sitter her med Svært gode Dynaudio høyttalere.
Men jeg skal bestille et par med Larsen 4 på nyåret, igjen...
Spiller meget bra i 15 og 30 kvm rom.
Bare et tips
Lasse :)
Her et bilde av mine Larsen 4 (tatt av han som kjøpte de av meg)
Larsen4.jpg
 

MFA

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.09.2007
Innlegg
635
Antall liker
1.924
Torget vurderinger
1
Heisann.

Har også et lite lytterom. Et fraflyttet soverom på ca 14m2. For å prøve om jeg fikk OK lyd kjøpte jeg Elac b5. Dette fungerte OK. Bassrefleks bak kan gi noen utfordringer. Uansett så gav det mersmak og optimisme. Etter mye fundering og tenking har jeg nylig landet på et høyttalerpar jeg er blitt meget imponert og fornøyd med og som går litt under radarene for mange, nemlig Amphion Argon3s. 19990,- , mange forståelige løsninger som gir mening. Flott utseende og flott kvalitetsinntrykk. Anbefaler deg å lese litt om disse.

Lekte meg litt med Hz generator og tonesveip fra PC, via hrt streamer 2+ og hadde etter ørene ganske jevn frkvensrespons nedover. Helt ned til 30 Hz faktisk. Det vil si at jeg hørte alle tonene, ingen forsvant ( dipp) og ingen som var veldig mye kraftigere enn de andre. Ble meget imponert.
image.jpg

Lykke til.

Mvh Atle
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Prøv Larsen 4. Sær liten gulvstående høyttaler til under 10 tusen.
Jeg har hatt veldig mange ht innom mitt 15 kvm rom. Sonus Faber, Scansonic Mb1
ProAc 1Sc, Buckhardt, Respons, med mer. Noen dyre andre enda dyrere.
Sammen med alt fra 120w rør pre og effekt til klasse D på en haug med watt.
Bestilte Larsen 4 på lykke og fromme og dæven hvor jeg ble tatt på senga.
Jeg var dritlei av å sitte som en prest i rommet for å ha sweet spot.
Med disse kan du bevege deg i rommet, ligge på sofa,n og enda ha live følelsen.
Gammel frase kanskje men med disse hører man mer på musikken og mindre
på høyttaleren.
Jeg var veldig skeptisk til disse helt til de hadde stått noen uker her.
Da snudde det veldig og jeg bestilte Larsen 6. Disse også uten å ha hørt først.
I ettertid og etterpåklokskapens navn så synes jeg Larsen 4 er det beste kjøpet.
Larsen 6 spiller noe større og mer kraftfullt. Men det er noe med 4 eren som fanger.
Dette er ikke ht du kjøper om du skal imponere med utstyret. Skal du imponere deg selv
og dine ører så ta sjansen.
Ikke er finishen noe ta salto av heller. Men lyden da mann, lyden..
Jeg har hatt et par års hifi hvile. Sitter her med Svært gode Dynaudio høyttalere.
Men jeg skal bestille et par med Larsen 4 på nyåret, igjen...
Spiller meget bra i 15 og 30 kvm rom.
Bare et tips
Lasse :)
Her et bilde av mine Larsen 4 (tatt av han som kjøpte de av meg)
Vis vedlegget 472634
Der fikk jeg noe å tenke på, disse må jeg si frista litt.
Vet du hvem som forhandler disse?
 
Sist redigert:

pak.k

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2009
Innlegg
488
Antall liker
157
Sted
Charlottenberg
Torget vurderinger
1
Jag kommer förr eller senare att köpa ett par larsen 4 eller 6.2 tror jag. Beroende på var jag ska ha dom.
6.2 är en högtalare som spelade löjligt bra med en riktig skitplacering i ett rum jag aldrig hört nåt låta riktigt bra förr!
Allt lät bra utan att man ens behövde sätta sig ner,och det tycker jag är otroligt... bara musik...
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Ser ut til at det er Seas CA18RNX som står i Larsen 4. Når jeg simulerer den i Winisd med 22liter kassevolum og 28hz tuning så ser jeg i tillegg til en dalende kurve for å kompensere for vegg/hjørneplassering at den har lite energi ut av porten ved 45hz.... Hmm, burde funke det...
 

666

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2013
Innlegg
2.511
Antall liker
6.121
Torget vurderinger
14
Hifi-Guiden på hamar som forhandler disse.
8000 kr og verdt hver krone.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.198
Antall liker
2.448
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Da skal jeg prøve et siste Qln mod stunt i romjulen, hvis ikke det funker så må jeg prøve å få hørt Larsen 4 høyttalerne.
Det er bare noe med disse Vifa C17 elementene som trigger ett eller annet i meg. Jeg føler jeg kommer "hjem" hver gang jeg har prøvd noe annet og så putter inn noen C17-baserte høyttalere tilbake i kjeden igjen...
 
Sist redigert:
Topp Bunn