Høyttalerbygg: BIB - Bigger is Better TQWT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • government

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.10.2007
    Innlegg
    265
    Antall liker
    6
    Beklager. det skrives med enkel v. Søk: cyburg viech von berndt burghard. Mvh
     

    Svein_B

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    07.04.2005
    Innlegg
    729
    Antall liker
    22
    Sted
    Lillestrøm
    Det burde funke.

    Jeg har prøvd å simulere med de foreslåtte målene.
    For at dimensjonene skal bli noenlunde håndterbare har jeg brukt utvendige mål:
    B=20, D=30, H=155 cm, og antatt 18mm materialtykkelse.

    Da får jeg antatt respons


    Øverst er totalrespons. Nederst direkte, og hornåpning.
    (uten rom-påvirking, og hensyn til baffel-step)

    Svein
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    Fant en kommentar fra en guru på diyaudio om BIB & FE168eZ

    Svein: Hvordan tror du den låter kontra FF166k?


    http://www.diyaudio.com/forums/full...yone-have-those-fostex-craft-handbooks-5.html


    Sigma first. The driver specs suggest a shorter line-length here, so I'd decrease it by a foot, which will reduce the overall cabinet height by 6", down to 64". A little shorter less than the Fs suggests (that'd be 66 1/2", give or take), but it's a nice round number, and it's still going to be tuned pretty low! If you want to keep the 7" width (already with 3/4" material giving us a little more breathing room), then I'd increase the depth of the cabinet to an external depth of 17 1/4". Take the internal baffle from its starting position to where it terminates, in the internal centre, 7 1/2" from the base and 7 1/2" from the internal face of the front and rear baffles. Driver mounted at 35" from the base. These are still only approximate, but I suspect they should let the Sigma breath better than the original. You could chop the rear down a little too if you wish. If you wanted to do it another way, I'd use external dimensions of 8"x14 1/4"x64", with the internal baffle ending 6" from the base and 6" from the internal walls of the front and rear baffles.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    Hei Svein (og dere andre). Etter å ha gjort en masse plikter og tilfredstilt min kone så er jeg klar for massiv bygging igjen. Holder på med en diger åpen baffel konstruksjon som skal CNC freses. Har et sett Tabaq som ligger og slenger i boden som skal fineres. Et par H6-Cloner er også på vei, frest og sparklet ørten ganger. Pusset ferdig for siste gang i dag.



    Uploaded with ImageShack.us

    Det som imidlertid er interresant for denne tråden (back to topic :p) er hva jeg også gjorde i dag. Kona skulle ha en stor kryssfiner arbeidsplate i mini-atelieret sitt (jfr tilfredstille kona). Jeg gidder neimen meg ikke å dra til Bauhaus bare for å kjøpe en plate, da får det jammen meg bli tre!!!

    173 høy, 20x27 innvendig:



    Uploaded with ImageShack.us

    Jeg har lyst på rund baffel og føtter ala Terry Cain. Noen som har innspill på mål og form?
     

    Eradnort

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Innlegg
    21
    Antall liker
    0

    Jeg har kjørt TangBand W4 bambusfiber i BiB horn et par år nå. Super lyd i små rom 15m2 når de står opp mot vegg.
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Eradnort!
    Det var da en utrolig spennende HT. Benytter du kun denne uten noe mer i bunn og topp?
    Hva er kassen ved siden av?

    Sonny
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    Da begynner det å nærme seg fresing og montering. Til info så har jeg Sveins gamle FF165K.

    De innvendige målene er som nevnt 173 x 27 x 20.

    Lurer på hvilken metode jeg skal bruke for å føre høyttaler kabler til baksiden. Terminal har jeg heller ikke bestemt men har alle typer, i bøttevis.

    Svein har tipset om filt bak drivern og bunn.

    Har sett at noen påfører rørleggergummi eller butyl bak på kurven pluss filt rundt magneten.

    Et annet enkelt tweak er å jorde minus til kurven.
     

    Eradnort

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Innlegg
    21
    Antall liker
    0
    Ja, jeg bruker den uten noe mer i bunnen. Til mine ører trenger den ikke mer i toppen heller. Jeg har ikke tro på å legge inn diskanter for ting jeg ikke kan høre, men bare måle.
    Boksen ved siden av er en prototype på en 13EM7 basert SET forsterker, som siden er kommet i ordentlig kabinett og for tiden brukes i hoved systemet i stua.

    Sonny skrev:
    Eradnort!
    Det var da en utrolig spennende HT. Benytter du kun denne uten noe mer i bunn og topp?
    Hva er kassen ved siden av?

    Sonny
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    Ferdig, nå skal det freses hull. Har kjøpt en rull med filt på Biltema. Lurer på 1) hvordan jeg fester den bak elementet, sitter kontaktlim på filt? Og 2) hvordan jeg får dyttet den andre biten ned i bånn av kassen, det er 103 cm fra hullet til elementet og 173 cm fra portåpningen? ::)



    Uploaded with ImageShack.us
     

    Eradnort

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Innlegg
    21
    Antall liker
    0
    Jeg hadde lignende utfordringer; Bak høytaler brukte jeg stiftemaskin av den kraftige typen, hvis du får plass i hullet. For å dytte fyll langt inn i BiBen brukte jeg en meter lang sveisetråd, en bit av teltstang eller annet langt og stivt går sikkert også. Det fine med sveisetråden var at jeg kunne bøye en krok i enden slik at jeg kunne dra filten i bedre posisjon der nede. Av dette lærte jeg hvorfor de anbefaler å vente med å feste den siste langsiden til høytaleren er lyttet inn og stappet passe mye med filt. Høytaler med tvinger har dårlig WAF men litt må man da ofre? ;D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    Det skal ikke være lettb :-\

    Først oppdaget jeg at jeg hadde glemt en støttekloss i forbindelse med liming med tvinger. at det går an :eek: heldigvis var den rett ved siden av åpningen til elementet. Hammer og stemjern fikset det, pluss at jeg fikk en blå tommelnegl. Som om ikke det var nok sklei den med stor kraft ned i feil kammer da jeg skulle riste den ut. Klossen var en kryssfiner bit på 10x15 cm. Den kilte seg fast i spissen på det innerste kammeret. Jeg brukte en halvtime på å lirke den ut :mad:

    Når jeg endelig skal montere elementet er det for trangt. For å gjøre en lang historie kort så la jeg på tre lag med pakning pluss den originale Fostex pakningen på toppen.

    Terminalen Monterte jeg 13 cm fra bunnen. Da får jeg akkurat hånda inni slik at jeg kan dandere filten.


    Uploaded with ImageShack.us
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    Nå spiller det.
    Stor lyd. Dynamisk. Åpent. Flott perspektiv. Trenger ikke diskant. Forbløffende bass, tror den går ned i ca 35hz med rommet. Bassen er stram....imponerende. Også helt uten filter av noe slag da! De er svært lettdrevne. Masse lyd med null bevegelse på membranet :eek: Hvis jeg skal få pirke litt før Jeg får fikset baffelen og dempet skikkelig bak elementet så er el gitaren til Mark Knopfler bitte litt pågående. Alt i alt svært imponerende ;D



    Uploaded with ImageShack.us
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Hvordan stille disse seg i forhold til dine andre fulltonebygg?

    McLaren
     

    josi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    105
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Hei Hel!

    Gratulerer med nok et par høyttalere :D og tusen takk for at du tar bryet med å dokumentere byggingen her på Sentralen. Hva slags forsterkere bruker du på BIB? Artig om du har tester din MAE SET på disse ;)


    Mvh josi
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    McLaren skrev:
    Hvordan stille disse seg i forhold til dine andre fulltonebygg?

    McLaren
    Dette er vel det første seriøse bygget helt etter boka. De andre er småtasser, Seasen er ikke er laget etter tegningene og OBne er prototyper.

    De spiller stort og dynamisk. Utrolig romfølelse og perspektiv. Bassen er forbløffene tight og presis, tipper ned mot 35hz ved hjelp av rommet. Koste meg med dem et par timer i ettermiddag. Litt fintweaking og dette er høyttalere man kan leve godt med. God lyd trenger ikke koste mye.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    josi skrev:
    Hei Hel!

    Gratulerer med nok et par høyttalere :D og tusen takk for at du tar bryet med å dokumentere byggingen her på Sentralen. Hva slags forsterkere bruker du på BIB? Artig om du har tester din MAE SET på disse ;)


    Mvh josi
    Audio Note rørpre.
    Effektforsterker :First Watt F4 klasse A. Prøvde først med Rotel klasse D, fungerte bra det også.

    Har ikke testet MAE SETn enda. Er ikke fornøyd med klangen. Skal skifte et par kondensatorer først. Må bare få tid til det.

    En t-amp vil også garantert fungere bra på disse her. Trenger ikke mange wattene for å spille høyt :D
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    Nå driver jeg og gjentar meg selv :p
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    Har et par Tang Band 4 tommers krem-fulltoner med neodym magnet og 10 mm slaglengde. Jfr innlegg #41 og 42.

    De er relativt tungdrevne (87 db) men i og med at de ikke trenger noen form for filter og at de ellers er en lett last så vil jeg tro at alt fra 10-15 watt og oppover vil fungere supert.

    De vil "kun" være 1,5 m høye.

    Her vil man få enda dypere bass, men noe mindre av den svært spretne dynamikken til Fostexene. Alt i alt et svært spennende alternativ. På DIY Audio er det store forventninger til akkurat denne løsningen.

    Er noen interessert i å arve disse for en grei pris så si fra, de er ubrukte og ligger i eskene sine. Skapet flyter over av elementer ;D
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Kan se ut som om elementet du har benyttet HEL, ikke lenger finnes i salg. Er det noen kandidater som kan seteppe inn du vet om? Evt.Tangband 6.5"?

    Andre fostex 6.5"?

    McLaren
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Har et par FE166ES-R som skal prøves ut i BIB... BTW, er kalkulatoren oppe og går?
     

    Eradnort

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Innlegg
    21
    Antall liker
    0
    Jeg har en kopi av BiB kalkulatorern - si ifra så mailer jeg den.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    McLaren skrev:
    Kan se ut som om elementet du har benyttet HEL, ikke lenger finnes i salg. Er det noen kandidater som kan seteppe inn du vet om? Evt.Tangband 6.5"?

    Andre fostex 6.5"?

    McLaren
    FF165K er utgått ja. Mener å huske at F166E går rett inn i samme kabinett, men det må sjekkes ut.
    Skal du bruke andre elementer må du beregne dimensjonene og det er superenkelt, jfr kalkulatoren.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    Eradnort skrev:
    Jeg har en kopi av BiB kalkulatorern - si ifra så mailer jeg den.
    Kan du legge den som et vedlegg i denne tråden? Det er jo kun et Excell ark.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    Nei. Morsomt uttrykk, kun for de med selvironi selvfølgelig 8)

    Frekvenskurven på ES-R er veldig fin. Moro hvis jeg kunne fått hørt på den en gang.

    Men du, samler du på Fostex ltd editions slik andre samler på frimerker eller? ;)

    Jeg la forresten inn en bestilling på den nye ltd som kommer til høsten, det har du sikkert sett i Fostex tråden :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    hel skrev:
    Men du, samler du på Fostex ltd editions slik andre samler på frimerker eller? ;)

    Jeg la forresten inn en bestilling på den nye ltd som kommer til høsten, det har du sikkert sett i Fostex tråden :)
    Har 3 par i løypa, i tilfelle de låter halvveis anstendig. Er redd det er mest kosmetikk, dog.
     

    Eradnort

    Medlem
    Ble medlem
    02.01.2009
    Innlegg
    21
    Antall liker
    0
    Jeg får ikke lagt ut excel filer, men send meg en pm med mail så får dere kalkulatoren.

    [/quote]

    Kan du legge den som et vedlegg i denne tråden? Det er jo kun et Excell ark.
    [/quote]
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Fostex FF165WK finnes i hyllene til Madisound. Kan denne brukes? Den HEL har brukt er en FF165K.

    Hva er forskjellen på disse to?

    McLaren
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    På forhånd takk: hans.lianSNABELAhotmail.com


    Her er den nye Fostex driveren som ligner litt på den jeg har brukt i og med at den ikke har "TUBATUT" (beklager igjen men jeg synes jeg selv er utrolig morsom): http://www.madisoundspeakerstore.com/approx-6-fullrange/fostex-ff165wk-6.5-full-range/

    Den nye FF165WK har lavere følsomhet 92 mot 94 db. Opphenget er utovervendt. Fs er 50 mot 40. Dvs at den nye får et lavere BIB kabinett.

    Begge ruller av på ca 10K. Jeg synes ikke det gjør så mye. Spredningen er mye bedre enne med wizzer-cone. Jeg tror jeg liker det bedre. Det anbefales forøvrig på DIYAUDIO å bruke en Fostex horndiskant på baksiden av kabinettet: http://www.madisoundspeakerstore.com/bullet-tweeters/fostex-ft17h-horn-super-tweeter/


    Her er datablad på den gamle FF165K: http://www.teamaudio.fr/media/catalog/product/datasheet/fostex/FF165K-8.pdf



    Foto på den nye
     

    Vedlegg

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Horndiskant på baksiden?

    McLaren
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    Du kan lese her: http://www.soundscapehifi.com/cain.htm#abby

    Terry Cain er konstruktøren av BIB. Hans komersielle Abby og Super Abby er en annen hornvariant i samme gate. Her kan du lese om begge Fostex elementen samt "Super" varianten med horndiskant bak.

    Kort fortalt er FF165K etter sigende mer egnet i nærfelt enn FE166E.
    På "Super" varianten gir horndiskanten mer luft i toppen og bredere (enda bredere) lydbilde.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10


    Uploaded with ImageShack.us

    Da har jeg laget en "Supra baffel light" slik at det ble litt avstand bak magneten. I og med at jeg brukte en nødløsning med 4 lag pakninger så var det vel ikke en overraskelse at det ble mer bass når jeg fikk gjort det skikkelig.

    Det låter meeeeeget bra. Jeg kan ikke begripe at folk kjøper høyttalere i butikk ::) ...... Og betaler så mye for middelmådig lyd :eek:
     

    Sonny

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.09.2010
    Innlegg
    654
    Antall liker
    2
    Torget vurderinger
    2
    Hva er forskjellen i lyden rent generelt om man "hard" monterer elementene kontra "soft" monterer slik som du har gjort her?

    Sonny
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    Vet ikke helt. Mr-T kan dette. I og med at BIBene skal gå ned i 30-40 hz så tror jeg de må sitte godt. Slaglengden er jo på hele 3mm :eek:
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    Da har jeg fått litt luft i toppen:


    Uploaded with ImageShack.us

    Bruker John Blue horndiskant, vanvittig luftig og behagelig, horn er hos mange misforstått:


    Uploaded with ImageShack.us

    Har valgt innstilling nr 3 (0-1-0):


    Uploaded with ImageShack.us

    Skal også prøve å vende diskanten bakover med innstilling nr 1.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.567
    Torget vurderinger
    10
    Diskantene tilfører litt utklingning på cymbaler og en tanke luft og perspektiv forøvrig.

    Det er ikke nødvendig med diskanter, men gidder man bruke de ekstra kronene på det er det fint. Når man tenker på prisen på høyttalerne for meg (kr 1200 for elementer og materialer), så er diskanter ikke verdt det, relativt sett. Skal man ha de rimeligste Fostex horndiskantene (bakovermontert) så kommer de på drøye kr 1000 fra Madisound. Joda, jeg kommer til å bestille et par når jeg skal ha noe annet stæsj derfra 8)

    Noe annet diskantene gjør, og det er vel så interessant, er å trekkke lydbildet ørlite bakover. Og ikke nok med det jeg synes klangen blir litt fyldigere ::)

    Kanskje noen kan forklare meg hva jeg opplever. Har ikke drukket rødvin nå, lover ;)
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    Det kan for meg se ut som om dette ble det beste horn/fulltonebygget ditt sålangt, Hel.

    Er det noen her ute som har funnet erstatningselement og revidert kassemål? Skulle gjerne gjort dette selv, men er fullstendig grønn på dette.

    McLaren
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn