Høyttalerbygg: BIB - Bigger is Better TQWT

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.562
    Torget vurderinger
    10
    Du kan lage BIB av en rekke forskjellige elementer. SveinB og Mteinum har BIB-kalkulatoren og hjelper helt sikkert til med beregningen når du har valgt modell.

    Jeg har oppfattet prinsippene bak BIB slik:

    Det første du gjør er å finne ut hvor diger BIB du kan ha. Hvis jeg har forstått det riktig er hornlengden halvparten av resonansfrekvensen, altså 1/2 fs.

    Mitt Fostex element med 50 fs blir 175 cm høy (Hornlengde 3,5 meter).

    En liten BIB, f eks med en 3 tommer blir gjerne rundt metern.

    Seas sin nye fulltone har veldig lav fs og spiller meget bra bass. Den blir ca 3 meter høy som BIB. Tipper den lever full guffe ned i 20hz. Den har også ganske bra diskant. Helt sykt for her kan man for kr 3000 få en høyttaler som virkelig leverer varene. Legger man til kr 1000 for Fostex diskantene så vil jeg påstå at svært mange dyyyre kjøpehøyttalere ville fått trøbbel. Tenk å stille ut et par i Horten i den store hallen 8)

    Du kan bruke denne kalkulatoren ut fra fs på elementer du er nysgjerrig på: http://www.sengpielaudio.com/calculator-wavelength.htm

    Del bølgelengden på 4. Dvs 1/2 parten av bølgelengden = hornlengden som igjen foldes en gang til

    Den andre faktoren du kan vurdere en elementets egen klang, her kommer smak og behag inn. Vil du ha med wizzercone eller ikke. Wizzercone gir mer diskant men trangere sweetspot og bitte litt faseulyd i overgang fra membran til wizzercone. Personlig ville jeg valgt en uten og hatt ambient diskant på baksiden. Skulle jeg gjort det så enkelt/billig som mulig ville jeg valgt wizzercone.

    Hva elementet tåler av effekt og slaglengde er en annen faktor. Mitt Fostex element tåler ingenting, men du verden for et trøkk og jeg kan spille høyt. Kjør på med med mer slaglengde og mer effekt? Hva vil naboene si? "ikkje brrrraaa" 8) 8) 8)

    Fordelene med BIB er:
    Svært dynamisk, uanstrengt og åpen horn lyd
    Utrolig enkel å bygge
    Svært god bass til å være horn, ja bassen er veldig bra uansett høyttalertype
    Kan plasseres tett inntil bakvegg/hjørner, låter faktisk best da
    Ikke krevende mht elementvalg, mange passer, fleksibel

    Ulempene er:
    Ujevn frekvensrespons, som jevner seg litt ut med rommet
    Diger
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.562
    Torget vurderinger
    10
    Noen ideer:

    High end variant med 5 tommer Fostex Alnico fulltone og Aurum Cantus bånddiskant fremovervendt, 135 cm høy:
    http://www.madisoundspeakerstore.co...fostex-f120a-5-full-range-with-alnico-magnet/
    http://www.parts-express.com/pe/showdetl.cfm?Partnumber=276-410

    Tang Band 6,5 tommer med wizzercone, meget god diskant og varm klang, 145 cm høy:
    http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w6-1916.htm

    Fostex nye 8 tommer, limited edition, 99 db!, wizzercone (ikke så værst i frekvens oppover), tåler 100watt :eek:, den blir 2 meter høy, tipper man kommer ned mot 30hz med denne når man tar med rommets bidrag:
    http://www.madisoundspeakerstore.com/approx-8-fullrange/fostex-fe203en-s-special-8-full-range/
    He he, jeg la inn bestilling på denne når den ble lansert på forsommeren ;D



    Dette er utrolig morsomt. Noen som har en gymsal til leie?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Du bør nok få deg et par blylodd på skoa Hel ;D ;D, så du holder deg på bakken! Ikke for å helle kaldt vann i blodet på noen, men BIB er ikke nødvendigvis veien, lyset og livet. Meget avhengig av bakvegg og helst hjørne for å spille bass, og bassen er ikke spesielt lineær. Som ellers i livet, no free lunch her heller, men som meget prisgunstig alternativ til store kjøpebokser som skal spille høyt så er en BIB glimrende. Dessuten enkel å bygge, og fin til å gi folk en smak på selvbygg da de er enkle å få til etter hensikten.
     

    josi

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    30.11.2002
    Innlegg
    105
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Heisann!

    Jeg har vært innom den enorme BIB tråden på diyaudio.com av og til. Der lanseres Fostex FE168E? 6.5" (fs = 51 Hz) som en "BIB kandidat" men jeg kan ikke huske at noen faktisk har bygd med den og rapportert om resultatet. Denne bør vel kunne fungere greit uten ekstra diskant og 94,5 dB kan gå fint sammen med mindre rørforsterkere (f.eks. min MAE SET-1 ;D). Eller er den rimeligere Fostex FE166En et like godt alternativ. Noen synspunkter?

    Mer info om FE168E? fra Madisound:

    http://www.madisoundspeakerstore.co...stex-fe168e-8721-6.5-full-range-sigma-series/

    Mvh. j :Dsi
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.562
    Torget vurderinger
    10
    Det er noen på DIYAUDIO som har bygget BIB med 168Z. Også en nordmann. Skal vist være en meget god kombinasjon.

    Selv har jeg både 168Z og 208Z liggende til fremtidige prosjekter.

    Et eller annet sted på HFS har jeg klippet et innlegg fra nevnte Nordmann om tips til korreksjonsfilter. Skal lete det opp.

    @ Sluket. Har hatt noen feriedager sist uke og da har aktiviteten vært skyhøy. Det er gøy å være Byggmester Bob. Har som vist ovenfor bygget BIBene, har også malt H6 .clonene 4 strøk med svart blank Bengalakk, da er de ferdige, endelig. Og ikkje nok me da:



    Uploaded with ImageShack.us
    Som dere ser på bildet øverst så Har jeg malt baksiden av et par TABAQ med tre lag svart blank Bengalakk. De skal jeg øve-finere på utover høsten. Prosjekt nr 2 på bildet viser et MLTL kabinett for Tang Band luksus 5 tommern til "Fjortisanlegg-nr1" Prosjekt nr 3 på bildet er de tre 38 mm eikeplatene som Bakken skal ta i CNC fresen snart.


    Ja jeg må ikke glemme at jeg lagde disse i formiddag:



    Uploaded with ImageShack.us
    De er til "fjortisanlegg-nr2". Eminence Alpha 15A og Tang Band bambus 4 tommer: http://www.tb-speaker.com/detail/1230_04/w4-1320sj.htm
    Kappet baffelen på 60x120 assymetrisk. Dvs kappet av en kile fra 0 til 10 cm nedenfra og opp + det samme på toppen. Jeg har også spandert en pent brukt NAD integrert til dette anlegget. Så kobler jeg til en liten USB dac som jeg har kjøpt på ebay. Da har stereoanlegget kostet ca kr 2900,-. Tøffeste guten i gata :)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Du må nok lage flere unger snart skal du ha avtagere til alt dette utstyret!!

    Morro å se ungdommens entusiasme og glød - husker av og til hvordan det var...

    Skal tælje til en BIB selv snart (med andre ord, oversende beskrivelse og spec. til møbelsnekkeren).
    Fant noen FE166ES-R under et anfall av ryddeiver - de blir perfekte, ikke for store og bælete, under 180 cm. vil jeg tro. Nesten for bærbart å regne..

    BTW, hel, er du professor i krympestrømpe?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.562
    Torget vurderinger
    10
    Professor er vel litt drøyt, men kan en del om det. Du har PM.

    Når det gjelder LTD editions. Kikk her: http://www.kogerer.ru/fostex.html

    Jeg er litt skeptisk til å handle herfra men de har jammen meg en pen liste med drivere ::)
    Har lyst på sånne 166es-r jeg også men hvordan skal jeg gå frem? Noen som kjenner en russer?
     

    McLaren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.911
    Antall liker
    273
    Torget vurderinger
    11
    pengesluk skrev:
    Du må nok lage flere unger snart skal du ha avtagere til alt dette utstyret!!

    Morro å se ungdommens entusiasme og glød - husker av og til hvordan det var...

    Skal tælje til en BIB selv snart (med andre ord, oversende beskrivelse og spec. til møbelsnekkeren).
    Fant noen FE166ES-R under et anfall av ryddeiver - de blir perfekte, ikke for store og bælete, under 180 cm. vil jeg tro. Nesten for bærbart å regne..

    BTW, hel, er du professor i krympestrømpe?
    Hva blir kassemål på BiB med FE166ES-R?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Vet ikke foreløpig - holder på utav ville h..... i hagen, støpet og bolter og kapper til broer og plattinger mens været tillater! Skal sjekke til uka, og ev. bestille kasser.
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.562
    Torget vurderinger
    10
    hel skrev:


    Uploaded with ImageShack.us

    Da har jeg laget en "Supra baffel light" slik at det ble litt avstand bak magneten. I og med at jeg brukte en nødløsning med 4 lag pakninger så var det vel ikke en overraskelse at det ble mer bass når jeg fikk gjort det skikkelig.

    Det låter meeeeeget bra. Jeg kan ikke begripe at folk kjøper høyttalere i butikk ::) ...... Og betaler så mye for middelmådig lyd :eek:

    Jeg tar meg friheten til å sitere meg selv.

    BiBene kostet meg som nevnt kr 1200,-



    Uploaded with ImageShack.us


    Her bruker jeg et 2024 T-Amp kort fra Arjen Helder til kr 150,- på ebay.
    Ellers har jeg brukt en kassert laptop 12 volt strømforsyning som jeg fikk på jobben samt noen kabelstumper og kontakter jeg hadde liggende.

    Ergo: komplett anlegg til kr 1350,- som kan gjengi musikk dynamisk med realistisk lydnivå, akkurat som på konsert.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.203
    Antall liker
    101.683
    Torget vurderinger
    23
    Joda....
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.562
    Torget vurderinger
    10
    Jeg skal montere ambient diskanter på BiBene. Altså på baksiden. Dette er slik Cain & Cain gjør på Super Abby.

    På diyaudio anbefaler de å bruke Fostex FT17H: http://www.madisoundspeakerstore.com/bullet-tweeters/fostex-ft17h-horn-super-tweeter/
    Den har en følsomhet på 98,5. Prisen for et par fra Madisound blir fort vekk kr 1000,- med alt.

    På diyaudio anbefales det en kondensator på 1,5 uF (alternativt 0,68 hvis man synes det blir for mye av det gode)


    Monacor har et alternativ. HT-95PA: http://www.monacor.no/produkter/hoejttalerenheder-padiskant/vnr/102080/
    Her er følsomheten 101. De kommer på drøye kr 400,- for et par.

    Jeg vil tro at kvaliteten på en diskant som brukes på baksiden ikke er så viktig?

    Her er foto. Fostex først og deretter Monacor:
     

    Vedlegg

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.562
    Torget vurderinger
    10
    Da kjører vi på med litt oppgradering:
     

    Vedlegg

    • 439.5 KB Visninger: 383

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.562
    Torget vurderinger
    10
    Horndiskantene fra Monacor:
     

    Vedlegg

    • 376.6 KB Visninger: 551

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.562
    Torget vurderinger
    10
    L-pad da horndiskanten er vesentlig mer følsom enn fulltonen:
     

    Vedlegg

    • 443.7 KB Visninger: 399

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.900
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    er de tomme for T500A MK II ? ;D
    mvh
    Leif
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.562
    Torget vurderinger
    10
    LMC skrev:
    er de tomme for T500A MK II ? ;D
    mvh
    Leif
    Den dyre gullgreia?? Den skal jeg bruke i en line source med 12 stk fe203 ens på hver side og 24 sånne gulldiskanter på rekke og rad. 48 stk totalt 8)
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.562
    Torget vurderinger
    10
    Denne BiBen er etter det jeg har forstått et halvbølgehorn? Hornlengden er 3,5 meter på BiBen. Her ser dere 1,75 meter inn (ned) i hornet:
     

    Vedlegg

    • 299.9 KB Visninger: 397

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.562
    Torget vurderinger
    10
    Hull til diskant og L-pad er boret. Plasserer L-paden høyt opp da jeg er 42 år nå og det er veeeldig anstrengende og bøye seg ned ;D

    Kabinettene er bært inn i gangen. Jeg har ryddet sånn passe greit opp på gårdsplassen. Nå skal jeg ned og kable og montere sakene. Det kommer flere bilder. Har også akkurat pakket opp en splitter ny amp. 5 watt JFET. Ekstremt lav dempefaktor. Da blir det skikkelig sving på opphenget til fulltonen og angivelig fyldigere lyd. Det er mye mer i dette enn min enkle forklaring. Voltage source heter prinsippet.
     

    Vedlegg

    • 429.3 KB Visninger: 433

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    hel skrev:
    5 watt JFET. Ekstremt lav dempefaktor. Voltage source heter prinsippet.
    Er dette dei JFET effekttransistorane det har vore snakk om? Nelson Pass?

    Sigurd
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.562
    Torget vurderinger
    10
    Nå spiller de. Diskanten sprer seg ut på baksiden og gir et større rom og mer utklingning.

    Har koblet diskanten i fase men er usikker på om den bør snus? Har postet et spm på diyaudio men de gutta har vel akkurat stått opp.

    Ellers koblet jeg L-paden før kondensatoren (6db filter).
    På koblingsskjemaet står det at L-Paden skal etter filtert? Oppdaget det i etterkant. Men en liten kondis har vel ingen betydning om står før eller etter en L-Pad til en diskant?
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.562
    Torget vurderinger
    10
    L-Padene er flyttet og de spiller aldeles fortreffelig. Med First Watt F2J (Current Source) på 2x5 watt spiller det med langt mer fylde enn alle andre forsterkerkonstruksjoner, uansett type. Den slipper løs motoren på elementet hvis man kan forklare det enkelt. I rommet mitt som er perfekt for BIB så tror jeg de spiller ned mot 30hz. Skal prøve og få målt snart. Vel vel, her er noen foto: :D
     

    Vedlegg

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Du MÅ koble L-Pad ETTER kondensatoren. Ellers får du en helt annen delefrekvens.

    Roar
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.562
    Torget vurderinger
    10
    RM skrev:
    Du MÅ koble L-Pad ETTER kondensatoren. Ellers får du en helt annen delefrekvens.

    Roar

    Det er gjort (jeg gjorde om). Har forstått det slik at dersom kondensatoren hadde vært mellom element og L-pad så ville L-paden gjort noe med impedansen som igjen gjorde at verdien på kondensatoren på en måte ville blitt endret slik at delfrekvensen ville blitt endret??...................at det går an å skrive en så lang og rotete setning :p
     

    RM

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.03.2005
    Innlegg
    526
    Antall liker
    1.440
    Torget vurderinger
    2
    Du kan jo alltids be om et norskkurs for innvandrere. Jeg mener, hvor kan du ellers treffe bare mennesker som ikke vet noe om hifi?

    Roar
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.562
    Torget vurderinger
    10
    He he. Den satt i sikringsskapet ;D
     

    Heimdall

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.12.2009
    Innlegg
    1.514
    Antall liker
    568
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    15
    Har lyst å prøve å bygge horn med noen 4". Det er disse elementene jeg har og vil bare gjøre mest mulig ut av dem.

    Er det da BiB som gjelder?

    Her er litt elementdata hentet fra nettet. Forslag til konstruksjon mottas med stor takk!


    splvsfreq.jpg

    specifications.jpg
     

    Hornlyd

    Musikkglad
    Ble medlem
    01.04.2005
    Innlegg
    19.762
    Antall liker
    10.562
    Torget vurderinger
    10
    Morsomt. Ligger på finn.no nå i Kristiansand. DIY prosjekter havner jo et eller annet sted :)

    bib 1.png
    bib 2.png
    bib 3.png
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn