Høyttalere Høyttalere fra helvete med snev av magi

terrawa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2009
Innlegg
100
Antall liker
26
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
1
Overskriften til innlegget passet spot on med hva jeg fikk i disse høyttalerne. Dette var et skikkelig fyrverkeri������ Den skarpe diskanten jeg hørte hos forrige eier er ikke plagsom her. Var litt bekymret for en tam mellomtone, men den er høyst tilstedeværende.. Dette er bra saker. Når jeg vrir på volumkontrollen er det skikkelig punch i mellomgulvet.
 
Sist redigert:

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Kjøpehøytalere som ser ut som de kommer fra oven men kan skremme fanden og noen fler på flatmark er Scansonic mb2.5.. så slanke og beskjedene.. høy WAF.. men så spiller det så bort i hampen rått..

Det som også skremmer er evnen ti å spille brutalt høyt, med nok trykk så man kjenner musikken på kroppen, dybde i bassen langt forbi det 4,5" skal klare, en oppløst topp og en mellomtone med futt i.

Når man stiller dem side om side med klipsch rp280f så må klipsch se seg slått så det holder.. og det er i mitt rom på 75-80kvm...
Du vet vel ikke tilfeldigvis om noen som skal selge noen sånne Scansonic mb 2.5? :rolleyes:
Vet om mange som selger disse flotte sakene... jeg skal desverre selge mine også ja...
Med tanke på at det er ulovlig å linke til bruktannonser, så syns jeg det ligger farlig nærme når man skamløst promoterer egne salgsobjekter i en "ønsker anbefalinger" tråd. Særlig siden du er moderator syns jeg du bør unngå denslags, hvis ikke tenker iallfall jeg at det blir litt som bukken og havresekken.
Det er vel ingen lenke til noen bruktannonse her? Han svarte på et direkte spørsmål om han visste "om noen som skal selge noen sånne"; hva mener du han skulle ha svart på det?
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Vet om mange som selger disse flotte sakene... jeg skal desverre selge mine også ja...
Med tanke på at det er ulovlig å linke til bruktannonser, så syns jeg det ligger farlig nærme når man skamløst promoterer egne salgsobjekter i en "ønsker anbefalinger" tråd. Særlig siden du er moderator syns jeg du bør unngå denslags, hvis ikke tenker iallfall jeg at det blir litt som bukken og havresekken.
Det er vel ingen lenke til noen bruktannonse her? Han svarte på et direkte spørsmål om han visste "om noen som skal selge noen sånne"; hva mener du han skulle ha svart på det?
Har du prøvd å lese innleggene du siterer?
 

Kanutus

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.11.2014
Innlegg
2.006
Antall liker
780
Sted
Nesodden
Vet om mange som selger disse flotte sakene... jeg skal desverre selge mine også ja...
Med tanke på at det er ulovlig å linke til bruktannonser, så syns jeg det ligger farlig nærme når man skamløst promoterer egne salgsobjekter i en "ønsker anbefalinger" tråd. Særlig siden du er moderator syns jeg du bør unngå denslags, hvis ikke tenker iallfall jeg at det blir litt som bukken og havresekken.
Det er vel ingen lenke til noen bruktannonse her? Han svarte på et direkte spørsmål om han visste "om noen som skal selge noen sånne"; hva mener du han skulle ha svart på det?
Har du prøvd å lese innleggene du siterer?
Leste nok hele tråden, ja ... Nesten som om du la ut et åte, og håpet noen skulle bite på?
Edit: OK, ser nå at han har annonse på Torget, og at det var den du refererte til. I dette tilfellet er jeg sånn sett helt enig i at 'man' skal være varsom med salgsargumenter, uten å i hvertfall nevne at man også har de samme for salg selv ...
 
Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Så har vi no det eingong slik at vi har mest erfaring med det vi har erfaring med. Såleis er ein betre kvalifisert for å meine noko om sånne ting, enn om sånne ein berre har høyrt om. Eller ikkje det eingong.
Det er såklart et poeng, og jeg er ikke uenig i det. Jeg anbefaler jo selv mine egne høyttalere, og syns av og til det er merkelig med de som anbefaler til andre ting de ikke vil eie eller leve med selv.

"Problemet" oppstår sånn jeg ser det når man samtidig har en "til salgs" annonse ute og snakker opp det man selv skal selge, og i tillegg opptrer som moderator. Når man er moderator så syns jeg man bør opptre på en måte som ikke levner tvil om akkurat troverdighet og integritet.
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Det er vel ingen lenke til noen bruktannonse her? Han svarte på et direkte spørsmål om han visste "om noen som skal selge noen sånne"; hva mener du han skulle ha svart på det?
Har du prøvd å lese innleggene du siterer?
Leste nok hele tråden, ja ... Nesten som om du la ut et åte, og håpet noen skulle bite på?
Edit: OK, ser nå at han har annonse på Torget, og at det var den du refererte til. I dette tilfellet er jeg sånn sett helt enig i at 'man' skal være varsom med salgsargumenter, uten å i hvertfall nevne at man også har de samme for salg selv ...
Ja, annonsen lå ute før han skrev anbefaling av høyttalerne han skal selge. Jeg skulle kanskje ønske jeg hadde manipulative evner på Machiavellisk nivå, men fullt så snedig er jeg nok ikke. :)
 

Torolan

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.07.2010
Innlegg
2.777
Antall liker
1.087
Torget vurderinger
2
Overskriften til innlegget passet spot on med hva jeg fikk i disse høyttalerne. Dette var et skikkelig fyrverkeri������ Den skarpe diskanten jeg hørte hos forrige eier er ikke plagsom her. Var litt bekymret for en tam mellomtone, men den er høyst tilstedeværende.. Dette er bra saker. Når jeg vrir på volumkontrollen er det skikkelig punch i mellomgulvet.
Flott å høre at du traff blink - gratulerer med nye ht , og god påske :)
 

terrawa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2009
Innlegg
100
Antall liker
26
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
1
Overskriften til innlegget passet spot on med hva jeg fikk i disse høyttalerne. Dette var et skikkelig fyrverkeri������ Den skarpe diskanten jeg hørte hos forrige eier er ikke plagsom her. Var litt bekymret for en tam mellomtone, men den er høyst tilstedeværende.. Dette er bra saker. Når jeg vrir på volumkontrollen er det skikkelig punch i mellomgulvet.
Flott å høre at du traff blink - gratulerer med nye ht , og god påske :)
Det gøy når det klaffer. Men følelsen av å være fornøyd varer sjelden lenge:)
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Nå skal det sies at patos sine høyttalere spiller veldig bra, og alltid vært en morsom høyttaler. Så det blir ikke lett å finne noe bedre i den prisklassen du snakker! Da snakker vi jo nedgradering......
men med det du sier høres det ut som tannoy dc10 er noe for deg :) men da blir det mer enn 25 lapper!
 

terrawa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2009
Innlegg
100
Antall liker
26
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
1
Nå skal det sies at patos sine høyttalere spiller veldig bra, og alltid vært en morsom høyttaler. Så det blir ikke lett å finne noe bedre i den prisklassen du snakker! Da snakker vi jo nedgradering......
men med det du sier høres det ut som tannoy dc10 er noe for deg :) men da blir det mer enn 25 lapper!
Spørmålet er hva man savner i lydoppsettet. Patosene spiller mer oppløst og noe mer detaljert enn RF-7 , men ikke så mye. Klipshene sparker som en hest og spiller oppløst "nok" og er derfor et godt alternativ. Har for øyeblikket koblet opp Patosene i stua nede, så om savnet melder seg er det bare å ta seg en tur i 1 etg. snurre igang.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.785
Antall liker
1.983
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Audio companiet selger igjen klipsch rf83 til 13000. Dette er et helt annet rasedyr enn RF 7.. mykere lyd men bra med bass.. Rf7 er veldig "vanskelige" å få til å matche elektronikken. Husk god preamp.. Hjelper lite med grom effekt om preamprn suger.
 

Assy74

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
565
Antall liker
215
Sted
Kristiansand
Kjenner til problemet, en blir jo aldri helt fornøyd!
de forskjellige merkene har svakheter og styrker....... Finnes nok noe der du får i pose og sekk, men da koster det nok litt mer enn det smaker. Så er det jo bare å finne kompromisser. Jeg har nettopp fått en liten i hus, så får ikke brukt anlegget skikkelig lenger. Så får vente noen år nå til neste oppgradering, men kjøpte akk et par dynaudio focus 360 som jeg kan leve med ei stund :)
 

terrawa

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.03.2009
Innlegg
100
Antall liker
26
Sted
Tønsberg
Torget vurderinger
1
Audio companiet selger igjen klipsch rf83 til 13000. Dette er et helt annet rasedyr enn RF 7.. mykere lyd men bra med bass.. Rf7 er veldig "vanskelige" å få til å matche elektronikken. Husk god preamp.. Hjelper lite med grom effekt om preamprn suger.
Det er vel lenge siden audiocompaniet solgte RF-83 til 13000 er det ikke?

Har registrert at mange har hatt vanskeligheter med RF-7. Her var det plug and play, og jeg ble faktisk overrasket over at ikke behøvde å tweakes mer. De låt skarp som bare F*** når jeg hørte dette på Rotel elektronikk. Bruker Yamaha RX-A3020 reciever med en Parsound Halo A21 effekt, og det låter ganske mykt og behagelig.
 
Sist redigert:

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
915
forskjell på rf7 og rf7. mk2 har 900-1000hz? lavere deling, betydelig mindre last for wooferen samt bedre polarrespons.
 

Insignia

Medlem
Ble medlem
01.05.2015
Innlegg
41
Antall liker
15
Sted
Notodden
Gratulerer med nye høyttalere:) Må si meg enig med Skorob over her, en god preamp er viktig. Jeg hadde selv en NAD-T777 og Parasound A21 i et oppsett med Dali Mentor 6 høyttalere. For meg var det en "hakeslepp" opplevelse å få koblet opp en Parasound P-5 pre med HT-bypass, alt ble mer oppløst, detaljert og dynamisk. Det var som om et teppe ble fjernet fra høyttalerne. Jeg trodde at en dyr receiver også skulle levere musikk klokkerent, men der fikk jeg meg en aha opplevelse.
Nå er kanskje Yamaha mer musikalsk av seg enn NAD (uten at jeg vet det), men jeg kommer aldri til å gå tilbake til å høre musikk på en receiver igjen:cool:
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Kjenner til problemet, en blir jo aldri helt fornøyd!
de forskjellige merkene har svakheter og styrker....... Finnes nok noe der du får i pose og sekk, men da koster det nok litt mer enn det smaker. Så er det jo bare å finne kompromisser. Jeg har nettopp fått en liten i hus, så får ikke brukt anlegget skikkelig lenger. Så får vente noen år nå til neste oppgradering, men kjøpte akk et par dynaudio focus 360 som jeg kan leve med ei stund :)

den første delen av det du skriver er jeg skikkelig uenig med deg i faktisk. Vet av erfaring at jeg er skikkelig fornøyd fra dag 1 som er 2,5 år siden og enda mer fornøyd den dag i dag. Må bare sørge for å treffe skikkelig første gangen, og det gjøres etter min erfaring med grundig research, helhetstenkning og ikke minst ærlighet i hva man trenger. For meg, en erkjennelse på hvordan er det man faktisk spiller i hverdagen, og hvordan møter man dette best. Så mer research og deretter kjøpe. Det jeg tror i mange tilfeller er hovedårsak til at det blir feil er at man kjøper inn for store greier. I demoer i butikker og til en viss grad også ved f.eks. hjemmebesøk så spiller man sokkene av seg, det fenger og er lett å bli "kåt" på, mens det i hverdagen er andre egenskaper man faktisk bruker. Helt ærlig hvor mange er det som benytter seg av en kapasitet til å spille +100 dB? Selv om det lyder rått og heftig eller uansett hvilke andre adjektiver man benytter, så tror jeg for en stor andel at at det hadde vært finere om det var pent på betydelig lavere spl.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Audio companiet selger igjen klipsch rf83 til 13000. Dette er et helt annet rasedyr enn RF 7.. mykere lyd men bra med bass.. Rf7 er veldig "vanskelige" å få til å matche elektronikken. Husk god preamp.. Hjelper lite med grom effekt om preamprn suger.
Helt enig! Jeg tror ikke en surround receiver er bra nok som forforsterker. Jeg har til dags dato aldri hørt et anlegg spille med "magi" uten å ha en skikkelig forforsterker.
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Audio companiet selger igjen klipsch rf83 til 13000. Dette er et helt annet rasedyr enn RF 7.. mykere lyd men bra med bass.. Rf7 er veldig "vanskelige" å få til å matche elektronikken. Husk god preamp.. Hjelper lite med grom effekt om preamprn suger.
Helt enig! Jeg tror ikke en surround receiver er bra nok som forforsterker. Jeg har til dags dato aldri hørt et anlegg spille med "magi" uten å ha en skikkelig forforsterker.

Sorround som pre er litt utypisk ja. En integrert forsterker inneholder også en preamp, og det avgjørende er ikke hvorvidt man har en løs preamp eller integrert, det er plenty svært svært gode integrerte, i prinsippet kan man tenke at det er fordel m integrert fordi man slipper en del koblinger og deler, så å ha en preamp er ikke nødvendig. Det man burde peke på er at mange produsenter nok eventuelt legger litt lite i predelen av en integrert, men det Er ikke løsningen i seg selv som da er dårlig, men utføringen av denne.
utover det lydmessige kan mange sikkert definere en separat pre som en fordel, f.eks i forhold til vekt, men topologi messig ingen grunn til å tenke fordel.

og det finnes en haug m elendige preamper.som det finnes en haug m elendige effekt trinn, og en haug m elendige integrerte
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
915
ser ikke noe problem med å bruke en receiver som preamp, men da må man også vite hva man kobler til. utgangsspenning, gain i sluttrinn, evt impedans osv. blir for dumt å koble opp en yamaha med 1V ut til forsterkere som krever 3V og deretter konkludere med at det er dårlig bare fordi det er surround og rimelig.
faktisk får man mye mer for pengene i de fleste surroundprodukter enn stereo. noen dyre "integrerte" forsterkerene har ikke preamp engang, bare et potmeter på inngangen. :rolleyes:
 

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
Mer for pengene i en rimelig surround? Det er rart... Hm du får innmari mange biter og deler som du ikke trenger for stereo i hvertfall. Mer er ikke det samme som bedre tenker jeg i hvertfall
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
915
og innkjøpspriser deretter. sku likt å sett effektiviteten i produksjonslokalene til typiske stereo meker, kontra onkyo og lignende. 1000 receivere for hver 1 Hegel? heh. utgående modeller kan fort koste halvparten over natta også.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
og innkjøpspriser deretter. sku likt å sett effektiviteten i produksjonslokalene til typiske stereo meker, kontra onkyo og lignende. 1000 receivere for hver 1 Hegel? heh. utgående modeller kan fort koste halvparten over natta også.
Du har jo selvsagt rett i at du får mer for pengene ved innkjøp av receiver, men eksakt hva får du mer av? I første omgang får du betydelig flere muligheter. Du får digitalbehandling av signaler fra forskjellige kilder (HDMI, USB, optisk og S/PDIF), dermed en DAC, selvsagt, du får gjerne en radio, ofte streaming i en eller annen form, du får dekoding av diverse filmlydformater, og, ikke minst får du veldig mange utgangsforsterkere, som mates av like mange forforsterkere. Å tro at all denne elektronikken gir bedre lyd enn eksempelvis en integrert forsterker som kun inneholder et minimum av høykvalitetskomponenter, er dog vanskeligere å underbygge.

Mvh
Håkon Rognlien
 
D

Desillusjonert

Gjest
ser ikke noe problem med å bruke en receiver som preamp, men da må man også vite hva man kobler til. utgangsspenning, gain i sluttrinn, evt impedans osv. blir for dumt å koble opp en yamaha med 1V ut til forsterkere som krever 3V og deretter konkludere med at det er dårlig bare fordi det er surround og rimelig.
faktisk får man mye mer for pengene i de fleste surroundprodukter enn stereo. noen dyre "integrerte" forsterkerene har ikke preamp engang, bare et potmeter på inngangen. :rolleyes:
Prøv en god forforsterker FØR du konkluderer!
Når det er sagt, jeg har selvsagt ikke hørt ALLE surround receivere brukt som forforsterker, men jeg har til gode å høre en som låter bra. Mens jeg har hørt dusinvis av forforsterkere og integrerte forsterkere som låter bra, ja nærmest magisk...
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
915
har prøvd nok til å skjønne at jeg kaster bort penger. mot høyttalere er elektronikk "gaslight" i sammenligning, men man må bruke det riktig.
lurer på hvor den "magiske" kvaliteten i preampene dine ligger, hadde vært morro å hive en receiver inn i fancy dyr boks i en blindtest. ;)

min nåværende "high-end" preamp er integrert i delefilteret med 8 kanaler til hele $350, låter nok helt ræva.
 
Sist redigert:

Jorgen1

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.02.2014
Innlegg
585
Antall liker
155
har prøvd nok til å skjønne at jeg kaster bort penger. mot høyttalere er elektronikk "gaslight" i sammenligning, men man må bruke det riktig.
lurer på hvor den "magiske" kvaliteten i preampene dine ligger, hadde vært morro å hive en receiver inn i fancy dyr boks i en blindtest. ;)

min nåværende "high-end" preamp er integrert i delefilteret med 8 kanaler til hele $350, låter nok helt ræva.
har lest dette to ganger nå og skjønner ikke hva du mener.

håkon gir alle bitene og delene et navn, men kan egentlig kortes ned til; ting du ikke trenger i en pre
 

eddie1

Banned
Ble medlem
02.10.2006
Innlegg
3.361
Antall liker
726
Torget vurderinger
8
Det som er helt klart er at dagens integrerte ikke henger noe tilbake for pre/effekt! Kun tweaking som evt er fordel med pre/effekt
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
Det som er helt klart er at dagens integrerte ikke henger noe tilbake for pre/effekt! Kun tweaking som evt er fordel med pre/effekt
Der er vi helt på linje. Det finnes fordeler med å separere for- og effektforsterker, men det finnes også fordeler med det motsatte. Det som gjør bildet litt mer komplekst, er det som skjer når du gir ekstra strømforsyning til forforsterkeren. I det øyeblikk du setter inn en av Naims strømforsyninger (f.eks. Flatcap) på en av deres forforsterkere, skjer det jo noe fullstendig magisk. Ikke til å bli klok på sånt! :)

Mvh
Håkon Rognlien
 
D

Desillusjonert

Gjest
har prøvd nok til å skjønne at jeg kaster bort penger. mot høyttalere er elektronikk "gaslight" i sammenligning, men man må bruke det riktig.
lurer på hvor den "magiske" kvaliteten i preampene dine ligger, hadde vært morro å hive en receiver inn i fancy dyr boks i en blindtest. ;)

min nåværende "high-end" preamp er integrert i delefilteret med 8 kanaler til hele $350, låter nok helt ræva.
Istedet for å ta alt personlig, så burde du kanskje høre på de som har testet mere og dyrere ting enn det du selv har.
Dersom du virkelig har testet en god forforsterker og ikke hørt forskjell på denne og en halvbra surroundreceiver, så setter jeg spørsmålstegn ved både testmetoder, ører og om du virkelig har hørt nok til å vite og skjønne forskjellene! At høyttalere alltid har mest å si er bare tull. Det kommer ann på rommet. Mitt rom er veldig enkelt å få god lyd i, så jeg hører stor forskjell på elektronikk. Alt må testes og selv like anlegg låter ikke likt i forskjellige rom.
 

ufo

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.02.2016
Innlegg
1.785
Antall liker
915
I det øyeblikk du setter inn en av Naims strømforsyninger (f.eks. Flatcap) på en av deres forforsterkere, skjer det jo noe fullstendig magisk. Ikke til å bli klok på sånt! :)
hva koster svineriet? hele verden vet man aldri putter trafo og likeretter meter unna apparatet med minde man er idiot.
http://s47.radikal.ru/i116/1204/ef/75d513dd8820.jpg
http://ftbw.de/uploads/pics/naim_flatcap_01_03.png
enda en grunn til å holde seg unna engelsk hifi og sære løsninger. folk er helt på ville veier, lytter med prisen i øra. et barn kan koble sammen dette tøyset.
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.632
Antall liker
11.017
Torget vurderinger
2
I det øyeblikk du setter inn en av Naims strømforsyninger (f.eks. Flatcap) på en av deres forforsterkere, skjer det jo noe fullstendig magisk. Ikke til å bli klok på sånt! :)
hva koster svineriet? hele verden vet man aldri putter trafo og likeretter meter unna apparatet med minde man er idiot.
http://s47.radikal.ru/i116/1204/ef/75d513dd8820.jpg
http://ftbw.de/uploads/pics/naim_flatcap_01_03.png
enda en grunn til å holde seg unna engelsk hifi og sære løsninger. folk er helt på ville veier, lytter med prisen i øra. et barn kan koble sammen dette tøyset.
Poenget var ikke hvem som var idiot, og hvorfor de eventuelt er det; det jeg ville fram til er at selv en så lite sulten enhet som en forforsterker, har store fordeler av "stivt power" (kraftig strømforsyning), hvilket videre sier noe om hvor påvirkelig denne delen av kjeden er.
Sagt på en annen måte er forforsterkerens påvirkning på lydgjengivelsen veldig stor. Man bør derfor sjekke nøye hva det kan innebære, dersom man har ønsker om å unngå store tap i signalveien.

Mvh
Håkon Rognlien
 

yngvejos

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.09.2010
Innlegg
1.948
Antall liker
1.312
Trafo og likeretter i eksternt chassis er ikke idiotisk. Det kan være litt å hente på å holde avstand mellom trafoen med sin elektromagnetiske stråling og sensitive kretser.
Dette kan selvsagt løses innen samme kabinett med litt skjerming og lur layout (feks montere trafoen likt som de har gjort i den eksterne psuen med kablene pekende bort fra elektronikken siden det er det punktet på trafoen med mest lekkasje). Jeg synes det er rarere med regulator i eksternt kabinett, da denne bør vær så nært lasten som mulig.
 
Topp Bunn