Er det "nok" bass i dem?(Tannoy)Har ikke hørt dem selv, men har planer om det. Tannoy DC10Ti.
Elles er jo Klipsch gode på dynamikk.
Men er har de dynamikken?SonusFaber har en mellomtone "to die for"!
DC10Ti spiller knallbra. Veldig dynamisk med heftig bunn! Neppe noe å bekymre seg over.Er det "nok" bass i dem?(Tannoy)Har ikke hørt dem selv, men har planer om det. Tannoy DC10Ti.
Har vært og sett på på dem, men ikke hørt på dem.
Hmmm. Da tenker jeg i litt andre baner enn en vanlig høyttaler. Et merke jeg kan si har en voldsom dynamikk er WHT. De er såpass dynamiske at det kan være vanskelig å finne riktig lyttevolum. Her snakker vi fra 60 db til 100 db på et øyeblikk. Jeg liker mange høyttalere. Både Sonus Faber, System Audio og Dynaudio som er nevnt er høyttalere jeg liker veldig godt. Jeg ser bare ikke helt hvordan jeg skulle forsvart de som høyttalere med særpreg som dynamikk.Hva anbefaler dere av kjøpe-høyttalere som innehar dynamikk og mellomtone-moro?
Pris opp mot 80 tusen.
Har vanskeleg for å tru det vert problem med bassen til desse.Er det "nok" bass i dem?(Tannoy)Har ikke hørt dem selv, men har planer om det. Tannoy DC10Ti.
Har vært og sett på på dem, men ikke hørt på dem.
Merkelig at du ikke tar med B&W 801 her, må komme over hu der dama som fortalte hvordan en høyttaler skulle se ut nåAkkurat som mine efaringer med tradisjonelle hifihøyttalere det Zoomby. Ikke bare det men de har en tendens til å smøre lyden utover selv på moderate lyttenivå. Dette henger selvsagt sammen med rom, plassering og høyttalerens polarrespons.
Grunnen til at du opplever at hornhøyttalere stikker av på den måten som du beskriver kan skyldes at frekvensresponsen i utgangspunktet er ulinjær og vekter mest lyd der øret er mest følsomt (ofte er det slik at normalt stort horn har sitt nivåmaksima i området 1-6k). Det kan skyldes at spredninen er ulineær, at delefilteret ikke er optimalt og det kan også skyldes at kapasiteten nedover er underdimensjonert ift kapasiteten i hornet og at ved pådrag så faller de lavere oktavene av. I verste fall skyldes det en kombinasjon av dette. Det er ikke uten videre gitt at en hornkonstruksjon låter bra. En slik konstruksjon setter minst like store krav til konstruktøren som en tradisjonell kassehøyttaler.
Min erfaring med kontrollert spredning (horn/WG) er at rommet blir mindre dominerende og at man som følge av det opplever større klarhet, bedre evne til å differensiere de små detaljene, bedre transientegenskaper og bedre definert perspektiv. En av bieffektene med uanstrengt og uforvrengt lyd er at man gjerne drar på mer for å få følelse av høyt nok lyttenivå. Det igjen setter ekstra krav til bass/midbass som da må holde følge.
Så lenge man skal handler ferdige varer i butikk, så er det viktig å få prøvd tingene hjemme.
Min erfaring er allikevel at en del av Tannoy og JBL er forutsigbare og bra konstruksjoner.
Skal ikke uttale meg om Klipsch annet enn det jeg har hørt av deres stuevennlige konstruksjoner (Palladium og nedover).Det var ikke ment som en beskrivelse av hornøyttalere/hornhybrider generelt, men Klipsch (de modellene jeg har hørt) spesielt. Det er mange som får dette mye bedre til i mine ører, JBL er et eksempel.
Mitt inntrykk er at horn gjengir dynamikken fritt og uanstrengt, uten at resten av elementene, gjerne temmelig alminnelige dynamiske elementer i bassreflekskasser, henger med. Man må ha mye membranareal for å få det til å henge sammen og forbli balansert ved høyt lydtrykk.
Typisk eksempel er trommesett hvor skarptromme og cymbaler tar fullstendig over når trommisen tar i.
Siden man ønsker seg dynamikk, mellomtone-moro og nok bass, så tenker jeg (by default) en løsning som innbefatter subwoofere. Da slipper man å tenke for mye på de nederste oktavene som også er de mest energi og kapasitetskrevende, når man skal velge (hoved)høyttalere. ~Full range bass gir også en økt følelse av dynamikk uten at man har skrudd opp volumet.
Hva med å se litt på det Kvålsvoll holder på med?
Kvalsvoll Design AS
http://www.hifisentralen.no/forumet...-bransjeakta-rer/80691-kva-lsvoll-design.html
Jeg skrev litt om dette i Kvålsvoll Design - tråden nå, dynamikk og liv er jo et av hovedmomentene i lyden jeg lager.Siden man ønsker seg dynamikk, mellomtone-moro og nok bass, så tenker jeg (by default) en løsning som innbefatter subwoofere. Da slipper man å tenke for mye på de nederste oktavene som også er de mest energi og kapasitetskrevende, når man skal velge (hoved)høyttalere. ~Full range bass gir også en økt følelse av dynamikk uten at man har skrudd opp volumet.
Hva med å se litt på det Kvålsvoll holder på med?
Kvalsvoll Design AS
http://www.hifisentralen.no/forumet...-bransjeakta-rer/80691-kva-lsvoll-design.html
Det er jeg og interessert i. Har sans for de 12" hornbassene han har designet. Tipper at her er det SMEKK og dynamikk.
8X12 Tom har vært der å "godkjent" og han er kresen
Nå vet ikke jeg hvilke høyttalere/suber han hørte.
B
Det er ikke min erfaring med RF-63, men heller at bassen henger overraskende godt med helt opp til øredøvende lydstyrker, og at den samtidig er oppløst, fin og "med" selv på lave lydstyrker.Men, mesteparten av de vanlige/kommersielle modellene, som jeg etterhvert har hørt mange av? Jeg skjønner rett og slett ikke at de skal være så fantastisk dynamiske. De endrer i mine ører klangbalanse med økende lydtrykk, øvre mellomtone og diskant (horndelen) stikker rett og slett av fra nedre del av frekvensområdet på en måte som skjærer i ørene, mine om ikke annet. Da tar jeg heller en høyttaler som er like dynamisk daff over hele frekvensområdet.
Mine 2c.