Høyttalere Høyttalere med god mellomtone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Jeg har etterhvert fått opp øynene for høyttalere med mye og god mellomtone. Høyttalere som har litt in-your-face-lyd, om det i det hele tatt klarer å forklare noe som helst. Horn høyttalere som JBL Everest og Avantgarde har dette, men de er så altfor store og dyre (50K++ er litt mye i mine øyne). Finnes det mindre høyttalere som klarer å gjengi noe av dette? Finnes det "vanlige" konstruksjoner som klarer å fake dette?

    Siden det ikke alltid er lett å få med seg hva jeg spør om og at jeg ikke klarer å utrykke det godt nok, her er noen kriterier:
    - 50K er for mye. Jeg har hverken økonomi, lyst eller behov for så dyre høyttalere.
    - Det hadde vært greit med noen som kan drives av mindre forsterkere.
    - Jeg har hørt JBL og Avantgarde og finner disse utrolig spennende, men de er altså altfor store. Jeg må ha noe mindre. Kanskje tilogmed på stativ? Eller er en stor mellomtone/bass element ensbetydende med kravene jeg har?
    - Det må være mulig å høre, helst låne, disse. Selvbygg, utenlandske selskaper og fysiske høyttalere for langt unna østlandet er derfor uaktuelt. Med mindre det finnes noen på østlandet som har noe det går ann å høre på?
    - Alder (og utseende) betyr lite.
    - Det trenger ikke å være horn? Eller er det eneste mulighet med de kravene jeg har?
     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Jeg vet om et par med høyttalere som gjør dette I spitzenklasse. Jeg er forøvrig svært inhabil siden jeg selger et par.
    Men Impulse Taus, og Impulse H2 vil gi en superb gjengivelse i mellomtone.
    Det gjør også Audionote AN/E. 😊
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har/har hatt både Avantgarde (Uno Fino) og Impulse (Ta'us).

    Ja, begge har de kvalitetene du ettersøker, som jeg også verdsetter. Hvis vi snakker om kun mellomtonen, med fokus på stemmegjengivelse, så er Ta'us enda litt mer "fleshed out" der enn Fino.

    Størrelsesmessig er de omtrent like store, med Fino - minste produkt noensinne fra AA - enda nettere, faktisk.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Taus så veldig spennende ut. Ikke for store og en OK prisklasse.
    Blir disse importert til Norge? Finner ikke noen norske forhandlere?

    PS: helt greit å snakke om de, Bangbang. Du bor uansett altfor langt unna :)
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.785
    Antall liker
    913
    ikke helt "vanlig" men..
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Hvorfor ikke bygge sjøl?
    Billig, enkelt, og "in your face" på en kjapp og rimelig måte.
    ...litt lengre tid om det skal se pent ut.

    Bygg slanke bass søyler ved siden av, så kan høyttalerne slippe unna med en to-veis løsning.

    Jeg skal begynne ny diy setup nå med to-veis satellitter/horn
    og 4x21" basstårn ved siden av.
    Kommer på rundt regnet 20k pga. brukt handlede elementer. :p
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Jeg har etterhvert fått opp øynene for høyttalere med mye og god mellomtone. Høyttalere som har litt in-your-face-lyd, om det i det hele tatt klarer å forklare noe som helst. Horn høyttalere som JBL Everest og Avantgarde har dette, men de er så altfor store og dyre (50K++ er litt mye i mine øyne). Finnes det mindre høyttalere som klarer å gjengi noe av dette? Finnes det "vanlige" konstruksjoner som klarer å fake dette?

    PS: det må være mulig å høre de i Norge, helst på Østlandet!
    Du kan prøve å få hørt på for eksempel Marten, Raidho og dyrere utg av Kef høyttalere. Kanskje også Focal ala Kanto kunne falle i smak.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    enig med siste taler.
    ø audio virker å krysse de fleste boksene gitt i åpningsinnlegget (bortsett fra pris, de koster noen tiltalls mer enn 50k).
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Defacto: Det du søker vil du nok finne enten i UK eller Italia, skulle jeg tro...Danskene bygger også bra.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Finn er jo alltids et sted å begynne, men det er heller labert der for tiden. Men mulig jeg tar feil?
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Defacto: Det du søker vil du nok finne enten i UK eller Italia, skulle jeg tro...Danskene bygger også bra.
    Dersom han søker "in your face" mellomtone, tror jeg ikke UK eller Italia er rette adresse.
    Da støtter jeg mye heller brødrenes forslag lenger opp, Ø Audio icon.
    De ligger av og til på brukten til hyggelig pris.

    Ønsker du JBL, ville jeg søkt etter eldre type monitor med radial horn.
    Jeg synes ikke nyere modeller av JBL har så mangt å fare med...av det jeg har hørt.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Bergfinn Hvis en god mellomtone er ensbetydende med en sound som OVERFUSER alt og alle..vel..da har vi nok forskjellige definisjoner av hva en god mellomtone er. Hornkonstruksjoner kan imo derimot OVERFOKUSERE, SKRIKE og det går ut over helheten...En virkelig god mellomtone GNISTRER av informasjon, selv på lave volumnivåer. Lytteren får med seg ALT, med full sammenheng, ekstrem detaljering og akkurat nok fokus til å være det midtpunktet mellom bass og diskant den faktisk er. I riktig setup skal mellomtonen- inklusive mellombass- være så bra at den bassen som ligger lenger ned i frekvens enn 40 Hz- den som ofte krever svære membraner- aldri i noen sammenheng skal savnes, Produsenter som AE, Sonus Faber, Dynaudio, PMC, Marten og KEF veit dette- og de bygger deretter.
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Samtlige høyttalere fra Harbeth har magisk mellomtone.



    Mvh
    -BB-
    Harbeth har jeg hørt for mange år siden og likte det jeg hørte da. Men å huske lyd? Det klarer ikke jeg og har hørt masse annet etter det :) Men det er lite brukt å finne. Fant et par på Finn, men det var i Stavanger, så de utgår...
    Hvilke andre høyttalere har du hørt som kan ligne Harbeth i lyden?
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Defacto: Spendor, for eksempel... Gir du de Harbethene en Sugden-forsterker, låter de mer enn bra. Og Harbeth har en høyttaler jeg selv kunne eid: P3ESR...
    Regner forresten med at du har lytta på PMC IB2SE..? En NOGET annen klasse der...
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.915
    Antall liker
    575
    Du kan gå tilbake til røttene, til BBC-monitorene LS3/5A fra Rogers, Audiomaster, Chartwell og andre lisenstakere.
    De er lett å plassere, men fyller ikke en aula med orgelbrus :)
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.866
    Torget vurderinger
    8
    Bergfinn Hvis en god mellomtone er ensbetydende med en sound som OVERFUSER alt og alle..vel..da har vi nok forskjellige definisjoner av dette. Hornkonstruksjoner kan imo derimot OVERFOKUSERE, SKRIKE og det går ut over helheten...
    hehe det må du kunne mene men er vel hva trådstarter ønsker som betyr noe her!!!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har etterhvert fått opp øynene for høyttalere med mye og god mellomtone?
    Digger spørsmålet og utgangspunktet ditt fordi jeg selv er sykelig opptatt av god mellomtone. Noe de færreste høyttalere har...

    Mest for pengene mener jeg du får ved valg av studiomonitorer - spesielt aktive - men OBS mange av dem låter dårlig hjemme fordi produsenten bevisst har laget de etter helt andre målsetninger enn nettopp stuebruk. Studiomonitorer MÅ lyttes godt til først, men er de først gode så "himmel" for en lyd med påfølgende muligheter for tilpasninger/justeringer til rommet (aktive).

    Av tradisjonelle hjemme høyttalere mener jeg man må veldig opp i pris for å finne tre-veis høyttalere med god mellomtone, åpenbart utrolige mye vanskeligere å få til enn en godt konstruert to-veis konstruksjon. Innrømmer jeg er svak for mellomtonen i disse; www.qln.se og (brukte) Dynaudio Twenty-Five Special

    Eller er du sikkert bevisst på at store rom/god bass krever store høyttalere/masse forsterkerkraft.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    hva som er en god mellomtone og hvilke høyttalere som har dette, kan man diskutere til kuene kommer hjem.
    jeg er ikke uenig i at f.eks. spendor og harbeth har en flott mellomtone.
    men i åpningsinnlegget trekkes det frem hornhøyttalere som avantgarde og store jbl som et slags ideal, og trådstarter etterspør høyttalere som er utpreget prominent i mellomregisteret og har en "in-your-face"-lyd.
    men det er jo litt typisk sånne tråder, alle kommer løpende med det de har/liker.
    hvis en fyr spør om høyttalere med utpreget westcoast-bass, så dukker det snart opp folk med avantgarde, linkwitz, hjemmesnekra fjøler, dynaudio, dali, elektrostater, baklada horn, bbc tynnvegger, tyske neshorn, britisk korthår, søttendemaitrompeter, osv - alle som en har de fantastisk westcoast-bass å by på!
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Defacto: Spendor, for eksempel... Gir du de Harbethene en Sugden-forsterker, låter de mer enn bra. Og Harbeth har en høyttaler jeg selv kunne eid: P3ESR...
    Regner forresten med at du har lytta på PMC IB2SE..? En NOGET annen klasse der...
    PMC er generellt litt for dyrt for meg, så jeg har ikke hørt det.
    Hvilke Spendor modeller er verdt å se etter/lytte til?

    Kan virkelig en liten monitor lage mye mellomtone og dynamisk lyd (P3ESR)?

    Jeg er klar over at det er vanskelig å komme med gode råd på så lite grunnlag, men det jeg egentlgi spør etter er hva jeg skal lete etter og høre på! Hvor bør jeg starte? Hvilke forhandlere bør jeg besøke? Finnes det selvbygg som duger og hvor kan jeg eventuelt høre de?
     

    Proffen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Innlegg
    9.508
    Antall liker
    2.690
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Lå et par Opera Grand Mezza på finn tidligere, litt å sammenlikne med Sonus Faber i signatur.....

    Ellers er det jo mange som er svake for den varme mellomtonen Sonus Faber ofte gjengir.

    mvh
    Proffen
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Synes ingen av disse engelske høyttalerne har noe "in your face" lyd, snarere tvert i mot. I betalbar klasse, kanskje Yamaha NS-1000M eller NS-500M?
     

    Polka

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Innlegg
    5.466
    Antall liker
    3.611
    Torget vurderinger
    96
    Jeg vet om et par med høyttalere som gjør dette I spitzenklasse. Jeg er forøvrig svært inhabil siden jeg selger et par.
    Men Impulse Taus, og Impulse H2 vil gi en superb gjengivelse i mellomtone.
    Det gjør også Audionote AN/E. 😊
    Det er vel delte meninger om hvor gode disse er, jeg har sett målinger av Taus og den frekvensgangen er det villeste jeg har sett, mildest talt.
    Og de fungerer vel bare optimalt med rørforsterkere.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2

    😃
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Billige høyttalere med bra og litt 'in your face' mellomtone? Trådstarter ønsker seg sannsynligvis Klipsch, men er kanskje redd for å si det høyt gitt ryktet deres. :)


    Den nye RP-serien er tydelig inspirert av de forrige modellene, men der hvor RP-260F, bare for å ta et eksempel, hadde en mer raffinert spillestil enn forrige serie, men kanskje manglet litt av råskapen og den utemmede dynamikken til den forrige Reference-serien, er RP5000 litt tilbake. Den er åpnere og luftigere enn forrige serie, virker mindre anstrengt og er mer raffinert. Det har gjort at Klipsch ikke har hatt noe behov for å holde igjen på noe som helst, og har laget en høyttaler som i hvert fall ikke holder igjen noe i den øvre delen av mellomtonen og diskanten. Her er det ikke mye hengekøye i frekvensgangen slik noen liker den. Den spiller også med et smittende engasjement og du har det mer moro med en Klipsch enn du har med de fleste andre høyttalere.


    I øvelsene tredimensjonalitet, fokus og presisjon, vi snakker da altså om lydbildets karakter, finnes det knapt noen annen høyttaler som konkurrerer.
    Det nærmeste du kommer er kanskje Q-serien til KEF med de fantastiske coaxelementene i mellomtone og diskant, men de spiller jo helt utrolig annerledes enn Klipsch. Likevel er grunnegenskapene noen av de samme.


    RP5000 tegner opp et gnistrende skarpt bilde av stemmer og instrumenter i lydbildet, og plasserer dem med rekordpresisjon rundt i lydbildet. Samtidig er det knapt noen andre høyttalere som gjengir nettopp opptaksrommet så forskjellig fra innspilling til innspilling. Selv om Klipsch knapt er blant markedets mest nøytrale høyttalere går ikke dette ut over en fantastisk presisjon i lydbildet. Særlig fokuset og hvordan den tegner opp instrumentene mot bakgrunnen er imponerende.


     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Bergfinn Hvis en god mellomtone er ensbetydende med en sound som OVERFUSER alt og alle..vel..da har vi nok forskjellige definisjoner av dette. Hornkonstruksjoner kan imo derimot OVERFOKUSERE, SKRIKE og det går ut over helheten...
    Forskjellige definisjoner?....hmm, jeg tror jeg velger å kalle det forskjellige oppfatninger.
    Med "in your face" mellomtone, mener jeg ikke OVERFUSER alt og alle. Mere en slags uanstrengt, klar, og dynamisk mellomtone ved realistiske lyttenivå.
    Jeg har en mistanke om at du IKKE har hørt en voksen og slem hornrigg.
    Den kan skrike når den bes om det, men kan også være fløyelsmyk som et ubarbert marsvin. :p

    Du fikk tilbudt en mulighet for å høre en tid tilbake, men du avslo.
    ...nå kan du angre, for den riggen er hugget opp forlengst. :devilish: 😜
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Er det en ting jeg driter i, så er det rykte :) Jeg trodde disse var for "billige" til å være noe regne med.
    Om Klipsch er et alternativ, så lytter jeg gjerne til det.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    ATC modeller byder på en god mellemtone . Er dog forholdsvis dyre selv brugt
    Ellers se efter Snell Modeller :) De er til at betale
     

    forsell

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2012
    Innlegg
    1.450
    Antall liker
    592
    Personlig synes jeg det er få som slår Harbeth på mellomtonen.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Jeg har aldri hørt NS serien til Yamaha, men mange skryter av disse gamle traverne og at står seg godt i forhold til nåtidens høyttalere. Er ett par ns500m på brukten til 5k.
    Riktignok ikke horn, men kanskje de har noe ved seg du etterspør.

    Nå trenger ikke eldre konstruksjoner være dårligere enn nymotens greier heller da.
    Det har egentlig ikke skjedd mye utvikling på den fronten de siste 10-20 år.
    Noen vil også hevde...de siste 30-40 år...eller 60?
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Er det en ting jeg driter i, så er det rykte :) Jeg trodde disse var for "billige" til å være noe regne med.
    Om Klipsch er et alternativ, så lytter jeg gjerne til det.
    De er ganske billige, men jeg har erfaring med at billige Klipsch kan gi veldig mye lydglede hvis man liker de tingene Klipsch er gode på. :)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Jeg har aldri hørt NS serien til Yamaha, men mange skryter av disse gamle traverne og at står seg godt i forhold til nåtidens høyttalere. Er ett par ns500m på brukten til 5k.
    Riktignok ikke horn, men kanskje de har noe ved seg du etterspør.

    Nå trenger ikke eldre konstruksjoner være dårligere enn nymotens greier heller da.
    Det har egentlig ikke skjedd mye utvikling på den fronten de siste 10-20 år.
    Noen vil også hevde...de siste 30-40 år...eller 60?
    Etter det jeg har hørt, så er det svært lite som er bedre i dag. Snarere tvert om :)
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Kjøp dem da.
    Om du ikke liker dem, kan du selge videre til meg. ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn