Høyttalere Høyttalere med god mellomtone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • H

    Hifibasillen

    Gjest
    ...og nå har du Audio Pro?
    Det stemmer, noe galt med det? har A36 med to stk SW 10, selvfølgelig en nedgradering i forhold men så er også prisen en helt annen og lyden faktisk ikke så ille.. fruen i huset var ikke særlig begeistret for store gulvstående så da måtte ting gjøres om.

    Virker også som om folk generelt har noe imot Audio Pro, skjønner ikke helt hvorfor men er vel sånn tydeligvis hehe.
     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.423
    Antall liker
    1.850
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Det handler om å kunne se ting i kontekst. Trådstarter nevner Avantgarde som en slags referanse. Ikke at jeg er noen ekspert, men har faktisk hørt Avantgarde Duo. Slike korte lytteøkter er selvsagt mangelfulle, men å dra noe billig Klipsch inn i den sammenhengen henger faktisk ikke i hop.
     
    H

    Hifibasillen

    Gjest
    Ville bare nevne det jeg selv oppfattet som en generell god høyttaler og som jeg også mener å huske hadde en god mellomtone sånn sett, ser også andre nevner Klipsch av egne erfaringer noe jeg også gjør, ikke alltid prisen som avgjør hva som er god lyd og ikke, mener ikke å være frekk her men ville bare gi min input av hva jeg oppfattet som en god lydopplevelse når jeg eide disse.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det handler om å kunne se ting i kontekst. Trådstarter nevner Avantgarde som en slags referanse. Ikke at jeg er noen ekspert, men har faktisk hørt Avantgarde Duo. Slike korte lytteøkter er selvsagt mangelfulle, men å dra noe billig Klipsch inn i den sammenhengen henger faktisk ikke i hop.
    Sier ikke trådstarter også noe om å ønske seg lyd som er litt 'in your face', men helst ikke så veldig kostbare?

    Har såvidt hørt Avantgarde ved et par anledninger jeg også, men det er så lenge siden at det er helt irrelevant. Uansett mener jeg helt oppriktig at små gulvstående Klipsch som RP-5000F kan gi overraskende mye god lyd ifht. prisen, og at hverken størrelse eller pris burde holde noen fra å faktisk sjekke dem ut. Det kan hende de overrasker. Og faller de ikke i smak har man i det minste fått eliminert et alternativ, og no harm done.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Tannoy Legacy er vel ikke så veldig på i mellomtonen, men langt mer sofistikert enn f.eks. Klipsch.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.222
    Antall liker
    2.650
    Sted
    Liten by
    Egentlig et litt artig spørsmål som stilles. For hva er en god mellomtone (for trådstarter)? Veldig mange ulike høyttalermerker og konstruksjoner er nevnt. Har forsåvidt hørt flere varianter av enkelte opp gjennom årene, men føler spørsmålet fortsatt dingler nokså fritt...

    Klart at det ikke er så lett å finne noe som liksom låter som Avantgarde og som koster 1/3 og er halvparten så stort. Horn er jo også ofte brukt for å kunne gi mye lyd/dynamikk uten at driverne brenner opp eller forvrenger helt vilt - men her har ikke TS lagt noen føringer. Det er jo en viss forskjell om man sitter 2,5m eller 5m fra høyttalerne. Det er også en viss forskjell om man liker peak-nivåer på 90dB eller 105dB i lytteposisjon.

    Men hvis vi starter i den "snille" enden: Man sitter relativt nært (2-3m) fra høyttalerne, spiller sånn ørelege-godkjennt høyt (90-95dB-ish peak i lytteposisjon), så syntes jeg Harbeth M30 (som allerede er nevnt i tråden) låt akkurat sånn der passe frekt og upfront (med Sugden-elektronikk). Det er ikke horn, men hvis man sitter relativt nært og har litt avstand til sidevegger, så bør denne kunne gi denne litt ut-på-setekanten-opplevelsen i en liten og nett pakke innenfor budsjett. Helt klart en trampe takten og holde i armlenet presentasjon. Ulempen er selvsagt at høyttalere som dette er litt mindre tilgivende - både på elektronikk og kanskje også innspillinger(?). (Jeg har mer eller mindre landet på Buchardt S-400 fordi de er mer tilgivende - men mangler selvsagt det lille ekstra når alt stemmer).

    Men igjen: Det er helt klare begrensninger på lydtrykk og også på hvor tilfeldig du plasserer disse i stua/lytterommet. Men det får være mitt bidrag: Noe som ikke er stort og som passer innenfor budsjett. Den er på den snille (budsjett/størrelse) siden og er ikke horn. Men siden trådstarter synes litt i villrede på hvor ferden og ønskene går, tenker jeg M30 er et godt utgangspunkt. En kjapp og direkte høyttaler som går rett på sak.
    Buchardt virker spennende, selv om de er i minste laget.
    Jeg vet hva jeg liker, men jeg klarer ikke helt å forklare det :) så litt vingling er å regne med!

    Noe av det bedre jeg har hørt (som jeg husker) er:
    • Audio Note AN-K (tror jeg de het)
    • KEF LS50W
    • Avantgarde Duo XT
    • JBL DD55000 Everest
    • Harbeth (jeg husker ikke modell navnet)
    • Tannoy DC10
    • Sonus Faber 2.5
    • Doxa 8.2
    Jeg er fullstendig klar over at alle disse er veldig forskjellige og har forskjellig byggemetoder og lydfilosofi, men det kan muligens hjelpe litt på hva jeg liker av lyd?

    Hifi har vært lagt litt på hylla de siste 5-6 årene, så jeg har ikke hørt så mye nyere ting, borsett fra de KEF høyttalerene, som låt fantastisk (men krever nok en sub). JEg har sikkert hørt mye annet bra, men disse husker jeg som bra lyd.

    Jeg kjøpte nesten et par Klipsch Hersey II i helgen, men selgeren var litt useriøs og etter litt korrespondanse der jeg sist spør om å få høre de plutselig slutter å svare og dagen etter på er de solgt. Har aldri hørt disse, men tenkte å ta en sjanse. Mulig jeg var heldig som ikke kjøpte de. Det er forskjellige meninger om disse på det store nettet...

    Siden det sikkert er flere enn meg som ikke leser første post i tråder, dette er mine kriterier:
    Bør kunne høres på før kjøp, om selvbygg så må det være en velkjent konstruksjon og ferdige kit, helst Ikke for store (har issues i høyden, men kan overleve stor bredde), bør være lettdrevne og med mye attack og stooooor mellomtone med "in-your-face" lyd. Som flere nevner, 12-15" bør det nok være, siden det gir automatisk "stor" lyd og disse er ofte lettdrevne for de fleste forsterkere. Brukt er best, men må jeg kjøpe nytt, så er det også et alternativ. Utseende betyr svært lite, kun lyd! Prisen bør ikke ikke overstige 25.000. Helst håper jeg å få noe OK til rundt 15.000, men jeg innser at det kan bli vanskelig. Må legge til at høyttaleren bør fungere på relativt rimelige forsterkere, ikke 300 wattere til 100K!


    PS: det kan se ut som jeg må på hifi tur til Oslo og lytte på masse forskjellig!
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Den beste mellomtone har man fått på elektrostater, da spesielt hodetelefoner. Rogers LS3 5/A er kjent for å ha god stemmegjengivelse. Har sorten selv. Man må ha en referanse for å kunne bedømme en god naturlig mellomtone. Må ha kjennskap til klangen på et instrument som ligger mye i mellomtone området som til eksempel piano, gitar og andre streginstrumenter, orgel. Og selvsagt vokal. Må være eldre innspillinger som ikke er tilført kunstige klangfarger.
    I ''gamle'' dager var hornsystemer betraktet som skrikekasser av disse ''hifi folka''. Fikk høre det nå jeg nevnte Altec Lansing 17 :)
     
    Sist redigert:

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Er det en horn konstruksjon? Trodde det var en fulltone høyttaler jeg???
    Den høyttaleren har et coax element med et horn(driver). En kamerat har fortsatt denne høyttaleren. Han har også Rogers LS3 5/A, Tannoy og store JBL monitorer. Han kritiserte Rogers da han hørte de første gang, men endte til slutt å kjøpe disse. Jeg har både Stax og nyere Koss Elektrostater som helt klart er god som referanse for mellomtone. Man har en følelse av at det blir mere korrekt gjenngitt, men da også pga. av mere ''speed''., nærhet og oppløsning.
    Selve horn kassekonstruksjonen skal vel ikke ha noe med mellomtone gjengivelsen å gjør? Gode hornkonstruksjoner har da smekk ved høyere volume :)
    Selv likere jeg best høyttalere med større båndelement med lavere deling. Det er bare å se hva Geir Fredriksen bruker i sine konstruksjoner med båndelement. Han bruker heller ikke dome element med større kompresjon. Det kan også enkelte hordrivere ha.
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.577
    Antall liker
    2.935
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har etterhvert fått opp øynene for høyttalere med mye og god mellomtone. Høyttalere som har litt in-your-face-lyd, om det i det hele tatt klarer å forklare noe som helst. Horn høyttalere som JBL Everest og Avantgarde har dette, men de er så altfor store og dyre (50K++ er litt mye i mine øyne). Finnes det mindre høyttalere som klarer å gjengi noe av dette? Finnes det "vanlige" konstruksjoner som klarer å fake dette?

    Siden det ikke alltid er lett å få med seg hva jeg spør om og at jeg ikke klarer å utrykke det godt nok, her er noen kriterier:
    - 50K er for mye. Jeg har hverken økonomi, lyst eller behov for så dyre høyttalere.
    - Det hadde vært greit med noen som kan drives av mindre forsterkere.
    - Jeg har hørt JBL og Avantgarde og finner disse utrolig spennende, men de er altså altfor store. Jeg må ha noe mindre. Kanskje tilogmed på stativ? Eller er en stor mellomtone/bass element ensbetydende med kravene jeg har?
    - Det må være mulig å høre, helst låne, disse. Selvbygg, utenlandske selskaper og fysiske høyttalere for langt unna østlandet er derfor uaktuelt. Med mindre det finnes noen på østlandet som har noe det går ann å høre på?
    - Alder (og utseende) betyr lite.
    - Det trenger ikke å være horn? Eller er det eneste mulighet med de kravene jeg har?
    Repeterer trådstarter ønsker.. Ser det kommer forslag som ikke er så relevant til ønsket 😜😁
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Siden det sikkert er flere enn meg som ikke leser første post i tråder, dette er mine kriterier:
    Bør kunne høres på før kjøp, om selvbygg så må det være en velkjent konstruksjon og ferdige kit, helst Ikke for store (har issues i høyden, men kan overleve stor bredde), bør være lettdrevne og med mye attack og stooooor mellomtone med "in-your-face" lyd. Som flere nevner, 12-15" bør det nok være, siden det gir automatisk "stor" lyd og disse er ofte lettdrevne for de fleste forsterkere. Brukt er best, men må jeg kjøpe nytt, så er det også et alternativ. Utseende betyr svært lite, kun lyd! Prisen bør ikke ikke overstige 25.000. Helst håper jeg å få noe OK til rundt 15.000, men jeg innser at det kan bli vanskelig. Må legge til at høyttaleren bør fungere på relativt rimelige forsterkere, ikke 300 wattere til 100K!


    PS: det kan se ut som jeg må på hifi tur til Oslo og lytte på masse forskjellig!
    Stramt budsjett, kan jo spare litt lenger/mer da?
     

    Dolbytor

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Innlegg
    7.181
    Antall liker
    22.757
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Jeg har aldri hørt dem og jeg vet heller ikke om prisen er god, men disse ligger ute på Finn nå...

    E40575D7-5A15-452E-AB09-68A2665FAF31.png
     

    BurntIsland

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.02.2006
    Innlegg
    8.344
    Antall liker
    10.955
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har hatt de; skikkelige gøyttalere, men slettes ikke det trådstarter spesifiserer. Tror jeg betalte 4-5000 i sin tid, og solgte de videre for det samme. Hva de er verd i dag vet jeg ikke, bruktpriser er tilsynelatende styrt av trender jeg ikke har oversikt på, men jeg ville ikke betalt så mye for et slikt par.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.623
    Antall liker
    1.487
    Sted
    Sunndalsøra
    Er også en Rogers LS3 5/A til salgs på sentralen. Den har sine begrensninger. Eller så liker jeg også godt JBL L112 som jeg har 2 stk par av. De er betydelig rimligere enn de som nå blir solgt på Ebay. De ser heller ikke så pene ut. JBL L112 har også en fin mellomtone, og en veldig god diskant(044) av lin(tøy) som er belagt m aluminium belegg. Dette er en 25kg tung bokhylle/stativ høyttaler :)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.222
    Antall liker
    2.650
    Sted
    Liten by
    Da er vi vel tilbake til mini-monitorer a la Rogers LS3/5A eller kloninger.
    LS3/5A har jeg faktisk hørt og de imponerte ikke den gang. Det kan være at de ikke var satt opp skikkelig med forsterker. Det vet jeg ikke. Såvidt jeg har skjønt krever de en kraftig forsterker. Men....de krever sub og det vil jeg ikke ha.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    tror ikke hifi-gudene noengang kan gi oss et svar på hvordan ls3/5a kan komme inn i diskusjonen når utgangspunktet er at man vil ha noe som ligner på avantgarde og jbl everest.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Det er meget mulig du har rett i det.
    I mellomtiden ville jeg sett etter noen billige Klipsch eller noe sånt på finn, så får du iallfall prøvd noe og dannet deg en idè om hva du liker og eventuelt ikke liker. Handler du brukt bare for å prøve, så er sjansene greie for at du kan det samme igjen hvis du velger å selge igjen etter kort tid.
    Ga ca. 3 tusen for de høyttalerne jeg har hjemme her nå, liksom.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.665
    Antall liker
    21.491
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    En gang for leeeeeenge siden hørte jeg Melissa Etheridge synge og tromme Occasionally fra debutalbumet på et par LS3/5A drevet av en Electrocompaniet 25-watter. Husker ikke resten av oppsettet, bare at det låt kult.
    Men klart, det er et fint demospor. Null bass og faktisk få krav til frekvensgang og makslydstyrke.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.222
    Antall liker
    2.650
    Sted
    Liten by
    I mellomtiden ville jeg sett etter noen billige Klipsch eller noe sånt på finn, så får du iallfall prøvd noe og dannet deg en idè om hva du liker og eventuelt ikke liker. Handler du brukt bare for å prøve, så er sjansene greie for at du kan det samme igjen hvis du velger å selge igjen etter kort tid.
    Ga ca. 3 tusen for de høyttalerne jeg har hjemme her nå, liksom.
    Jeg har faktisk tenkt samme tanke. Bare starte et sted med brukt og prøve meg frem. Men jeg har god tid, så jeg tenker å bruke noen måneder på å føle meg fram.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.325
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har faktisk tenkt samme tanke. Bare starte et sted med brukt og prøve meg frem. Men jeg har god tid, så jeg tenker å bruke noen måneder på å føle meg fram.
    Ja, var omtrent det jeg mente. Bortsett fra den "bruke noen måneder" delen. :D Tenkte at hvis det var meg, så ville jeg bare gått på finn og sett et par dager, og slått til på det første som lå ute til en ok pris og så litt spennende ut. :)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.222
    Antall liker
    2.650
    Sted
    Liten by
    Ja, var omtrent det jeg mente. Bortsett fra den "bruke noen måneder" delen. :D Tenkte at hvis det var meg, så ville jeg bare gått på finn og sett et par dager, og slått til på det første som lå ute til en ok pris og så litt spennende ut. :)
    Rommet det skal stå i er ikke ferdig, derfor god tid :cool:
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.931
    Antall liker
    585
    LS3/5A har jeg faktisk hørt og de imponerte ikke den gang. Det kan være at de ikke var satt opp skikkelig med forsterker. Det vet jeg ikke. Såvidt jeg har skjønt krever de en kraftig forsterker. Men....de krever sub og det vil jeg ikke ha.
    Ja, de er ekstremt tungdrevne, det stemmer.
    Jeg vet de ikke går kjellerdypt; spørsmålet var angående mellomtone.
    Da har jeg tre anbefalinger: 1 Manger, 2 Quad ESL 63 eller 57, 3 Rogers LS3/5A
    De to første faller vel utenfor budsjettrammen etter det jeg har sett.
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    9.003
    Antall liker
    12.884
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Er ikke LS3/5A en nærfeltmonitor?
    Egner seg vel uansett ikke for større lytteavstand, selv med sub.
    Tror det blir pinglete lyd.

    Tannoy er nevnt.
    Hva med å teste en Tannoy fra PA hyllene?
    Billig, men sikkert lik innmat som hifi-Tannoy.

    VX12, VX8. Disse er tunet med fokus på mellomtone og oppover og trenger basshjelp.
    Et par slike med en sub under hver høyttaler kanskje spiller fletta av de du kjøper i hifibutikken?
    De har stygg finnish, men kan jo "kles" med oljevoksede x-finer plater i den fargen man ønsker.
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.826
    Antall liker
    952
    viss man er innpå noe så pinglete som ls3 så vil jeg heller foreslå lxmini. de har dipol-lignende mellomtone og en del bass for størrelsen. krever 4 forsterkere og minidsp 2x4hd men det er en smak sak. sistnevnte har både optisk, usb og analog inn.

    tar en halvtime-time å montere, så bare vente til limen tørker. 593 (-tysk moms) euro for komplett kit, magiclx521
     
    Sist redigert:

    athaug

    Medlem
    Ble medlem
    18.02.2008
    Innlegg
    6
    Antall liker
    4
    Sted
    Røyse
    Torget vurderinger
    2
    Utrolig mange eksotiske og pussige forslag på et enkelt spørsmål! LS3/5a er gode i et lite rom, men sinnsvakt overpriset. Det enkle svaret hvis du ikke MÅ ha hornhøyttalere, er engelske høyttalere som Spendor, Harbeth eller min favoritt, som også er billigere: ProAc. Jeg har hatt Quad ESL57, Dahlquist DC10, JBL 112, 100, l20,18ti, Spendor BC1, Dynaco A25, SEAS 503, Quad Z2, Quad 11, og enda flere. JBL gir deg nok "in the face", men i lengden lever jeg bedre med den mer balanserte og nøytrale mellomtonen i ProAc Response 2 som jeg har nå. Jeg fikk en gang anledning til å sammenligne direkte det største hornoppsettet til Avantgarde med tre svære horn på hver kanal + 4 subwoofere, med et betydelig mindre og rimeligere oppsett fra ProAc. Jeg hadde gått for ProAcs mindre modell hvilken som helst dag. Selv om Avantgarde-oppsettet kostet nærmere en halv million. Som sagt kjører jeg for tiden Response 2 som er en gammel høyttaler etterhvert. Men jeg har også et sett JBL 112 ved siden av. Det er mer bass i JBL, selvfølgelig, og de er blant de bedre JBL monitorene fra 70/80-tallet, men jeg faller stadig tilbake til ProAv'ene på grunn av mellomtonen.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.423
    Antall liker
    1.973
    Torget vurderinger
    8
    Utrolig mange eksotiske og pussige forslag på et enkelt spørsmål! LS3/5a er gode i et lite rom, men sinnsvakt overpriset. Det enkle svaret hvis du ikke MÅ ha hornhøyttalere, er engelske høyttalere som Spendor, Harbeth eller min favoritt, som også er billigere: ProAc. Jeg har hatt Quad ESL57, Dahlquist DC10, JBL 112, 100, l20,18ti, Spendor BC1, Dynaco A25, SEAS 503, Quad Z2, Quad 11, og enda flere. JBL gir deg nok "in the face", men i lengden lever jeg bedre med den mer balanserte og nøytrale mellomtonen i ProAc Response 2 som jeg har nå. Jeg fikk en gang anledning til å sammenligne direkte det største hornoppsettet til Avantgarde med tre svære horn på hver kanal + 4 subwoofere, med et betydelig mindre og rimeligere oppsett fra ProAc. Jeg hadde gått for ProAcs mindre modell hvilken som helst dag. Selv om Avantgarde-oppsettet kostet nærmere en halv million. Som sagt kjører jeg for tiden Response 2 som er en gammel høyttaler etterhvert. Men jeg har også et sett JBL 112 ved siden av. Det er mer bass i JBL, selvfølgelig, og de er blant de bedre JBL monitorene fra 70/80-tallet, men jeg faller stadig tilbake til ProAv'ene på grunn av mellomtonen.
    Hadde et par Proac D40R og der manglet ihvertfall det trådstarter spør etter
     
    • Liker
    Reaksjoner: 2xJ
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn