Høyttalere Høyttalere med god mellomtone

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    Noen som har hørt denne serien? RP 5000, 6000 og/eller 8000?

    jeg har bare hørt stativ-modellen rp-600m, og likte den godt.
    har du rom som kan svelge unna litt bass, så er de større gulvstående modellene ikke så dumt å vurdere.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.322
    Sted
    Smurfeland
    Jeg ville gått for RP5000. Jeg har en tidligere versjon av disse for tiden som jeg plukket opp billig på finn, nemlig RF-52II med omtrent tilsvarende størrelse og bestykning. De spiller overraskende mye bedre enn jeg hadde trodd, så jeg har ganske stor tro på at siste versjon med sine forbedringer er et godt kjøp for de som liker den slags lyd.

    Man burde ikke la seg lure av de små 5,25" elementene, iallfall.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    ja, disse klispchene er langt ifra dønn rakt i frekvensgangen, det er jo derfor de har den type mellomtonegjengivelse som det spørres etter i åpningsinnlegget.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvilken mellomtone? Den mangler jo halve tonen! 😃
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Hvilken mellomtone? Den mangler jo halve tonen! 😃
    Har inntrykk av at "dynamisk åpen mellomtone" ofte egentlig er en dipp i mellomtonen + litt hissig diskant.
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    med denne dippen fremhever de øvre del, og det er jo det som gir den litt in-your-face lyden som mange faktisk foretrekker.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.866
    Torget vurderinger
    8
    Hvilken mellomtone? Den mangler jo halve tonen! 😃
    Klipsch bruker også ørene når de produserer høyttalere så er vel derfor de kanskje er verdens mest populære produsent ig har modeller med lenger levetid enn noen andre, herlig at folk flest selv idag bruker ørene og ikke måleinnstrumenter når de lytter til musikk 😊
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er ikke lett å vite hva andre legger i "mellomtone" slik sett.
     

    skorob

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    1.983
    Sted
    Brumunddal
    Torget vurderinger
    9
    Ville kanskje sett på Triangle jeg... koster vel oppimot 30k for et par veldig gode kandidater der :).
     
    • Liker
    Reaksjoner: TAF

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Har inntrykk av at "dynamisk åpen mellomtone" ofte egentlig er en dipp i mellomtonen + litt hissig diskant.
    Jeg oppfatter hverken JBL Everest eller Avantgarde slik?
    Det er lyd idealene jeg har rundt dette. Dyrere Klipsch horn eller Altec Lansing har jeg ikke hørt.
    Det er godt mulig det ikke lar seg gjøre å finne høyttalere i den litt billigere enden av dette og at man må opp på det nivået, men det er det jeg prøver å finne ut nå.
    Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må la seg gjøre å lage en tradisjonell høyttaler med et snev av det samme lydbildet?
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Klipsch bruker også ørene når de produserer høyttalere så er vel derfor de kanskje er verdens mest populære produsent ig har modeller med lenger levetid enn noen andre, herlig at folk flest selv idag bruker ørene og ikke måleinnstrumenter når de lytter til musikk 😊
    På tide å skifte ut de gamle, døve gubbene som bestemmer tuningen. :ROFLMAO:

    Hvis man antar at det er en korrelasjon mellom hva alle fjøsnisser kjøper og kvalitet, så er vel Koss PortaPro verdens beste headsett også.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    @defacto jeg støtter forslagene om Harbeth og ATC. Harbeth har etter min mening den mest naturlige gjengivelsen av mellomtone du kan finne. Innenfor deres range så er 30.1 både innenfor budsjett og mest in-your-face (mellomtonen dominerer relativt til diskant og bass - men jeg tror det er mest vår oppfattelse fordi vi hører best i dette området og at høyttaleren er nøytral i gjengivelsen). Jeg har hørt på men aldri eid ATC SCM50 (aktiv 3-veis med dome mellomtone og 10» bass) som er veldig artig og engasjerende. Pris over budsjett, men du finner modeller lavere i pris .

    Jeg har skrevet om mine erfaringer med Harbeth her
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg oppfatter hverken JBL Everest eller Avantgarde slik?
    Det er lyd idealene jeg har rundt dette. Dyrere Klipsch horn eller Altec Lansing har jeg ikke hørt.
    Det er godt mulig det ikke lar seg gjøre å finne høyttalere i den litt billigere enden av dette og at man må opp på det nivået, men det er det jeg prøver å finne ut nå.
    Jeg kan ikke skjønne annet enn at det må la seg gjøre å lage en tradisjonell høyttaler med et snev av det samme lydbildet?
    Hva med selvbygg? JBL E145 + en storformat kompresjonsdriver i en fornuftig waveguide må vel komme et stykke på vei uten å bli veldig dyr.
    Kanskje @Zerostat har en formening om hvor nært man kommer med en fornuftig peng?
     
    2

    2xJ

    Gjest
    Klipsch La Scala er en dynamikkbombe!!! Kjøpes brukt i det prisområde du leter i... Har hatt dem selv, men ikke nå.
    Trives både med rør og spreke transistorer!!
    Knall høyttaler selvom noe "odde" mål på dem ...Spillegleden var kjempehøy, og er noe jeg gjerne kunne hatt om jeg plutselig skulle bortfalle fra DIY ( ;) )
     

    ufo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.02.2016
    Innlegg
    1.784
    Antall liker
    913
    når man er inne på la scala kan man jo få dette enkle bygget for småpenger $1300 + moms og kryssfiner.
    stor mellomtone, og en del punch nedover. svakheten er diskanten. hvordan de måler har jeg ingen anelse om, hør med nikko som eide de tidligere

    ser nå at selvbygg ikke var aktuelt. OOPS!
     
    Sist redigert:

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.866
    Torget vurderinger
    8
    På tide å skifte ut de gamle, døve gubbene som bestemmer tuningen. :ROFLMAO:

    Hvis man antar at det er en korrelasjon mellom hva alle fjøsnisser kjøper og kvalitet, så er vel Koss PortaPro verdens beste headsett også.
    Nja nå er det vel et par godt respekterte herremenn her inne med større Klipsch og en og annen populær skribent, i tilegg så er det noe flotte oppsett rundt i verden, tar man Klipsch Heritage serien også så er det vel lite der som ligger i prisklassen til Koss!
    Vet egentlig ikke om så altfor mange produsenter som har klart ig produsere de samme modellene over flere tiår.
    Mellomtonen er den jeg liker best av alt som har hvert innom og det har hvert en del respekterte høyttalere her i stua!
    Etterhva trådstarter er ute etter så tror jeg Klipsch Hetitage er mitt i blinken og jeg håper han bruker ørene og ikke velger høyttalere kun etter målinger 😊
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.866
    Torget vurderinger
    8
    Klipsch La Scala er en dynamikkbombe!!! Kjøpes brukt i det prisområde du leter i... Har hatt dem selv, men ikke nå.
    Trives både med rør og spreke transistorer!!
    Knall høyttaler selvom noe "odde" mål på dem ...Spillegleden var kjempehøy, og er noe jeg gjerne kunne hatt om jeg plutselig skulle bortfalle fra DIY ( ;) )
    Tror mellomtonen der er akkurat hva trådstarter er ute etter
     

    Bergfinn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.07.2013
    Innlegg
    8.964
    Antall liker
    12.827
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    6
    Tråden begynner å dreie mot det trådstarter etterlyser i innlegg #1.
    Det står tydelig for meg at mange av våre medforumister ikke har hørt en skikkelig hornrigg.
    Flere av de fislete apekistene som tilrådes gjennom tråden er ikke i nærheten av det trådstarter etterlyser.

    Etter min smak, som sikkert alle har skjønt er det horn som gjelder.
    Legger ikke skjul på det.

    Men etter å ha holdt på med denne hobbyen i over 40 år, eid over 100 par høyttalere fra diverse hifibutikker, så er hønn virkelig min kopp te...eller whisky om du vil.
    Jeg så lyset (eller hørte) for 7 år siden på Høybråten, Oslo.
    Men det må gjøres på riktig måte. Helst DIY, siden det er så få hornkonstruksjoner i butikkhyllene som tar det skikkelig ut.

    Jeg disser ikke tradisjonelle apekister, og mange låter fremragende.
    Men det blir liksom så tafatt...når man har hørt en voksen hornrigg. ref; Slukoteket...og andre DIY hornrigger.
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.110
    Antall liker
    2.594
    Torget vurderinger
    16
    Jeg oppfatter hverken JBL Everest eller Avantgarde slik?
    Store høyttalere synes jeg nesten alltid virker mer åpne og dynamiske uten å være tiltet opp i diskanten. Uten å ha sett målinger så synes jeg likevel Avantgarde ofte er litt hot i øvre register.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg tenker at problemet kanskje ligger i at de fleste høyttalere sliter i det viktigste området, 150-400 hz. Mye på grunn av kanselleringer i forbindelse med avstand til gulv, vegger og tak som ofte skjer i dette området. Store hornrigger har gjerne til felles at de unngår mye av disse problemene og får derfor grunntonene bedre levert til ørene våre.
    Balansen mellom de forskjellige oktavene er noe som kan stilles inn, men akkurat dette akustiske problement i grunntonen/nedre mellomtone er noe man ikke uten videre kan justere inn. Det må være tatt hensyn til under konstruksjon og/eller plassering i forhold til SBIR problematikken.

    Jeg tipper derfor at man finner god mellomtone ved å teste litt gode, gamle glava.

    Educated guess.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hva med selvbygg? JBL E145 + en storformat kompresjonsdriver i en fornuftig waveguide må vel komme et stykke på vei uten å bli veldig dyr.
    Kanskje @Zerostat har en formening om hvor nært man kommer med en fornuftig peng?
    Jeg har kommet langt med mitt prosjekt. Klarer ikke huske at jeg har hatt bedre lyd, totalt sett. Ser meg ikke tilbake. Gud hjelpe meg hvor mange systemer jeg har hatt gjennom årene.

    Det er svært viktig å velge en "bass" som kan spille mellomtone så det holder. Ikke tenk at den skal gå dypt. Med dagens kraftige forsterkere og med høyttalernes gode følsomhet er det "bare å" equalize i vei innenfor rimelighetens grense. Veldig mange ferdigproduserte høyttalere er equalized nedover. Mitt system deler ved 650Hz ganske bratt. Toppen deler jeg ved 7K.

    speaker total en stk.jpg

    Trehorn: TAD 4000 kopi. Basskasse: 140L avstivet.

    radian 950PB_hon_a.jpg

    Radian 950PB. Alu.

    jbl e145.jpg

    JBL E145

    IMG_0854.jpg

    Coral H-105

    Jantzen, AudioNote og Mundorf beskyttelseskondensatorer.
    Belden og Mogami kabling.
    XTZ A2-300 amper.
    RME UCX DAC/Pre.
    Lenovo Notebook Windows 10 / Audiolense XO / Audirvana.
     
    Sist redigert:

    BangBang

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Innlegg
    7.301
    Antall liker
    4.908
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Taus så veldig spennende ut. Ikke for store og en OK prisklasse.
    Blir disse importert til Norge? Finner ikke noen norske forhandlere?

    PS: helt greit å snakke om de, Bangbang. Du bor uansett altfor langt unna :)
    Hehe.. De er nok bare å finne brukt en sjelden gang.
    Rent bortsett fra de siste ukene når både @The Gunner og jeg selger nærmest samtidig.
    Gunnern solgte sine for en drøy uke siden.

    Ø audio er nevnt, og er helt klart en god kanditat mtp hva du etterspør.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.611
    Antall liker
    1.472
    Sted
    Sunndalsøra
    Elektrostater har vært ansett for å ha god mellomtone. Elektrostatiske hodetelefoner er ennå bedre. Det er bare å lytte til stemmer, piano, blåseinstrumenter og gitar :)
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.077
    Antall liker
    2.494
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    jeg har hørt mye godt av dipol paneler , horn , multicell line source ,Generellt synes jeg for ektheten dipol og rundt strålende elemter er helt supre eller og kombinasjoner av de som dynamiske elementer i kasser. Både DIY og QEM fabriks produserte HT .Siden her er en del DIy rigger , alle har sine efaringer og fixeringer som meg selv .Jeg har lettest kommet i mål på mine selv bygg mest mulig linjære elemeter både frekvens messig og impedanse , for enklest filter design , Og en 2 veis desidert lettest å komme i mål med , Selv om jeg har landa " en 3 veis med horn og ett multicell panel 3 veis og sub "For god mellom / vokal range er min erfaring var å ikke gå lavere enn ca 850 hZ nedre lowpass. Mellom tone elementet for en feks 15 bass bør være ca 10 tommer areal IMO ,Filter bør være fase lijært .Selv liner jeg opp i tillegg sving spole center av standene best , med mulihet for å justere" litt fram eler tilbake .PI speakers bla hentet jeg mine idere fra og jeg kom i mål , Siste HT sitter jeg med 9 eller 10 tegninger før den endelige forlå ,,, Jeg hørte på alle , og lagde enkle switcher for gain og BP,,,, og du hører det med engang du er på rett vei
     
    Sist redigert:

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Dynamikk er alltid eit pluss. Og det er spesialfeltet til horn. Men det er også andre dyder, eg nemner berre klang, perspektiv, og oppløysing. Elektrostatar er ganske annleis enn horn, men definitivt interessante.
    Men elektrostater har vel et problem i bassen og er avhengige av tradisjonelle basser? Er de ikke også litt kilne på forsterker? Masse kraft?
    Hvilke bør man se etter på brukten?
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Jeg har kommet langt med mitt prosjekt. Klarer ikke huske at jeg har hatt bedre lyd, totalt sett.

    Det er svært viktig å velge en "bass" som kan spille mellomtone så det holder. Ikke tenk at den skal gå dypt. Med dagens kraftige forsterkere og med høyttalernes gode følsomhet er det "bare å" equalize i vei innenfor rimelighetens grense. Veldig mange ferdigproduserte høyttalere er equalized nedover. Mitt system deler ved 650Hz ganske bratt. Toppen deler jeg ved 7K.

    Vis vedlegget 701638
    Hva slags priisklasse snakker vi her?
    Og det hornet er vel ikke akkurat for nybegynnere? :)
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Jeg må si at Harbeth M-40.1/2 på Finn frister veldig, bare så synd de er i Stavanger.
    Sist gang jeg hørte på Harbeth (en mindre utgave) spilte de veldig åpent og "lekent". Til og med rock spilte de bra.
    Er det noen som vet hva slags forsterkeri disse foretrekker? Jeg er fullstendig klar over at rommet betyr mye og at alt må testes, men jeg tror det må være noen føringer rundt dette også :)

    1614754554084.png
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Er det noen som har hørt JBL Studio 580? Er den verdt å sjekke ut?
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.632
    Antall liker
    11.014
    Torget vurderinger
    2
    Her spriker jo svarene i alle retninger.
    Nei, Harbeth og Klipsch har ikke noe til felles. Det går an å like begge, men neppe av samme årsak.

    Siden trådstarter benytter uttrykket "in-your-face" tolker jeg ikke at han ber om britisk lyd, jeg tolker at han ber om Klipsch (og diverse andre høyeffektive høyttalere), blant annet også fordi han nevner dette med mindre forsterkere.

    Synes det står Klipsch Heresy på forespørselen.

    Intet galt sagt om BBC og sånt, det er noe jeg virkelig setter stor pris på, men slik jeg leser åpningsinnlegget, burde en lett og leken Klipsch være midt i prikk.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.384
    Antall liker
    20.787
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Mellomtoneegjengivelsen du etterspør i åpningsinnlegget er ikke god, defacto, men når du finner interesse for et par store Harbeth blir jeg glad. Det er slike høyttalere som kan utvide ens musikksmak.

    Rognlien treffer (som vanlig). Stor lydmessig avstand mellom Klipsch og Harbeth. Sistnevnte har god mellomtone.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.866
    Torget vurderinger
    8
    Mellomtoneegjengivelsen du etterspør i åpningsinnlegget er ikke god, defacto, men når du finner interesse for et par store Harbeth blir jeg glad. Det er slike høyttalere som kan utvide ens musikksmak.

    Rognlien treffer (som vanlig). Stor lydmessig avstand mellom Klipsch og Harbeth. Sistnevnte har god mellomtone.
    Har hatt Harbeth 40.1 og har nå La Scala! utrolig herlig mellomtone på begge men du sitter nærmere scenekanten og med mere smekk på La Scala og det er vel det trådstarter etterspør
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.186
    Antall liker
    2.611
    Sted
    Liten by
    Her spriker jo svarene i alle retninger.
    Nei, Harbeth og Klipsch har ikke noe til felles. Det går an å like begge, men neppe av samme årsak.

    Siden trådstarter benytter uttrykket "in-your-face" tolker jeg ikke at han ber om britisk lyd, jeg tolker at han ber om Klipsch (og diverse andre høyeffektive høyttalere), blant annet også fordi han nevner dette med mindre forsterkere.

    Synes det står Klipsch Heresy på forespørselen.

    Intet galt sagt om BBC og sånt, det er noe jeg virkelig setter stor pris på, men slik jeg leser åpningsinnlegget, burde en lett og leken Klipsch være midt i prikk.
    Jeg tenkte det samme, at det sprikte noe. Men jeg tar alle tips! Jeg innser at jeg nok ikke får den lyden jeg vil ha i den prisklassen jeg opererer i, men håpte at det var noe som kunne ligne litt. Noe som klarer å fake lyden litt :)
    Jeg liker britisk lyd, men det er ikke det jeg vil ha nå.
    Klipsch Heresy er noe jeg enda ikke har hørt, men som jeg har lest mye om. Den har sine følgere og sine hatere, har jeg forstått. Men den er nok i dyreste laget for meg.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn