Høyttalere Høyttalere med mørk/varm lydsignatur

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Jeg er i markedet for nye høyttalere om dagen. Siden jeg har et rom som er noe for livlig, uten særlige muligheter til å dempe, i tillegg til småskadet hørsel med innslag av tinnitus etter alt for mange timer bak trommer og miksepult, er jeg ute etter høyttalere som har en mørk eller varm klang. Med det mener jeg høyttalere som har en svært luftig diskant som ikke oppleves påtrengende, relativt lite trøkk i øvre mellomtone, men desto mer i vokalområdet og en fyldig bunn.

    Det nærmeste jeg har kommet foreløpig er Pylon Jasper 25 som jeg hørte her om dagen, og jeg mistenker at Pylon generelt har mer eller mindre av denne signaturen i sine høyttalere. Dernest er mine Epos ES14 ganske nærme, men de mangler en del i bunn og helt i topp. Jeg ønsker meg et «stort» lydbilde med mye dybde/3-dimensjonalitet.

    Det jeg er ute etter er merker som lener seg denne veien, lydmessig, og gjerne også spesifikke høyttalere. Helst sub-30k, brukt.
     

    marsboer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2010
    Innlegg
    4.356
    Antall liker
    1.701
    Sted
    Phobos
    PMC Twenty5-serien. Twenty5.24 er vel ca på budsjett brukt. Forutsetter liten eller ingen toe-in for å ikke få for mye energi oppover (by design).
     

    runben

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    07.11.2003
    Innlegg
    159
    Antall liker
    176
    Torget vurderinger
    1
    Proac 3.8
    Dukker av og til opp på bruktmarkedet
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Piega Coax 511 kommer vel nærmest det du beskriver med luftig diskant som ikke oppleves som påtrengende av høyttalere jeg har hørt. Men de er vel kanskje litt over budsjettet.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Det er vanskelig å vurdere andre sine preferanser, men for meg likner trådstarters gode beskrivelse mye min opplevelse av mine egne Chario Ursa Major. Det lå et par til salgs nylig, men jeg finner dem ikke igjen, så de er vel solgt.
    Ellers kan eldre Sonus Faber passe i beskrivelsen, og mye fra Vienna Acoustics.
    Proac er også nevnt. Verd å se etter en mulighet for å lytte.
    ps: ligger f.eks. et par Vienna på Finn nå i riktig prisklasse
     
    Sist redigert:

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Her var det allerede mye interessant, som skal sjekkes ut. Noen kjente, men også ukjente merker, og jeg er definitivt ukjent med lydsignatur på disse. Takk så langt. Er spent på mer :)
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Glemte forsåvidt å nevne at jeg er mest interessert i gulvstående. Men åpen for forslag.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Mer et spørsmål enn forslag: Faller ikke britiske høyttalere gjerne inn under denne kategorien? Altså litt mørke/varme?
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.785
    Antall liker
    2.768
    Torget vurderinger
    1
    De mest lystklingende høyttalerene jeg har hatt i hus har alle vært britiske. Monitor Audio og Spendor.. Bare for å illustrere hvor lett det er å gå i fella hvis en begynner å kategorisere etter antatt signatur på hifi fra det enkelte landet.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.486
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Mer et spørsmål enn forslag: Faller ikke britiske høyttalere gjerne inn under denne kategorien? Altså litt mørke/varme?
    Nei, passer best i tradisjonelle britiske hjem med tykke tepper på gulvet og store gardiner...
    Joda, mange unntak også :)

    Endel fine forslag her. Ser TS sier noe om Epos ES14. Jeg har hatt de innom ei stund og kjenner meg ikke igjen i TS sin beskrivelse der.
    Uansett, noe Tannoy kan kanskje passe til deg i tillegg til noen andre forslag tidligere her (respons, eldre proac, AP virgo)
     

    Vinmono

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    25.09.2005
    Innlegg
    84
    Antall liker
    5
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    I 4 år har jeg hatt tidenes vakreste rom visuelt og det sanne helvete akustisk sett: Gammel bygård, kombinert stue og kjøkken, vegger som lekker bass. Riktignok tepper på gulvet, blomster og litt småtteri her og der, men likevel lite demping i forhold til gulv/vegg/tak-areal. Det jaller (klappetesten er tragisk), bass og basstromme har føltes fraværende på det meste av oppsett, og alt av utstyr som har spilt lineært og har fungert i tidligere (normale) rom har føltes bassfattig og skarpt. Av preferanser kan jeg ikke fordra hissig lyd og oppsett som er overivrige i øvre mellomtone.

    Har prøvd masse frem og tilbake. Her er mine erfaringer:
    • Akustikk: Har alt å si. Kunne jeg gjort mer uten å ruinere det visuelle ville jeg begynt her.
    • Kilde: LP fra spiller med litt basstung pickup hårfint bedre enn Spotify.
    • Forsterker: Marginale forskjeller mellom rør (el34) og transistor.
    • Romkorreksjon: Godt kalibrert Lyngdorf i oppsett med sub: Vesensforskjell. Heving av bass og mellombass til hva jeg oppfattet som "normalt" nivå. Har vært mitt prefererte oppsett i lengre tid. Super løsning om du ikke kan gjøre noe med andre forhold eller finner høyttaler som matcher/metter rommet.
    • Høyttaler: "Snillhet" i øvre mellomtone, nok pondus i bassen og/eller kontrollert spredning av høyere frekvenser. Av 8 ulike par som har vært innom har kun 3 vært til å leve med: 1. Eldre Sonus faber MED romkorreksjon. 2. Dynaudio Focus 140. 3. Burmester B25. De siste to har hatt nok pondus nedover og B25 har i tillegg kontrollert spredningen av diskanten. Eneste aber er noe smal sweetspot. Med anlegget mange nok meter unna lytteposisjon er dette dog til å leve med hos meg.

    Romkorreksjon gjorde mye. Dynaudio gav mest fyldig og laid-back lyd til en vettug pris. B25 er bedre på alle punkter - og jeg kjører nå ukorrigert og ser meg ikke tilbake --> Akustikk, spredningskarrakteristikk i høyere frekvenser og frekvensgang. Lineær er ikke målet når rommet ikke er det.

    Lykke til!
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Respons, men de skal gjerne ha litt watt for å våkne. Passer nok lydmessig bra til ARC preampen til trådstarter.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.384
    Antall liker
    12.323
    Sted
    Smurfeland
    Lenge siden jeg har hørt dem nå, men passer ikke Snell E III eller IV bra til disse ønskene? Eventuelt en Audio Note E, uten at jeg vet innstegsprisen på dem.
     

    GSolie

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Innlegg
    419
    Antall liker
    94
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Ulempen med et forum slik som HFS er at tilbakemeldingene man ofte får når slike spørsmål stilles er subjektive og du vet ikke bakgrunnen for hvorfor den som svarer har en gitt oppfatning av produktet som anbefales. Subjektive anbefalinger, enten det er fra privatpersoner eller anmeldere, er i stor grad ikke egnet til annet enn å fortelle hvordan den personen oppfattet et produkt under de forutsetningene som gjaldt under lytteperioden (inkludert forutinntatt holdning).

    Det er lett å anbefale britiske høyttalere på generelt grunnlag, fordi det har eksistert en gammel myte om "britisk lyd", noe som trolig er et resultat av flere merker som har bygget høyttalere basert på lisenser fra BBC, samt at mange britiske merker følger en ganske tradisjonell formgivning og bestykning. Med litt kjennskap til flere av de ulike britiske produsentene ser man derimot at det er variasjoner i tonal karakter. Ikke bare mellom merkene, men også innad i merker mellom ulike modeller. Det er derfor ikke mulig å gi en generell anbefaling.

    Det er allerede gitt flere anbefalinger av produkter/merker, som ikke er i henhold til det som etterspørres. Det er jo akkurat her målinger hjelper oss å verifisere den tonale karakteren til en høyttaler.

    Det er jo også flere aspekter som vil avgjøre hvordan en høyttaler oppfattes. Rom og plassering er én ting, men alt henger sammen med høyttalerens karakteristikk. Jo større avvik en høyttaler har i sine prestanda, desto mindre forutsigbar er ytelsene i et gitt rom og med en gitt plassering. I tunge rom med mye tepper, møbler, gardiner etc har jeg forståelse for at en høyttaler med løft i diskantområdet vil kunne oppfattes mer oppløst og livlig enn en høyttaler med nøytral karakteristikk. Ulempen med noen av disse høyttalerne er dog at de har en viss ujevn spredning, og dermed kan være mindre forutsigbare. Dessverre er det slik at mange produsenter legger inn et løft i diskanten for at høyttaleren skal fremstå mer imponerende, mer oppløst. Når disse samme høyttalerne blir klassifiserte som "nøytrale" av anmeldere, så vil en nøytral høyttaler fort bli klassifisert som "varm".

    Jeg skal ikke gi noen spesifikke anbefalinger på produktnivå, men en generell anbefaling å se etter høyttalere som er tonalt nøytrale. Da er det mindre fare for at enkelte frekvenser har høyere nivå enn andre og dermed maskerer ulike deler av frekvensområdet. Jo jevnere karakteristikk bort fra aksen, desto mindre er sjansen for uheldige avvik mellom direkte og reflektert lyd.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    I tunge rom med mye tepper, møbler, gardiner etc har jeg forståelse for at en høyttaler med løft i diskantområdet vil kunne oppfattes mer oppløst og livlig enn en høyttaler med nøytral karakteristikk.
    Er det det som klassifiseres som et tungt rom? Jeg er bare nysgjerrig, har selv gått i fra mur på alle kanter uten noe "stoff" etc. til tepper på gulv, bassfeller og absorbenter, lyden har blitt mye bedre på alle punkter, det nakne rommet var helt forferdelig, nå kan det hanskes med ...

    Vet du noe om "kurven" til XTZ Divine 100.49, har den noe løft i diskanten? :)
     

    GSolie

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Innlegg
    419
    Antall liker
    94
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    I tunge rom med mye tepper, møbler, gardiner etc har jeg forståelse for at en høyttaler med løft i diskantområdet vil kunne oppfattes mer oppløst og livlig enn en høyttaler med nøytral karakteristikk.
    Er det det som klassifiseres som et tungt rom? Jeg er bare nysgjerrig, har selv gått i fra mur på alle kanter uten noe "stoff" etc. til tepper på gulv, bassfeller og absorbenter, lyden har blitt mye bedre på alle punkter, det nakne rommet var helt forferdelig, nå kan det hanskes med ...

    Vet du noe om "kurven" til XTZ Divine 100.49, har den noe løft i diskanten? :)
    Tungt rom er ingen god beskrivelse rent akustisk. Jeg skal ta selvkritikk for det. "Tungt" var her mer en beskrivelse på hvordan slike rom fremstår rent visuelt.

    Kjenner ikke høyttalerne dine spesielt godt, men innbiller meg å ha sett at de er forholdsvis lineære.
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    7.031
    Antall liker
    7.630
    Sted
    Oslo
    Du har naturlegvis prøvd JBL og Tannoy, men kva med dei gamle Quad ELS 57? Veldig mykje å styre med, og dei spelar ikkje så veldig høgt (noko som er ein fordel når ein har problem med tinnitus, men det dei gjer, gjer dei ekstremt bra.
    Skulle aldri ha solgt mine esl57
    For å sitere en gammel revy helt:
    "Det rem har, det har em her."
    Lite bass, svak diskant,
    Men fetter'n trodde Los Lobos spelte akustisk live i stua
     

    alfegutt

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    10.03.2015
    Innlegg
    929
    Antall liker
    1.306
    Sted
    Østfold
    Hei, sendt deg PM, har et par Spendor Classic type BBC om de er av interesse
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Atlerovik: Da kommer du ikke utenom Sonus Faber. Samme eiere- og importør- som Audio Research:


    Import:
    www.mono.no
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Dere som anbefaler og kjenner Sonus Faber - ser det ligger en del Venere 3.0 på Finn.no. Hvordan passer de inn i mitt ønskelydbilde?
     

    Armand68

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    21.01.2016
    Innlegg
    294
    Antall liker
    165
    Sted
    Viken
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kjenner disse, tror de vil passe bra til det du etterspør. Har hatt flere SF opp igjennom, varm og tiltalende lyd.
     

    GSolie

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    02.05.2016
    Innlegg
    419
    Antall liker
    94
    Sted
    Eydehavn
    Torget vurderinger
    7
    Til info så er det til dels store forskjeller på ulike Sonus Faber modeller. Noen av de nyere modellene har jevnt over en gradvis stigning på 7-10dB fra 2-3kHz og opp til 18-20kHz på aksen, så her er det en gjenkjennelig tonal balanse, mens noen av de eldre modellene har en helt annen tonal balanse, mens andre har en lignende balanse til de nyere. Venere-serien har alle en peak som ligger rundt 10kHz.

    Faktisk så er denne stigende tendensen du ser hos enkelte SF ikke helt ulik det du ser hos Kudos, selv om det er visse ulikheter i hvor stigningen begynner, formen og nivå.

    Det er generelt såpass mye variasjon både i objektiv tonal balanse og spredningskarakteristikk at det egentlig ikke er mulig, rent objektivt, å snakke om en gjenkjennelig SF-karakter på generell basis.
     

    schimmel

    Medlem
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    46
    Antall liker
    25
    Chario Ursa Major er nevnt, lillebroren Chario Pegasus kan også nevnes dersom rommet er 25m2 eller mindre. Begge er alternativer som bør vurderes i prisklassen 20-30 K som brukt.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    I 4 år har jeg hatt tidenes vakreste rom visuelt og det sanne helvete akustisk sett: Gammel bygård, kombinert stue og kjøkken, vegger som lekker bass. Riktignok tepper på gulvet, blomster og litt småtteri her og der, men likevel lite demping i forhold til gulv/vegg/tak-areal. Det jaller (klappetesten er tragisk), bass og basstromme har føltes fraværende på det meste av oppsett, og alt av utstyr som har spilt lineært og har fungert i tidligere (normale) rom har føltes bassfattig og skarpt. Av preferanser kan jeg ikke fordra hissig lyd og oppsett som er overivrige i øvre mellomtone.

    Har prøvd masse frem og tilbake. Her er mine erfaringer:
    • Akustikk: Har alt å si. Kunne jeg gjort mer uten å ruinere det visuelle ville jeg begynt her.
    • Kilde: LP fra spiller med litt basstung pickup hårfint bedre enn Spotify.
    • Forsterker: Marginale forskjeller mellom rør (el34) og transistor.
    • Romkorreksjon: Godt kalibrert Lyngdorf i oppsett med sub: Vesensforskjell. Heving av bass og mellombass til hva jeg oppfattet som "normalt" nivå. Har vært mitt prefererte oppsett i lengre tid. Super løsning om du ikke kan gjøre noe med andre forhold eller finner høyttaler som matcher/metter rommet.
    • Høyttaler: "Snillhet" i øvre mellomtone, nok pondus i bassen og/eller kontrollert spredning av høyere frekvenser. Av 8 ulike par som har vært innom har kun 3 vært til å leve med: 1. Eldre Sonus faber MED romkorreksjon. 2. Dynaudio Focus 140. 3. Burmester B25. De siste to har hatt nok pondus nedover og B25 har i tillegg kontrollert spredningen av diskanten. Eneste aber er noe smal sweetspot. Med anlegget mange nok meter unna lytteposisjon er dette dog til å leve med hos meg.

    Romkorreksjon gjorde mye. Dynaudio gav mest fyldig og laid-back lyd til en vettug pris. B25 er bedre på alle punkter - og jeg kjører nå ukorrigert og ser meg ikke tilbake --> Akustikk, spredningskarrakteristikk i høyere frekvenser og frekvensgang. Lineær er ikke målet når rommet ikke er det.

    Lykke til!
    Takk for veldig nyttig innspill! Burmeserne er nok dessverre utenfor min økonomiske rekkevidde. Hvilke eldre Sonus Faber er det snakk om?
     

    sbf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    15.06.2009
    Innlegg
    178
    Antall liker
    214
    Torget vurderinger
    1
    Jeg gikk fra ProAc d15 til Tannoy Cheviot i fjor.
    I min gamle leilighet (1890-gård med miks av gips og teglstein) var ProAc bra. Musikalsk, ikke slitsom diskant, fylte rommet godt.
    I ny leilighet (1890-gård, primært tynn gips, loft, mye større volum) ble proac tidvis litt slitsomme i diskanten. Evnen til å fylle rommet forsvant også noe.

    Tannoy Cheviot fyller rommet på en annen måte. Det føles som om man sitter i lyden, ikke at man "ser" på et område med lyd. Lyden er rundere og uten slitsom diskant. Om dette er lydsignatur, eller egenskapene til høytalerkonstruksjonen, det skal jeg ikke si sikkert.

    MEN: i tillegg til dette (signaturen?) har Legacy og Prestige innebygde diskantkontroller dom kan dempe eller runde av diskant. Eller heve.
    Jeg har ikke brukt disse hos meg, men ser for meg at dette er et godt alternativ om man ellers ikke orker for mye korreksjon, dsp etc
     
    • Liker
    Reaksjoner: G95

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.879
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    16
    Tannoy Cheviot fyller rommet på en annen måte. Det føles som om man sitter i lyden, ikke at man "ser" på et område med lyd. Lyden er rundere og uten slitsom diskant. Om dette er lydsignatur, eller egenskapene til høytalerkonstruksjonen, det skal jeg ikke si sikkert.
    Her oppsummerer du akkurat det jeg er ute etter! Fine å se på var de også.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.807
    Antall liker
    13.466
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Klangmessig synes jeg du burde sjekket ut et par Vienna (Mozart Grand SE).
    Om du får det lydbildet du er ute etter er jeg mer usikker på.
    De bør uansett - om mulig - lyttes på hjemme. Evt om du får god bruktpris og kan selge videre om det ikke passer.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Det høres på mange måter da ut som du kunne like rundstrålere. Testet/hørt noen? Får ofte litt hengekøye effekt, og større men mer diffust lydbilde. Noe som kan være en fordel for behagelig lytting. Men ikke for å sitte å plukke ut plingelings. (Analysere)
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Det høres på mange måter da ut som du kunne like rundstrålere. Testet/hørt noen? Får ofte litt hengekøye effekt, og større men mer diffust lydbilde. Noe som kan være en fordel for behagelig lytting. Men ikke for å sitte å plukke ut plingelings. (Analysere)
    Rundstråling er veldig interessant, og om du ikkje har tenkt å gå for dei relativt stor-seriøse modellane, er det moro med Stig Carlsson sine modellar (så vel som vidareutviklinga av prinsippa hans) er ikkje noko dårleg alternativ. Bose 901 er litt kjedelegare, og kjem du over gode Mirage-modellar er også desse til å leve lukkeleg med i lang tid.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Til info så er det til dels store forskjeller på ulike Sonus Faber modeller. Noen av de nyere modellene har jevnt over en gradvis stigning på 7-10dB fra 2-3kHz og opp til 18-20kHz på aksen, så her er det en gjenkjennelig tonal balanse, mens noen av de eldre modellene har en helt annen tonal balanse, mens andre har en lignende balanse til de nyere. Venere-serien har alle en peak som ligger rundt 10kHz.

    Faktisk så er denne stigende tendensen du ser hos enkelte SF ikke helt ulik det du ser hos Kudos, selv om det er visse ulikheter i hvor stigningen begynner, formen og nivå.

    Det er generelt såpass mye variasjon både i objektiv tonal balanse og spredningskarakteristikk at det egentlig ikke er mulig, rent objektivt, å snakke om en gjenkjennelig SF-karakter på generell basis.
    Av tidligere SF kjenner jeg til originale Cremona, som hadde karakter tilsvarende trådstarters beskrivelse. Lillebror Liuto likeså, om enn ikke like.
    Nevnt er også Respons, men de store av disse kommer ikke under 30k brukt.
    Selv gikk jeg fra britiske Harbeth SHL5 (nydelige høyttalere) til Charlo Ursa Major, og opplevde et skifte tilsvarende det som blir etterspurt. Større og mørkere lydbilde, uten anstrengende presensområde ved økt volum.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.288
    Torget vurderinger
    2
    Graham audio ls5/9f
    Klassisk BBC lyd som stopper ved 13khz . Veldig bra lyd og engasjerende hos Stereofil Oslo
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tja. Devialet sine Phantom-saker er gode ting. En dip i presens-området gjør de lyttevennlige, og super direktivitet gjør de forutsigbare og romvennlige.
    Altfor mye bass varmer også opp et hardt rom. Her er eksempel fra Phantom Gold, men alle versjoner måler ganske likt;

    phantom gold 2.gif
    phantom gold.gif



    Kef har også en del høyttalere med snill oppførsel og bra kontroll på spredning. R-seriene er veldig lyttevennlige. Eksempel her er R500; https://www.soundstagenetwork.com/i...&catid=77:loudspeaker-measurements&Itemid=153

    Ellers ville jeg slått et slag for Harbeth. Tydeligvis noe som funker bra hos mange og scorer overraskende høyt på objektiv kalkulert preferansefaktor av målt data;

    Harbeth Monitor 30 Speaker CEA 234 Spinorama Dashboard Audio Measurements.jpg


    https://www.audiosciencereview.com/forum/index.php?threads/harbeth-monitor-30-speaker-review.11108/
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn