Høyttalere Høyttalere som passer lytting på lengre avstand?

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Fra høyttalerne til lytteposisjon er det gode 3,5 meter. Da er høyttalerne trukket så langt ut jeg kan trekke dem.
Hvilke høyttalere kan passe godt til denne avstanden? Jeg kjører sub ved siden av, så stativ er også et alternativ, men jeg foretrekker høyttalere som heller mot den lette siden å drive.
Tydelig vokal og plassering av vokal er viktig, samt holografi og bredden i lydbildet.
 
2

2xJ

Gjest
Horn monitor eller system !!
Mange deler som med god hjelp herinne som kan settes sammen selv..
DIY er ikke så vanskelig når man har kompetente folk som deler erfaringer herinne !!
JBL er nevt og det står deler eller sågar komplette ting tilsalgs på brukten...
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Jeg har kikket så smått på JBL HDI-3600 som vel er horn. Du har ikke tilfeldigvis hørt denne? :)
Akkurat den har jeg ikke hørt, nei. Men den vil garantert funke, Likeledes Klipsch R-820F, eller Heresy, Pylon Amber (noe dyrere, men denne bør du høre!), og Arendal 1723 Tower.
Det vil avhenge litt av hva resten av ditt oppsett består av.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg har hørt HDI-3800/3600 (husker ikke hvilken) på ca. 3 meters avstand.
Til å være et ferdigprodukt man kan hente i butikken så låter det ganske ok.

I min verden vil jeg ikke kalle det en hornhøyttaler da det kun er hornlading/waveguide fra ca. 2 kHz og opp.
Skal det bli "tøff" nok lyd synes jeg det bør være hornlading fra minimum 1 kHz, og da gjerne fordelt på 2 drivere.
Men det kan funke med kun 1 også.
Kompromisser, kompromisser.
Det er det høyttalere stort sett dreier seg om.

Bygg sjøl.

Jeg har hørt x antall butikk hornhøyttalere og mye av det har enkelte svært gode egenskaper, men de fleste har noe ved seg som høres helt feil ut, og blir fryktelig kostbart i forhold til DIY om det skal score full pott på alle parametere.

De fleste DIY hornriggene jeg har hørt går laaangt utenpå det som finnes i butikken.

Kanskje Ø Icon kan være et alternativ. Jeg har ikke hørt dem, men mange liker dem.
 
Sist redigert:

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Jeg har hørt HDI-3800/3600 (husker ikke hvilken) på ca. 3 meters avstand.
Til å være et ferdigprodukt man kan hente i butikken så låter det ganske ok.

I min verden vil jeg ikke kalle det en hornhøyttaler da kun er hornlading/waveguide fra ca. 2 kHz og opp.
Skal det bli "tøff" nok lyd synes jeg det bør være hornlading fra minimum 1 kHz, og da gjerne fordelt på 2 drivere.
Men det kan funke med kun 1 også.
Kompromisser, kompromisser.
Det er det høyttalere stort sett dreier seg om.

Bygg sjøl.

Jeg har hørt x antall butikk hornhøyttalere og mye av det har enkelte svært gode egenskaper, men det blir fryktelig kostbart i forhold til DIY.
De fleste DIY hornriggene jeg har hørt går laaangt utenpå det som finnes i butikken.
I praksis deler jeg ikke helt din oppfatning, selv om jeg har forståelse for den. Hornhybrider (horn mellomtone / topp) bassrefleks e.l. nederst), fungerer også strålende til det trådstarter spør om. Dersom hornet jobber fra ca. 1500 Hz (eller lavere) og opp, er man på trygg grunn.
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
9.003
Antall liker
12.884
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Kjøp ett par 15" som kan deles opp til 1 kHz, horn som kan brukes fra 1kHz og opp med en passende kompdriver.
Som 2xJ sa, dette finnes det mengder av på brukten.
Enkelt å smekke sammen sjøl. Enkelt å få det til å se pent ut også.

Og savnes litt sprut i de nederste oktaver, bygg ekstra bass kasser.

Det er egentlig ganske enkelt å bygge veldig bra lyd for ikke så veldig mange penger.
 

cbarth1

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.08.2012
Innlegg
2.197
Antall liker
2.444
Sted
Arendal
Torget vurderinger
2
Linjekilde funker også meget bra på lengre avstander. Her finnes det også mange diy løsninger som ikke trenger koste skjorta.
Hvis du har forsterker eller hjemmekinoforsterker med grei romkorreksjon så kan du f.eks bygge noe sånt som Bill Fitzmaurice SLA eller TLAH pluss subber. Ferdige kit får du fra Leland Crooks i Speaker Hardware.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Jeg har ikke tenkt å bygge høyttalere selv 😅 Det kan sikkert bli veldig bra, men har nok ikke helt interessen. Store horn tror jeg må utgå siden de skal stå i stua 😜
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Jeg har ikke tenkt å bygge høyttalere selv 😅 Det kan sikkert bli veldig bra, men har nok ikke helt interessen. Store horn tror jeg må utgå siden de skal stå i stua 😜
Da blir det hornhybrider som gjelder, som de vi har ramset opp over :)
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Er det kun horn som kan fungere på litt avstand?
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Er det kun horn som kan fungere på litt avstand?
Neida, men det er en grunn til at PA-høyttalere er bygget som de er. Men avstander inntil 10 meter er i grunn ikke "lang avstand", så det er flere muligheter. Av de jeg har ramset opp, er ikke alle ekte horn / hornhybrider, heller. Men en viss sentrering er fordelaktig, som f.eks. wave-guiden på Arendal.

Og i det samme kom jeg dessuten på Amphion, også fantastiske høyttalere med høy morofaktor.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Enig i at 3,5m ikke er spesielt lang avstand. Eller synes jeg forslaget til Rognlien om Amphion er spennende. Har hørt en eldre modell spille svært bra og engasjerende.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
I hvilken verden er 3,5 meter spesielt lang avstand?
Tydeligvis i min enfoldige verden 😅 Men avstanden gir noen utfordringer i rommet mitt. Etter måling i dag viser det seg at jeg får en heftig dipp (kansellering) ved 500hz området når jeg måler i lytteposisjon. Når jeg måler nærmere høyttalerne (2.5m ish) så blir dippen borte. Det er mulig dette faktisk er informasjon jeg burde hatt med innledningsvis ser jeg nå. Uansett så tenker jeg da to ting (i min enkle verden); at avstanden til høyttalerne er for lang, og at jeg bør finne noen høyttalere som er bedre egnet til avstanden. Jeg skjønner dog nå at 3.5 meter ikke er så langt likevel 😋
 
Sist redigert:

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Kommer kanskje an på hva du spiller/liker, hvor høyt du spiller og denslags. Hvilket budsjett ser du for deg?
Spiller mye musikk i gaten cohen, knopfler og pink floyd type musikk. Ofte på litt lavt volum, men gøy å dra litt på også. Ellers brukes også høyttalerne en del til tv-lyd.
 

Waqar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.08.2016
Innlegg
98
Antall liker
52
Akkurat den har jeg ikke hørt, nei. Men den vil garantert funke, Likeledes Klipsch R-820F, eller Heresy, Pylon Amber (noe dyrere, men denne bør du høre!), og Arendal 1723 Tower.
Det vil avhenge litt av hva resten av ditt oppsett består av.
Mr Håkon jeg vurderer sterkt de Pylon Amber. Men er det en ting jeg ikke tolererer med en høyttaler er lyttetretthet. Hvordan tror du de prestrerer når det kommer til det?

Altså nyte plate etter plate på lavt nivå. Er de gode nok å spille på lavt nivå osv og går det å lytte til ikke så gode innspillinger? At de ikke avslører for mye av moderne overkomprimert og gjør det slitsomt. Om du forstår hva jeg mener?

Altså er de enkle å høre på over tid😁

Jeg fikk så vidt hørt på disse når jeg var innom Mala for å plukke opp noen andre høyttalere. Jeg ble mektig imponert over den gode lyden de formidlet, måtte rømme ut for å ikke slå til på disse. Men nå er de aktuelle igjen..
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Fyne F502SP er utrolig morsomme, lettdrevne. Men er det en hornhybrid...?

Stereofil har dem. En utrolig hyggelig butikk å besøke for en lytt.
 

larkrla

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.11.2005
Innlegg
3.098
Antall liker
2.290
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
2
Tydeligvis i min enfoldige verden 😅 Men avstanden gir noen utfordringer i rommet mitt. Etter måling i dag viser det seg at jeg får en heftig dipp (kansellering) ved 500hz området når jeg måler i lytteposisjon. Når jeg måler nærmere høyttalerne (2.5m ish) så blir dippen borte. Det er mulig dette faktisk er informasjon jeg burde hatt med innledningsvis ser jeg nå. Uansett så tenker jeg da to ting (i min enkle verden); at avstanden til høyttalerne er for lang, og at jeg bør finne noen høyttalere som er bedre egnet til avstanden. Jeg skjønner dog nå at 3.5 meter ikke er så langt likevel 😋
Høres ut som romnoder, stående bølger e.l. I så fall er vel lytteposisjon og ht-plassering avgjørende og muligens ikke noe man løser med nye høyttalere?
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Sitter du kloss inntil bakvegg? Uansett tror jeg ikke valg av høyttaler gjør så mye med dippen @500Hz. Tipper det har mer med plassering av lytteposisjon og/eller plassering av høyttalere å gjøre.

Det sagt: Tror Amphion kunne passet helt supert til den musikken du spiller. (Buchardt S400 er nokså likt oppbygget, men har en tendens til å låte litt "tamt" på veldig lave lydnivåer).
 
Sist redigert:

Waqar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.08.2016
Innlegg
98
Antall liker
52
Jeg legger inne et forslag på, Pylon Amber. Tror om det er den type høytalere du er ute etter. Vil du slite med å finne mer for pengene. De spiller med et vanvittig trykk, lettdreven og dynamiske og hørtes rent ut også det som kom ut av dem. Det var ihvertfall førsteinntrykket. Men om de oppleves like godt over tid, har jeg ikke erfaring med.
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Mr Håkon jeg vurderer sterkt de Pylon Amber. Men er det en ting jeg ikke tolererer med en høyttaler er lyttetretthet. Hvordan tror du de prestrerer når det kommer til det?

Altså nyte plate etter plate på lavt nivå. Er de gode nok å spille på lavt nivå osv og går det å lytte til ikke så gode innspillinger? At de ikke avslører for mye av moderne overkomprimert og gjør det slitsomt. Om du forstår hva jeg mener?

Altså er de enkle å høre på over tid😁

Jeg fikk så vidt hørt på disse når jeg var innom Mala for å plukke opp noen andre høyttalere. Jeg ble mektig imponert over den gode lyden de formidlet, måtte rømme ut for å ikke slå til på disse. Men nå er de aktuelle igjen..
Jeg har hørt på dem over kort tid i forretning, så jeg kan ikke besvare spørsmålet ditt, er jeg redd.

Men gitt at du har et rimelig fornuftig møblert rom, og en forsterker som ikke er for het på grøten, så er det visse muligheter. :)
 

Håkon_Rognlien

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
6.713
Antall liker
11.174
Torget vurderinger
2
Fyne F502SP er utrolig morsomme, lettdrevne. Men er det en hornhybrid...?

Stereofil har dem. En utrolig hyggelig butikk å besøke for en lytt.
Ja, Fyne og Tannoy med diskanten i midten av basselementet, er hornhybrider. Noen av dem har skikkelige kompresjonsdrivere i midten, til og med! :)
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Høres ut som romnoder, stående bølger e.l. I så fall er vel lytteposisjon og ht-plassering avgjørende og muligens ikke noe man løser med nye høyttalere?
Slik jeg har forstått det så dreier dette seg om et fenomen som oppstår ved gulvrefleksjon. Hvilken frekvens denne oppstår på kommer altså an på høyde fra gulv til mellomtone, lytteavstand og lyttehøyde. Slik jeg har forstått det er det ønskelig å sørge for at kanselleringen ikke oppstår i mellomtonen. Derfor vil blant annet høyttalerens konstruksjon ha en direkte påvirkning på fenomenet. Men! Jeg er fullstendig lekmann på dette området, og er åpen for at jeg kan ha misforstått noe.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Ja, kan være gulvrefleksjon. Dette løses ofte ved å velge 3 eller 2,5-veis løsninger hvor (ene) bassen er plassert nærmere gulvet. Hvor viktig det er å fjerne det, er muligens debatterbart. For øret/hjernen er det det som gjør at vi oppfatter at lyden kommer fra et punkt litt over gulvet. Trenger ikke være feil det.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Ja, kan være gulvrefleksjon. Dette løses ofte ved å velge 3 eller 2,5-veis løsninger hvor (ene) bassen er plassert nærmere gulvet. Hvor viktig det er å fjerne det, er muligens debatterbart. For øret/hjernen er det det som gjør at vi oppfatter at lyden kommer fra et punkt litt over gulvet. Trenger ikke være feil det.
Litt usikker på hva du mener med det siste. Tenker du da på høyden i lydbildet?
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Når du måler sånt bør du gjøre det med MMM metoden. Pink noise full range i REW generator, RTA funksjonen med 16k sekvenslengde, forever averaging og så beveger du mikrofonen i sirkulære bevegelser rundt lytteposisjon.
 

RojohII

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2011
Innlegg
4.423
Antall liker
1.850
Sted
Karmøy - Rogaland
Litt usikker på hva du mener med det siste. Tenker du da på høyden i lydbildet?
Ja/tja.;) Det jeg mener at slike dipper er øret og hjernen vant til å prosessere som en del av å lokalisere ting i en 3-dimensjonal setting. Det trenger altså ikke låte "unormalt" med en slik dip.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Når du måler sånt bør du gjøre det med MMM metoden. Pink noise full range i REW generator, RTA funksjonen med 16k sekvenslengde, forever averaging og så beveger du mikrofonen i sirkulære bevegelser rundt lytteposisjon.
Hvorfor slik? Har kun kjørt sweip i xtz room analyzer pro.
 

coolio

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2015
Innlegg
5.487
Antall liker
5.456
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Hvorfor slik? Har kun kjørt sweip i xtz room analyzer pro.
Fordi singel-punkt måling i et reflektivt rom sier ingenting om hvordan vi hører og oppfatter lyd.
Du kan ha en 3 dB dipp på 500 hz i det punktet du målte og en 2 dB peak 20 cm frem/back/opp/ned. Filtreringen i ørene våre er ikke lik filtreringen i mikrofonen/datasystemet, så et snitt av området rundt overkroppen samt litt tidsinformasjon er nødvendig for å konkludere med at problemet er som man tror.

Kan ta en haug med målinger og snitte om du ønsker det isteden, men en MMM måling tar 20 sekunder og gir ekstremt repeterbare målinger som tilsvarer ca 32 snittede målinger.
 

Waqar

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.08.2016
Innlegg
98
Antall liker
52
Kan evt. Zu audio være noe? Ikke hørt dem men det er flere som liker dem..

Evt. Se nærmere på
Jeg har hørt på dem over kort tid i forretning, så jeg kan ikke besvare spørsmålet ditt, er jeg redd.

Men gitt at du har et rimelig fornuftig møblert rom, og en forsterker som ikke er for het på grøten, så er det visse muligheter. :)
Du sier noe der.. høres fornuftig ut.
 

Kjetil-A

Overivrig entusiast
Ble medlem
13.07.2016
Innlegg
587
Antall liker
325
Torget vurderinger
4
Fordi singel-punkt måling i et reflektivt rom sier ingenting om hvordan vi hører og oppfatter lyd.
Du kan ha en 3 dB dipp på 500 hz i det punktet du målte og en 2 dB peak 20 cm frem/back/opp/ned. Filtreringen i ørene våre er ikke lik filtreringen i mikrofonen/datasystemet, så et snitt av området rundt overkroppen samt litt tidsinformasjon er nødvendig for å konkludere med at problemet er som man tror.

Kan ta en haug med målinger og snitte om du ønsker det isteden, men en MMM måling tar 20 sekunder og gir ekstremt repeterbare målinger som tilsvarer ca 32 snittede målinger.
Dette skal jeg forsøke. Jeg bruker xtz sin målerigg, men slik jeg forstår det kan mikken også benyttes i REW (?).
Min dipp her hjemme er på nærmere 20db, så i så måte er den signifikant. Det ser også ut som at denne dippen lager problemer for romkorrigeringen, som ikke minimerer gapet rundt 500hz, men øker den betraktelig av ukjent årsak.
 
Topp Bunn