Høyttalere Høyttalere som spiller bra på lavt volum

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvorfor kan det ha seg at jeg opplever så stor forskjell på dybden på forskjellig opptak da.
    Frekvensresponsen i opptaket forklarer jo den biten ;)

    Kjøper heller ikke den visuelle forklaringen coolio. Når lerretet mitt er nede er høyttalerne i prinsippet flush, opplever ikke tap av dybde.
    Nå er jeg jo spent på om jeg har forstått dette riktig...

    Frekvensresponsen og andelen av direkte vs indirekte lyd bestemmer det vi opplever som dybdeperspektiv hvis vi tar utgangspunkt i ørene alene (blind lytting). Tidsforskjellen på refleksjoner når en høyttaler står 30 cm fra vegg eller 60 cm fra vegg vil være så liten at det fortsatt vil være innenfor det som kalles "presedence effect" og vil derfor ikke ha noe å si for vårt dybdeperspektiv i seg selv.
    Frekvensresponsen kan jo selvsagt endres som følge av dette og påvirke via den veien, men if all else is equal bla bla..

    At du ikke blir lurt av synet av lerret forteller bare at knotten din er for smart til å bli lurt :D
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Ang rom og luft, mesteparten av denne illusjonen handler om det visuelle. Dybdeperspektivet er i ekstrem grad knyttet opp til hva du ser, ikke hva du hører.
    Høyttalere som er flush-montert (inn i veggen) er gjerne det beste da man slipper unna mye SBIR.

    Mer om dette her; Speaker Placement 101: How to Fight Boundary Interference


    Ellers tror jeg ikke man skal ta for mange av sorgene på forskudd. Nå vet jeg ikke hvordan det blir seende ut og hvordan du ender opp med å plassere et evnt anlegg, men hvis det eksisterer mulighet for det kan jo det være en ypperlig high-end løsning å skifte ut nåværende anlegg med JBL Synthesis SCL-serien ;)
    Dette er egentlig konevennlige M2-baserte høyttalere med bredere spredning;



    Svindyre greier, men jeg ønsker meg sånne til jul.
    Akkurat innfelte høyttalere blir vel litt vanskelig. Det som eventuelt kan gjøre aktive høyttaler aktuelt etterhvert, tenker jeg mer er plasshensyn. At det rett og slett blir for mye bokser stilt opp, og at et par høyttalere med alt innebygd i så fall vil være langt mer stuevennlig. Men vi får se.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    At du ikke blir lurt av synet av lerret forteller bare at knotten din er for smart til å bli lurt :D
    Pøh, jeg er en Tosk!

    Men er du sikker på at du leter opp riktig fenomen? Jeg mener, i den virkelige verden er det ikke umulig å avstandsbedømme basert på hørselen. Regner med at tid og refleksjoner spiller inn? Om opptaket du hører på skaper et simulert rom vil det vel ikke være umulig i dette rommet å skape en dybde basert på samme fenomener. Q-sound klarer beviselig å lure deg til å oppleve lyd fra steder den ikke genereres.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Det er forståelig. Kvålsvoll har jo fiklet med et spennende minimalistisk design i lengre tid med spredningskontroll og greier som jeg synes er småsexy til små rom. Aktive, mini-horn subber og begrenset spredning for minst mulig rom-kødd. Dyrt, men alt produsert i AS Norge er jo dessverre det;

    https://www.kvalsvoll.com/Services/F205_en_pre.htm

    Her er en fin tråd med bilder og inntrykk fra en kunde; https://www.hifisentralen.no/forume...k-hos/96819-besa-k-hos-kva-lsvoll-design.html

    Jeg har ikke hørt disse, så kall det gjerne reklame. Men litt reklame for å fremheve våre egne trenger vi kanskje i disse tider :)
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Pøh, jeg er en Tosk!
    Det er bare smarte folk som har slik selvinnsikt... :cool:

    Men er du sikker på at du leter opp riktig fenomen? Jeg mener, i den virkelige verden er det ikke umulig å avstandsbedømme basert på hørselen. Regner med at tid og refleksjoner spiller inn? Om opptaket du hører på skaper et simulert rom vil det vel ikke være umulig i dette rommet å skape en dybde basert på samme fenomener. Q-sound klarer beviselig å lure deg til å oppleve lyd fra steder den ikke genereres.
    Nei, jeg er ikke sikker på det i det hele tatt. Må ærlig innrømme at det er av fint liten interesse for meg og har bare skumlest noen av disse fancy linkene som har blitt klistret inn i tråder oppigjennom, så jeg husker bare noe sånt som... "dybdeperspektiv er eyefuck, slå av ljuset" - Sluket :D

    I mangel på hukommelse kan jeg poste random linker som er så inn for tiden; https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2016.01960/full
    You're not gonna read it and neither am I. :D

    I did, it was very boring. Det eneste interessante som jeg husker er at man spesialiserer seg til å bli flink til å lytte etter informasjon enten i det horisontale planet eller i det vertikale, ikke begge deler. Men det står også om det du spør etter. Man hører avstand som følge av mindre direktelyd vs reflektert lyd og som følge av avrulling av både lave og høye frekvenser.

    Denne linken er mye mer kompis og kanskje noe selv du hadde giddet å lese, men like irrelevant <3

    https://reverb.com/news/psychoacoustics-a-practical-guide-to-how-our-mind-distorts-sound
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.579
    Antall liker
    34.253
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Må ærlig innrømme at det er av fint liten interesse for meg
    Jeg må innrømme at jeg er heller ikke særlig interessert i temaet. :)

    Men la meg likevel presentere et alternativ forklaring som ikke baserer seg på fysikk: Selv om jeg vet hvordan de lagde First Blood og har sett Sly og mange av de andre i flere roller, tar ikke det bort opplevelsen av å se filmen for n'te gang. Suspension of disbelief tror jeg det kalles? En viktig evne å ha om du vil ta deg en liten tur ut av den kjedelige realiteten.:)

    Hva med å lese mindre og prøve å oppleve mer? Det kan hende det ikke ligger til alle, men det kan kanskje øves opp. Jeg vet jo det er audiofile som nærmest må sitte i bekmørket for å ikke bli distrahert, jeg har ikke disse vanskene og lever meg inn i rommet skapt av musikken uavhengig av synsinntrykkene. En vegg fjerner ikke min dybdeopplevelse, ikke disse wikiene dine heller.:D
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Jeg må innrømme at jeg er heller ikke særlig interessert i temaet. :)

    Men la meg likevel presentere et alternativ forklaring som ikke baserer seg på fysikk: Selv om jeg vet hvordan de lagde First Blood og har sett Sly og mange av de andre i flere roller, tar ikke det bort opplevelsen av å se filmen for n'te gang. Suspension of disbelief tror jeg det kalles? En viktig evne å ha om du vil ta deg en liten tur ut av den kjedelige realiteten.:)

    Hva med å lese mindre og prøve å oppleve mer? Det kan hende det ikke ligger til alle, men det kan kanskje øves opp. Jeg vet jo det er audiofile som nærmest må sitte i bekmørket for å ikke bli distrahert, jeg har ikke disse vanskene og lever meg inn i rommet skapt av musikken uavhengig av synsinntrykkene. En vegg fjerner ikke min dybdeopplevelse, ikke disse wikiene dine heller.:D
    Oi, jeg er sinnssyk flink til å flukte fra virkeligheten! En av bonusene med å ha ADD er at man befinner seg mer eller mindre konstant "somewhere else". Hendig egenskap når man bor i Bergen!

    Fra spøk til revolver, jeg er jo enig i ditt forslag. Kan godt oppleve mer, men jeg liker å lære litt om ting jeg interesserer meg for, og det vil neppe ta slutt i morgen :)
    Denne sære hobbyen er kul fordi det finnes så mange meninger og så lite fasitsvar. Jeg som liker å krangle, slåss og kverulere kunne vel ikke valgt en mer treffende kombo av hobbyer enn boksing og hifi!
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Angående dette med rom og luft i lydbildet tenker jeg at dette i utgangspunktet er noe som krever høyt volum. Dette fordi selve lytterommet nødvendigvis må fylles med lyd på en helt annen måte, enn hvis kan sitter i en krok av et rom og lytter i nærfelt. Hvis jeg spiller på lavere volum slik jeg har anlegget i dag, da med høyttalere trukket ut fra bakvegg og lytteposisjon i andre ende av rom, blir ikke lyden engasjerende for min del. Etter litt måling fant jeg ut at jeg må opp på 85-90 db for det jeg oppfatter som et engasjerende nivå.

    På den andre siden tenker jeg at det å sette opp høyttalere nær bakvegg og samtidig ha lytteposisjon nærmere høyttalerne, vil fordre et mindre antall desibel for å oppnå et engasjerende nivå. Både fordi bakveggen hjelper bassen og at avstand og opplevd db henger sammen. Samtidig vil jo ikke da rommet spille med på samme måte, så hvis det er rommets innvirkning på lyden som gir opplevd følelse av rom og luft vil ikke dette kunne oppnås på samme måte. På den andre siden vil jo mange mene at mer direktelyd fra en nærmere lytteposisjon er positivt da negative rombidrag blir færre. Og at jeg kanskje tenker feil når jeg setter likhetstegn mellom rombidrag og opplevd følelse av rom og luft i lydbildet. Dette går vel kanskje også an å oppnå ved nærfeltslytting med høyttaler i posisjon nær bakvegg?
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Angående dette med rom og luft i lydbildet tenker jeg at dette i utgangspunktet er noe som krever høyt volum. Dette fordi selve lytterommet nødvendigvis må fylles med lyd på en helt annen måte, enn hvis kan sitter i en krok av et rom og lytter i nærfelt. Hvis jeg spiller på lavere volum slik jeg har anlegget i dag, da med høyttalere trukket ut fra bakvegg og lytteposisjon i andre ende av rom, blir ikke lyden engasjerende for min del. Etter litt måling fant jeg ut at jeg må opp på 85-90 db for det jeg oppfatter som et engasjerende nivå.

    På den andre siden tenker jeg at det å sette opp høyttalere nær bakvegg og samtidig ha lytteposisjon nærmere høyttalerne, vil fordre et mindre antall desibel for å oppnå et engasjerende nivå. Både fordi bakveggen hjelper bassen og at avstand og opplevd db henger sammen. Samtidig vil jo ikke da rommet spille med på samme måte, så hvis det er rommets innvirkning på lyden som gir opplevd følelse av rom og luft vil ikke dette kunne oppnås på samme måte. På den andre siden vil jo mange mene at mer direktelyd fra en nærmere lytteposisjon er positivt da negative rombidrag blir færre. Og at jeg kanskje tenker feil når jeg setter likhetstegn mellom rombidrag og opplevd følelse av rom og luft i lydbildet. Dette går vel kanskje også an å oppnå ved nærfeltslytting med høyttaler i posisjon nær bakvegg?
    Mener du veggen bak høyttalerne eller bak lytteposisjon når du sier bakvegg?
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Angående dette med rom og luft i lydbildet tenker jeg at dette i utgangspunktet er noe som krever høyt volum. Dette fordi selve lytterommet nødvendigvis må fylles med lyd på en helt annen måte, enn hvis kan sitter i en krok av et rom og lytter i nærfelt. Hvis jeg spiller på lavere volum slik jeg har anlegget i dag, da med høyttalere trukket ut fra bakvegg og lytteposisjon i andre ende av rom, blir ikke lyden engasjerende for min del. Etter litt måling fant jeg ut at jeg må opp på 85-90 db for det jeg oppfatter som et engasjerende nivå.

    På den andre siden tenker jeg at det å sette opp høyttalere nær bakvegg og samtidig ha lytteposisjon nærmere høyttalerne, vil fordre et mindre antall desibel for å oppnå et engasjerende nivå. Både fordi bakveggen hjelper bassen og at avstand og opplevd db henger sammen. Samtidig vil jo ikke da rommet spille med på samme måte, så hvis det er rommets innvirkning på lyden som gir opplevd følelse av rom og luft vil ikke dette kunne oppnås på samme måte. På den andre siden vil jo mange mene at mer direktelyd fra en nærmere lytteposisjon er positivt da negative rombidrag blir færre. Og at jeg kanskje tenker feil når jeg setter likhetstegn mellom rombidrag og opplevd følelse av rom og luft i lydbildet. Dette går vel kanskje også an å oppnå ved nærfeltslytting med høyttaler i posisjon nær bakvegg?
    Mener du veggen bak høyttalerne eller bak lytteposisjon når du sier bakvegg?
    Jeg mener veggen bak høyttalerne.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Angående dette med rom og luft i lydbildet tenker jeg at dette i utgangspunktet er noe som krever høyt volum.
    Rom (space) er i min erfaring veldig tett knyttet opp til bassen. Dyp, jevn og mektig bass gir størrelse og realisme i lydbildet. Det er hovedsaklig dette vi reagerer så positivt på når vi sammenligner en liten stativhøyttaler med en større gulvstående selv i samme høyttalerserie.

    Med tanke på Fletcher-Munson kurven er jo volum en vesentlig faktor for både bassen og luftigheten i toppen, men man kommer langt ved å tilpasse anlegget til de lyttevolumene man oftest hører på. Evnt en loudness-knapp for de få gode forsterkerne som fortsatt har en sånn en.

    På den andre siden tenker jeg at det å sette opp høyttalere nær bakvegg og samtidig ha lytteposisjon nærmere høyttalerne, vil fordre et mindre antall desibel for å oppnå et engasjerende nivå. Både fordi bakveggen hjelper bassen og at avstand og opplevd db henger sammen. Samtidig vil jo ikke da rommet spille med på samme måte, så hvis det er rommets innvirkning på lyden som gir opplevd følelse av rom og luft vil ikke dette kunne oppnås på samme måte. På den andre siden vil jo mange mene at mer direktelyd fra en nærmere lytteposisjon er positivt da negative rombidrag blir færre. Og at jeg kanskje tenker feil når jeg setter likhetstegn mellom rombidrag og opplevd følelse av rom og luft i lydbildet. Dette går vel kanskje også an å oppnå ved nærfeltslytting med høyttaler i posisjon nær bakvegg?
    Jeg antar du blander bakvegg og frontvegg i første setning her? Frontvegg = veggen foran nesen og bakvegg er bak rassen. ;)
    Høyttalerne får mer hjelp av veggen bak jo nærmere de står, ca 3 dB gain tett på vegg og ca 6 dB i et hjørne om jeg husker riktig. Samtidig påvirker avstanden hvilken frekvens man får kvartbølge-kanselleringen som oppstår fra refleksjonen - jo nærmere dess høyere i frekvens.

    Her kan du leke litt med en kalkulator; SBIR calculator

    Ang luft og atmosfære handler dette i stor grad om frekvensrespons, spredning, refleksjoner og resonanser - altså samspillet mellom rom og høyttaler.
    For min egen del synes jeg man kommer veldig langt når man håndterer de verste resonansene i bassen, beholder litt varme og glød i området mellom 100-400 hz som ofte rammes av SBIR og at man unngår veldig kraftige tidlige refleksjoner. Det kan man gjøre ved å sitte i nærfelt litt vekk fra vegger, med subber, dsp, akustiske tiltak eller rett og slett bare høyttalere som passer utmerket i forhold til situasjonen man er i.

    Det er vel egentlig ikke noen fasit her da det er forskjellig hva folk foretrekker. Jeg synes det kan låte veldig bra på både den ene og andre måten, og for min del er det selve resultatet som teller, ikke hvordan man kom dit.

    Men jeg er stor fan av å tilpasse høyttalere til rommet og formålet, det gir mening.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Angående dette med rom og luft i lydbildet tenker jeg at dette i utgangspunktet er noe som krever høyt volum.
    Rom (space) er i min erfaring veldig tett knyttet opp til bassen. Dyp, jevn og mektig bass gir størrelse og realisme i lydbildet. Det er hovedsaklig dette vi reagerer så positivt på når vi sammenligner en liten stativhøyttaler med en større gulvstående selv i samme høyttalerserie.

    Med tanke på Fletcher-Munson kurven er jo volum en vesentlig faktor for både bassen og luftigheten i toppen, men man kommer langt ved å tilpasse anlegget til de lyttevolumene man oftest hører på. Evnt en loudness-knapp for de få gode forsterkerne som fortsatt har en sånn en.

    På den andre siden tenker jeg at det å sette opp høyttalere nær bakvegg og samtidig ha lytteposisjon nærmere høyttalerne, vil fordre et mindre antall desibel for å oppnå et engasjerende nivå. Både fordi bakveggen hjelper bassen og at avstand og opplevd db henger sammen. Samtidig vil jo ikke da rommet spille med på samme måte, så hvis det er rommets innvirkning på lyden som gir opplevd følelse av rom og luft vil ikke dette kunne oppnås på samme måte. På den andre siden vil jo mange mene at mer direktelyd fra en nærmere lytteposisjon er positivt da negative rombidrag blir færre. Og at jeg kanskje tenker feil når jeg setter likhetstegn mellom rombidrag og opplevd følelse av rom og luft i lydbildet. Dette går vel kanskje også an å oppnå ved nærfeltslytting med høyttaler i posisjon nær bakvegg?
    Jeg antar du blander bakvegg og frontvegg i første setning her? Frontvegg = veggen foran nesen og bakvegg er bak rassen. ;)
    Høyttalerne får mer hjelp av veggen bak jo nærmere de står, ca 3 dB gain tett på vegg og ca 6 dB i et hjørne om jeg husker riktig. Samtidig påvirker avstanden hvilken frekvens man får kvartbølge-kanselleringen som oppstår fra refleksjonen - jo nærmere dess høyere i frekvens.

    Her kan du leke litt med en kalkulator; SBIR calculator

    Ang luft og atmosfære handler dette i stor grad om frekvensrespons, spredning, refleksjoner og resonanser - altså samspillet mellom rom og høyttaler.
    For min egen del synes jeg man kommer veldig langt når man håndterer de verste resonansene i bassen, beholder litt varme og glød i området mellom 100-400 hz som ofte rammes av SBIR og at man unngår veldig kraftige tidlige refleksjoner. Det kan man gjøre ved å sitte i nærfelt litt vekk fra vegger, med subber, dsp, akustiske tiltak eller rett og slett bare høyttalere som passer utmerket i forhold til situasjonen man er i.

    Det er vel egentlig ikke noen fasit her da det er forskjellig hva folk foretrekker. Jeg synes det kan låte veldig bra på både den ene og andre måten, og for min del er det selve resultatet som teller, ikke hvordan man kom dit.

    Men jeg er stor fan av å tilpasse høyttalere til rommet og formålet, det gir mening.
    Blander kanskje begrepene her, men jeg har med bakvegg alltid tenkt denne relativt til høyttalerne og ikke lytteren. Men åkke som skulle det vært interessant å prøvd ut høyttalere som var designet for å plassert inntil vegg (bak dem) og samtidig ivareta opplevelsen av rom i lydbildet. Nå har jeg forsåvidt et par Dali Menuett som er plassert slik på hver side av tv’en i stuen (montert på vegg). Når jeg spiller av konserter på blu-ray gir disse egentlig en veldig god opplevelse av rom. Men det kan jo selvfølgelig skyldes bildet på tv’en fra konsertscenen som får hjernen til å tro at lyden man hører er fra en slik scene. Aktive høyttalere med DSP kan vel også trikse dette til ved å justere lyden på riktig måte.
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tja, det er gjerne lettere å la hjernen bli lurt enn å prøve å un-fucke den med negativ effekt ;)

    Audiomix tipset om Monopulse over her, jeg tror det er rundstrålere. Det er meget mulig det er en god løsning for den effekten du søker. Aktive høyttalere med dsp er egentlig like bundet til fysiske lover om spredning, frekvensrespons og rompåvirkning som alle andre høyttalere, så man kan jo forsøke det samme via enkel EQ i feks Jriver/Roon for å se hva som skjer når man fikler med frekvensresponsen.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.307
    Antall liker
    8.343
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Angående dette med rom og luft i lydbildet tenker jeg at dette i utgangspunktet er noe som krever høyt volum. Dette fordi selve lytterommet nødvendigvis må fylles med lyd på en helt annen måte, enn hvis kan sitter i en krok av et rom og lytter i nærfelt. Hvis jeg spiller på lavere volum slik jeg har anlegget i dag, da med høyttalere trukket ut fra bakvegg og lytteposisjon i andre ende av rom, blir ikke lyden engasjerende for min del. Etter litt måling fant jeg ut at jeg må opp på 85-90 db for det jeg oppfatter som et engasjerende nivå.

    På den andre siden tenker jeg at det å sette opp høyttalere nær bakvegg og samtidig ha lytteposisjon nærmere høyttalerne, vil fordre et mindre antall desibel for å oppnå et engasjerende nivå. Både fordi bakveggen hjelper bassen og at avstand og opplevd db henger sammen. Samtidig vil jo ikke da rommet spille med på samme måte, så hvis det er rommets innvirkning på lyden som gir opplevd følelse av rom og luft vil ikke dette kunne oppnås på samme måte. På den andre siden vil jo mange mene at mer direktelyd fra en nærmere lytteposisjon er positivt da negative rombidrag blir færre. Og at jeg kanskje tenker feil når jeg setter likhetstegn mellom rombidrag og opplevd følelse av rom og luft i lydbildet. Dette går vel kanskje også an å oppnå ved nærfeltslytting med høyttaler i posisjon nær bakvegg?
    Her forklarer du jo egentlig det jeg har sagt i lang tid.
    For det første, å sette ht inn i et hjørne lager jo bare trøbbel. to stk 6,5" kan nesten ikke klare å spille engasjerende på lavt volum.
    Har enda ikke hørt en ht som klarer det, sier ikke at ht dine er dårlige.
    Jeg kan sitte i min overdempede hule (som mange påstår) Jeg kan spille lavt som bare det og fortsatt ha engasjerende lyd.
    Regner med att du mener bakvegg er bak deg når du sitter i godstolen.
    Det er vel det de fleste mener med bakvegg:=)
    Kapasitet er det som må til for å klare slikt på lavt volum.
    Alle anlegg med grei kapasitet jeg har hørt klarer dette, men ingen med lav kapasitet hittil har klart det.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Dette med opplevelsen av rom i lydbildet er jo forsåvidt et interessant tema. Hvilke faktorer er det egentlig som spiller inn? Er det innspillingen, anlegget eller bidragene fra selve rommet hvor anlegget er plassert? Eller en kombinasjon av alle disse faktorene? Min erfaring er at en kraftig forsterker gir musikken anledning til å puste på en bedre måte, og at dette kan øke opplevelsen av rom. Anleggets evne til oppløsning og holografi er også viktig. Innspillinger kan inneholde informasjon om rom, enten naturlig fra opptaksrommet eller kunstig lagt til. Og det er også min erfaring at å trekke høyttalerne litt ut fra vegg, også bidrar til en økt opplevelse av rom i lydbildet.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Tja, det er gjerne lettere å la hjernen bli lurt enn å prøve å un-fucke den med negativ effekt ;)

    Audiomix tipset om Monopulse over her, jeg tror det er rundstrålere. Det er meget mulig det er en god løsning for den effekten du søker. Aktive høyttalere med dsp er egentlig like bundet til fysiske lover om spredning, frekvensrespons og rompåvirkning som alle andre høyttalere, så man kan jo forsøke det samme via enkel EQ i feks Jriver/Roon for å se hva som skjer når man fikler med frekvensresponsen.
    Monopulse er IKKE rundstrålere.. :).
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.307
    Antall liker
    8.343
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Dette med opplevelsen av rom i lydbildet er jo forsåvidt et interessant tema. Hvilke faktorer er det egentlig som spiller inn? Er det innspillingen, anlegget eller bidragene fra selve rommet hvor anlegget er plassert? Eller en kombinasjon av alle disse faktorene? Min erfaring er at en kraftig forsterker gir musikken anledning til å puste på en bedre måte, og at dette kan øke opplevelsen av rom. Anleggets evne til oppløsning og holografi er også viktig. Innspillinger kan inneholde informasjon om rom, enten naturlig fra opptaksrommet eller kunstig lagt til. Og det er også min erfaring at å trekke høyttalerne litt ut fra vegg, også bidrar til en økt opplevelse av rom i lydbildet.
    Men du sitter helt inntil bakveggen?
    Det stedet er ikke et gunstig sted.
    Som jeg sa, prøv med noen målinger lengre frem.
    Hadde prøvd på 20cm i slengen i starten.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Dette med opplevelsen av rom i lydbildet er jo forsåvidt et interessant tema. Hvilke faktorer er det egentlig som spiller inn? Er det innspillingen, anlegget eller bidragene fra selve rommet hvor anlegget er plassert? Eller en kombinasjon av alle disse faktorene? Min erfaring er at en kraftig forsterker gir musikken anledning til å puste på en bedre måte, og at dette kan øke opplevelsen av rom. Anleggets evne til oppløsning og holografi er også viktig. Innspillinger kan inneholde informasjon om rom, enten naturlig fra opptaksrommet eller kunstig lagt til. Og det er også min erfaring at å trekke høyttalerne litt ut fra vegg, også bidrar til en økt opplevelse av rom i lydbildet.
    Men du sitter helt inntil bakveggen?
    Det stedet er ikke et gunstig sted.
    Som jeg sa, prøv med noen målinger lengre frem.
    Hadde prøvd på 20cm i slengen i starten.
    Nei, tidligere hadde jeg sofaen helt inntil bakvegg, men nå har jeg trukket den frem slik at det er ca. 40 cm til bakvegg. I tillegg er det gardiner som henger bak lytteposisjon. Synes helt klart at det låter bedre etter dette.
     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Uansett hvordan man argumenterer tenker jeg nå at selve høyttalerkonstruksjonen må ha mye å si i forhold til om den låter engasjerende ved lavt volum. Se f.eks anmeldelsen under. Dette er en høyttaler med hornladet diskant og mellomtone, 15 tommer bass, og følsomhet på 102 db. Hvis man lytter til hva anmelderen sier ca. 6.50 minutter ut i videoen, understrekes det jo ganske klart at høyttaleren har spesiell evne til å låte engasjerende på lavt volum.

     

    Ketil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.05.2004
    Innlegg
    2.318
    Antall liker
    885
    Jeg kan da oppdatere tråden med at nye høyttalere er kjøpt inn og valget falt på et par QLN Prestige 3. Målsettingen var å få inn høyttalere som rent visuelt kunne passe inn i en stue, som gjengav musikk på en engasjerende måte på lavere volum, og som tangerte eller forbedret gjengivelsen fra de forrige høyttalerne. På de fleste punkter innfridde Prestige 3 modellen. De har i mine ører en raffinert og elegant mellomtone/diskant sammen med en bass som går dypere enn man skulle tro en enkel toveis høyttaler kunne prestere. Dette med raffinementet i mellomtone/diskant er for meg avgjørende for at det ikke føles nødvendig å skru høyt opp for å bli engasjert i lyden. Det eneste jeg føler mine foregående treveis høyttalere, med to ekstra basselementer per høyttaler, gjorde bedre var fyldigheten nedover i frekvens. Men dette er faktisk langt mer marginalt enn jeg hadde trodd. På det meste av materiale føles bassen like bra, og er kanskje også hakket mer kontant og distinkt.

    I disse korona-tider hvor svak krone har skrudd prisene på mye utenlandsk Hifi til himmels, mener jeg at det kan være vel så lurt å se til søta bror og hva som produseres der.
     

    Vedlegg

  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn