Høyttalerkabel; 2x9meter til maks 2000,-

janan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.09.2006
Antall liker
0
Trenger litt tips og råd når jeg nå skal ut å kjøpe "skikkelig" høyttalerkabel. (Har til nå kun brukt billigkabel fra clas ohlson).

Men pga utforming av stuen, møblering og waf-faktor blir høyttalerne stående ca 9 meter fra cdspiller og forsterker. Dermed trenger jeg relativt mye kabel og kan dessverre ikke gå så langt opp i pris før det blir veldig dyrt. (En kabel til 250,- pr meter + terminering vil da koste meg 5000,-)

Har satt et foreløpig budsjett på 2000,- så får vi se hvor langt dette holder.

Utstyret er:
Densen B-410 cdspiller (blir oppgradert til B-420 i løpet av sommeren).
Densen B-200 pre
Densen B-300XS power
System Audio 1050 (vil bli byttet ut til høsten, mulig til audiovector S3).
Nordost solar wind signalkabler

Noen som har noe forslag til kabel jeg kan bruke?
Hva bør jeg prioritere her? Stor leder? (4mm^2, 6mm^2)? Skjermet kabel?

På forhånd takk.

Valentino

J. Brünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Antall liker
25.185
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
11
Helt generelt er signalkabler å foretrekker fremfor høyttalerkabler. Om det er umulig å plassere effektforsterkeren nærmere høyttalerene av hensyn til estetikken, så bør du satse på minimum 4 kvadrat ledning.

I motsetning til hva som er populært å mene, er det lengden på kabelen og impedansen på høyttaleren som dikterer kvadratet, ikke effekten som skal overføres. S3 har en nominell impedans på 8 ohm. Da går det bra med 4 kvadrat. System Audio 1050 vet jeg ikke noe om. Hvis den er 4 ohm, bør du vurdere 6 kvadrat.

janan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.09.2006
Antall liker
0
4 kvadrat PR har jeg testet tidligere uten at jeg den gang hørte noe forskjell på denne og clas ohlsons 4 kvadrat. Men mulig jeg må lete den frem igjen og prøve på nytt.

Vet at signalkabel er å foretrekke, men er desverre ikke mulig å plassere effektforsterker noe særlig nærmere høyttalerne.

Hva med f.eks biwire med hifiklubbens van den hul snowline? Denne er jo 2 kvadrat så dobbelt sett av denne blir jo 4 kvadrat. Går akuratt under budsjettet mitt også med 1980,- (55kr x 36m).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Hei,

sjekk Linn K20 til kr.70,-/meter. Kan være et godt alternativ med din Densen-forsterker. De er virkelig gode, gode nok for Linns toppsystemer, og attpåtil spesielt laget for å brukes i lange lengder, også enda lengre enn du skisserer. Linn har også veldig god terminering (banan).

http://www.linn.co.uk/music_systems_loudspeaker_cables

http://www.kontrapunkt.no/priser/Linn.pdf

Lite whitepaper her for interesserte (obs for en liten tyrkleiff med forveksling på impedans/induktans der);

http://www.linn.co.uk/files/a747d8be/k20_info.pdf

Mvh Vidar P

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
janan skrev:
Hva med f.eks biwire med hifiklubbens van den hul snowline? Denne er jo 2 kvadrat så dobbelt sett av denne blir jo 4 kvadrat.
Dette er feil.

Fra en annen tråd:
Rhesus skrev:
Greven skrev:
Og forskjellen bi-wire/singel-wire vil da være at bi-wire har et dobbelt lederareal?
Nei. Biwire har bare nesten 'dobbelt' lederareal i delefrekvensen. I de frekvensområdene elementene spiller hver for seg, er det bare 1 kabel som leder.
Hvis man vil doble lederarealet, må man bruke 'biwiring' med skinna tilkoblet på høyttalerene, alstå paralellkoble kablene.

N

nb

Gjest
Rhesus skrev:
I motsetning til hva som er populært å mene, er det lengden på kabelen og impedansen på høyttaleren som dikterer kvadratet, ikke effekten som skal overføres. S3 har en nominell impedans på 8 ohm. Da går det bra med 4 kvadrat. System Audio 1050 vet jeg ikke noe om. Hvis den er 4 ohm, bør du vurdere 6 kvadrat.
Så lærte man noe i dag også... takker så meget.

Til trådstarter: Rent estetisk så er det jo pent å feste den på veggen på samme måte som elinstallasjon, det vil også være en fin vaksine mot å eksperimentere med høyttalerkabler. Hakket mindre drastisk er å legge i kabelgater om kravene til WAF er strenge.

S

Stereo_Mono

Gjest
Har er en kompis som sitter på endel meter Audioquest Midnight som han vil bli kvitt. PM meg om det er av interesse.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg liker Midnight godt i "normale" lengder. Men er disse hyperlitz-kablene egnet for lange lengder egentlig? Hos meg har jeg hørt stor forskjell på ekstra lengder AQ. Kan ha sammenheng med at de har høy kapasitans?

Mvh Vidar P

S

Stereo_Mono

Gjest
Vidar P skrev:
Jeg liker Midnight godt i "normale" lengder. Men er disse hyperlitz-kablene egnet for lange lengder egentlig? Hos meg har jeg hørt stor forskjell på ekstra lengder AQ. Kan ha sammenheng med at de har høy kapasitans?

Mvh Vidar P
Det er meget mulig Vidar. Kan ikke si at jeg har lagt merke til noe hjemme hos kompisen min, men jeg har ikke noe referanse og sammenligne med. Synes forresten også at det er en god kabel. Bruker selv storebror Mammoth i kortere lengder og er veldig fornøyd med de.

janan

Hi-Fi interessert
Ble medlem
28.09.2006
Antall liker
0
Vidar P skrev:
Hei,

sjekk Linn K20 til kr.70,-/meter. Kan være et godt alternativ med din Densen-forsterker. De er virkelig gode, gode nok for Linns toppsystemer, og attpåtil spesielt laget for å brukes i lange lengder, også enda lengre enn du skisserer. Linn har også veldig god terminering (banan).

http://www.linn.co.uk/music_systems_loudspeaker_cables

http://www.kontrapunkt.no/priser/Linn.pdf

Lite whitepaper her for interesserte (obs for en liten tyrkleiff med forveksling på impedans/induktans der);

http://www.linn.co.uk/files/a747d8be/k20_info.pdf

Mvh Vidar P
Disse virker jo interessante, 4 kvadrat av kjent merke til 70,- pr meter.

Noen andre som har erfaring med disse kablene?
Og hvordan de vil passe til Densen/Audiovector?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Disse er laget på en måte som burde gjøre de veldig universelle; jeg har ikke brukt de (brukte K400 som er samme bare for biwire) på Densen, men på Audiovector 3 (de med den skeive fronten) og mange andre høyttalere; de har en lydtype som er veldig direkte og kommuniserende; boogie-faktoren er høy; groovy kraftig lydtype, men som prisen antyder så er de ikke av de aller mest skarpskårne highendkabler i ytterfløyene.
Det er ikke noe savn, og bortsett fra Chord Co Carnival Silver + så har iallefall aldri jeg brukt noe bedre i prisklassen.

Mvh Vidar P

Topp Bunn