R.S.
Tja, de har vel ikke mye valg stakkars. Etter uhemma oppdimensjonering over flere år har det etterhvert gått opp for meg at selv et stort antall tynnere ledere tilsammen ikke slipper gjennomm signalet lilke dynamisk og rent som hva skikkekig tykke ledere gjør. En flerlederekabel er som en bunt sugerør kontra et vannrør.
med en slik påstand er man ute på kjøret...
Sugerør er hule innvendig, dèt er ikke høytalerkabler......
Strøm tar alltid letteste vei, dvs. den vandrer via overflaten på en kabel.
Ikke noe strøm føres gjennom kjernen på en leder - i forhold til uttalelse om sugerør kontra vannrør.
Hadde kabler vært hule innvendig så hadde dèt vært noe annet.
Derimot har x antall sugerør med samme tversnitt som ett vannrør større overflate - utvendig.
( Innvendig også for den saks skyld, men kobber og sølvledere er ikke hule inni ).
Selv har jeg tykke Monsterkabler fra 1983, kjøpt hos Boahs hifi Trondheim og bruker dem enda.
Av de få kjøpekabler som jeg har prøvd, er disse de beste, betraktelig bedre enn Supra Ply sine kabler som de solgte for 5 - 10 år siden, også bedre enn sølvutgaven.
Mine kabler er sikkert nærmere 10mm tykke pr. leder, kanskje mere og flertrådige.
Har prøvd enkeltledere, som baderomskabler med meget tykk isolasjon.
De var helt elendige, også vanlige enkeltledere var ikke noe å skryte av.
For meg virker dette ganske så opplagt.
Siden strøm tar den letteste vei, vil flertrådige kabler få en større overflate, enn en enkeltleder med samme tversnitt.
Muligens derfor Flatline kablene har vært såpass populære...