Høyttalerkabel Hegel-JBL

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Antall liker
40
Høyttalerkabel Hegel-JBL, VdH TEATRAK kjøpt, skru eller lodde bananpluggene?

Har en Hegel H300 og et par JBL LS80, og vil gjerne ha innspill ang. høyttalerkabel. Bruker nå Biltema 4mm^2.
Er ikke kabelfreak, men er vel ute etter å ha kabel som står litt mer til resten av utstyret enn Biltemakabelen, som jeg har brukt de siste årene i forskjellige sammenhenger.

Er ikke ut etter å blakke meg, har f.eks. ett på denne som et alternativ. Audioquest Rocket 44 - STEREOFIL AS

Har også kikket litt på Van den Hul, Teatrak, evt. terminert med Dali-plugger.

Tips og råd mottas med takk, er heller ikke red for å handle brukt.

Sist redigert:

Thuek

Hi-Fi interessert
Ble medlem
22.05.2012
Antall liker
11
VdH Cleartrack eller Blue Jenas Cable ten white. Ten White er mørkere i klangen end VdH.

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Antall liker
40
Da er VdH mest aktuell av de du nevner. Hva er forskjellen på Cleartrack og Teatrak?

Medlem-

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.09.2012
Antall liker
829
Sted
Bergen
Prøv deg fram.Det er den ENESTE måten å få det til på.VDH cs 122 er en rimelig men god kabel som du bør prøve.HiFi klubben har denne.

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Antall liker
40
Siden bor kronglete til i forhold til butikker som selger slikt er det ikke bare enkelt å få prøvd all verden da det må komme i posten.
Men fan en som solgte noen Teatrak rimelig, håper at han er villig til å sende, så får jeg se hvordan det evt. går. Tror ikke jeg vil høre store forskjeller på lyden, men noe kan det kanskje være.

Men ut fra de svarene jeg får ser det ut som VdH er noe å prøve iallefall, i en eller annen variant.

janly

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.09.2004
Antall liker
341
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
5
Mitt tips er kabler fra Blue Jeans Cable. No-nonsens kabler, terminerte etter ønske, billige og levert få dager etter bestilling. Finnes vel en egen tråd her på sentralen om disse kablene.

Speaker Cable at Blue Jeans Cable

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Antall liker
40
Har kjøpt et par brukte Teatrak, og straks kommer det noen DALI-plugger.
Spurte på Hi-Fiklubben om det kunne være en ide å lodde i tillegg til å skru fast kablene, men ble frarådet det pga at det ville bli en ekstra forbindelse som kan degradere lyden.

Noen som har noen synspunkter på dette? For meg er lodding en bedre forbindelse enn skruing, forutsatt at det er gjort skikkelig.

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
2.045
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Både og... såkalt "kaldlodding" er vel det som er the "real shit" :). Chord tror jeg ikke lodder sine kabler... Men har man godt loddemedium, så er det vel veldig få ører som hører forskjell :). Beste er jeg seff å la være å bruke bananplugg også...

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Antall liker
13.884
Sted
Smurfeland
Både og... såkalt "kaldlodding" er vel det som er the "real shit" :). Chord tror jeg ikke lodder sine kabler... Men har man godt loddemedium, så er det vel veldig få ører som hører forskjell :). Beste er jeg seff å la være å bruke bananplugg også...
Tror muligens du egentlig mener kaldsveising, og ikke kaldlodding. Kaldlodding er betegnelsen på dårlige loddinger som gjerne er grå i overflaten, og et resultat av at delene som skulle sammenføyes ikke har blitt tilstrekkelig varmet opp. Kaldlodding = dårlig kontakt.

https://no.wikipedia.org/wiki/Loddebolt#Kaldlodding

Kaldsveising er noe helt annet. Jeg trodde selv feilaktig at elektrisk sveising var det samme som kaldsveising, men når jeg har lest om det så henviser det rett og slett til crimping med dertil egnet tang/verktøy.

https://snl.no/kaldsveising

jakv

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.03.2006
Antall liker
40
Jo, det beste ville nok være å unngå bananplugg, men så er det denne latskapen om en skal prøve en ny forsterker eller høyttaler da...

Ang. lodding så mener jeg at jeg er rimelig oppegående på det, og som du sier, ikke sikkert det er så lett å høre forskjell ;)

Topp Bunn