Høyttalerkabler anbefalt tykkelse???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • W

    WayAhead

    Gjest
    Fin kabelsmørje av en røretråd dette....

    Litt synd tyskerne ikke vant krigen (WWII) da hadde det vært metric både i luft, til lands og til vanns, slik det også var i Frankrike og CCCP før uenighetene satte inn 2. September ´39 eller når det nå var

    Og, NASA,*gjett hvilket system de benytter? Ikke helt kostnadsfritt å rappe 50 000 tyske ingeniører og vitenskapsmenn.

    Was, behøven Sie auch Vidaugen in der Raumkapzel? Quatch..!..
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Hvis amerikanere, briter OG alle de med vett nok til å bruke SI-systemet er enige om noe, da tror jeg vi bruker det. ;) Så får båtbyggerne bare sitte der og patte på pipene sine. ;)
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.905
    Antall liker
    11.288
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Det var da faktisk Frankrike som både oppfant metrisk og innførte SI først... Forøvrig så er jeg medlem av noen amerikanske fora også, hvor krigen mellom imperial og metric dukker opp med jevne mellom rom. Det pleier også å bli veldig moro... rene kabeltråden... ;)
     
    W

    WayAhead

    Gjest

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.905
    Antall liker
    11.288
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Metrisk tvinger eller sniker seg inn overalt, - CNC produksjon bidrar bl.a. i stor grad til dette. Jeg jobber i et miljø hvor vi har måttet forholde oss til både metrisk og imperial i samme smørja, både før, nå og fortsatt i mange år, antar jeg....
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hit eit steg - og dit eit steg
    Dansar eg frem på skuleveg
    No kan alle saman sjå
    Kjolen min - har marihøne på!


    Audio Arve, denne kan DU!
    Ingebrikt Davik - sjølvsagt. På gitar også, om nødvendig.
    - Ikkje rart at sola skin.
    :rolleyes:
    Husker dåkker han Krabbe Krølle og de andre i Taremareskogen?:rolleyes:
    Flyndre-Fanten var min favoritt. Den bleiete Flink kunne eg ikkje fordra. Og så har vi den skumle Rocke-Gina.,,,
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Kan jeg da sove trygt med mine 2.5mm kabler til surround back kanalene? Det strekket er ca 12m.

    Lurer forresten på hvilken dimensjon på høyttaler kabler jeg trenger.. Vurderer å flytte på rack, og lengste strekket da blir på ca 16n. Høyttaleren er 8ohm nominell men dupper stadig ned på 4ohm tallet. Holder det alikevel med 2.5mm kabel?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.208
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Med så lange strekk som 16 m til hovedhøyttalere (?) ville jeg nok gått for litt grovere dimensjon. Dobbel lengde => dobbelt tverrsnitt for samme seriemotstand. Av en eller annen grunn glemmer visst folk ganske ofte at resistans = resistivitet * lengde / tverrsnitt, men snør inne på bare en av faktorene.

    Jeg ville nok sovet godt med 2,5 mm2 på 12 m strekk til surround back. Det har kanskje ikke så mye å si om du får avvik på 0,2 dB eller så ved 130 Hz i en surround back, så kriteriet kan muligens utvides en smule. Tror neppe du vil høre noen forskjell om du øker til 4 mm2, men det koster ikke all verden å prøve, heller.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Er snakk om surround back. Strekk til hovedhøyttalere og senter blir 7m på den lengste
     

    Brightside

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.10.2012
    Innlegg
    297
    Antall liker
    112
    Sted
    Arendal
    1,5mm på 10 ampere sikring. 2,5mm på 16 ampere sikring. Får du mer spenning ut av forsterkeren din enn det kablene i veggen klarer å levere, så er det tre muligheter. Enten er det midlertidig, eller så kan du tjene en formue på evighetsmaskinen din. Evt. har jeg dummet meg ut og bevist at jeg ikke har peiling på elektronikk. ;)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.367
    Antall liker
    102.301
    Torget vurderinger
    23
    Det er vel helst det siste.... Høyttalerkabel er ikke det samme som kabel for 230V - eller rettere sagt det er andre ting som må tas med i regnestykket. SPENNINGSFALLET er interessant å se på. Det er pga. spenningsfall at lavvolt lys kables med større tverrsnitt en 230V. En høyttaler er en del av et lavvoltskretsløp når den er koblet til en normal forsterker, og profitterer derfor på et visst tverrsnitt. Et annet hendig eksempel; bilbatteriet - kun 12V men FEIT kabel selvsagt, det skal gå MYE strøm der.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.905
    Antall liker
    11.288
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Hvis noen har svært tungdrevne høyttalere, og spiller svært høyt.. som feks 200W mot 5 ohm... så blir det godt over 30A i pulsene...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.208
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    1,5mm på 10 ampere sikring. 2,5mm på 16 ampere sikring. Får du mer spenning ut av forsterkeren din enn det kablene i veggen klarer å levere, så er det tre muligheter. Enten er det midlertidig, eller så kan du tjene en formue på evighetsmaskinen din. Evt. har jeg dummet meg ut og bevist at jeg ikke har peiling på elektronikk. ;)
    Det er strømtrekket i ampere som dimensjonerer tverrsnittet. For sterkstrøm i forhold til risiko for varmgang pga resistiv oppvarming, for våre formål spenningsfallet som legger seg som en ekstra eq-profil. Men strømtrekk i ampere er ikke det samme som spenning i volt. Effekten er strøm x spenning, så 10 A på 230 V er 2300 W, mens en 100 W effektforsterker som nærmer seg klipping kanskje leverer 3,5 A på 28 V spenning (begge RMS) i 8 ohm. Det tilsvarer ca 5 A peak. Da trekker den kanskje 200-250 W eller ca 1 A strøm fra stikkontakten.

    Hvis noen har svært tungdrevne høyttalere, og spiller svært høyt.. som feks 200W mot 5 ohm... så blir det godt over 30A i pulsene...
    Når jeg overslagsregner på 200 W i 5 ohm får jeg at P = U I og U = Z I, så P = Z I^2 og I = sqrt(P/Z), og kvadratroten av 200/5 = 6.3 A RMS. Da blir peak strømtrekk kvadratroten av to ganger større, eller 8,85 A. I 5 ohm tilsier det U = Z I = 44 V peak. Det matcher noenlunde med en 200-watter med 50 V rails som nærmer seg klipping. Er ikke helt sikker på hvor de 30 A kom fra eller hva slags forsterker som har 150 V railspenning for å kunne levere så mye strøm i 5 ohm last.
     

    PowerMetal

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.07.2010
    Innlegg
    1.925
    Antall liker
    1.241
    Torget vurderinger
    2
    Du finner forøvrig formelen for å regne om mellom AWG og metriske størrelser her: https://en.wikipedia.org/wiki/American_wire_gauge

    AWG er en ganske obskur størrelse. Ett steg nedover i tallverdi for AWG øker tverrsnittet med en faktor lik 39'ende roten av 92, ca 1.1229322, hvordan de nå enn fant på det. Tommelfingerregel: Tre steg nedover i AWG dobler tverrsnittet, tre steg oppover halverer det.
    Amerikanerne gjør det ikke lett for seg selv når de styrer med sånne systemer.

    metric-versus-imperial_02.jpg
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    804
    Sted
    Bergen
    Hit eit steg - og dit eit steg
    Dansar eg frem på skuleveg
    No kan alle saman sjå
    Kjolen min - har marihøne på!


    Audio Arve, denne kan DU!
    Ingebrikt Davik - sjølvsagt. På gitar også, om nødvendig.
    - Ikkje rart at sola skin.
    :rolleyes:
    Husker dåkker han Krabbe Krølle og de andre i Taremareskogen?:rolleyes:
    Flyndre-Fanten var min favoritt. Den bleiete Flink kunne eg ikkje fordra. Og så har vi den skumle Rocke-Gina.,,,
    Hvem av disse er FlyndreFanten? Husker ikke.En av de minste bakerst?

    IMG_3139.JPG
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    1,5mm på 10 ampere sikring. 2,5mm på 16 ampere sikring. Får du mer spenning ut av forsterkeren din enn det kablene i veggen klarer å levere, så er det tre muligheter. Enten er det midlertidig, eller så kan du tjene en formue på evighetsmaskinen din. Evt. har jeg dummet meg ut og bevist at jeg ikke har peiling på elektronikk. ;)
    Det er strømtrekket i ampere som dimensjonerer tverrsnittet. For sterkstrøm i forhold til risiko for varmgang pga resistiv oppvarming, for våre formål spenningsfallet som legger seg som en ekstra eq-profil. Men strømtrekk i ampere er ikke det samme som spenning i volt. Effekten er strøm x spenning, så 10 A på 230 V er 2300 W, mens en 100 W effektforsterker som nærmer seg klipping kanskje leverer 3,5 A på 28 V spenning (begge RMS) i 8 ohm. Det tilsvarer ca 5 A peak. Da trekker den kanskje 200-250 W eller ca 1 A strøm fra stikkontakten.

    Hvis noen har svært tungdrevne høyttalere, og spiller svært høyt.. som feks 200W mot 5 ohm... så blir det godt over 30A i pulsene...
    Når jeg overslagsregner på 200 W i 5 ohm får jeg at P = U I og U = Z I, så P = Z I^2 og I = sqrt(P/Z), og kvadratroten av 200/5 = 6.3 A RMS. Da blir peak strømtrekk kvadratroten av to ganger større, eller 8,85 A. I 5 ohm tilsier det U = Z I = 44 V peak. Det matcher noenlunde med en 200-watter med 50 V rails som nærmer seg klipping. Er ikke helt sikker på hvor de 30 A kom fra eller hva slags forsterker som har 150 V railspenning for å kunne levere så mye strøm i 5 ohm last.

    Egentlig er det kun "peakverdier" som gjelder når en skal gå inn i denne problematikken. En får aldri RMS verdier som utfordrer feks en 2.5mm2 høyttalerledning. Peakstrømmene kan skape momentane kurveformforvrengninger (les lokale spesifikke spenningsfall i kabler) som ikke kan beregnes uten å måle med Oscilloskop eller lignende og tabeller er som å lese ABC for førerprøven, malen men ikke Real Time Reality Check.
    En kombinasjon av høy-ere peakstrøm og (sannsynligvis ikke men,) kompleks frekvenskrasj kan sikkert pirke litt i resistans. reaktans og teknisk sett kapasitans men dette, HaHa, kan lett måles ift å se om de er med-eller motspillere.

    En kan sammenligne problemstillingen med å hoppe trampoline.

    Trampoline = kabel
    Den som hopper = forsterkeren
    Høyden som nås = høyttaleren!

    Er trampolinen for slakk nøttern´te hvor mye fraspark det er i forsterkeren når "bunnen faller ut". en kan sammenligne det på den måten at det er den siste "snerten" i frasparket som gir høyde, er trampolina slakk blir det ikke noe greie på det.

    Er enig med de som er inne på at 2.5mm2 burde være tilstrekkelig for alle systemer som har "husholdningsspec" Dvs HI-FI til innebruk uansett prisklasse om avstander er innenfor et rimelig lytteareal.
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.905
    Antall liker
    11.288
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    1,5mm på 10 ampere sikring. 2,5mm på 16 ampere sikring. Får du mer spenning ut av forsterkeren din enn det kablene i veggen klarer å levere, så er det tre muligheter. Enten er det midlertidig, eller så kan du tjene en formue på evighetsmaskinen din. Evt. har jeg dummet meg ut og bevist at jeg ikke har peiling på elektronikk. ;)
    Det er strømtrekket i ampere som dimensjonerer tverrsnittet. For sterkstrøm i forhold til risiko for varmgang pga resistiv oppvarming, for våre formål spenningsfallet som legger seg som en ekstra eq-profil. Men strømtrekk i ampere er ikke det samme som spenning i volt. Effekten er strøm x spenning, så 10 A på 230 V er 2300 W, mens en 100 W effektforsterker som nærmer seg klipping kanskje leverer 3,5 A på 28 V spenning (begge RMS) i 8 ohm. Det tilsvarer ca 5 A peak. Da trekker den kanskje 200-250 W eller ca 1 A strøm fra stikkontakten.

    Hvis noen har svært tungdrevne høyttalere, og spiller svært høyt.. som feks 200W mot 5 ohm... så blir det godt over 30A i pulsene...
    Når jeg overslagsregner på 200 W i 5 ohm får jeg at P = U I og U = Z I, så P = Z I^2 og I = sqrt(P/Z), og kvadratroten av 200/5 = 6.3 A RMS. Da blir peak strømtrekk kvadratroten av to ganger større, eller 8,85 A. I 5 ohm tilsier det U = Z I = 44 V peak. Det matcher noenlunde med en 200-watter med 50 V rails som nærmer seg klipping. Er ikke helt sikker på hvor de 30 A kom fra eller hva slags forsterker som har 150 V railspenning for å kunne levere så mye strøm i 5 ohm last.
    Selvsagt har du rett, Asbjørn... var visst på tur til å svime av etter middagen da jeg skrev det der..... nesten så jeg skjemmes over faktisk å ha føkka opp Ohms LoV!!
    Manglende kavalitetskontroll- det er akkureat det det er! MEN DET SKJER FAEN IKKE IGJEN!!! :cool:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.427
    Antall liker
    35.208
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Er trampolinen for slakk nøttern´te hvor mye fraspark det er i forsterkeren når "bunnen faller ut". en kan sammenligne det på den måten at det er den siste "snerten" i frasparket som gir høyde, er trampolina slakk blir det ikke noe greie på det.
    Er ikke sikker på at jeg forsto den trampoline-analogien. Vi snakker om en resistans på 0,03 ohm (eller så) i serie med en høyttalermotor med alt mellom 2 og 50 ohm frekvensavhengig impedans, drevet av en effektforsterker med kanskje 0,04 ohm utgangsimpedans (dempefaktor 200). Ja, kablingen reduserer dempefaktoren til 115 eller deromkring, men det er knappest at "bunnen faller ut" av noe som helst.

    Til sammenligning øker resistiviteten i kobber med 0,393 % per grad C, så en nominell 8 ohm høyttalermotor vil endre seg med omtrent 0,003 ohm serieresistans for hver grad temperaturendring. Endring i romtemperatur er nå en ting, men høyttalermotoren går fra romtemperatur når man begynner å spille til kanskje 110-120 grader driftstemperatur når man har kommet godt i gang. Det betyr 0,3-0,4 ohm endring, tilsvarende 10-12 meter 2,5 mm2 kabling foran høyttaleren. Og den driftstemperaturen endrer seg dessuten med lyttevolum og musikkstil.

    Det er nokså bortkastet energi å ligge våken om nettene og fundere på om man har tilstrekkelig kabeltverrsnitt. Det man burde fundere på er om termostaten i rommet er presis nok til at ikke alle de kabelforskjellene drukner fullstendig i hysterese derfra. ;)

    Passive Crossover Network Design
     
    Sist redigert:
    W

    WayAhead

    Gjest
    Er ikke så mye hokus pokus med den trampolinegreia - kun er forsøk på å forenkle og visualisere problemstillingen - og det er helt relevant.

    For en som har jobbet i 30 år med spesifikke spenningsfall i kabler og strømforsyninger som følge av peakstrømmer kan jeg garantere at det jeg skriver er helt korrekt. Jeg har et par skopbilder jeg skal prøve å finne igjen som viser problemstillingen på en uomtvistelig måte og som klart viser at det kan være grunnlag for å bruke større tverrsnitt og eller annen lederkarakterestikk.
     

    HAREPUSEN

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.11.2009
    Innlegg
    3.181
    Antall liker
    2.646
    Sted
    telemark
    Torget vurderinger
    2
    Kaster meg inn jeg også , fin røre tråd som en nevnte tidligere, Men eurora kan alikevel ha rett ,impedansen i høøytaleren /filteret den varierer , . En stor høyttaler kan gjerne ha en dipp helt nede i 2,5ohm . En momentan belasting kan jo og være en burst i sub om rådet og flere amper vil gjerne knele i en slik belastning
    DA hjalp det jo heller ikke med kvadrat på kabelen .
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.650
    Antall liker
    21.434
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Wikipedia hevder at
    Et tverrsnitt er i matematikken et snitt gjennom et legeme, vinkelrett på lengderetningen til legemet, samt den plane flaten som blir dannet på denne måten. Denne flaten blir kalt tverrsnittsflaten eller tverrsnittsarealet.
    Jeg er tilbøyelig til å være enig.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.540
    Antall liker
    7.230
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Dobbel lengde => dobbelt tverrsnitt for samme seriemotstand.
    Areal, mener du vel?
    Ja, tverrsnitt = areal. Dobbel lengde krever dobbelt lederareal for samme seriemotstand.
    OK. I mitt hode har tverrsnitt alltid vært diameter når vi snakker om runde ledere. Da blir vel dobbelt tverrsnitt/diameter firedobbelt areal?

    Roter jeg?
    Areal er det samme som tverrsnitt.

    Areal=π*r^2, så hvis radien/diameteren dobles, firedobles arealet.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.367
    Antall liker
    102.301
    Torget vurderinger
    23
    Dobbel lengde => dobbelt tverrsnitt for samme seriemotstand.
    Areal, mener du vel?
    Ja, tverrsnitt = areal. Dobbel lengde krever dobbelt lederareal for samme seriemotstand.
    OK. I mitt hode har tverrsnitt alltid vært diameter når vi snakker om runde ledere. Da blir vel dobbelt tverrsnitt/diameter firedobbelt areal?

    Roter jeg?
    Du babler som en syk frosk! :rolleyes: Tverrsnitt er AREALET i normalt språkbruk hva kabler angår - 4 mm2, 6 mm2, 10 mm. etc etc.

    Ta inn hele skjermen 29_11_2012 153645.jpg
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Her er bildene jeg snakket om. Dette er eksakt samme belastning, datamaskiner med "dum" likeretterinngang.

    Husk at effekten er u2/r, og at den faller med kvadratet av det spesifikke spenningsfallet.

    Dette er belastningen i normaldrift over backupstrømforsyning med aktiv kurveformkontroll og langt stivere utgang enn nettets impedans, 1-fase 35A RMS, 75A Peak. Den aktuelle strømforsyningen er spekket for 120% RMS og 260% Peak (53/114A) uten ytterligere kurveformfrovrengning.
    STRØM UPS_UPS kopi.jpg


    Her er eksakt samme belastning drevet direkte fra nettet (elektronisk switching <-> under drift)
    I praksis betyr dette at likespeningsnivået i datamaskinens strømforsyning er falt betraktelig fra 320v og i den tiden denne målingen ble gjort kuttet (eller gikk i "safemode") større datamaskiner på rundt 290v DC. Jo flatere amplitudeverdien for sinusspenningen blir jo lengre tid behøver enheten for å fylle kondensatorene. Kort sagt spiser man av sikkerhetsmmarginene og datamaskinene arbeider med mye mindre marginer ift kortvarige spenningsfall i nettet osv.

    I disse tilfellene er det en puls pr halvperiode men i hifisammenheneg oppstår lignende "bursts" ved dynamiske driftsforhold. Slapp kabel = slapp dynamikk og hva-det-nå-måtte-komme-ut-av-det.

    STRØM_NETT_BYPASS_ALU kopi.jpg


    Ved store kontorinstallasjoner med mange PCer og annen småelektronikk falt 240mm2 kobberkabler sammen ved rundt 33% RMS last og fordelingstrafoer gikk i peak lenge før nominell strøm ble oppnådd.

    I dag er det kommet krav om tilnærmet sinusformet strømtrekk fra disse forbrukerene - egentlig men startpåslagene er like vanvittige som før - ca 20x In.

    Bilde fra strømforsyningstest. 100% likeretterlast. Aktiv dynamisk kurveformkontroll for spenningen.
    LIKERETTER_TST kopi.jpg


    Og så var det alt det andre da.......
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: KJ
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Sluket: Jeg er en syk frosk.

    Man lærer noe hele tiden, om man er sånn skrudd sammen. Jeg har ikke tatt til meg noe, og vet like lite som før. :D
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.367
    Antall liker
    102.301
    Torget vurderinger
    23
    Her kommer litt mer lærdom; Vomma di er også lett å regne ut - volumet av en kule er nemlig V = (4 \pi() r^3)/3
    - som du så deler på to selvsagt!
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Nok en kabelforvikling som har "turned into Muppet Show" again?

    IF NOT START AT 3:01 THEN JUMP TO 3:01
     

    audiom

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2004
    Innlegg
    935
    Antall liker
    1.366
    Sted
    Indre Enfold
    Torget vurderinger
    15
    Kona brukar imperial når ho lagar patchwork og denslags. Meir hendig format, og kjekkare rutemønster på arbeidsarka.
    Nå vet jeg ikke hva patchwork er, men Dragen (kjærringa) driver med noe som heter lappeteknikk, tror jeg. Det er håndarbeidets digitale verden.
    Først kapper de opp stoffene, så syr de det sammen etterpå, spør ikke meg hvorfor;)
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.074
    Antall liker
    20.269
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Ok, Asbjørn. Da bruke jeg 2.5mm inntil videre. Flytter jeg racket, så dobler jeg bar opp og kjører en 2.5mm til, til hver surround back. Lengste avstand til surround back vil ver 15. Titta litt på de igår. Høyttalere e gulvstående ( Triangle Antal Ex) deles på 120-150hz.
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.691
    Antall liker
    7.929
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Kona brukar imperial når ho lagar patchwork og denslags. Meir hendig format, og kjekkare rutemønster på arbeidsarka.
    Nå vet jeg ikke hva patchwork er, men Dragen (kjærringa) driver med noe som heter lappeteknikk, tror jeg. Det er håndarbeidets digitale verden.
    Først kapper de opp stoffene, så syr de det sammen etterpå, spør ikke meg hvorfor;)
    Då har du forstått kva eg meiner. Sluttproduktet er teppe.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.367
    Antall liker
    102.301
    Torget vurderinger
    23
    W

    WayAhead

    Gjest
    Hmm... Stein Erling hadde gummilekebåt med Flyndremotor men den episoden er ikke på nett så dette får være en erstatning.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn