Høyttalerkabler anbefalt tykkelse???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ved store kontorinstallasjoner med mange PCer og annen småelektronikk falt 240mm2 kobberkabler sammen ved rundt 33% RMS last og fordelingstrafoer gikk i peak lenge før nominell strøm ble oppnådd.
    Jeg opplever at litt eldre 27" iMacer har en tendens til å blåse ei 16A kjapp automatsikring med det samme du plugger de i.

    Disse maskinene har logikkstyrt påslag, så strømforsyninga trekker strøm med det samme du plugger den i.

    Kjappe automatsikringer og litt stor UPS er ikke bra kombinasjon - startstrømmen etter strømbrudd har en tendens til å blåse sikringa, og så går UPSen tom for strøm uansett...

    Johan-Kr
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Ved store kontorinstallasjoner med mange PCer og annen småelektronikk falt 240mm2 kobberkabler sammen ved rundt 33% RMS last og fordelingstrafoer gikk i peak lenge før nominell strøm ble oppnådd.
    Jeg opplever at litt eldre 27" iMacer har en tendens til å blåse ei 16A kjapp automatsikring med det samme du plugger de i.

    Disse maskinene har logikkstyrt påslag, så strømforsyninga trekker strøm med det samme du plugger den i.

    Kjappe automatsikringer og litt stor UPS er ikke bra kombinasjon - startstrømmen etter strømbrudd har en tendens til å blåse sikringa, og så går UPSen tom for strøm uansett...

    Johan-Kr

    Primærinngangen på dagen strømforsyninger for datamaskiner er i prinsippet en stor kondis ved påslag så det stemmer helt klart, trege sikr er uansett fordelaktig men treffer en nær 0-punktet i sinusen ved tilkobling går det greit, en sjans 1:LOTTO omtrent men mulig. Det finnes i dag spesialsikringer med karakterestikk som er lovlige og som vil kunne eliminere problemet du har ift MACen.

    Når det gjelder UPS generelt bør disse ha så store sikringer/vern som lommeboka tåler :) For å ha tilfredsstillende sikkerhet vha UPS bør sikringen foran være 2-3 ggr over max ytelse ut og gjerne mer. Da er en mengde potensielle driftsproblemer og usikkerheter eliminert.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Kabeltråder er ikke hva de engang var. :)
    Hehe, jeg savner alle innleggene til Reidar Solhaug - ja om kabler og annet - kom jeg til å tenke på når jeg leste innlegge ditt :)
    RS var kobberindustriens beste venn. Sverget til så tykke massive ledere at høyttalerne knapt berørte gulvet og lokket ikke kunne skrus tilbake på effektforsterkerne. Han pleide å si at "høyttalerkablene er forlengelsen av strømbanene på forsterkerkortet og må dimensjoneres deretter". Sett ovenfra er de banene imponerende, flere centimeter brede. Det han tydeligvis aldri tenkte over var at de samme banene bare er noen mikron tykke, så tverrsnittet er bare en halv kvadratmillimeter eller så. Han ble j...g sur da det ble påpekt.

    Men det ble ikke helt det samme uten ham, nei.
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Kabeltråder er ikke hva de engang var. :)
    Hehe, jeg savner alle innleggene til Reidar Solhaug - ja om kabler og annet - kom jeg til å tenke på når jeg leste innlegge ditt :)
    RS var kobberindustriens beste venn. Sverget til så tykke massive ledere at høyttalerne knapt berørte gulvet og lokket ikke kunne skrus tilbake på effektforsterkerne. Han pleide å si at "høyttalerkablene er forlengelsen av strømbanene på forsterkerkortet og må dimensjoneres deretter". Sett ovenfra er de banene imponerende, flere centimeter brede. Det han tydeligvis aldri tenkte over var at de samme banene bare er noen mikron tykke, så tverrsnittet er bare en halv kvadratmillimeter eller så. Han ble j...g sur da det ble påpekt.

    Men det ble ikke helt det samme uten ham, nei.
    Ja, jeg husker jeg prøvde noen “solid kåre” høyttaler kabler på 6 kvadrat mm og det låt ikke bra i mitt anlegg den gangen. Det ble udefinert og ullen lyd/pløset bass så de røk fort ut.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.474
    Antall liker
    6.793
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Primærinngangen på dagen strømforsyninger for datamaskiner er i prinsippet en stor kondis ved påslag så det stemmer helt klart, trege sikr er uansett fordelaktig men treffer en nær 0-punktet i sinusen ved tilkobling går det greit, en sjans 1:LOTTO omtrent men mulig. Det finnes i dag spesialsikringer med karakterestikk som er lovlige og som vil kunne eliminere problemet du har ift MACen.

    Når det gjelder UPS generelt bør disse ha så store sikringer/vern som lommeboka tåler :) For å ha tilfredsstillende sikkerhet vha UPS bør sikringen foran være 2-3 ggr over max ytelse ut og gjerne mer. Da er en mengde potensielle driftsproblemer og usikkerheter eliminert.
    D-type sikring løser problemet, både for iMacer og for isotrafoen jeg har på kursen til anlegget :)

    Johan-Kr
     

    mediakjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.11.2010
    Innlegg
    1.867
    Antall liker
    645
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    1
    Kan jeg da sove trygt med mine 2.5mm kabler til surround back kanalene? Det strekket er ca 12m.

    Lurer forresten på hvilken dimensjon på høyttaler kabler jeg trenger.. Vurderer å flytte på rack, og lengste strekket da blir på ca 16n. Høyttaleren er 8ohm nominell men dupper stadig ned på 4ohm tallet. Holder det alikevel med 2.5mm kabel?
    Minst 12 kvadrat, så sover du bedre.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    Har 6mm2 for sikkerhets skyld, men det er knotete å få den inn i kontakte /feste. så 4mm er mer praktisk. Jeg spenner kablen direkte fast i terminal uten banan etc
     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.682
    Antall liker
    7.922
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Hmm... Stein Erling hadde gummilekebåt med Flyndremotor men den episoden er ikke på nett så dette får være en erstatning.
    Lat oss tvihalde på digresjonen:
    Liten flyndre flat
    nedpå bunnen satt,
    spiste middagsmat
    av sitt vesle fat
    Så kom Øyvind hen
    og han fisket den
    Nå står bare fatet der igjen
    (Gabriel Scott)
     

    sinep

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    08.09.2008
    Innlegg
    957
    Antall liker
    108
    Sted
    Vallhall
    Jeg prøvde selv "teknikken" til RS i anlegget mitt, og byttet ut rubbel og bit av kabler med 6kv PFSP solid core-kabler, både utvendig og innvendig i høyttalere og elektronikk. Lyden skulle visstnok bli fantastisk med disse kablene, men det ble den jo ikke i det hele tatt. Diskant og øvre mellomtone ble kraftig dempet, og diskanten ble helt latterlig kornete. Den ble så kornete at det var helt umulig å høre en sibilant fra en stemme uten å bli alvorlig irritert. Nei, jeg kan ikke akkurat si at den teknikken fungerte for meg :p
     
    M

    Medlem 1792

    Gjest
    Jeg prøvde selv "teknikken" til RS i anlegget mitt, og byttet ut rubbel og bit av kabler med 6kv PFSP solid core-kabler, både utvendig og innvendig i høyttalere og elektronikk. Lyden skulle visstnok bli fantastisk med disse kablene, men det ble den jo ikke i det hele tatt. Diskant og øvre mellomtone ble kraftig dempet, og diskanten ble helt latterlig kornete. Den ble så kornete at det var helt umulig å høre en sibilant fra en stemme uten å bli alvorlig irritert. Nei, jeg kan ikke akkurat si at den teknikken fungerte for meg :p
    Jepp, samme erfaringene her.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.688
    Torget vurderinger
    23
    Tror han flyttet til Kobberhaughytta :cool:
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Som en Smithianer jeg hadde som arbeidskollega en periode, han var usikker nok i sin tro til at han av og til gikk i en diskusjon rundt den store boken skrevet av maktsyke mennesker for å rule svake mennesker med evig tvil, usikkerhet og dårlig selvtillit. Jeg argumenterte han i senk selvsagt og til slutt pep han,..... det handler om å TRO, det handler om å TRO......

    Alias kobberianerfantomet....
     
    Sist redigert:

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.204
    Antall liker
    101.688
    Torget vurderinger
    23
    Man må være sterk i troen sa kjerringa og tredde !@&?##..! over brannslukkeren... Er vel et par-tre milliatder troende her på jorda, noen kabelianere fra eller til tåler vi. Finnes jo verre røverhistorier å rote seg bort i.
     
    W

    WayAhead

    Gjest
    Selvsagt. Det er heldigvis ingen fare for at de milliardene noensinne kommer til å bli enige heller :)
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Asbjørn:

    Ingen kommentarer her?

    Hva er vitsen med 4 eller 6mm2?
    Kommer an på høyttalerens impedanse, hvor store avvik man ser som akseptable og hvor stor sikkerhetsmargin man legger inn. Jeg har ikke kontrollregnet JBL’s anbefalinger, men kom altså selv til at 2,5 mm2 holder i massevis med de forutsetningene jeg la til grunn. Da vil det ikke være noen hørbar effekt av å gå opp til 4 eller 6 mm2, bare «feelgoodfaktor».
     

    gormj

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.12.2008
    Innlegg
    944
    Antall liker
    315
    Sted
    Trondheim
    ......
    I disse tilfellene er det en puls pr halvperiode men i hifisammenheneg oppstår lignende "bursts" ved dynamiske driftsforhold. Slapp kabel = slapp dynamikk og hva-det-nå-måtte-komme-ut-av-det.
    ........

    .

    Er det nå helt sikkert at det blir særlig store strømpeaker av et audio-signal? Vi snakker jo om lave frekvenser. Jeg ble ikke skremt da jeg gjorde målinger i mitt anlegg. Antar at peaker inngår i Asbjørns og andres regnestykker når de kommer frem til sine resultater. Korriger meg hvis jeg tar feil.

    Her er en lenke til målinger jeg gjorde for en tid tilbake:
    http://www.hifisentralen.no/forumet/diy-og-utvikling-ha-yttalere-forsterkere-etc/34980-den-lengste-i-kalendertid-byggetra-den-8.html#post1468447

    Nabosønnen fortalte i etterkant at det hadde ramlet glass ut av skapene deres mens denne testen pågikk. Lyttevolumet var altså mer enn høyt nok. Usherne har en følsomhet på 89dB og impedans ca 4 ohm over 60 Hz. Strømtrekket ble altså målt til: fra -5,6A til 5,6A i løpet av 6ms (basstrommeslag). Jeg tar gjerne imot kommentarer til målesoppsettet.

    Så på mine 3m lange 10AWG (5,3 mm2) utgjør strøm-dippen et spenningsfall på ca 0,2V tilsvarende ca 1% (dersom jeg regner rett). Ved normale lyttevolum vil strømmen være svært mye mindre. Men fra den rette produsenten, koster det jo ingenting å gå opp fra 2,5mm2 og sove skikkelig godt om natta.
     
    Sist redigert:

    teerex

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    14.12.2009
    Innlegg
    51
    Antall liker
    40
    Sted
    Harstad
    Artig tråd :) Det er visst mitt første innlegg her, etter snart 11 år som medlem.

    Skal koble opp et par CAV Audio MD-1 EX 6 ohms med doble separate basskasser på hver kanal. Biampet, veier 67 kg pr. kanal.
    Monterte lekre små hjul fra CO under tårnene, da det var et pes å flytte rundt på dem. De er ca 160 cm høye.
    Har ommøblert alt så det blir nye og lengre kabler og endelig litt luft mellom anlegg og høyttalere.
    Sånn ca 4x150W med Cambridge Azur 851A integrert amp og NAD C275BEE effektforsterker. Ikke spesielt lettdrevne høyttalere, men allikevel nok lydtrykk til å frambringe noe øresus etter en stund om ønskelig.

    Blir litt spinkelt med 2,5 mm2 til dette så Biltema 4 mm2 får duge. Hadde en del meter Hama 4 mm2 kabler fra før av, men de hadde jeg selvsagt kappet tidligere så de var altfor korte nå. Fikk også noen nymotens forbedrede utgaver av Nakamichi bananplugger, noen rette og noen vinklede fra ebay.
    Det er 4 doble terminaler bak på hvert høyttalertårn, men for å spare litt kabler så bruker jeg 3 doble terminaler, samt ringkabelsko på forgreningen fra en basskasse til mellomtone/diskantkassen. Stoler ikke helt på gafler (som feilaktig blir kalt spader), de kan jo ramle av og kortslutte eller noe.
    I utgangspunktet trenger man 24 stk bananplugger hvis man skal ha det i alle terminaler og på forsterkerne, men jeg klarer meg med 20.
    Kablene blir dessuten lagt i plastrør i gulvet, under skjøtelister/overgangslister i aluminium.
     

    Leggen

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.02.2015
    Innlegg
    232
    Antall liker
    82
    Torget vurderinger
    0
    Nå driver jeg litt med tog, og så heldig at jeg har fått tak i kabelen som går mellom pantograf og trafoen på Lok EL18. Den er på 100mm2. Det bruker jeg som høytallerkabel,og det fungerer greit :D
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.149
    Antall liker
    2.065
    Jeg har seks kvadratmillimeter i alle oppsettene mine, jeg. Tre par samt et par ekstra. Ett par med impedanskorrigering for effekttrinn uten spole på utgangen. Silikonkledd industrikabel (Silspeak). Alle rettroende i DP-menigheten kjøpte vel det? Ikke det at jeg noen gang har hørt noen større forskjeller, men nattesøvnen er ganske bra, den.
    Så kommer dere og sier at dette ikke er nødvendig. Hva skal vi tru på nå?
    Kanskje vi får nøye oss det med det vi vet: At det er bedre å investere i kobber enn luft, fargesterke plastkapper og vidløftige påstander i reklamen. Som en minne fra den tida jeg trudde på noe har jeg liggende en og en halv kilo sølv av aller reneste kvalitet, brukt som høyttalerskinner og mellom transistorene og utgangen på den legendariske DP 5-serien. En god investering i verdifulle metaller!
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Er ikke alle høyttalerkabler et filter da? Hvis det kommer oksygen til i en liten sprekk eller de som har avisolert og koblet til kabelen naken rett inn i skruterminalene :eek::eek::eek:...det mååå jo bli dårligere kontakt og dårligere lyd.
    Det er da ingen kblprodusenter som selger luft, da selges oksiderte kabler...går ikke ann.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    AWG? Fot?
    Du fant ikke en alternativ måleenhet for motstand også da?
    Tuller du, eller?

    Det er vel strengt tatt bare 16-10 AWG som er av interesse her, som er 1,5, 2,5, 4,0 og 6,0 mm2. Fot til meter er bare å gange sånn cirkus med 0,3, så har du meter.
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Jeg har fem audiophile i min omgangskrets. Alle hører forskjell på kabler. Det er ingen direkte sammenheng med tverrsnitt eller pris.
    Min favoritt er Belden 9497 direkte uten kontakter. 16AWG
    Gi beng i hva andre sier. Bruk øra!

    belden 9497.jpg
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.631
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Tuller du, eller?

    Det er vel strengt tatt bare 16-10 AWG som er av interesse her, som er 1,5, 2,5, 4,0 og 6,0 mm2. Fot til meter er bare å gange sånn cirkus med 0,3, så har du meter.
    Nettopp.
    Så hvorfor ikke bare si det da?
    SI-systemet fungerer helt fint uten å gange med en eller annen mystisk faktor, eller å slå opp i en tabell.
    😉
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.795
    Antall liker
    11.191
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    At amerikanske innlegg og artikler forholder seg til AWG og fot istedet for kvmm og meter er da helt normalt..... så får man nå lære seg litt om forholdene i dette. Jeg har levd med metrisk og imperial om hverandre i førti år......
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn