Høyttalerkabler anbefalt tykkelse???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har fem audiophile i min omgangskrets. Alle hører forskjell på kabler. Det er ingen direkte sammenheng med tverrsnitt eller pris.
    Min favoritt er Belden 9497 direkte uten kontakter. 16AWG
    Gi beng i hva andre sier. Bruk øra!

    Vis vedlegget 664156
    Blir det ikke oksidert over tid i kontaktpunktet og dårligere kontakt?
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.209
    Antall liker
    101.718
    Torget vurderinger
    23
    Innlegg fra #3 - 14 er egentlig essensen av hva slags tverrsnitt en trenger til alle tenkte tilfelle. Så kan en jo fråtse i design, farger, isolasjon ogpris, alt etter egne preferanser, tro og prioritering.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    I så fall ville det vært det samme for påmonterte kontakter. Jeg bruker Caig Gold på disse stedene. Just in case! :)
    Men hvis det er tett i kontaktpunktet kabel og bananplugg hvor det er en kabelstrømpe som ikke slipper inn luft så er vel det bedre?
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Men hvis det er tett i kontaktpunktet kabel og bananplugg hvor det er en kabelstrømpe som ikke slipper inn luft så er vel det bedre?
    Nei, det er det ikke. Plugger ender kabelen noe. Dette har jeg hatt flere sesjoner på, da sammen med flere andre. Akkurat når det gjelder kabler, så har jeg sikkert brukt flere hundre timer med testing. ... det er bare å å ha et åpent sinn og la inntrykket stige frem. :) Det er mange her inne som er mer forutinntatt i så måte.

    Det finnes ikke et entydig svar på det med kabler. Det handler også mye om match med anlegget ellers. Dyrt eller billig, tja... jeg vet ikke jeg.
     
    Sist redigert:

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    743
    Jeg har fem audiophile i min omgangskrets. Alle hører forskjell på kabler. Det er ingen direkte sammenheng med tverrsnitt eller pris.
    Min favoritt er Belden 9497 direkte uten kontakter. 16AWG
    Gi beng i hva andre sier. Bruk øra!

    Vis vedlegget 664156
    Til prisen er denne Belden helt utrolig (!) god, har testet den selv i eget system. Fås for en slikk og nesten ikke noe på Ebay blant annet.

    JP
     

    The Shy

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Innlegg
    10.511
    Antall liker
    14.248
    Sted
    Langesund
    Nesten lyst til å prøve denne belden rund baut, kanskje det hadde økt ytelsen i anlegget.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Her er en liten graf jeg lagde for sammenhengen mellom lengde og tverrsnitt for minimumslast på hhv 8, 4, 2 og 1 ohm og maksimalt spenningsfall på 0,1 dB.

    HT kabel lengde vs tverssnitt -0,1 dB.jpg


    0,1 dB er anerkjent som nedre grense for potensielt hørbare frekvensavvik. Høyttalerens minimumslast er dessverre sjeldent kjent men den er dimensjonerende for tverrsnittet på kableurene.

    mvh
    KJ
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Bruker den til de aktive subbene. Som vanlige høyttalerkabler oppfattet jeg de som flisete og ikke my cup of tea. Men de er billige, og har sin menighet i Japan. Så kan sikkert fungere. De jeg bruker nå er ikke stort dyrere, bare så det er nevnt.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    743
    Bruker den til de aktive subbene. Som vanlige høyttalerkabler oppfattet jeg de som flisete og ikke my cup of tea. Men de er billige, og har sin menighet i Japan. Så kan sikkert fungere. De jeg bruker nå er ikke stort dyrere, bare så det er nevnt.
    En smakssak og matching selvsagt. Selv forsøkte jeg dem som sagt i eget anlegg som er meget avslørende og skiller godt. Etter mitt skjønn var det ikke mye å plukke på rent lydmessig. Grunnen til at jeg ikke bruker dem selv er at jeg bruker kabler fra de som produserer min forsterker og dette opplever jeg som enda bedre. Synergier? Muligens...

    Jeg mener ikke å fremstå som en "kabelpastor" og mene at de Belden er "Sannheten, veien og livet". Kun ett velment råd til de som vil forsøke noe som etter min mening gir ekstremt god valuta for pengene. Hvis lyd er viktig og ikke tykkelse og andre "avsporinger".

    JP
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Her er en liten graf jeg lagde for sammenhengen mellom lengde og tverrsnitt for minimumslast på hhv 8, 4, 2 og 1 ohm og maksimalt spenningsfall på 0,1 dB.

    Vis vedlegget 664295

    0,1 dB er anerkjent som nedre grense for potensielt hørbare frekvensavvik. Høyttalerens minimumslast er dessverre sjeldent kjent men den er dimensjonerende for tverrsnittet på kableurene.

    mvh
    KJ
    Veldig interessant. Mange B&W-modeller er nede på 3 Ω, så da er det kanskje en ekte grunn til at det hjalp å gå opp til AWG 10 (6 mm2?) kabler på mine CM8 s2. Bluejeans/Belden of course…
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.634
    Antall liker
    5.277
    Sted
    Holmestrand
    At amerikanske innlegg og artikler forholder seg til AWG og fot istedet for kvmm og meter er da helt normalt..... så får man nå lære seg litt om forholdene i dette. Jeg har levd med metrisk og imperial om hverandre i førti år......
    Alle med en millimeter ingeniør i seg skjønner at et enhetlig målesystem er en veldig fordel.
    Gir AWG noen mening? Ikke noe problem:
    1601023986260.png

    Hva med kubikktomme? Ikke noe problem, bare å gange med 16 og litt til.
    ;)
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Sjovt at følge med i jeres svar. :)
    Med et lille smil på læben vil jeg vise dette højttaler kabel som blev rost tilskyerne i sin tid.
    20200925_110059.jpg
    20200925_110129.jpg
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Alle med en millimeter ingeniør i seg skjønner at et enhetlig målesystem er en veldig fordel.
    Gir AWG noen mening? Ikke noe problem:
    Vis vedlegget 664321
    Hva med kubikktomme? Ikke noe problem, bare å gange med 16 og litt til.
    ;)
    Jo, men seriøst, har du vært ute ei hifi-natt før, så har du vært borti AWG mer enn én gang, og da lærer du deg de mest aktuelle tverrsnittene utenat.
     

    Pilsern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    1.749
    Antall liker
    868
    Torget vurderinger
    35
    Jeg har fem audiophile i min omgangskrets. Alle hører forskjell på kabler. Det er ingen direkte sammenheng med tverrsnitt eller pris.
    Min favoritt er Belden 9497 direkte uten kontakter. 16AWG
    Gi beng i hva andre sier. Bruk øra!

    Vis vedlegget 664156
    Anbefales!
    Koster nesten ingenting og låter helt fabelaktig -
    Surrer mye med vintage hifi og da er denne genial - passer på stort sett alt av tilkoblinger på vintage forsterkere/høyttalere.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Min pointe med disse fotos er at du nemt kan få god lyd med meget tynde kabler.
    Kommer nok litt an på høyttalerne… Som et eksempel er dette målinger av B&W 800 D1, som går rimelig lavt i motstand over relativt mye av frekvensspekteret:

    511B800fig1.jpg


    Med et kabelløp på noen meter kan tverrsnittet begynne å ha noe å si for frekvensgangen, jf @KJ sin graf over.
     
    L

    Lassencad

    Gjest
    Der er sikkert flere steder denne type kabel ikke er god. Men der er bare ingen grund til at udelukke et meget tyndt højttaler kabel :)
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Å redusere signaltapet i høyttalerledningene til mindre enn 0,1 dB handler om å forsikre seg om at ledningene ikke medfører vesentlige hørbare avvik i frekvensresponsen. Det er ikke i motstrid til at det i enkelte tilfeller kan oppleves som fordelaktig med ledninger som faktisk gir vesentlige avvik i frekvensresponsen i et gitt oppsett. Men som alltid er det en fordel å prøve å forstå hva som foregår.

    Mvh
    KJ
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Tynn kabel går fint
    Det er ikke i motstrid til at det i enkelte tilfeller kan oppleves som fordelaktig med ledninger som faktisk gir vesentlige avvik i frekvensresponsen i et gitt oppsett.
    Tonekontroll, altså?
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    Ja, eller EQ om du vil, men uten mulighet for justering.

    "Tynn" eller "tykk" høttalerledning er også et spørsmål om høyttalerne er designet mht høy eller lav kildeimpedans.

    Mvh
    KJ
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    743
    Hvorfor skal så mye her på HFS forklares med teorier og grafer? Jeg har testet den nevnte Belden kabelen på følgende høyttalere hjemme:
    Verity Amadis S - en fullrange dynamisk høyttaler
    Tobian Acoustics 12 FH hornhøyttalere, mine nåværende

    Med begge sett var nevnte kabel meget (!) god, kan det ikke væres så enkelt?

    JP
     

    Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Kan noen forklare meg hvorfor jeg opplever at enkelte kabler avdekker større «rom» likeså eventuelt mer «sentrering» ut fra å se på en frekvensgang?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.291
    Antall liker
    34.835
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Den mest opplagte forskjellen mellom kabler med ulike elektriske egenskaper er en større eller mindre avrulling helt øverst i diskanten, og for høyttalerkabler også en mulig induktiv topp ved 7-8 kHz et sted. Det er veldig små forskjeller, men hvis det først er hørbart vil det gjerne oppleves som noe som har med rom og instrumentplassering å gjøre.

    En av de få gangene jeg selv har greid å lage en kabel som er så dårlig at den skaper "audiofile forskjeller" var med en flere meter lang ubalansert signalkabel med relativt høy kapasitans. Ved A/B-testing mot den balanserte referansen var den hørbar som litt ulik plassering i lydbildet av høyfrekvent perkusjon som utklingningen av cymbaler og lignende. Jeg kunne også se på VU-metrene for DEQX at det var litt ulikt nivå i feeden videre til diskantelementene.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ja, eller EQ om du vil, men uten mulighet for justering.

    "Tynn" eller "tykk" høttalerledning er også et spørsmål om høyttalerne er designet mht høy eller lav kildeimpedans.

    Mvh
    KJ

    Det er da jeg tenker at i stedet for å streve med kabelbytter, må det være mye bedre å kjøpe en "enkel, god kabel som gjør jobben sin", og å ha en equalizer i systemet, for ikke å snakke om en loudness-knapp ... For oss som spiller av via PC, finnes det jo en haug av programvarebaserte equalizere, men egentlig burde DAC-ene vært utstyrt med det så en kunne justert EQ-en mens signalet ennå var digitalt.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Hvorfor skal så mye her på HFS forklares med teorier og grafer? Jeg har testet den nevnte Belden kabelen på følgende høyttalere hjemme:
    Verity Amadis S - en fullrange dynamisk høyttaler
    Tobian Acoustics 12 FH hornhøyttalere, mine nåværende

    Med begge sett var nevnte kabel meget (!) god, kan det ikke væres så enkelt?

    JP
    Historien har lært oss at når vi leter etter en plass finner vi det raskere om vi har et kart å gå etter. Jeg deltar ikke i en konkurranse om å lete uten kart. Jeg deltar i en felles dugnad der vi forsøker å lete systematisk sammen for å kunne nå flest mulig mål i løpet av det korte livet vi har fått tildelt. Det er trist at noen finner denne dugnaden støtende.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    743
    Historien har lært oss at når vi leter etter en plass finner vi det raskere om vi har et kart å gå etter. Jeg deltar ikke i en konkurranse om å lete uten kart. Jeg deltar i en felles dugnad der vi forsøker å lete systematisk sammen for å kunne nå flest mulig mål i løpet av det korte livet vi har fått tildelt. Det er trist at noen finner denne dugnaden støtende.
    Jeg er ikke ute etter å belære eller delta i en dugnad. Mitt enkle bidrag i denne "debatten" var å anbefale en Belden høyttalerkabel som omtrent ikke koster noe som helst og som etter mine og andres ører er meget bra. Jeg ser ikke noe galt i det? Burde heller oppfattes som ett positivt bidrag i tråden...

    JP
     

    Groove

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.08.2007
    Innlegg
    347
    Antall liker
    143
    At amerikanske innlegg og artikler forholder seg til AWG og fot istedet for kvmm og meter er da helt normalt..... så får man nå lære seg litt om forholdene i dette. Jeg har levd med metrisk og imperial om hverandre i førti år......
    Jeg hører tydelig forskel på mm2 og AWG....så brug øerne...
     

    Snickers-is

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Innlegg
    18.250
    Antall liker
    16.226
    Sted
    Østfold
    Jeg er ikke ute etter å belære eller delta i en dugnad. Mitt enkle bidrag i denne "debatten" var å anbefale en Belden høyttalerkabel som omtrent ikke koster noe som helst og som etter mine og andres ører er meget bra. Jeg ser ikke noe galt i det? Burde heller oppfattes som ett positivt bidrag i tråden...

    JP
    Det var bare svar til dette spørsmålet:

    Hvorfor skal så mye her på HFS forklares med teorier og grafer?
    Resten av det du skrev oppfatter jeg som svært ukontroversielt.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    743
    Subjektive opplevelser er ikke en forklaring sånn egentlig - den kan ikke bevises hverken teoretisk eller i praksis.
    Jeg søker heller ikke å gi noen "forklaring", det er min mening om en enkel kabel som er meget god til prisen. Som jeg sier; Hvorfor skal alt problematiseres og gis en teoretisk forklaring? Enten spiller det bra eller så gjør det ikke det, bruk ørene.
     
    S

    Syncrolux

    Gjest
    Men da snakker vi om en subjektiv opplevelse. F.eks hvis jeg sier at jeg liker eple A bedre enn eple B, så forklarer det ikke noe som helst.
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    743
    Kun hvis noen forklarer muntlig. Det blir ikke en "forklaring" helt av seg selv.
    Som sagt i ett annet svar; Jeg er ikke ute etter å forklare noe som helst. Kun å gi ett forslag til en billig kabel som etter min mening presterer svært godt i forhold til en meget lav pris. Jeg kan ikke fatte at alt her på død og liv skal vitenskapelig forklares, bevises og måles.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn