Høyttalerkabler anbefalt tykkelse???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Det ser ut som det er en liten leder i midten. Resten skal bare fjerne støy. :D:ROFLMAO::p:poop:
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Dette er strømkabelen som ligger fra Lista, og ut til Valhallfeltet i Nordsjøen.
    Den optiske kabelen ligger parallelt med denne, den som ses til høyre.
    Den er 292km, koster ca 1 milliard, 150 kV, og kan overføre 78MW.

    NB! Glemte å nevne at Valhall-kabelen inkluderer fiberkabel også.

    Med Nordost Frey2 ville det ha kostet 6 ganger mer, og det uten fiberkabel, leggekostnader, likeretteranlegg og andre ting.
    Men kapasiteten er jo hele 20A så da så.

    Hva tror dere 300 km med fiberkabel ville ha kostet fra Nordost?
     
    Sist redigert:

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Ja, det er jo oppsiktsvekkende merkelig at ikke noen av superkablene fra Nordost og andre kvalifiserer til virkelig profesjonelt bruk....
    Det er jo flere som nødvendigvis må ha elektriske parametre som virkelig gjør susen....
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Har bestilt nye høyttalerkabler som kommer i begrenset opplag. Det er Nordost Axe Angle 2 ganger 16 awg Solid Kåre eller 2 ganger 1,5 kvadrat på norsk med monofilament og bananplugger. Det er proff kabel som kommer i høyttalerkabelvariant. Det er en mini Heimdal. Står i innbrenning nå. Koster ingentingen til å være Nordost.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Står i innbrenning nå.
    Dette er jo en kontroversiell greie, og poenget mitt er ikke å diskutere om dette har noe for seg eller ikke.

    Men jeg opplever at det er to skoler her: de som opplever at kabler og elektronikk trenger å "gå seg til", og de som ikke gjør det.

    For meg som vokste opp med datamaskiner og annen elektronikk der innbrenning aldri var et tema, er tanken veldig fjern. Det jeg lærte da var at så lenge kabelen funker, så funker den. Det gir ingen mening å snakke om at en harddiskkabel trenger å gå seg til før den kan gi full inn/ut-hastighet, for eksempel.

    Det jeg spekulerer på – og det kan godt være helt feil og/eller kjempeteit – er at de som vokser opp med f.eks. forbrenningsmotorer eller andre mekaniske fenomener som ungdomsfascinasjon, vil tenke annerledes på det. Dersom "bildet" eller "metaforen" man har på systemer er mekanisk/hydraulisk, så vil det gi mer mening at en kabel skal brennes inn.

    Det er litt det samme som når man tenker på kroppen som en maskin, der én del gjør én oppgave. Mye av medisinen er lagt opp sånn, der man kanskje ender opp med å behandle et symptom istedenfor årsaken fordi man er blindet av den mekanistiske metaforen. (Dette er heldigvis i ferd med å endre seg.)

    I mitt eget anlegg bruker jeg så nøkterne kabler som jeg tør (Bluejeans), og er stor tilhenger av digitale medier og så digital elektronikk som mulig. Det er helt i tråd med at jeg forstår anlegget som et digitalt/elektronisk system, omtrent som en datamaskin. Hvis man forstår anlegget mer i retning av et mekanisk/hydraulisk system vil det gi mye mer intuitiv mening å brenne inn en kabel.

    En liten spekulasjon, bare.
     
    Sist redigert:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    😀 Innbrenningsmaskinen heter vidar. Den har den funksjon at jeg får ro i sjelen. 😃😇🤯. Om det har noe for seg, det aner jeg ikke.

    MEN, noen forsterkere er følsomme for hva slags kabler som kobles til. Jeg har i det siste prøvd strømkabler og rimelige høyttalerkabler fra class ohlsson og bananplugger fra biltema. Det er så krise med feil kabel at hele investeringen av forsterkeren kan være fullstendig bortkastet hvis feil kabel er koblet til. Så dårlig er class og biltema tingene. Jeg vil kalle høyttalerkabel for forsterkerkabel.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Konklusjonen er at pr

    Du kan ikke ta mer feil!! Det lages utrolig mye tull og tøyse high-end kabler. Det er bare noen svært få unntak.
    Ja Ølflex er ett av de. Er det så mange andre? :=)
    Snakker da om ht kabler.
     
    M

    MarkusH

    Gjest
    Enkelte komponenter virker mer følsomme for kabler i mine ører også, men en reell forskjell vet jeg ikke om jeg vil si at det er, heller nyanser.
     

    na_X

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.09.2013
    Innlegg
    4.204
    Antall liker
    3.549
    Torget vurderinger
    1
    Men jeg opplever at det er to skoler her: de som opplever at kabler og elektronikk trenger å "gå seg til", og de som ikke gjør det.

    For meg som vokste opp med datamaskiner og annen elektronikk der innbrenning aldri var et tema, er tanken veldig fjern. Det jeg lærte da var at så lenge kabelen funker, så funker den.
    Litt avsporing til kabler, da jeg har drevet endel år med overklokking av PCer. Faktisk så fant jeg ut sent 90-tall at burn-in hadde mye for seg, fikk plutselig 20-30% høyere hastighet på CPU etter et halvt år innbrennings periode og det gjaldt flere ganger at det faktisk hadde noe for seg. PC gikk fra å nekte å boote på de hastighetene man satte i BIOS til å faktisk kjøre noen hundre ekstra MHz over dette igjen stabilt 24/7. Men en teori her kan være at silisiumen blir mer herdet over tid og da leder varmen bedre..
    Kabler derimot det har vært varmgang i er noe som byttes ut, ikke veldig bra for isolasjonen.
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.620
    Antall liker
    2.742
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Så avansert var aldri jeg! Prøvde meg litt med overklokking, men bare halvhjerta og aldri med godt resultat. Så burn-in hører ikke hjemme i min personlige mentale modell! :D
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har t+a nå. Har hørt forskjell på høyttalerkabler med t+a, densen, simaudio, xindak, Exposhure, Creek, Rotel, Sugden al series, Cary klasse D og Krell, Cambridge, Roksan, YBA og Arcam A90.
    Her har det nok dessverre bare hvert hobby konstruktør ute og godt,sk garasje produksjon. En må alltid forsikre seg at det er ingeniører eller bedre som står bak produktene.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Her har det nok dessverre bare hvert hobby konstruktør ute og godt,sk garasje produksjon. En må alltid forsikre seg at det er ingeniører eller bedre som står bak produktene.
    ? Ja, vel akkurat! :rolleyes:
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Ja da er Nordost Ax Angel høyttalerkabler koblet til anlegget og det er som natt og dag i forhold til vanlig Class Ohlsson høyttalerkabler med biltema plugger.
    Løp og Kjøp så lenge det er mulig å få tak i!
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    2,5 mm2 holder til 99% av den strømmen som skal igjennom uten tap større enn promiller....

    Skal du ha 4 kW inn i noen subber, 20 m. fra forsterkeren så må du gjerne gå opp til både 4 og 6 mm2 - mest for nattesøvnens skyld!
    Motstand i kobber er gjerne 0,0178 Ohm pr. løpemeter og kvadratmillimeter. En 2,5 mm2 kabel har m.a.o. 0,0178 Ohm / 2,5 = 0,007 Ohm pr. meter kabel. Eller på godt norsk, en snau promille av f.eks. en nominell høyttalerimpedans på 8 Ohm. Skal du tilbake igjen med strømmen så kan du jo doble dette...
    Dersom en gidder så kan en jo regne dette om til dB ved div. lydnivå så ser en hvor ubetydningsløst det hele er. Dette går dessuten på KVANTITET og ikke KVALITET på den strømmen som skal gjennom. Mulig det finnes mennesker som klarer å høre innvirkningen av noe slikt - og da tar jeg av meg opptil flrere hatter for en slik brag. Dette er ikke sarkastisk, ironisk eller på andre måter arrogant ment - prøver bare å belyse den praktiske virkeligheten i slike tall.
    Og dette stemmer.

    Det vil si - dette regnestykket gjorde jeg ferdig for over 30 år siden og pakket vekk arket, så jeg husker selvsagt ikke tallet, jeg husker den praktiske konsekvensen - 2.5mm2 eller tykkere er rett, er det veldig langt og tendens til paranoia så er 4mm2 gode greier. Det eneste problemet er å finne rett farge i butikken.

    Noen tror på meg, noen tror på sluket. Nå sier vi det samme, så da blir konklusjonen den samme uansett hvem du tror på.
    Kan nevne at jeg har også regnet på det. Mitt kriterie var at høyttalerens frekvensavhengige impedanskurve ikke skulle føre til større avvik enn 0,1 dB, dvs formodentlig ikke hørbare avvik. Største avvik skjer naturlig nok ved impedansminimum. Det er en likefrem anvendelse av Ohms lov å regne ut spenningsfallet som følge av kabelens impedans. Ved såpass lave frekvenser er den impedansen stort sett DC-motstanden, og jeg kom også til at 2,5 mm2 er mer enn nok i de fleste situasjoner. Eksakt som Slukets og Kvålsvolls regnestykker.

    Food for thought.
     

    Aurora

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Innlegg
    14.794
    Antall liker
    11.189
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Glem nå ikke at den for guds skyld ikke må kjøpes på Clas, Biltema eller lignende....de kablene låter bare rett og slett for billig... ;)
     
    Sist redigert:

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    841
    Antall liker
    626
    Sted
    Oslo
    Lommeboka mi takker meg daglig for å være kabelagnostiker :)
    Ikke noe fancy her, bare helt greie som gjør jobben uten at jeg utvikler nevroser for å få ut den siste milliprosenten av anlegget.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    4.993
    Torget vurderinger
    2
    Uff, og jeg som bruker CO kabler men hører forskjeller. Tenk å vert en oligark, da kunne jeg valgt det som passet inn.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.036
    Antall liker
    2.482
    😀 Innbrenningsmaskinen heter vidar. Den har den funksjon at jeg får ro i sjelen. 😃😇🤯. Om det har noe for seg, det aner jeg ikke.
    ...
    hmm... om jeg har oppfattet råd fra produsenten korrekt anbefaler dem at eier tar med sin kabel til forhandler sånn ca hvert år for en nye runde med Vidar, nå i versjon 2 med navn Vidar 2 med ikke mindre enn 4 stk 7 segment LED display . Om dette er ment å skape ro i sjelen for eier eller om det muligens heller er ment å skape nye fristelser for kunden har jeg ikke helt funnet svar på ;)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    hmm... om jeg har oppfattet råd fra produsenten korrekt anbefaler dem at eier tar med sin kabel til forhandler sånn ca hvert år for en nye runde med Vidar, nå i versjon 2 med navn Vidar 2 med ikke mindre enn 4 stk 7 segment LED display . Om dette er ment å skape ro i sjelen for eier eller om det muligens heller er ment å skape nye fristelser for kunden har jeg ikke helt funnet svar på ;)
    Den maskinen er bare til pynt. De tar kablene dine i en bunt og gjør sånn i noen minutter:





    500 kr per kabelpar.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Food for thought.
    Men hvorfor blir musikk filtrert bort når det ikke er fall i spenningskurven? Det er et hørbart tap i høye frekvenser. NO kabelen min ser ut til å være en kobberleder inni der. En el gammal 1,0 kvadrat ferdig terminert qed kabel som brukt koster 500 slipper også diskanten igjennom mye bedre enn class ohlsson kabelen som jeg mener ikke er verd pengene fordi den er for dyr. Bedre egnet til lampettledning.
     
    Sist redigert:

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.199
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Hadde jo hvert morro å sette på en sinustone på 3-4 og 5000hz og satt opp db måling med forskjellige kabler.
    Hvem av kablene som "filtrerer" bort diskanten. Skulle være ganske enkelt å få til.
     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Glem nå ikke at den for guds skyld ikke må kjøpes på Clas, Biltema eller lignende....de kablene låter bare rett og slett for billig... ;)
    Nei de er for dyre. Det er jo som klasse A forster hvor mesteparten blir til varme

    Hadde jo hvert morro å sette på en sinustone på 3-4 og 5000hz og satt opp db måling med forskjellige kabler.
    Hvem av kablene som "filtrerer" bort diskanten. Skulle være ganske enkelt å få til.
    Ja, i mitt oppsett vel og merke og med biltema plugger. Da tror jeg man må dra på ganske bra for å høre den sinustonen. 😉
     
    Sist redigert:
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Men hvorfor blir musikk filtrert bort når det ikke er fall i spenningskurven? Det er et hørbart tap i høye frekvenser. NO kabelen min ser ut til å være en kobberleder inni der. En el gammal 1,0 kvadrat ferdig terminert qed kabel som brukt koster 500 slipper også diskanten igjennom mye bedre enn class ohlsson kabelen som jeg mener ikke er verd pengene fordi den er for dyr. Bedre egnet til lampe fordi det er ikke fall i spenningskurven, men fallet i frekvenskurven er helt sikkert målbart.
    Ser ut som de har klart å redusere kapasitansen bra uten at induktansen har gått noe særlig opp:

    Nordost Ax Angel (omregnet fra fot):
    Capacitance: 34,32 pF/m
    Inductance: 0,429 µH/m

    Klotz LY225 (2,5 mm2, tvunnede ledere)
    Capacitance: 170 pF/m
    Inductance: 0,53 µH/m
     

    Geiren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.03.2005
    Innlegg
    1.304
    Antall liker
    1.436
    Sted
    Foten av Jotunheimen
    Torget vurderinger
    1
    God hjemmesnikkret høytalerkabel, har laget en god del sånne opp gjennom åra.
    Jeg brukte silikon isolasjon utgaven, 2 av lederene til + og 2 til -

    FAD07E8C-A574-4721-BC6B-434A729BFCF8.jpeg
     

    Eirik84

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2011
    Innlegg
    5.562
    Antall liker
    7.513
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    13
    Ja, i mitt oppsett vel og merke og med biltema plugger. Da tror jeg man må dra på ganske bra for å høre den sinustonen. 😉
    Tror svaret er så enkelt at det er renere materiale (og da høyere ledeevne) i pluggene på dine ferdigterminerte QED enn det det er i Biltema sine.
     

    oyvjorge

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2002
    Innlegg
    2.804
    Antall liker
    563
    Sted
    Akershus,Vestby
    Torget vurderinger
    13
    Byttet(høyttalerkabler) fra AU24 til Doxa 3 for ikke lenge siden. Doxa 3 var betydelig klarere og frempå i mitt anlegg. Det ble for mye av det gode og fikk tak i Doxa 2 som passer som hånd i hanske. Har aldri hørt så stor forskjell på kabler noen gang. Det ER lydmessige forskjeller på kabler. Har prøvd noen opp igjennom årene, blant annet en diger feit kabel som noen medlemmer solgte her på forumet, omtrent som den ledningen i innlegg nr 237 over her. Masse kobber, men litt "ullen".
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.082
    Antall liker
    10.481
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    AU24 har så lavt lederareal at de faktisk kan utgjøre en forskjell.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn