Høyttalerkabler anbefalt tykkelse???

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Doxa kablene er vel prinsipielt rent sølv eller kobber i porøs teflon i ulike konfigurasjoner. Enkelt, greit og funker.
    Man kan også benytte seg av sølv i bomull / silke med eller uten olje og muligens få et enda bedre resultat ved å gjøre det selv. Billigere blir det også.
    Råvarer og ferdige kabler finner man her:

     

    Kjendis

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.02.2010
    Innlegg
    2.707
    Antall liker
    710
    Sted
    Norway
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har tenkt på Duelund. 26 awg blir veldig tynne greier. De har bare i 1 meter og uterminert? De har tinnet kobber også i bl.a 16 awg multistrand.
     

    KJ

    Æresmedlem
    Ble medlem
    10.10.2004
    Innlegg
    11.093
    Antall liker
    4.197
    Torget vurderinger
    1
    ^ 26 awg = 0,13 mm2 er signalledning, ikke høyttalerledning. Den smelter etter 10 sekunder med 20 A. Ferdig utbrent ?

    mvh
    KJ
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Skal du bruke den så må du legge flere parallelle ledere i en strømpe.
    De har noen flate som kan benyttes samt fortinnet kobber etter gammel Western Electric norm (tror jeg).
    Sistnevnte har visstnok en lydsignatur som gamle rørforsterkere, men har ikke prøvd dette selv.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Del på 3, så får du meter:

    Vis vedlegget 679579

    Mye fint lesestoff:
    Vått?
    Dette blir bedre og bedre.
    Awg er en forkvaklet måte å oppgi areal, ikke lengde. Den inkluderer blant annet en potens med exponenten (n-36)/39 ... og baserer seg på tommer selvsagt.
    Et godt valg hvis man syns det metriske systemet blir for logisk og enkelt selvsagt.
    🙂
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Vått?
    Dette blir bedre og bedre.
    Awg er en forkvaklet måte å oppgi areal, ikke lengde. Den inkluderer blant annet en potens med exponenten (n-36)/39 ... og baserer seg på tommer selvsagt.
    Et godt valg hvis man syns det metriske systemet blir for logisk og enkelt selvsagt.
    🙂
    Dele antall fot på 3, din gjøk :)

    Tror de fleste her inne er godt kjent med hva AWG tilsvarer.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.276
    Antall liker
    34.811
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Han mente lengdene oppgitt i fot. Del antal føtter kabelstrekk på tre, så får du begripelige enheter.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Dette er sånt man gjør når man har tusen andre ting man bør gjøre, men ikke har lyst til :) (Ledningstrekkene skal visst helst ikke overstige 15 m, derav **) Tar forehold om avrundingsfeil.

    1606927626169.png
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.630
    Antall liker
    5.276
    Sted
    Holmestrand
    Dele antall fot på 3, din gjøk :)

    Tror de fleste her inne er godt kjent med hva AWG tilsvarer.
    Det tviler jeg vel litt på. De fleste vet muligens at høyere tall betyr mindre tverrsnitt, og har kanskje lært seg en verdi. Jeg for eksempel har KWIK12 (12AWG) høyttalerkabler, og husker at den er 4 kvadrat. Andre verdier må jeg sjekke. Selv om jeg har sittet med nesa i all verdens datablad siden jeg var 10-12 år (det blir 50 år), og har ganske god hukommelse for slik unyttig informasjon. Det gjør at jeg mener det er tøv å operere med AWG, siden vi har hatt en klar og forståelig standard (det metriske system) for slike ting i mange, mange år.
    Kan her referere til filmen "Norske byggeklosser".
    :)
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det tviler jeg vel litt på. De fleste vet muligens at høyere tall betyr mindre tverrsnitt, og har kanskje lært seg en verdi. Jeg for eksempel har KWIK12 (12AWG) høyttalerkabler, og husker at den er 4 kvadrat. Andre verdier må jeg sjekke. Selv om jeg har sittet med nesa i all verdens datablad siden jeg var 10-12 år (det blir 50 år), og har ganske god hukommelse for slik unyttig informasjon. Det gjør at jeg mener det er tøv å operere med AWG, siden vi har hatt en klar og forståelig standard (det metriske system) for slike ting i mange, mange år.
    Kan her referere til filmen "Norske byggeklosser".
    :)
    Ja, helt enig i at AWG-systemet er tungvint og unødvendig (som det meste av Imperial-systemet også er) når vi har det metriske systemet. Innlegget var mest ment på @Kjendis, som over her nevnte ulike Duelund-ledninger (som er oppgitt i AWG) og begynte å snakke om 26 AWG høyttalerkabler - som jo er altfor lite. Ville bare legge ut en generell anbefaling hentet fra nettet om hva slags tverrsnitt som faktisk er nødvendig med ulike strekk og laster.

    Ellers ble jeg først kjent med AWG-systemet for en 12-13 år siden da jeg begynte å lodde gitarelektronikk. Etter det blusset hifi-interessen opp, så har jeg bare lært 12, 14 og 16 AWG utenat, som jo er de mest relevante og vanlige tverrsnittene med tanke på høyttalerkabler. Leser jo en del hifi-stoff og foruminnlegg på engelsk, og da er det jo AWG som oftest går igjen. Tenkte vel at de fleste gjorde det samme.
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.153
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Hvor tykke kabler? Så tykke som terminalene håndterer på en god måte. Tvinn litt på tuppen, stikk den inn og skru til du får blodsmak i kjeften. Stikker det noen frynser på utsiden er den for tykk, bunner du gjengene er den for tynn.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Vil vel si så tykke som nødvendig. Eller? Folk som har lettdrevne 8 ohms-høyttalere, et par meters ledningsstrekk og spiller på moderate lydnivåer har litt andre behov enn folk som skal spille på konsertvolum i et stort rom med Infinity Kappa 9 :)
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.153
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Twin kabel på 4,5 kv fra biltema koster 289,-. Det som er nødvendig er så tykke man har plass til.

    1606981342711.png
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.240
    Antall liker
    8.197
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Bruker 10 og 12 AWG. Med en skremmende lengde på ca 2 meter.
    Håper tapet ikke blir for stort;=)
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.199
    Antall liker
    101.658
    Torget vurderinger
    23
    Problemet er vel heller at folk ikke VIL høre enn at de kan..... :LOL: :LOL:
     

    Billa

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.06.2007
    Innlegg
    1.134
    Antall liker
    464
    Torget vurderinger
    2
    Jeg benytter tynne DIY sølvskinner på 0,2 x 15 mm som jo er 3 mm2 og kabellengde er 3 m. Disse har lydmessig funket veldig bra også opp mot dyre kjøpe-kabler.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Vått?
    Dette blir bedre og bedre.
    Awg er en forkvaklet måte å oppgi areal, ikke lengde. Den inkluderer blant annet en potens med exponenten (n-36)/39 ... og baserer seg på tommer selvsagt.
    Et godt valg hvis man syns det metriske systemet blir for logisk og enkelt selvsagt.
    🙂
    Du og jeg har visst kjeklet om dette før. For snaue tre måneder siden :ROFLMAO: https://hifisentralen.no/forumet/threads/høyttalerkabler-anbefalt-tykkelse.90204/post-3142197

    Ja, ja. Det kommer nå lyd ut av høyttalerne, og ikke lukter det brent noe sted. Peace and love.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn