Jeg jobber med en maskinist fra meløy- kan det virkelig være to? Du, er ikke han, han mener KOSS headsetter fantastiskeBle da noen veldig fine ørreter, her er bilde av noe av fangsten, største 5,5 kg
Vis vedlegget 143315
Trondheimsfjorden var gavmild idag. Vi sluttet etter 7 slike Lyr. Alt tatt på Møresild 18g.
Vis vedlegget 150946
Det er slik jeg skrev her- vi måtte GI oss. Fikk på hvert eneste kast. Og jeg er av den gamle skolen, alt skal brukes, så nå er frysern fullTrondheimsfjorden var gavmild idag. Vi sluttet etter 7 slike Lyr. Alt tatt på Møresild 18g.
Vis vedlegget 150946
Trondheimsfjorden syder for tida. Begynner å merke at yrkesfisket har gått betydelig ned de siste årene.
Var ute et par kjappe timer i Orkdalsfjorden ikveld. Det formelig kokte av makrell rundt båten en stund, mengder med småsild og sei som jaget under. Nisene lever herrens glade dager, talte fem stykker som jaktet.
Ahh, får vann i munnen av sånt, men hvor er levera?veldig på linje der sorgenfri.
Kunne gått bananas med makrellen idag, men stoppet ved fjorten stykk i halvkilosklassen, supplert med noen liter småsild danner det grunnlaget for agnfiske neste gang jeg skal oppover. Da skal vi snakke matauk da.
3 seier ble det før mørket kom faretruende nært. Helt grei størrelse, 3-6 kilo, sørger for noen middager i september.
Må säga att lite avundsjuk blir jag, här i Stockholm är det mest city-fiske vilket inte har samma charmI kveld starter sesongen Endelig!
Atter en åpning i en av mine favorittelver, Aursunda på Bangsund. En flott smålakselv, som jeg har fisket i de siste 25 åra. Vi trøndere er heldige; elver overalt. Det er nesten så man kan stå på sin egen veranda og kaste ut snøret. Da gjenstår det bare å se om laksen biter like villig som den pleier gjøre
Virkelig fin sjøørret det derDa må vi også ha et bilde av min nye all time sjøørret, den hugget på forrige torsdag ca klokka 12:25, husker det som om det var.. ja nettopp forrige torsdag
Vis vedlegget 265452
Vis vedlegget 265451
Det stemmer med mitt inntrykk også, og for meg personlig.Bra tips, takker.
Har fisket hele livet, men hoppet først inn i flueverdenen i fjor. Det skulle jeg ha gjort mye før, for følelsen av å dra den første kilosen på tørrflue på en speilblankt fjellvann i kveldssola er intet mindre enn magisk.
Det første som slår meg etter å ha skummet nettet er at hifi og fluefiske later til å dra frem den samme ekstreme detaljfokusen i folk, det er nesten overraskende at det ikke er mer off-topic aktivitet her inne på området
Fortommen lager du enkelt selv av multi eller monofilament du har for hånden. Tykkelsen bestemmes av hva du skal fiske etter, men jeg fisker nok som deg mest etter innlandsørret i "halv-fjellet" dvs. 600 - 800 moh. i nedre deler av Telemark, på grensa til Buskerud. Fisken der er stort sett 500gr. ørret, men det er tatt fisk (ørret) i sørrelse opp imot 10 kg i mine favorittvassdrag (Siljan). Jeg har derfor brukt Berkley Whiplash multifilament (green - synes ikke i vannet) (EWLP1106-22) 0,06mm ( ! ) Bruddstyrke 10,6 kg burde holde til det aller meste man klarer å få lurt på kroken. En rull av dette er 110 meter, da har du fortommer i noen år fremover...Noen som har et tips om gode men billige fortommer? Det går fort med en del av dette og jeg synes prisen er forholdsmessig dyr den lille stumpen tatt i betraktning.
Ser den, det er plenty med forum for selv de smaleste av interesserDet stemmer med mitt inntrykk også, og for meg personlig.
Nå er fluefiske også bra representert med egne fora på nett, å de ivrigste har andre plasser å utfolde seg enn her.
Før jeg ble aktiv på HFS var det http://www.fluefiske.net/forum som dominerte.
Det var i en tid da jeg hadde bedre tid til å fiske, leide et hus med lakserett, men dårlig hus og rom til hifi.
Det er en tid for alt.
0.02 er nok er prøvelse også for meg, selv om synet henger noenlunde greit med enda. Tipset er verdt å prøve, prisen på ferdigproduserte fortommer virker drøy. Det pirkes dog på dette med tapered tip har jeg sett, er dette da å anse for å være nettopp pirk?Fortommen lager du enkelt selv av multi eller monofilament du har for hånden. Tykkelsen bestemmes av hva du skal fiske etter, men jeg fisker nok som deg mest etter innlandsørret i "halv-fjellet" dvs. 600 - 800 moh. i nedre deler av Telemark, på grensa til Buskerud. Fisken der er stort sett 500gr. ørret, men det er tatt fisk (ørret) i sørrelse opp imot 10 kg i mine favorittvassdrag (Siljan). Jeg har derfor brukt Berkley Whiplash multifilament (green - synes ikke i vannet) (EWLP1106-22) 0,06mm ( ! ) Bruddstyrke 10,6 kg burde holde til det aller meste man klarer å få lurt på kroken. En rull av dette er 110 meter, da har du fortommer i noen år fremover...Noen som har et tips om gode men billige fortommer? Det går fort med en del av dette og jeg synes prisen er forholdsmessig dyr den lille stumpen tatt i betraktning.
Jeg bruker også samme snøre til min "ultralett" Shimano åpen haspel. Dette Berkley snøret er ikke supervanskelig å håndtere tykkelsen tatt i betraktning. De leverer også ned til 0.02mm med bruddstyrke på 5,5kg, og det holder nok mer enn nok til formålet, men da må du ha lupe for å se det, så det blir litt upraktisk for en gammal langsynt gubbe som meg...
0.02 er nok er prøvelse også for meg, selv om synet henger noenlunde greit med enda. Tipset er verdt å prøve, prisen på ferdigproduserte fortommer virker drøy. Det pirkes dog på dette med tapered tip har jeg sett, er dette da å anse for å være nettopp pirk?Fortommen lager du enkelt selv av multi eller monofilament du har for hånden. Tykkelsen bestemmes av hva du skal fiske etter, men jeg fisker nok som deg mest etter innlandsørret i "halv-fjellet" dvs. 600 - 800 moh. i nedre deler av Telemark, på grensa til Buskerud. Fisken der er stort sett 500gr. ørret, men det er tatt fisk (ørret) i sørrelse opp imot 10 kg i mine favorittvassdrag (Siljan). Jeg har derfor brukt Berkley Whiplash multifilament (green - synes ikke i vannet) (EWLP1106-22) 0,06mm ( ! ) Bruddstyrke 10,6 kg burde holde til det aller meste man klarer å få lurt på kroken. En rull av dette er 110 meter, da har du fortommer i noen år fremover...Noen som har et tips om gode men billige fortommer? Det går fort med en del av dette og jeg synes prisen er forholdsmessig dyr den lille stumpen tatt i betraktning.
Jeg bruker også samme snøre til min "ultralett" Shimano åpen haspel. Dette Berkley snøret er ikke supervanskelig å håndtere tykkelsen tatt i betraktning. De leverer også ned til 0.02mm med bruddstyrke på 5,5kg, og det holder nok mer enn nok til formålet, men da må du ha lupe for å se det, så det blir litt upraktisk for en gammal langsynt gubbe som meg...
Vel, at tapering er STRENGT nødvendig. Men folk fikk da jaggu fisk før i tiden også, merkelig nok. Jeg dro bare en parallell til tilsvarende uttalelser her inne, hvor man kan få inntrykk av at det ikke kommer annet enn ulyder ut av høyttalerne om kontaktene ikke er smurt med gallesaft fra sibirsk tiger til 30 000,- milliliterenHva for slag "pirk" er det du refererer til? Jeg er litt usikke på om jeg forstår hva du sikter til. Skulle fortom være et problem med tapered tip/ikke tapered tip, eller er det noe annet du mener?
Man skal ikke undeslå den fantastiske virkningen at Sibirsk Tigergalle på ht kontaktene, spesiellt om det er biwiring... men du har helt rett, det snakkes generellt ekstremt mye "skit" rundt hvilke duppeditter og tweaks som er et absolutt must for å få glede av hobbyen sin... erkesludder det aller meste av det i mine øyne.Vel, at tapering er STRENGT nødvendig. Men folk fikk da jaggu fisk før i tiden også, merkelig nok. Jeg dro bare en parallell til tilsvarende uttalelser her inne, hvor man kan få inntrykk av at det ikke kommer annet enn ulyder ut av høyttalerne om kontaktene ikke er smurt med gallesaft fra sibirsk tiger til 30 000,- milliliterenHva for slag "pirk" er det du refererer til? Jeg er litt usikke på om jeg forstår hva du sikter til. Skulle fortom være et problem med tapered tip/ikke tapered tip, eller er det noe annet du mener?