Hagens hifi

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.312
    Antall liker
    63.007
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Velskrevet, forståelig og interessant lesning. Blir jo et helt kinderegg det 😊
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Meget godt beskrevet og samsvarer godt med mine egne erfaringer her i lytterommet. Bortsett fra at jeg ikke behøver å mate en 15 tommer bass og i et vesentlig mindre rom.
    På MB2SE (12 tommer) skal jeg langt over normalt lyttenivå før jeg merker det går tomt for effekt. Når jeg trøkker på med Kinesiske trommer (Yim-Hok-Man og sporet Poem of the Chinese Drum) så merker jeg at 60W er 60W, men meget «effektive» Watt og kan levere langt over forventet før det begynner å slippe.
    Når det kommer til oppløsning og presisjon i lydbilde er det noe av det beste jeg har hørt!!! Så hva kan 150W Klasse-A gjøre???
     

    Nemlonif

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    79
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Jeg fikk en aften med EAM Lab 260A hos nlykke sist torsdag. Kan underskrive på Petters testbeskrivelse, bortsett fra at jeg ikke savnet bassen i samme grad. Jeg opplevde bassen som balansert og ikke minst veldig sonor, klanginformativ. Og fx saksofontoner så klanglig og dynamisk modellert i tid er det sjelden jeg har hørt. Det var ekstra morsomt for meg å oppleve stereotrinnet i klasse A artikulere alle detaljer vinylriggene på lytterloftet graver frem, fordi jeg nettopp har fått i hus monoblokkene Studio 501 fra EAM Lab. De går i hvert fall ikke tomme for krefter overfor mine PMC IB2 SE; de yter 1000 W i 4 ohm, hvorav de første 10 er i A-drift. Det er tydelig slektskap i klangen fra EAM Labs forsterkere selv om de er fra ulike modellserier.
     

    nat

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    1.572
    Antall liker
    3.616
    Torget vurderinger
    6
    Jeg fikk en aften med EAM Lab 260A hos nlykke sist torsdag. Kan underskrive på Petters testbeskrivelse, bortsett fra at jeg ikke savnet bassen i samme grad. Jeg opplevde bassen som balansert og ikke minst veldig sonor, klanginformativ. Og fx saksofontoner så klanglig og dynamisk modellert i tid er det sjelden jeg har hørt. Det var ekstra morsomt for meg å oppleve stereotrinnet i klasse A artikulere alle detaljer vinylriggene på lytterloftet graver frem, fordi jeg nettopp har fått i hus monoblokkene Studio 501 fra EAM Lab. De går i hvert fall ikke tomme for krefter overfor mine PMC IB2 SE; de yter 1000 W i 4 ohm, hvorav de første 10 er i A-drift. Det er tydelig slektskap i klangen fra EAM Labs forsterkere selv om de er fra ulike modellserier.
    EAM lab folkene virker ikke så følelsesmessig ustabile med tanke på lydfilosofi. Det er en klar rød tråd igjennom hele produktsortimentet!
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Nye ting på vei inn til testing. Ikke av forrige rundes omfang men absolutt interresant!

    Hm, tok meg i og savne EAM Lab lyden når jeg spilte i går . . .🤔
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Transparent Ultra G6 phonokabel. Skal i første omgang få bryne seg på Lessloss kabelen som sitter på Shilabe/Dynavector 705.


    tempImagehoAiyc.jpg


    Det er første gang jeg tester en G6 kabel.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gratulerer med ny forsterker. Storebror til den du testet blir nok bra ja.. :rolleyes: :)
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Gratulerer med ny forsterker. Storebror til den du testet blir nok bra ja.. :rolleyes: :)
    Nå har jeg faktisk ikke bestilt noe som helst ennå, men jeg bestemte meg for og legge ut blokkene for og se om det var noe interesse for dem. Hvis det er det, og jeg får den prisen som forsvarer dette byttet er det vel ingen hemmelighet hva som dukker opp her på lytteloftet etter hvert . . .
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Transparent Ultra G6 phonokabel. Skal i første omgang få bryne seg på Lessloss kabelen som sitter på Shilabe/Dynavector 705.


    Vis vedlegget 769650

    Det er første gang jeg tester en G6 kabel.
    Denne blir værende. Matchen med Shilabe og 507 er en av de bedre jeg har hørt. Shilabe framstår på en helt ny måte. Det litt snille, litt ufokuserte men også tilgivende er borte. Nå framstår den fokusert, mye mer åpen samtidig som den varme karakteren er ivaretatt. Bassen har fått en helt ny identitet og den spiller helt på høyde med Dynavector og Ortofon.

    Finnes ikke noe morsommere enn å få lavere prisete ting til og yte langt over sin prisklasse.

    tempImageHmgJPe.jpg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Denne spilleren trengte bare en helt annen tonearmskabel, og dermed ble den så god at den opptok min oppmerksomhet hele denne dagen. Imponert!


    tempImagefavzQ9.jpg



    I mens jeg drev på med mine ting på loftet lagde fruen en helt fantastisk leverpostei fra bunn av. Det er dama si det!!! Og jeg elsker leverpostei . . . og kona . . .


    tempImageitNJP8.jpg
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Spennende Nlykke. Er denne kabelen så myk at det er uproblematisk mht Avid og fjæring? Disse filtrene, spesialtilpasses de pickup?

    Jeg er ikke veldig interessert i kabler, men akkurat tonearmskabler er jeg interessert i. Der er forskjellen virkelig stor. Må få testet denne på sikt skjønner jeg.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Spennende Nlykke. Er denne kabelen så myk at det er uproblematisk mht Avid og fjæring? Disse filtrene, spesialtilpasses de pickup?

    Jeg er ikke veldig interessert i kabler, men akkurat tonearmskabler er jeg interessert i. Der er forskjellen virkelig stor. Må få testet denne på sikt skjønner jeg.
    Kabelen har en første 25 cm del av kabelen før det kommer et overgangsledd hvor den deler seg i to. På dette leddet har jeg festet det kittet som følger med og som gjør at du kan feste dette overgangsleddet hvor det passer og samtidig få de første 25 cm til og være ledig og fri. Kabelen er litt stivere enn Lessloss kabelen, men jeg merker ingen forskjell på fjæringen hos Avid. Trolig nettopp på grunn av denne muligheten til å få første ledd hengende helt perfekt . . .
    Testing av denne er naturligvis ikke noe problem, det er bare å ringe.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Transparent spesialtilpasser kablene men da må du opp i sortimentet. Jeg har en slik på Ortofon/Acoustic Signature riggen.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    tempImage4dA28s.jpg


    I hele går ble det spilt på Miyajima ETR-KSW eksterne step-up som skal være den optimale partneren til Shilabe. I dag har Shilaben vært tilkoblet Allnic´s innebygde trafoer. Må nok si jeg foretrekker sistnevnte, men det skal sies at med den eksterne er det ennå litt mer kropp, spesielt i mellomtonen. Med Allnic er det en tanke slankere men til gjengjeld mer gjennomsiktig, definert og dynamisk.

    Forøvrig må jeg si det har vært helt utrolig bra "hifi-vær" i dag, ikke mye å gå ut etter . . .
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Vi må bytte Miyajima-trafoer ved anledning. Min er mest fleksibel, din er spesialtilpasset? Er det ikke slik?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Vanskelig å si. Opplever tidvis at det er rimelig langt mellom teori og praksis med hensyn til SUP. Den eneste pickupen jeg synes låter glimrende i SUP-200 er SPU Royal. Jeg er ikke veldig glad i (etter hvert) den trafoen med DV XV-1S. Men det er klart din XV-1t har en helt annen impedanse, det kan ikke sammenlignes.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Når det gjelder XV-1t låter den definitivt best gjennom Allnic, så SUP 200 er for tiden bortlånt til Hans Martin som kjører Benz på den. Låter fint.
    Har tatt meg selv i å ønske meg flere mc innganger på Allnic enn disse mm-inngangene siden jeg fram til nå har fått best resultat gjennom denne med alle tre pickupene. Kanskje trollmannen fra Kolsås kunne ordet noe . . .?
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.428
    Antall liker
    25.882
    Torget vurderinger
    24
    Jeg har det litt sånn med Music First …
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Melody Gardot strømmer ut av anlegget i kveld og jeg merker at julestemningen er i ferd med å feste seg.
    Fram til nå har interessen for monoblokkene vært svært liten, og kanskje er det like greit for her spiller det ikke dårlig for øyeblikket. For alt jeg vet ender kanskje dette med at det både blir Rogue og EAM lab i huset. Tanken har streifet meg flere ganger i det siste . . .


    tempImage6mIzlW.jpg


    Uansett skal disse diffusorene opp først. Leverandøren klarte det kunststykke og ikke legge ved monteringsfestene til forsendelsen, så de står fortsatt lent opp mot veggen her. Festene skal visstnok være sendt så det er vel bare og fortsette og vente på Godot . . .
     
    Sist redigert:

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Mye kan sies om året som gikk. Her på lytteloftet er det fokus på musikalsk og andre former for nytelse. Årets vinner innen rus går til denne flaska her. Ingen over, ingen ved siden . . .


    tempImagewol2IW.jpg
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Ting forandres. For 10-12 år siden synes jeg Brahms var svulstig og sentimental. I dag er hans musikk noe av det vakreste jeg vet om.

    tempImageCo4Jck.jpg


    Andre ting forandres aldri. Når fruen og undertegnede skal renske/rydde opp i alle husets lagrede lamper ved å legge noen av dem ut på Finn.no, ender det bestandig med at de i stede for blir montert opp, gjerne på et sentralt punkt i huset . . . Ingen har fram til i dag passert dørstokken på vei ut. Her er gårdsdagens da capo.

    tempImageH1vrVo.jpg
     

    rama

    biskopen av holmlia
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    15.783
    Antall liker
    21.295
    Sted
    oslo
    Torget vurderinger
    17
    alle rom skriker forsåvidt etter hifi.
    bare så synd kona ikke gjør det.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Jeg har inntrykk av at koner er mer medgjørlige ang. hifi så lenge det kan øke seeropplevelsen i forbindelse med tv´n . . . 🧐
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Jeg er i Fredrikstad å feirer nyttår. Dette er en fordømt vakker by!

    Gårdsdagens tur langs kanalen så slik ut.
    496CFD59-0127-49B6-B95C-B6823C8B4521.jpeg
    Dagens tilsvarende tur var av en mer dramatisk karakter,
    99863F19-3E86-4897-9516-4CBF5C3AD3B8.jpeg
    Uansett vakkert og stemningsfullt. Godt nyttår alle sammen.!
     

    storab

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.12.2013
    Innlegg
    537
    Antall liker
    789
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    6
    Jeg er i Fredrikstad å feirer nyttår. Dette er en fordømt vakker by!

    Gårdsdagens tur langs kanalen så slik ut.Dagens tilsvarende tur var av en mer dramatisk karakter,Uansett vakkert og stemningsfullt. Godt nyttår alle sammen.!
    Kan skrive under på at Fredrikstad er en flott by, men dette er ingen kanal :)
    Glomma deler seg og har løp øst og vest for Kråkerøy.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Jobbmessig er det rolig akkurat nå så da bestemte jeg meg for å ta fatt på diffusor prosjektet. Veggfestene mellom hovedplate og vegg kom ikke med i forrige forsendelse, så selve oppmonteringen lar vente på seg. Avstandstykkene til høyfrekvensdelen kom derimot fram for noen dager siden og dermed kunne jeg i allefall få ferdigstilt selve diffusorene. 4 stk 120 x 60 cm og 2 stk 60x 60 cm.
    Nysgjerrigheten er stor så i formiddag har jeg stilt dem opp på ulike steder i rommet kun for å høre etter om det skjer noe. Og ja, disse øker i luftigheten og alt blir mer uanstrengt.
    Det blir spennende å høre hva dette ender med når de havner der de skal være.


    tempImagewqOZf9.jpg



    tempImagedqnjnW.jpg



    tempImage7xr0fv.jpg



    Spennende å ta opp litt akustikk-behandling av rommet igjen.
    Til orientering er denne utgaven overmalbar. Jeg er absolutt ikke sikker på om jeg kommer til og benytte meg av dette, men det er greit å kunne ha muligheten.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Da har jeg kommet et godt skritt videre med akustikk-prosjektet. 4 av 6 paneler er oppe.
    De to absorbentene over anlegget som er førsterefleksjon er byttet ut med de nye diffusorene. Diffusoren som hang i taket over lytterposisjonen er byttet ut med en 4 cm tykk absorbent.
    I arken er det satt opp to av de nye mindre diffusorene, og de gamle svanåne er satt foren nedre del av vinduet. Her var det faktisk en førsterefleksjon jeg hadde oversett.







    tempImagec8EadT.jpg



    tempImagejEqX44.jpg
     

    Nemlonif

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    79
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo
    Det skal bli spennende å høre virkningen av de aritmetiske diffusorene hos deg.
     

    nlykke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2008
    Innlegg
    3.590
    Antall liker
    11.081
    Ja du skal komme over og inspisere om ikke alt for lenge. Jeg kommer til å legge ut om hva mitt eget førsteinntrykk er kanskje allerede i løpet av dagen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: nat
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn