Halair´s Hjemmekino

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Tenkte jeg ville bidra litt ved å vise fram min vei til dedikert hjemmekino :)

    Innledningen er enkelt og greit at jeg er glad i både lyd og bilde, uten å ha vært "aktiv i hobbyen" så har det hele tiden ligget et ønske i bunn.
    Senhøstes 2012 overtok vi nytt hus (brukt bolig) og her i kjellerstuen hadde forrige eier hatt projektor (PJ) for lerretet hang igjen og fulgte mao huset.
    Siden vi fikk huset for godt under takst tok vi oss råd til en rimelig PJ (bruktkjøp) samt anskaffet oss en 4-seters recliner kinosofa :) Det nærmet seg jo Jul må vite...

    _42K9396.jpg
    _42K9397.jpg


    Som dere kan se fra bildene så er venstresiden satt opp med vinduer, 50% i full høyde med resterende i vanlig høyde. Fasaden er også sørvestvendt. Ikke noe problem i vinterhalvåret vi hadde - utfordringen ble større utpå vårparten hehe :) Siden jeg allerede nå drev litt research ifht surroundoppsett, handlet litt elektronikk til dette så ble det klarere og klarere at et dedikert rom kunne være bra. Så da begynte planene å forme seg :)

    Bak sitteposisjon i bildene over er det gang inn til tre rom, badstu, bod med varmtvannsbereder samt uinnredet lagringsrom. Sistnevnte var uten vinduer, betong på alle kanter, også i tak så da ble jo PJ tatt med inn her for å teste rammen for oppsettet. Rommet måler forøvrig 530x425x220cm og hadde således grei størrelse :)

    _42K9388.jpg
    HT v2 test.jpg


    WOW-effekten av stort bilde på egen vegg var betydelig og løpet videre ble der og da forseglet :)
    ...mer info kommer...
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Så...når beslutningen var tatt og aksept hos husfruen var innvilget var det bare å komme i gang. Dvs rydde :rolleyes:
    Ambisjonsnivået for selve rommet er å lage en god kino for oss og de små, rendyrket til formålet lyd & bilde. Ifht kostnadsnivå valgte vi å kjøre enkelt og rimelig. Det ble bestemt å ikke ta av takhøyden da etasjeskilleren er i solid betong og kun 220cm er tilgjengelig. Jeg er 186 selv og en av guttene mine er 190 så takhøyde er bra ;)

    Her er frontveggen til venstre og høyre sidevegg til høyre. Kameraposisjon i åpningen inn til rommet via gang. Her var det åpent så dør må settes inn. Rommet er ferdig ryddet og bunnsvillen tatt inn men ikke montert.
    _42K9960.jpg


    Her er samme vegger vist etter at topp/bunnsvill og stendere er på plass. Den blå tapen viser maks projiseringsmål fra PJ med tilgjengelig avstand.
    De to stenderene som står nærmest kamera blir hjørnet for døren.
    _42K9972.jpg


    Kamera i hjørnet høyre sidevegg/bakbegg. Her ser du gangen som leder inn i stue sokkel der kinoen var første vinter. Den panelerte veggen er sidevegg badstu. Samtlige vegger er lektet med 48x48mm og trukket ut 20-30mm fra alle tilstøtende vegger. De tynne trådene som viser i stenderverket er wire som er spunnet på bakside for å hindre isolasjon å legge seg inn mot grunnmur.
    _42K9971.jpg
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Etter at stenderverket var på plass var det å gå i gang med opplegg for det elektriske. Rommet hadde fra før kun en leder som da gikk til taklampe, ergo ny kurs må legges opp. Jeg gjorde klart opplegg med flexrør til 220V, nettverk / HDMI og høyttalerkabler. Alle unntatt senter er lagt inn i vegg. Her hadde jeg et mindre dilemma hvorvidt jeg skulle gå for 5.0 eller 7/9 kanals lyd men med utgangspunkt i enkelt og rimelig ble det 5.0 Skulle ting utvides etter hvert får jeg ta det da ;) Elektriker godkjente arbeidet, koblet alt i hop til en ny 16A kurs inn til rommet.

    Samlingspunkt frontvegg:

    _42K9985.jpg



    Bakvegg med 220V/HDMI. Bredden her er 395cm som passer meget godt til 4-seter sofa vi har. Bakvegg kommer forholdsvis tett på lytteposisjon - men det er hva det er :) (Det var tidlig vurdert å ha visningsvegg på kortside men da hadde døra inn til kinoen kommet bak sofa, DET la fruen inn veto mot... )

    _42K9994.jpg



    Frontvegg med isolasjonm 50mm plater fra Byggmax:
    Akustikken fra nakne betongvegger til byggisolasjon ga merkbart effekt nå ;)

    _42K9988.jpg



    Koblingsbokser i rommet til nettverk og220V:

    _42K9996.jpg
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Panomrama av ferdig gipset og sparklede vegger. Et lag med gips er brukt. I tillegg er nedre lekt for kommende lyskasser skrudd på vegg. HDMI-kabel godt synlig på bakvegg :) Blå tape på gulvet markerer tiltenkt plassering av front/center HT. (B&W DM603 på dette tidspunktet)

    Untitled_Panorama1.jpg



    Så ble veggene tapetsert med simpel malerstrie, ønsket ikke å male direkte på gips go fikk på dette viset en pen uniform struktur for videre fargebehandling.
    I tillegg ble taket malt med svart maling, dette gjorde virkelig forskjell i å mørkne rommet. Svart tak sluker lys... Det er litt skinn så burde nok brukt enda mattere maling men akustiske plater skal inn etterhvert og dette demper trolig sjenansen. Rammeverket for lyskassene er på plass. Frontvegg/venstre side vises:

    _42K0152.jpg



    Panorama fra bakre høyre side, vegg med lysbryter blokkerer gangen som tidligere lå åpen. Døren er rundt hjørnet slik at en kommer inn i kinoens venstre side :
    Farge er Jotun Storm.

    Farge-Storm.jpg



    Detalj lyskasse: For å hindre resonanser i kassen (30x20cm x 20 lengdemeter utv.mål) er det mellom hver lyskasse lagt inn isolasjon i ca 80cm bredde.

    _42K0288.jpg
     
    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Var jo selvfølgelig ivrig på å få bilde i kinoen så gikk tidlig i gang med å ordne lerret. Tidligere da jeg hadde en plan for frontvegg på kortvegg og tenkte skjult løsning ble det anskaffet Dreamscreen akustisk transparent lerret i 400x300cm størrelse (dumpepris fra AV Shop)
    Rammer er laget av 24x48mm lekt, sortmalt og så trukket med lerretsduken. For å hindre muligheten for moiré eller andre artifakter fra PJ så er duken lagt med 15deg helling, dvs at strukturen i duken ikke følger noen horisontale eller vertikale linjer.

    Lerretsramme - 005.jpg
    Lerretsramme - 003.jpg
    Lerretsramme - 006.jpg
    Lerretsramme - 007.jpg


    Ramme med lerret på veier noen kilo så for å hindre at rammen siger er det på frontvegg montert en horisontal lekt med 20deg kant i full bredde og med lik lekt montert på rammen med opp/ned. Så lerretet hektes rett på plass og har full støtte i hele bredden.
    Lerretet ble ikke helt rynkefritt montert men dette synes 99% ikke under filmbruk. Er kun synlig når spottene er på da det sidestilte lyset kaster skygge. Lyset fra PJ gjør ikke da det kommer rett mot :)

    _42K0262.jpg
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Her er parkett lagt på. Betonggulv under med aldersbestandig plastduk over med 6mm Depron oppå der igjen. Så kommer skumunderlaget før selve parkettsjiktet. Ønsket ikke å bygge særlig høyde og har totalt sett kun mistet ca 25mm takhøyde. Fornøyd med spottene som kaster lyset dekorativt ned lags veggene. Det er benyttet 9 LED- spotter i hele rommet og med alle tent så er rommet fremdeles forholdsvis dunkelt, perfekt til filmbruk. Greit å ikke starte filmtittingen med nattesynet en halvtime unna :cool:
     

    Vedlegg

    Sist redigert:

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Etter et år med andre prosjekter var det på tide å ta for seg akustiske tiltak, nakne flater går på bekostning av lydkvaliteten. Selv om dette er først og fremst et kinorom er et bra 2kanals oppsett for hifi heller ikke å forakte. Fikk ånden over meg og gikk i gang med dempeplater.

    Rockwool Flexi-A 70mm brukt på rammeverk av 24x48mm lekt. Det er lagt barkduk oppå rammen og Rockwool oppå dette. Dette er igjen trukket med fløyel fra Jysk. Dermed blir total tykkelse 120mm, dvs 70mm Rockwool og 50mm luftespalte bak. Sidene til Rockwoolplaten er også åpen så disse flatene absorberer i tillegg til fremsiden, arealsmessig en økning på ca 35%. Selve lerretet er også spent over samme type ramme og duken er akustisk transparent = 4 Rockwoolplater bak selve lerretsduken. Totalt er det plassert ut 12stk på veggene primært på 1.refleksjonspunkt, 4 er tiltenkt takmontering.

    ramme2.jpg
    ramme-duk.jpg
    akustiskeplater.jpg



    Bildet slik kinoen fremstår i dag: (Frontene er eget DIY-prosjekt som stod ferdig nå i sommer)
    Lyskassene er ikke avsluttet, skal legge inn enkel viftebasert ventilasjon før disse ferdigstilles.
    Lerret måler 265x150cm som med gjeldende 16:9-format gir en maks størrelse på 119"

    Hjemmekino Panorama1200px.jpg
     
    Sist redigert:

    Næss

    Overirig entusiast indeed
    Ble medlem
    30.08.2014
    Innlegg
    1.128
    Antall liker
    1.592
    Sted
    Larvik
    Torget vurderinger
    4
    Artig lesing, både her og line array høyttaler bygge tråden din.
    Skal bli spennende og få hørt, kjenner "filosofien" eller teorien rundt det, men har ikke hørt line array før :)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Takk for det, blir interessant med inntrykk fra flere - lett å stirre seg blind på det man driver med :rolleyes:
    Leste mye rundt prinsippene til LA men det var først og fremst utseende/stilen som fanget meg først. Etter å ha sett noen andre prosjekter med det samme - og med gode tilbakemeldinger så ble det tidlig klart at dette må jo prøves :) Burde sikkert startet med en liten kasse og lage en enkel 2veis, men hvorfor gjøre det enkelt?? 8)
    Kassa måtte bare lages større og jeg måtte lage flere hull ;)
     

    Halair

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2014
    Innlegg
    1.605
    Antall liker
    1.708
    Sted
    Sandefjord
    Etter å ha levd lykkelig med eget rom har utvikling på høyttalerfronten gitt nytt engasjement for videre foredling ;D
    Kjører kun 2.0-lyd hos meg og bruker fremdeles linjekilder, men nå i mk2-utgave. Dermed blir det også rombehandling mk2:

    I korte trekk - tyngre demping bak i hele lyttesonen og potensielt en diffusjonsløning skjult bak lerret. Det kan være at venstre sidevegg også er passende for diffusjon. De svarte veggplatene er det jeg bruker i dag, disse er 75mm Rockwool + 50mm luft. Har også noen like på front/bakvegg men disse tenkes erstattet med 198mm Rockwool (brunt)

    HT_mk2.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn