;D Panikkfølelsen er meg nokså fjern..Pink_Panther skrev:Skatten fra julelønningen og feriepengene blir lagt til de andre 10,5 lønningene. Har du betalt full skatt på alle lønningene så kan du kanskje vente en liten slump tilbake til sommeren. Ingen grunn til panikk.
Det hadde vært noe det, og en annen ting ang. vårt kjære juleøl.Vidar P skrev:Hadde det eia bare vært halv skatt på juleøla også.
På mine yngre dager raidet jeg huset til far og det eneste jeg fant var julebokk, det var pyton å drikke det på hagefest i juliRJEL skrev:imho, juleøl er ikke godt
;D Julebokk er som anna øl, sånn ca. ferskvare. Og det er ikke for guttunger. Kanskje derfor det smakte pyton.Anonym skrev:På mine yngre dager raidet jeg huset til far og det eneste jeg fant var julebokk, det var pyton å drikke det på hagefest i juliRJEL skrev:imho, juleøl er ikke godt
Må bare få kverulere og påpeke at halv skatt på desemberlønna uansett IKKE er lønnsomt på noe som helst slags måte. Dette er ikke inntekt man slipper å betale skatt på, man bare fordeler den på resten av året - eller på skatteoppgjøret til neste år.Delle skrev:Denne tråden har - takk til Vidar P- tatt en morsom vending, for ikke å si krumspring.. ;D
Spørsmålet det nå må være naturlig å forfølge, blir dette:
Hva vil, for DEG, være mest lønnsomt: Halv skatt på lønna, eller på juleølet??
Kun begrunnede, promillefrie svar aksepteres.
Mvh
Skattetrekket i h.t. skattekortet er beregnet slik at årets antatte skatt fordeles på 10,5 måneder - i stedet for 12. Hvis man skal trekkes f.eks. 120.000 kroner i forskuddsskatt for hele året - d.v.s. 10.000 kroner i måneden i snitt - er skattekortene laget slik at man trekkes litt over 11.400 kroner i måneden i de månedene man trekkes full skatt, og 5.700 kroner i desember. Så man kan på en måte si at den halve skatten i desember, har man allerede blitt trukket for i løpet av de første 11 månedene.norcad skrev:Må bare få kverulere og påpeke at halv skatt på desemberlønna uansett IKKE er lønnsomt på noe som helst slags måte. Dette er ikke inntekt man slipper å betale skatt på, man bare fordeler den på resten av året - eller på skatteoppgjøret til neste år.Delle skrev:Denne tråden har - takk til Vidar P- tatt en morsom vending, for ikke å si krumspring.. ;D
Spørsmålet det nå må være naturlig å forfølge, blir dette:
Hva vil, for DEG, være mest lønnsomt: Halv skatt på lønna, eller på juleølet??
Kun begrunnede, promillefrie svar aksepteres.
Mvh
En helt dustete og unødvendig ordning, på lik linje med mange andre ordninger i dette landet.
Lov å snakke med lønningskontoret og be om å få bli trukket dobbelt i desember i stedet om du ønsker. Ikke vanskelig hvis man vil slippe unna denne fæle ordningen med litt mer penger til jul.miata skrev:Det er ikke halv skatt.. Det er Halv skatteTREKK.... (og dobbel baksmell)
Ja, verden er et fælt sted og jula ei fæl tid.. ;DGjestemedlem skrev:...hvis man vil slippe unna denne fæle ordningen med litt mer penger til jul.
Her i kommunen trakk de halvt, selvfølgelig. Er jo kjekt, men som deph sier så er det jo ikke noe poeng hvis en har en økonomi som har litt slingremonn og en vet å legge av litt i gode tider.J.Finvaag skrev:Jobber noe som vikar i kommunal sektor, fikk trekt halv skatt denne mnd jeg. Så er nok forskjellig fra kommune til kommune også.
Da kan jo de som ikke er så godt stilt trøste seg med at ikke absolutt alt som her med lønn og penger å gjøre er lagt opp etter de bemidledes premisser.cybervision_ skrev:Her i kommunen trakk de halvt, selvfølgelig. Er jo kjekt, men som deph sier så er det jo ikke noe poeng hvis en har en økonomi som har litt slingremonn og en vet å legge av litt i gode tider.J.Finvaag skrev:Jobber noe som vikar i kommunal sektor, fikk trekt halv skatt denne mnd jeg. Så er nok forskjellig fra kommune til kommune også.
Naturligvis, og slik må det være.baluba skrev:Da kan jo de som ikke er så godt stilt trøste seg med at ikke absolutt alt som her med lønn og penger å gjøre er lagt opp etter de bemidledes premisser.cybervision_ skrev:Her i kommunen trakk de halvt, selvfølgelig. Er jo kjekt, men som deph sier så er det jo ikke noe poeng hvis en har en økonomi som har litt slingremonn og en vet å legge av litt i gode tider.J.Finvaag skrev:Jobber noe som vikar i kommunal sektor, fikk trekt halv skatt denne mnd jeg. Så er nok forskjellig fra kommune til kommune også.
For meg virker det som om isen holder. Det står kan fritas for trekk.Ulf-B skrev:Holmium har funnet det, han - jeg har også lest litt i selve lovteksten - og for meg synes det rimelig klart:
Det skal ikke foretas forskuddstrekk i:
a) lovbestemt feriegodtgjørelse og vanlig lønn i ferien. Skattytere med månedsbetaling kan fritas for trekk for en måned i ferietiden om sommeren og for en halv måned før jul. Skattytere med uke-, dag- eller timebetaling kan fritas for trekk i 4 uker i ferietiden om sommeren og 2 uker før jul.
Loven likestiller fastlønte og timelønte m.h.t. denne halve måneden i desember. Loven sier ingenting om at man må være fast ansatt for å få halvt skattetrekk.
For meg virker det som om Delles arbeidsgiver er ute på tynn is her. En arbeidsgiver kan ikke trekke mer i skatt enn det som fremgår av skattekortet (evt. 50% hvis skattekort ikke er mottatt) med mindre arbeidstageren uttrykkelig har bedt om det.
Ok jeg gir meg - i vannet med lønningsavdelingen! ;DUlf-B skrev:Første setning: Det SKAL ikke foretas forskuddstrekk i:
......
Det handler ikke om å være bemidlet, men å bruke huet.baluba skrev:Da kan jo de som ikke er så godt stilt trøste seg med at ikke absolutt alt som her med lønn og penger å gjøre er lagt opp etter de bemidledes premisser.cybervision_ skrev:Her i kommunen trakk de halvt, selvfølgelig. Er jo kjekt, men som deph sier så er det jo ikke noe poeng hvis en har en økonomi som har litt slingremonn og en vet å legge av litt i gode tider.J.Finvaag skrev:Jobber noe som vikar i kommunal sektor, fikk trekt halv skatt denne mnd jeg. Så er nok forskjellig fra kommune til kommune også.