Handle vinyl i London

Ola Bukse jr.

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2007
Innlegg
683
Antall liker
133
Hei

Er det noen som har gode tips om hvilke butikker man bør oppsøke i London hvis man er på jakt etter vinylskatter? Jeg tenker på både spennende bruktsjapper og butikker med stort utvalg av nye utgivelser.

mvh
rags
 

ErosLoveking

Æresmedlem
Ble medlem
03.02.2004
Innlegg
15.747
Antall liker
3.916
Sted
Oslo
Når drar du?

Har ikke kommet til kapitlet om platesjapper i London i bildetråden min. Skal se hva jeg rekker å legge ut i løpet av en dag eller to.
Var der for tre uker siden, å må dessverre melde at det har skjedd mye i negativ retning det siste 2-3 åra. :-\
 

Ola Bukse jr.

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2007
Innlegg
683
Antall liker
133
Jeg drar til helgen ;D

Vinyljakten er egentlig todelt; i bruktsjappene er jeg på jakt etter glemte minner fra 70-tallet, eks. Slade, ELO, solo-Beatles album og div. fra singer/songwritermiljøet i Los Angeles (Jackson Browne , Warren Zevon er vel de mest kjente)
Men så skal hifi-freaken i meg handle også, og han er på jakt etter audiofile utgivelser fra Classic Records, Speakers Corner osv. Gjerne musikk fra 50 - 60 tallet, eks. Harry Belafonte, Ben Webster, Stan Getz og Duke Ellington, og frem til nye band i americana-land.
Men jeg drømmer om opplevelsen av å stå der med ei plate jeg fullstendig har glemt bort da, plata som får deg til å sjekke når første fly går hjem og seriøst vurdere å booke om billetten...
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
høres ut som om du skal til Berwick st (soho, like nedenfor Oxford st). der ligger 3-4 bruktsjapper.

(men søk på vinyl London her på sentralen)

Elers er det verdt å gå en tur innom de store platebutikkene på Oxford st (hmv + den som het Virgin før). Der finner du nyutgivelser av beatles, zevon browne, slade et.al. Min erfaring er at mange av disse er fullt på høyde med originalene, og koster ikke stort mer.

De audiofile lekkerbisknene er det litt lenger mellom. Virker som om mange av London-sjappene sparer disse til ebay osv. Men du vet jo aldri, og det er det som er stas med å samle vinyl - ikke sant.

God tur!
 

Ola Bukse jr.

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.08.2007
Innlegg
683
Antall liker
133
Takk, takk, mange fine tips der!

Hovedmotivet for turen er forøvrig avskjedskonserten(e) til Mott the Hoople. Ian Hunter har jo dokumentert fin-fin form de siste årene, så det kan bli tøffe saker 8)
 

cox

Overivrig entusiast
Ble medlem
24.08.2003
Innlegg
1.093
Antall liker
284
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Ola Bukse jr. skrev:
Takk, takk, mange fine tips der!

Hovedmotivet for turen er forøvrig avskjedskonserten(e) til Mott the Hoople. Ian Hunter har jo dokumentert fin-fin form de siste årene, så det kan bli tøffe saker 8)
Den konserten skal også jeg og en kamerat på. Gleder meg som en 15-åring. Kompisen min er platesamler i den høyeste skolen og jeg skal kjøpe vinyl til kortet går varmt.

Fine linker.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.868
Antall liker
26.619
Sted
Oslo/Grebbestad
Centrale London har ikke mye og by på, inkl Berwick st. I Portobello road finnes ett par husker ikke namnen
men gamle punk sjappa rough Trade er der også, og har vel o ny stor butikk i Brick lane districtet.
Mye brukt finner du her: litt ut av byen, 114-116 Essex road, og før du kommer til Haggle vinyl, ligger også
en velsortet brukt butikk (lavere gate nr)
http://www.netsoundsmusic.com/nsu/1785/2/0.html
 

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Innlegg
3.625
Antall liker
3.746
cash 63 skrev:
Centrale London har ikke mye og by på, inkl Berwick st. I Portobello road finnes ett par husker ikke namnen
men gamle punk sjappa rough Trade er der også, og har vel o ny stor butikk i Brick lane districtet.
Mye brukt finner du her: litt ut av byen, 114-116 Essex road, og før du kommer til Haggle vinyl, ligger også
en velsortet brukt butikk (lavere gate nr)
http://www.netsoundsmusic.com/nsu/1785/2/0.html
Bullshit! ;D Berwick st hører med. Veldig fort gjort å bestemme seg for om man liker det de har der eller ikke. Ellers enig i atbutikkene nederst i Portobello road er bra. Helt nederst lå det en super jazz-butikk som het Johns. Hvem vet, kanskje den er der ennå. Sist jeg var der (riktignok ett år siden) lå Music & record Exchange med sine 3 butikker på toppen av Portobello (Notting Hill)
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.868
Antall liker
26.619
Sted
Oslo/Grebbestad
Jaja, Berwick er vel kanske det beste alt i centrum, Music&record exchange finnes også i berwick,
og tre vid Notting hill gate (jazz,classic, rock),men har blitt veldigt dyre på skiver speciellt rock, då er det bedre
og dra opp til Camden High street, der er også en med bedre priser.
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
11.868
Antall liker
26.619
Sted
Oslo/Grebbestad
Her er den andre som ligger i Essex road 50 Flashback records, veldigt bra ordning i skiv kasserne her
det meste sortet etter artister/namn og sjanger, og flere pressnings alt om man ønsker det.
http://www.flashback.co.uk/
 

Gunzi

Overivrig entusiast
Ble medlem
18.08.2003
Innlegg
1.027
Antall liker
889
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
5
Arti at det er flere av oss som skal se Mott The Hoople, fra Trondheim er vi 4 som drar på fredag for to konserter. Forhåpentligvis kommer vi oss på bena på lørdag for en runde med musikkshopping, så kom gjerne med flere tips. Lenge siden jeg har bært meg skakk på veien hjem fra London....
 
N

nb

Gjest
Jeg var på en platebutikk i London, den var dessverre tømt for alt. Ekspeditøren sa at en eller annen ErosLoveking fra skandinavia hadde vært der uken før.
 
Topp Bunn