Har bass i hjørnene,men ikke i lytteposisjon.

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Heisann godtfolk!

Jeg har ett sett Sonus Faber Concertino høytalere som jeg er godt førnøyd med,men jeg har ett lite bassproblem.
Jeg vet at disse "skoeskene" ikke kan produsere den dypeste bassen ;D ,men i det rommet jeg har dem,så er det en mye dypere bass i hjørnene enn i lytteposisjon.

Rommet er lite,dvs: Dybden er 360 cm,Bredden er 330 cm og høyden er 240 cm.
Har golvteppe hvis det er av betydning.

Jeg har prøvd litt å flytte høytalerne ut ifra bakvegg,men bassen blir uansett værende i hjørnene.Jeg ønsker denne der jeg sitter helst. :p

Er det noen matematisk formel som finnes,slik at man kan regne ut hvor den "teoretiske" beste plassering av høytalerne er? Tenkte kanskje man kunne bruke den som ett slags utgangspunkt videre,man må bruke ørene uansett.Er det rommet sin "feil",siden det er tilnærmet kvadratisk?

Trenger noen gode innspill,på forhånd takk!

Mvh
 
T

theStig

Gjest
Man vil alltid ha mest bass i hjørnene, uansett rom, og uansett plassering av høyttalerne. Dessuten vil man ofte få minst bass helt i midten av rommet. Slik er det.... og naturlovene neppe endres.

Det du kan prøve er å sitte nærmere bakveggen i rommet, da bør du få mer bass.
 
K

Konrad_Johnsen

Gjest
Prøv dette:
EDIT: Dersom høyttalerne står på veggen som er 330cm

(Alle mål fra midt på frontbaffel)

Fra vegg bak høyttalerne = 120cm
Fra sidevegg = 66cm

Lytteposisjon = ca halvmetern fra bakvegg

Dette burde kunne gi deg et bra (riktig) forhold mellom dyp- og mellombass. Plassering av høyttalere tett på veggen har lett for å gi en grumsete bass som slører til dypbassgjengivelsen.

Mvh
Rolf-Inge
 
K

kbwh

Gjest
Med den mellomtonen dine høyttalere er i stand til å levere, hvem bryr seg om bass? ;-)

Hodet retning bakvegg er løsningen på bassmangel ja. Trøbbelet er at man gjerne hører mye av rommet da. Mer enn 2m avstand fra høyttaler til hode er ikke nødvendig. Med dine bokser kan du faktisk gå helt ned mot 1,5m (men da blir det ikke mye bass igjen i rommet ditt).
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Takker for innspill!

Etter mye fram og tilbake har jeg kommet fram til dette:

Høytalerne står på den smaleste veggen.

Høytalerne står 95 cm utifra veggen(bak),ifra sidevegg er det 35 cm.Dette er målt ifra frontbaffelen på høytalerne.
Høytalerne er skråstilt innover,slik at de "møtes" bak meg.
Lytteposisjonen er da 100 cm i fra bakvegg.

Dette må jeg si ble overraskende bra.Høytalerne "slapp" helt i rommet og forsvant. ;D
Bassen som kom frem er også svært troverdig.Makan som disse "skoeskene" spiller når man spiller enkelte plater.De låter mye større enn de ser ut som.
 
K

kbwh

Gjest
Trad Sonus faber-"problem". De låter mye større enn de ser ut som. Noe dritt det der ;D

Med høyttalerne så nært sideveggen bør du nå prøve å eksperimentere med akustikkplater på sideveggene (1.refleksjonspunktet). Jeg vil anta at du hører refleksjonene fra dem nå. Bort med dem for 300 kroner er vel ok?
 

niha

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.035
Antall liker
406
Torget vurderinger
7
Hei! Er det Concertino Home du har? Har du plassert høyttalerne slik at diskanten vender utover eller innover?, og vet noen om dette har noen betydning.
Jeg benytter Concertino Home i et rom av tilsvarende størrelse og opplever også et meget stort lydbilde i forhold til høyttalernes størrelse. På enkelte cd-er skulle man nesten tro at det var koblet en liten sub til anlegget, jeg savner i hvert fall ikke bass.
Du sier du har vinklet høyttalerne noe. Kan du antyde hvor mye, ser du yttersiden av høyttaleren fra lytteposisjonen eller?
Jeg er ute etter tips for ytterligere optimalisering selv om jeg tilsynelatende er meget fornøyd.
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Niha: Det er Concertino Home m/sort pianolakk finish jeg har.Diskantene er vendt "innover",hvis du skjønner. ;)
Har faktisk ikke tenkt på å vende diskantene utover,da jeg synes bredden i lydbildet er flott.Kanskje teste dette nærmere.
Concertinoene er vinklet mot lytteposisjon,slik at jeg såvidt ser innsiden av de når jeg sitter i sweetspot.Tror jeg har litt å gå på her enda....(les: er i utprøvingsfasen enda).
Det med at på enkelte skiver så høres det ut som om en sub er tilkoblet,har jeg også erfart og fått hørt av andre. ;D


kbwh:Tidligrefleksjonene p.g.a. kort avstand til sideveggene; disse fikk jeg temmet ved noe bruk av gardin/stoff.
 

bles89

Hi-Fi interessert
Ble medlem
11.01.2006
Innlegg
86
Antall liker
0
du kan jo kanskje kjøpe deg en liten sub og bruke ett aktivt filter for å sende bassen til subben. Da får jo du avlastet høytalerene dine også ;)
 

Othmas

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.10.2005
Innlegg
551
Antall liker
170
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
du kan jo kanskje kjøpe deg en liten sub og bruke ett aktivt filter for å sende bassen til subben. Da får jo du avlastet høytalerene dine også ;)
Har planer om å supplere med 2 subber etterhvert,det må bli med tid og stunder da jeg har attføring for øyeblikket.Syns det er litt enklere å jobbe med 2 stk. kontra 1 sub som man lempe fram og tilbake og aldri blir helt fornøyd med.Satser da på aktive subwoofere,men venter i spenning på hva som evt. blir resultatet av theStig sin selvbyggertråd om subwoofer her på forumet.Å bygge selv er ett reellt alternativ det også hvis "kitet" er godt nok.
 
K

kbwh

Gjest
kbwh:Tidligrefleksjonene p.g.a. kort avstand til sideveggene; disse fikk jeg temmet ved noe bruk av gardin/stoff.
Anbefaler deg å prøve med ordentlig refleksjonsdrap med Rockwool akustikkplate. Pakke på 3 10cm tykke plater på 60x120cm bestiller du hos den lokale byggevareforhandleren, og de koster deg 300 kroner. De vil du høre, garantert. Dreper alt over 200Hz. Tape igjen sidene og skjul dem evt med stoffet du allerede har.
 
Topp Bunn