slartibartfast skrev:
har muligheten til veldig rask tilgang av store mengder forskjellig musikk forandret vår forhold til musikken?
ripper man ukritisk det meste man får tak i? "kjekkt å ha"? og klarer man å gå inn på musikken på samme måten som før?
For min del, definitivt ja. Det meste legges inn, det meste høres aldri på og "kjekt å ha" er det gjeldende prinsipp for det digitale biblioteket.
Men på den annen side får en normalt nokså lite musikkinteressert person som meg en helt annen musikalsk horisont som tidligere kun har vært de ivrigste samlerne forunt. Det er spennede å gå på jakt i egen musikksamling rett og slett fordi jeg ikke har hørt på mye av den.
Om jeg ønsker å gjøre et dypdykk, følge "en musikalsk tråd", eller høre på musikk som setter meg i en bestemt sinnstemning, noe som gjerne inkluderer enkeltlåter og godbiter fra mange ulike artister, så er dette bare et trykk unna.
Jeg opplever imidlertid også at jeg skipper til neste sang langt oftere enn da jeg hørte på CD-plater og jeg hører sjelden et helt album fra samme artist. Mine lyttevaner er derfor endret.
Med andre ord både ulemper og fordeler avhengig av bruker og vaner.
Jeg, som lite musikkinteressert ser ikke på det å ikke høre hele plata fra en artist, og dermed gå glipp av en god del av budskapet og uttrykket artisten ønsket å viderebringe med plata, som noe stort tap, mens andre som faktisk bryr seg om slike ting sannsynligvis får krampetrekninger langt inn i sjela. Men da er det bare å la være å skippe for å si det slik..