har dataavspilling forandret forholdet til musikken?

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.003
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
har muligheten til veldig rask tilgang av store mengder forskjellig musikk forandret vår forhold til musikken?

ripper man ukritisk det meste man får tak i? "kjekkt å ha"? og klarer man å gå inn på musikken på samme måten som før?

BigSwifty

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.06.2004
Antall liker
3.939
Ikke forholdet til musikken, det er jo konstant.

Men, f.eks for undertegnede, med 70.000 flac-melodier i biblioteket, er det veldig morsomt noen ganger å hoppe fra det ene kuttet til det andre, i en slags stream of consciousness prosess.

Men, jeg spiler nofter "konserter" med lange kutt og hele klassiske verk.

så svaret er - som så ofte her i livet: ja, men nei ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
Det går mer og mer over til:

Å nå fikk jeg lyst til å høre XXX

i stedet for

La meg bla gjennom XXX for å se om det er noe her jeg har lyst å høre på.

Vil man oppdage noe nytt følger man linker, spillelister eller bruker random play i utvalgte kategorier.

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Antall liker
4.656
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Ja, absolutt. Hører mye mer musikk, og så er det så utrolig mye enklere å finne fram i samlinga. Selvsagt blir det også en god del som rippes, høres, og så aldri mer, men lagring er billig, ihvertfall inntil jeg kommer over 2Tb.

B

marsboer

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2010
Antall liker
1.764
Sted
Phobos
slartibartfast skrev:
har muligheten til veldig rask tilgang av store mengder forskjellig musikk forandret vår forhold til musikken?

ripper man ukritisk det meste man får tak i? "kjekkt å ha"? og klarer man å gå inn på musikken på samme måten som før?
For min del, definitivt ja. Det meste legges inn, det meste høres aldri på og "kjekt å ha" er det gjeldende prinsipp for det digitale biblioteket.
Men på den annen side får en normalt nokså lite musikkinteressert person som meg en helt annen musikalsk horisont som tidligere kun har vært de ivrigste samlerne forunt. Det er spennede å gå på jakt i egen musikksamling rett og slett fordi jeg ikke har hørt på mye av den.
Om jeg ønsker å gjøre et dypdykk, følge "en musikalsk tråd", eller høre på musikk som setter meg i en bestemt sinnstemning, noe som gjerne inkluderer enkeltlåter og godbiter fra mange ulike artister, så er dette bare et trykk unna.

Jeg opplever imidlertid også at jeg skipper til neste sang langt oftere enn da jeg hørte på CD-plater og jeg hører sjelden et helt album fra samme artist. Mine lyttevaner er derfor endret.

Med andre ord både ulemper og fordeler avhengig av bruker og vaner.
Jeg, som lite musikkinteressert ser ikke på det å ikke høre hele plata fra en artist, og dermed gå glipp av en god del av budskapet og uttrykket artisten ønsket å viderebringe med plata, som noe stort tap, mens andre som faktisk bryr seg om slike ting sannsynligvis får krampetrekninger langt inn i sjela. Men da er det bare å la være å skippe for å si det slik..

slartibartfast

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
5.003
Sted
Aukra
Torget vurderinger
7
marsboer skrev:
slartibartfast skrev:

For min del, definitivt ja. Det meste legges inn, det meste høres aldri på og "kjekt og ha" er det gjeldende prinsipp for det digitale biblioteket.
driver å rippe CDsamlingen min og hadde akkurat samme diskusjon med dama ;D hun skjønnte ikke hvorfor jeg la inn gamle plater av henne som ingen av oss har hørt på i flere år ... 8)

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.669
Jeg har nok lettere for å lytte til de beste låtene over et større spekter av album enn jeg gjorde tidligere. Det regner jeg som et pluss.

ArtDeco

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.08.2003
Antall liker
59
Sted
Modum
Jeg prøver, og lykkes stort sett, å spille hele album. Jeg mener å erfare at favorittlåten på de ulike albumene endrer seg over tid. Det som fanget interessen en gang erstattes av en annen låt etter noen gjennomspillinger og så blir det kanskje ei ny låt etter enda en stund osv.

Av og til lager jeg spillelister som jeg bruker til spesifikke formål, og av til spiller jeg bare på random. Musikkvanene er ikke endret, men suplert vil jeg si, jeg lytter som før men bruker litt ekstra tid på nye måter å velge musikk på. I kveld har jeg spilt Tom Waits og Nick Cave + spilleliste "sommer" og spilleliste "testplate". I morgen blir det kanskje random og Television og Narum.. eller noen andre album som fortjener uavbrutt avspilling.

Pedal

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Antall liker
4.954
Torget vurderinger
1
Kopieringen av musikksamlingen til data har revolusjonert musikkinntaket mitt. Jeg spiller mye mer musikk. Henter fram gamle album. Kjøper nye, kompleterer små og store hull i artistrekka. Dette skjer vel og merke via iPod avspilt i bil og via portable hodetelefoner. "Mobiliseringen" av musikksamlingen min har rett og slett gitt meg økt livskvalitet!

I stua, foran Hi-Fi alteret, har den økte betjeningsfunksjonaliteten imidlertid medført mer hopping og rastløs avspilling. Det skal tilstås. Skjønt det er mest betinget av livssituasjonen. Jeg deler stua med kone og 3 unger og kan ikke utsette de for en time med Brand X på 90dB. De få gangene jeg har stua for meg selv blir det derfor litt hastige spillelister. Men hadde jeg vært single, ville albummene gått ned på høykant også i stua. Databaser ruler!

rumath

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2004
Antall liker
228
Reisen fra cd til datafil har betydd at jeg bytter musikk oftere, som skrevet tidligere, mer rastløs spilling. Fått kjennskap til mer musikk via internett. Kjøper mye jeg ellers aldri ville kjøpt.
Styring via iPad er behagelig. :)

Klarer å lytte til hele album.

Største svakhet hos meg...Mindre oversikt! Jeg har så mye musikk, og når dette er rippet, husker jeg ikke all musikken jeg har. Cd'ene måtte jeg bla i, og kikke på coverne. Nå blir det å lage spillelister basert på sjanger for å lykkes med å finne noe.

Forskjellig kvalitet på det jeg har rippet er også en svakhet. Har ikke tatt hele samlingen samtidig, og noe er i FLAC, det meste i ALAC og mp3 (192-320)

Også har jeg tatt vare på altfor mye musikk som burde vært kastet, sammen med plata. Synes dog det er vanskelig å fjerne musikk... kan jo hende noen etterspør søppelet.

Topp Bunn