Har du gode råd om midbass horn?

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
728
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Etter å ha spilt på nåværende høyttalere i noen år er det klart at neste steg "videre" er bedre midbass. Jeg har etter egen smak veldig bra lyd fra 700Hz og opp med Klug 15 cellers horn (Faital pro HF1460 driver) der jeg har montert en Coral supertweeter i den midterste cellen. Det har blitt fryktelig mange iterasjoner av delefilter og eq, men nå sitter det skikkelig! Det blir da ganske tydelig at mine modifiserte Altec 828 kasser med GPA 515G ikke helt klarer å henge med. De er kappet ned så de har ca samme volum som Altec 816, og er forsterket på alle bauger og kanter. Det låter varmt og fint, men ganske ullent i forhold til de veldig åpne toppene.
Så...er det noen som har gode råd, og kan tipse om relativt ferdigtygde løsninger som kan gi mer smekk mellom 100-700Hz ca? Gjerne i nogenlunde samme størrelse som dagens kasser (80x70x60), men de kan fint avvike innen rimelighetens grenser. Rommet er ganske lite, ca 32kvm.
Elementer som er tilgjengelige er 515g, 12 toms Altec som kan rekones til 414a og Monacor SP15/300PA, men jeg er ikke redd for å handle noe annet.
Det skal dog legges til at jeg hverken har voldsomme snekkerferdigheter eller ubegrenset investeringsvilje, så noe så voldsomt som f.eks Haglund sine kreasjoner blir det neppe.
tempImagebZdwFy.png

bia

Hvordan målte middagen i dag?
Ble medlem
03.04.2007
Antall liker
4.005
Torget vurderinger
9
Blir litt stort men 2x816 pr side gir en helt annen opplevelse enn én. Dobbelt så godt om du vil 😄
Mvh

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
728
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Tviler ikke! Men jeg er nok ute etter et rent FLH. Det er ganske lumpy under 200Hz og jeg får en svær suckout på 120 slik det er nå.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.915
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
ikke lett å få en eller tom to FLH til å fylle under multicellen lenger enn kanskje til 50-60Hz

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
728
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Så langt ned er ikke nødvendig. Det blir rikelig med subwoofing. Ned til 100-120 er ønskelig.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.618
Torget vurderinger
23
2 x Badass 12" / side kanskje? :cool: Har testet det ut lenge i forhold til 515G (som er spes. beregnet på horn) i J-horn FLH og ikke tvil. Åpenhet og snert/detaljer i området 150 - 800 Hz ble markant bedre her selv med meget enkle testkabinetter.

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
728
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Bassrefleks da? Har alltid likt utseendet på petit Onken og denslags, men er litt nervøs for lobing siden jeg deler ved 700. Klug hornene kan strekkes lengre ned, men liker de best slik.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.618
Torget vurderinger
23
BTW, lurer på om ikke @Næss har dobble 12" i FLH?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.915
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46

1690911853547.png

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
728
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Blir ikke J-Horn mye det samme som å droppe bassrefleks delen av Altec kassene og sette på en liten lukket kasse bak?

Sluket

Holistisk Hifi Helt
Ble medlem
11.08.2006
Antall liker
111.618
Torget vurderinger
23
Bassrefleks da? Har alltid likt utseendet på petit Onken og denslags, men er litt nervøs for lobing siden jeg deler ved 700. Klug hornene kan strekkes lengre ned, men liker de best slik.
Onken (som forsåvidt bare er vanlig bassreflex med litt store/lange porter) vil ikke gjøre stort i det frekvensområde du tenker å bruke disse til.

N

Næss

Gjest
BTW, lurer på om ikke @Næss har dobble 12" i FLH?
Joda, kjører 2x12" i FLH med B&C 12PE32. Kolbræk custom design matchet mitt rom, lytteavstand og ønsker. Jeg har ett lite rom riktignok, rett under 20kvm, men lever godt med de :)

Hadde noen J horn kloner med 515G i før det, og funker bra det og (men jeg ville ikke byttet tilbake).

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
728
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Takk alle! Kanskje jeg får slå på tråden til Bjørn. Synes også å huske at det var noen her som hadde bygd/hadde planer om et relativt stort horn med B&C 8PE21. Men det er jo gøyere med mer membranareal!

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.589
Det fungerer IMO klart best med noe som har kontrollert direktivitet. Det er for det første veldig mye enklere å integrere med topphornet. For det andre blir frekvensresponsen jevnere og det gir mindre kamfiltereffekt som også er godt hørbart i dette frekvensområdet. Og hornlading gir selvsagt lavere forvrengning. Bassrefleks eller lukket kasse er derfor ikke veien å gå IMO. Og kardioide får mye lavere kapasitet og høyere forvrenging.

Fjerner du reolene på siden, så har du vel plass til noe større? For størrelse må til med spredningskontroll og horn.

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
728
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Rommet er ikke helt symmetrisk, så det vil nok ikke hjelpe å fjerne platehyllene. På den andre siden står høyttaleren nesten kloss i veggen. Dessuten har jeg en del plater som må bo et sted. De to 2x4 som er på den veggen er bare 40% av de totale platehyllene i rommet, men vil slite med å finne annen plass til de. Men en meter bredde skal jeg nok få til.

Bilde for å illustrere. Beklager rotet!
tempImageJtnjXM.png

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.589
Flott rom.

Kloss til sidevegg gjør forresten ingenting for et horn med kontrollert og tilstrekkelig smal direktivitet. Det er faktisk den eneste høyttalerdesignet som ikke lar seg affisere av det, men drar også fordel av det.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.617
Torget vurderinger
10
Mitt rom er 3,3x5,7m.

Tidligere hadde jeg dobbel slem AE 12 tommer i lukket kasse. Voldsomt skyv. Spilte supert fra 6-70 Hz til gjerne 1200 Hz.

Men det ble ryddigere respons med et mindre FLH som deles 120-150 Hz (kunne gjerne hatt større FLH også). Senest for noen dager siden kikket ArneM og jeg på råmålingen til FLH i Audiolense og det er forbløffende bra. (Nå har jeg 8 stk digre RPG trykkbaserte bassfeller til en liten formue så det bidrar også).

I et bredt rom så ville jeg kanskje gått for dobbel 12 tom pga de tingene Sluket sier. Også blir det penere og mer kompakt. Og mye mer fleksibelt ift sub.

IMG_4045.jpeg
IMG_0355.jpeg

trosse1

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.02.2012
Antall liker
2.386
Torget vurderinger
75
Rommet er ikke helt symmetrisk, så det vil nok ikke hjelpe å fjerne platehyllene. På den andre siden står høyttaleren nesten kloss i veggen. Dessuten har jeg en del plater som må bo et sted. De to 2x4 som er på den veggen er bare 40% av de totale platehyllene i rommet, men vil slite med å finne annen plass til de. Men en meter bredde skal jeg nok få til.

Bilde for å illustrere. Beklager rotet!
Vis vedlegget 939670
kan du ikke lage et bak kammer på de J hornene du allerede har?

stianG

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
728
Sted
Bergen
Torget vurderinger
27
Joa, har tenkt på det. Det er veldig lavt-hengende frukt. Men det er lite hornlading under 200Hz, og så har jeg jo lyst på noe nytt. Kan ikke bare spille plater og drikke vin. Kan hende de kan moddes så de lader litt lavere.

N

Næss

Gjest
Du ville helst ha hornladning ned til 100Hz, var det så?

Jeg tror, hvis du sjekker med de som har hatt J horn (hvis du fremdeles vurderer det), så er det ingen av de som har brukt disse så langt ned. Jeg vet ikke hvor eksakt kopi av de originale J horna mine kloner var, men mine hadde ikke hornladning så langt ned. Tror de må være en del større for å ha noen effekt ned til 100Hz.

Mine horn med 2 x 12" er designet for å ha hornladning ned til 100Hz, nå husker jeg ikke eksakt men mener de er i underkant av 90cm i bredden og 80cm i høyden i munningen. Med 2 x 12" koblet i parallell til 4ohm og større horn så får man en del høyere følsomhet i forhold til J horn med en stk 15", i tillegg til at de går dypere.

Bare litt påfyll av min erfaring med de to midbass horna jeg har hatt, og samtaler med folk i prosessen med å designe de nye :)

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.675
Noen tanker:
I forhold til singel har doble midbasser bedre spredningskontroll vertikalt, jevnere respons, høyere følsomhet og man slipper i større grad en veldig sjenerende gulvrefleksjon.
Det er også et veldig "field proven" konsept med topphorn som typisk deles mellom 500 og 700Hz. Skal du ha state of the art midbass er dobbelhorn det best i mitt hode.
Kan være litt kostbart, men så verdt det.

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
11.617
Torget vurderinger
10
Veldig enig med emo. Du kan likegjerne kjøre dobbelt med en gang. Med enkel så stopper det gjerne rundt 120-140 Hz. Og lengden på hornet er viktig. Finnes flere design der ute. Kan godt hende et langt dobbel 8 leverer 100 Hz bra. Verdt å sjekke det og. Kevlar har forsket mye på FLH. Hør med han også.

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.589
Noen tanker:
I forhold til singel har doble midbasser bedre spredningskontroll vertikalt, jevnere respons, høyere følsomhet og man slipper i større grad en veldig sjenerende gulvrefleksjon.
Det er også et veldig "field proven" konsept med topphorn som typisk deles mellom 500 og 700Hz. Skal du ha state of the art midbass er dobbelhorn det best i mitt hode.
Kan være litt kostbart, men så verdt det.
Nope. Det er det motsatte. Mer lobing med to stk.

lydogakustikk

Bransjeaktør
Ble medlem
14.06.2014
Antall liker
2.589
De summerer ikke, men man får en destruktiv interferens mellom driverne. Man får derimot mer kapasitet og høyere følsomhet.

emokid

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2004
Antall liker
6.675
Enkle vs. doble midbasser har vært simulert, testet og målt i mange iterasjoner og versjoner for og av grelv, LMC, haglund, meg selv mm. Doble er brukt til fordel for enkle av nettopp denne grunnen.

To stackede midbasshorn skaper bedre vertikal spredningskontroll en bare ett horn - på prinsipielt samme måte som en linjekilde gjør det. Alle linjekilder gir kamfiltereffekter («destruktiv interferens»), men neppe av betydning for frekvenser under 600 Hz (gitt at lydkilden står inntil hverandre, noe de gjør med doble midbasshorn).

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Antall liker
14.090
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
God midbass er for meg en vanskelig øvelse, og noe jeg har slitt litt med de siste 6-7 år etter x antall setups.
Jeg tror dette er mere avhengig av utfordringer i rommet enn selve løsningen.
Selv tror jeg slemme store dedikerte midbass horn er det beste, gjerne doble, som matcher høyden til mellomhorna.
Denslags har ikke jeg plass til, men har funnet en ok løsning med kompakte doble AE TD15M pr side i tøyse-kardioide som låter best hittil av mine diy forsøk.

Man må bare teste/prøve seg frem til det sitter.

Sist redigert:
Topp Bunn