Har ECI3, vurderer Abrahamsen v2.0.

eidsheim

Medlem
Ble medlem
10.03.2003
Innlegg
12
Antall liker
0
Hei!

...og takk for sist! Jeg var innom her en del for en 3-4 år siden, men skrev ikke så mange innlegg selv. Etter noen år med brakk hifi-interesse har lysten på nytt utstyr atter en gang meldt seg... Hjelp! :)

Eksisterende system er ECI3 og stativhøyttalere fra B&W.

Interessen som nå har blomstret opp igjen har rettet seg mot Abrahamsen v2.0, blant annet etter å ha lest nesten skamløs ros fra norske anmeldere.

Spørsmålene mine er derfor rettet til dem som har prøvd denne nye integrerte og går sånn:
  • Er den virkelig strømsterk?
  • Har den virkelig stram bass?
  • Har den virkelig den "gode gamle" EC-mellomtonen og diskanten?

Årsaken til at jeg spør om dette, selv om anmelderene egentlig allerede har svart på spørsmålene mine, er at jeg husker litt for godt 10 år tilbake i tid, da min nåværende integrerte ble lansert. Jeg kan lete frem flere blader fra den tiden hvor ECI3 blir kalt både strømsterk og stram i bassen. Alle som har levd med denne forsterkeren vet jo veldig godt at den er alt annet. ECI3 er helt fantastisk når den får relativt lettdrevne høyttalere og, etter min mening enda viktigere, den rette musikken. Dette kan blende selv den mest hardbarkede hifi-journalist, noe jeg tror var tilfellet for 10 år siden.

Etter 8 år med min ECI3 vil jeg karakterisere den sånn:
Positivt:
  • Fantastisk på stemmer og soloblåsere
  • God på musikk med lite kompleksitet (trenger ikke nødvendigvis være rolig musikk)

Negativt:
  • Faller så til de grader gjennom når musikken blir for kompleks. (Fra hifi til reiseradio på et sekund, selv med relativ lettdrevne høyttalere!)
  • Generelt litt tam. Litt lite snert.
  • Spiller uforholdsmessig tannløst på lavt volum

Som dere kanskje skjønner så er jeg en smule redd for at herr Abrahamsen har lurt, eller jeg burde kanskje si sjarmert, anmelderene denne gangen også, slik at de ikke ser kompromissene som er gjort. Samtidig er jeg så begeistret for lydfilosofien hans, at jeg godt kunne tenke meg å sette litt penger inn på kontoen hans i bytte for elektronikk.

Så, vil jeg i Abrahamsen v2.0 få det beste fra ECI3, men uten lytene beskrevet over?
 
Topp Bunn