Har Krix noen venner?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.598
    Antall liker
    1.377
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Krix hornhøyttalere

    Er ikke noen utpreget Krix-venn (heller ikke uvenn..?), men kom tilfeldig vis over dette bildet. Dvs Krix lager "skikkelige" høyttalere også, ikke bare disse skoeskene som det skrives om i de fleste fora. ;)

    40Years.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jeno: Det er der de aller fleste tar feil. Ta lærdom av jentene, du. De veit at gode ting bestandig har kommet i SMÅ pakker:rolleyes: Krix har noe i nærheten av samme posisjon i kinosalene på den sørlige halvkule som JBL har i USA. Så de kan bygge stort og.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    ThomAus: ..som jeg gjerne selv skulle vært i Victoria og lånt øre til.
     

    pelsjeger

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    27.04.2004
    Innlegg
    897
    Antall liker
    1.001
    Torget vurderinger
    4
    Tok litt lengre tid enn først antatt, men nå er jeg inne i nytt rom med Krix Equinox mk1 og Naim - og som dere kanskje ser har jeg krympet ned Nait5i ned i en UnitiQute 2.
    Foreløpig så må jeg si at qute leverer med guts og glory - kan dermed forstå alle raves om denne lille boksen.

    Krix står ikke helt trygt, for med litt blod på tann gjør at en annen <classic> kommer og utfordrer ut i neste uke en gang. En ekte fullblods brite!

    Anlegget i signatur står ubrukt ute i stua i disse dager, da det er så moro å holde på her inne!

    332AE4C3-8C85-4510-816F-EC11FE158B13.jpg


    ED55DE83-E1C7-463E-9EFC-430286C07BC4.jpg
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Krix Apex 4 på Doxa

    Vurderer å gå til anskaffelse av Apex 4 som ligger her på torget. Har i dag en Doxa 70 signature og slik jeg forstår det krever disse høyttalerne god elektronikk for å få frem potensialet sitt. Mistenker at denne vil bli for svak/liten ved dette oppsettet? Vil gjerne ha frem bassresponsen.

    Richard
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Vurderer å gå til anskaffelse av Apex 4 som ligger her på torget. Har i dag en Doxa 70 signature og slik jeg forstår det krever disse høyttalerne god elektronikk for å få frem potensialet sitt. Mistenker at denne vil bli for svak/liten ved dette oppsettet? Vil gjerne ha frem bassresponsen.

    Richard
    Hei Richard. Apex 4 er en fantastisk høyttaler, og jeg er overbevist om at doxa har mer en nok krutt til å sparke liv i disse. Hvilken forforsterker bruker du/tenker du å bruke? Dette leddet må ikke oversees. Både krix og doxa fortjener (krever?) en pre av god kvalitet for å vise hva de kan.
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Thomas; Jeg har en Cary slp03 rørpre med cifte rør. Hadde en god samtale med selger av de som ligger ute på torget og han har brukt Doxa 140 signature på dem med bra resultat så det understreker din påstand.
     

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Thomas; Jeg har en Cary slp03 rørpre med cifte rør. Hadde en god samtale med selger av de som ligger ute på torget og han har brukt Doxa 140 signature på dem med bra resultat så det understreker din påstand.
    Da kan det vel umulig bli annet enn suksess :)
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    429
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Fikk koblet opp Apex 4 i går og ble mektig imponert må jeg si. Lydsignaturen er ganske lik Dynaudio. Krixene er litt skarpere, lysere uten å være for skarpe. Dynamikk og åpenhet er svært bra og bass er det masse av, kanskje litt for mye men det mistenker jeg er plassering og rom.

    Legger ved et par bilder.
     

    Vedlegg

    thomand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.03.2006
    Innlegg
    4.634
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer med nye høyttalere :D
    Ja, de kan lage bass når de vil disse her. Blir det i overkant, så får du prøve med noe dempeputer e.lign under høyttalerne, og hvis du klarer å snike de litt lenger ut fra bakvegg, så tror jeg ikke det blir feil.
    Har noe lurium til å ha under høyttalerne som du kan teste hvis du vil. Send meg en pm i så fall :)
     

    _Jan_

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    267
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    2
    Hei Krix venner,
    Jeg blir snart medlem i denne klubben, og jeg håper at det blir langvarig ??????

    Jeg har faktisk ikke hørt Krix Equinox spille før, men jeg slo like vel til på ett par brukte Krix Equinox mk2 her om dagen. Jeg har også kjøpt en brukt Creek Evolution 100A med DAC som jeg har tenkt å bruke på disse små boksene.

    Planen er å plassere høyttalerne inne i en Montana Sound Section 1-2-3 hifi-hylle, da det var en av få høyttalere som passet størrelsesmessig å putte i disse. Litt spent på hvor bra det vil fungere med tanke på den bakre bassporten, men jeg vil få ca. 15 cm med ekstra «plass» til luft.

    Gleder meg veldig til å teste dette og jeg håper dette vil bli et flott stueanlegg! Veldig spent på synergien med Creek og Krix, artig om noen har erfaringer rundt dette? Er også spent på å plasser disse i en hylle, håper ikke det ødelegger for mye?

    Hilsen
    Jan
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Noen som vet hva som er endret i Equinox mk4 i forhold til mk3? De ser ut til å ha samme elementer og kabinett.
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Google is your friend.

    Krix uttalelse på Stereo.net.au:

    @Mr_Gadget, the update is based on a larger voice coil, upgraded bass driver. It is the only change, but being a significant driver change it was enough to warrant a new version number.

    The upgraded driver was pushed through to our Atmospherix in-ceiling speakers a little while ago and has now been updated in the Equinox and Dynamix. No further updates in the near future.

    Spennende!
     

    sven43

    Medlem
    Ble medlem
    11.10.2013
    Innlegg
    7
    Antall liker
    19
    Sted
    Kristiansand
    Hei.
    Får melde meg inn her.
    Har nå fått Krix PHOENIX MK2.1 i hus den 19/10.2019
    Holder på med innspilling , har fått ca 60 timer nå.
    Etter min mening så har de en fin bass å levere masse detaljer :)
    Jeg hører på pop , rock og country.
    Krix blir drevet av Densen B 175 stereoforsterker.
    Har ingen problem med å anbefale Krix :)
    Har hatt B&W cm 7 generasjon 1 og nr 2.
    KEF

    CCB0C771-30FA-4435-BDC6-E7577CBC62CA.jpg
    8AF76079-3250-4619-A91C-3064C056CC52.jpg
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.415
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Hei.
    Får melde meg inn her.
    Har nå fått Krix PHOENIX MK2.1 i hus den 19/10.2019
    Holder på med innspilling , har fått ca 60 timer nå.
    Etter min mening så har de en fin bass å levere masse detaljer :)
    Jeg hører på pop , rock og country.
    Krix blir drevet av Densen B 175 stereoforsterker.
    Har ingen problem med å anbefale Krix :)
    Har hatt B&W cm 7 generasjon 1 og nr 2.
    KEF

    Vis vedlegget 557850 Vis vedlegget 557851
    Fine høyttalere du har fått deg der. Spiller sikkert flott! 🤗
     
    • Liker
    Reaksjoner: 666

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jazz 33.2: Og hva har du så forspent de der med?
     

    cbarth1

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2012
    Innlegg
    2.198
    Antall liker
    2.448
    Sted
    Arendal
    Torget vurderinger
    2
    Tar meg selv i å savne Equinox fra tid til annen. Forbasket bra høyttaler! Noen som har fått sammenlignet mk3 mot mk4?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.507
    Antall liker
    6.897
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Equinox i et ikke altfor stort rom, passe nære bakvegg og kvalitetsforsterker med rikelig pulver, rocker godt. Dette er jævlig gode småtasser.

    Johan-Kr
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.935
    Antall liker
    753
    Selv om bare har hørt Equinox på demoer til importøren, slår det meg alltid at trenger man egentlig noe mere. Blir som Fenalaar sier her; man kunne kanskje ha klart seg med Equinox og heller bruke pengene på heftig elektronikk.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jazz 33.2 et al: Disse her er prototypen på høyttalere som vokser med forsterkeren. Som med PMC DB1 Gold. Dra dem litt ut fra veggen, med et monster av en nøytral, men raffinert og dynamisk forsterker og ditto kilde. Da våkner de, gitt. Begge de nevnte har et ekstremt høyt kryssmatchpotensial, så gjør dette riktig. Da vil de levere ekte High End- og ikke bare delvis heller😎 Spesielt gode er de med ringradiator. Kontroller bassen, så lyder de enda bedre, da totalbildet ikke blir maskert. Større nordiske forsterkere greier dette fint. Noe Krix mer enn responderer positivt på.
     
    Sist redigert:

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Jazz 33.2: Nettopp..ringradiatoren. Med det største potensialet, og de høyeste kravene😎 Den kan du virkelig få bra til ved å implementere det jeg nevner over. For eksempel er Bladelius en platinamatch med Equinox..Følg med på kommende apparater derfra. Sett dem sammen med en Bladelius, og jeg tipper du sitter nagla til systemet de neste tjue år..Uten å savne noe…i det hele tatt😎
     
    Sist redigert:

    Helge.A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    17.01.2006
    Innlegg
    129
    Antall liker
    102
    Vært på utkikk etter et par kompakte høyttalere med god lyd til kjøkkenet, endte opp med et par Krix Equinox MK1.
    Meget fornøyd med disse, de fyller kjøkkenet med god lyd på tross av rimelig elendig akustikk.

    Hørt et par modeller av Equinox i forskjellige settinger, er imponert over kvaliteten.

    2021-05-16 20.32.49.jpg
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Burde være bra, det. MFen er ikke verdens kraftigste, men nøytralitet og musikalsk forståelse har alltid vært på topp i den hagen. Topp det med den MF M1 DACen som er ute her nå, så..forøvrig til helt vanvittig pris..
     
    Sist redigert:

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hei. Jeg har solgt huset og kjøpt leilighet. Solgte unna all hifi ned til minste kabel i vår men har selvfølgelig et lite anlegg på hytta bestående av Audiolab 8000A og SA høyttalere. Nå var jeg så heldig å få tak i et par Krix Equinox mk3 og tenker å bygge opp et anlegg i leiligheten. Noen som kan anbefale beste integrerte forsterker til Krix, ser for meg å bruke inntil 10k, nytt eller brukt. Kilde blir platespiller. Er veldig glad i britisk lyd men er åpen for flere merker.
    Mvh.Morten
     

    møring

    Medlem
    Ble medlem
    23.07.2021
    Innlegg
    48
    Antall liker
    32
    Sted
    møre
    Hei eg har krix equinox mk4 og hegel h120 synest det god kombo med svært livlig behagelig og detaljert lydbilde, kilde marantz sacd 30 streamer dac nettradio, bruker mest marantz dac for følelse eit lite meir snev varme,også påkoblet ein arendal sound 1723 1s.( er vel muligt litt hegel frelst,også hatt h90 i alle fall fått ein god mal korleis vil ha det men kunne tenkt meg kun å få kjøpt reine forsterkeren og så velge dac etter smak og behag).
    Også svært sikker på att dei krixene ikkje vert solgt i mi levetid men kanskje(mest sannsynlig🙂) ein gang til anlegg nr2.
    Det som overrasket meg mest med dei små tassene var bassen klarheten og detaljene i lydbildet dei er nok også ganske så nøytrale og det passer meg som lett vert lyttetrett (sliten i ørene) om diskant litt for mykje frampå.
    Hadde ved kjøp krix eit par audio monitor silver 6 stående i stuen som kunne sammenligne med og når krixene påkoblet var det så enkelt som att ei tynn gardin dratt frå så gammle høyttalere solgt med god samvittighet.(for meg viktig att anlegg nesten allerede fullt våkent ved lavt volum og det har eg her i alle fall🙂).
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Hei. Hegel H120 har jeg snust litt på. Har hatt H80 og H70 tidligere og liker lyden og brukervennligheten. Liker det du sier om god dynamikk ved lavt volum. ( når jeg tenker litt har jeg også hatt H200, H160, og H1;))
     

    møring

    Medlem
    Ble medlem
    23.07.2021
    Innlegg
    48
    Antall liker
    32
    Sted
    møre
    Hei eg lite kjennskap til tidligere hegel kom frå abrahamsen parasound og doxa,synest litt artig att katten pr i dag med krix og hegel støtt og stadigt må reise hode og liksom lure på hvor i svarten kom den lyden frå,er nok noe med god dynamikk ved lavt volum som du inne på 🙂.
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Audiolab 6000A, har både dac og riaa.
    Rega Brio, kun riaa.
    Cyrus, veldig interessant men ikke i salg i Norge så vidt jeg vet.
    Hegel H95 eller H90, kun dac.
    Joda, det er litt å velge i og søket etter passende forsterker er halve gleden:)
     

    scaniagutten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.01.2009
    Innlegg
    1.161
    Antall liker
    575
    Torget vurderinger
    46
    Ser også at det er en Musical Fidelity m3i demobrukt på torget. Muligens en bra kandidat.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn