Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Jeg vurderer også 3000 Micro sammen med mine P3ESR SE, Herb Reichert skriver godt om den. Nå liker jeg i utgangspunktet ikke app´er til lydbruk, dog virker det smart og praktisk i denne sammenheng med den løsningen SVS har her.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    742
    Antall liker
    435
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Har en sb1000 hjemme som har skruknotter bak. Det å kunne sette delefrekvens/fase/volum/eq osv fra lytteposisjon er en gamechanger!
    Står i databladet for M30.2 at den skal gå ned til 50hz, men endte på en xover på 60
     

    R.E.S.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.05.2006
    Innlegg
    5.961
    Antall liker
    6.043
    Torget vurderinger
    32
    Ser stusselig ut . Blir sikkert en latterlig pris også . Tipper 15-20 k pr sub😅
    Du er ikke så langt unna tror jeg. 3295 euro for paret, ifølge messerapporten fra den store hifi-messa i Nederland. Det skulle bli omtrent 39.000 kroner med dagens kurs.

     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg måtte se på kalenderen, men det er ikke første april. De var fæle.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    De har ikke helt utseendet med seg nei, blir klumpete og litt rart, og i stor kontrast til feks Tronträger stativene jeg har til mine egne. Prismessig får en nok mange andre gode sub løsninger som også ser bedre ut, og for alt hva jeg vet, spiller bedre med høyttalerne.

    Likevel, jeg liker at Alan & co tenker nytt. De kan jo å bygge høyttalere, når de nå har begynt å eksperimentere med aktive løsninger, så kan jo det bety en del spennende varianter fremover. Så får vi heller være overbærende med deres første forsøk, jeg skal ikke avfeie løsningen på noen måte, i alle fall ikke før jeg har hørt hvordan det spiller. Det er vel lov å legge inn et ønske til @R.E.S. og gutta i Stereo+ om de kan ta inn et par fra importøren og gi de en lytt?
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    De burde kanskje heller bygget en løsning med aktiv bass i samme design som stativhøyttaleren. For eks med en spacer mellom ala Verity Audio. Det hadde i mine øyne være langt triveligere visuelt sett.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    De kunne jo vurdert å bare legge til et basselement i alle høyttalere uten bass, dvs, alt under m40.x 😀
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Jeg er litt i tenkeboksen for tiden.
    Trenger nye høyttalere, og Harbeth Super HL5 er en glohet kandidat.
    I den forbindelse lurte jeg på om noen kan si litt om forskjellene mellom SHL5, SHL5 plus, og SHL5 plus XD.
    Er det kun små endringer som er gjort?
    Ikke alltid forskjellen bå bruktprisene er så store.
    Takk.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Jeg har ikke hørt noen av dem, men om man tenker seg litt om; Produsentene sier at den nye utgaven av modellen spiller så mye bedre enn den tidligere utgavenDette skjer hver gang. Det betyr jo at mye tidligere utgave ikke kan spille særlig bra. Men den tidlige utgaven spilte jo bra den også.…
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.866
    Torget vurderinger
    8
    Jeg er litt i tenkeboksen for tiden.
    Trenger nye høyttalere, og Harbeth Super HL5 er en glohet kandidat.
    I den forbindelse lurte jeg på om noen kan si litt om forskjellene mellom SHL5, SHL5 plus, og SHL5 plus XD.
    Er det kun små endringer som er gjort?
    Ikke alltid forskjellen bå bruktprisene er så store.
    Takk.
    Tror det er gjort en del forbedringer på delefilter som ofte utgjør en del forskjell på lyden! Er det ikke en nyere driver også ? Selv så sier jo Allan at det er ny intern kabling men opp det merkes på lyden er ikke opp til han og bedømme
     

    tom-a

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.01.2003
    Innlegg
    165
    Antall liker
    447
    Torget vurderinger
    1
    Jeg er litt i tenkeboksen for tiden.
    Trenger nye høyttalere, og Harbeth Super HL5 er en glohet kandidat.
    I den forbindelse lurte jeg på om noen kan si litt om forskjellene mellom SHL5, SHL5 plus, og SHL5 plus XD.
    Er det kun små endringer som er gjort?
    Ikke alltid forskjellen bå bruktprisene er så store.
    Takk.
    Hei, mitt inntrykk:
    SHL5 (ikke plus) er tonalt generøs (flott mellomtone), men ikke helt 100% stram i bassen.
    SHL5 plus og plus XD (jeg har begge) er "tightere"/mer moderne i stilen, fremdeles med flott mellomtone. Jeg tenker SHL 5 plus/5 plus XD som en nesten full range høyttaler hvor man ikke trenger styre med sub, og den er enkel å drive - veldig fint om man foretrekker rørforsterkning. XD er en tanke mer oppløst (og med litt mer informasjon i øvre mellomtone), ellers er de ganske like etter min mening. Jeg foretrekker faktisk 5 plus fremfor 5 plus XD med min rørforsterker, men dette ligger i nyanser hvor forsterkeren, interaksjon med rom - samt musikken du spiller - vil være avgjørende. Mener konstruktør Allan har vært noe forsiktig med å anbefale oppgradering for alle i fanklubben, og det står det respekt av - selv om nysalg sikkert er fint rent forretningsmessig. Begge plus-modellene kan spille fantastisk.

    Mvh, Tom
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Hei, mitt inntrykk:
    SHL5 (ikke plus) er tonalt generøs (flott mellomtone), men ikke helt 100% stram i bassen.
    SHL5 plus og plus XD (jeg har begge) er "tightere"/mer moderne i stilen, fremdeles med flott mellomtone. Jeg tenker SHL 5 plus/5 plus XD som en nesten full range høyttaler hvor man ikke trenger styre med sub, og den er enkel å drive - veldig fint om man foretrekker rørforsterkning. XD er en tanke mer oppløst (og med litt mer informasjon i øvre mellomtone), ellers er de ganske like etter min mening. Jeg foretrekker faktisk 5 plus fremfor 5 plus XD med min rørforsterker, men dette ligger i nyanser hvor forsterkeren, interaksjon med rom - samt musikken du spiller - vil være avgjørende. Mener konstruktør Allan har vært noe forsiktig med å anbefale oppgradering for alle i fanklubben, og det står det respekt av - selv om nysalg sikkert er fint rent forretningsmessig. Begge plus-modellene kan spille fantastisk.

    Mvh, Tom
    Takker så mye for informativt svar😊👍
    Skulle fått til en lytt før en handler for en gangs skyld.
    Mon tro om Moet har disse.
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Nei, det er omtalt på HUG forumet de siste ukene, og skrevet litt om det av Alan.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har hatt m30.1 tidligere og har nå hatt et par p3esr et halvt år tid. M30.1 er ikke dårlige men de er litt store med tanke på mengden bass man får, type hverken fugl eller fisk.

    P3esr er en glimrende minimonitor. På mange måter perfekt voicet, går akkurat passe dypt nok i bassen og spiller akkurat passe høyt nok. Funker greit med 5w og enda bedre med 300w 😀
     

    Lancaster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    25.08.2013
    Innlegg
    851
    Antall liker
    2.105
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har samme høyttalerne, og er helt enig med deg hva gjelder dens egenskaper og ferdigheter. At det er en lukket konstruksjon passer også godt for min del da jeg må ha den ene monitoren litt nærmere en sidevegg enn hva ønskelig er. Den tar lite plass i rommet og gir veldig mye mer tilbake i lydkvalitet og glede :)
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.323
    Antall liker
    3.436
    Sted
    Sunnmøre
    P3esr er en glimrende minimonitor. På mange måter perfekt voicet, går akkurat passe dypt nok i bassen og spiller akkurat passe høyt nok.
    Er P3ESR Habeths LS3/5? Kan eg våga spørja korleis dei skil seg frå “dei andre” variantane?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Er P3ESR Habeths LS3/5? Kan eg våga spørja korleis dei skil seg frå “dei andre” variantane?
    Jeg har eid både P3ESR og Rogers LS3/5A i to forskjellige versjoner (Rogers og Spendor) P3ESR skiller seg klart ut lydmessig. Alle trenger krefter men Harbeth er mer tilgivende på det området. Jeg spilte med alt fra 18W til 500W på mine P3ESR.

    En liten sidekommentar: Jeg syntes det er trist å se at dagens importør har mer eller mindre hatt Harbeth på salg siden han fikk importen. Prisreduksjonen reflekteres i bruktprisene og eiergleden.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Bruken av kampanjepriser på Harbeth skyldes produsentens nye krav til minste volum ved hver import. Om man går tom for en modell, så må minimum 8 par importeres av samme modell! Dette kan det begrensede markedet i Norge naturligvis ikke forsvare, men hva hjelper det når produsenten ikke er mottagelig for logisk argumentasjon. Det er altså samme krav til innkjøpskvantum for en importør i Norge som for en importør f.eks. i USA.

    Det sagt, så synes jeg du overdriver faktumet at vi, når vi finner det nødvendig p.g.a. stor lagerbeholdning, tyr til salg. Det er tale om 25% rabatt. Veldig mange av våre konkurrenter opererer med rabatter på 30-tallet. Sett i forhold til hva som mer eller mindre er blitt vanlig i hi-fi bransjen, så er vår kampanjerabatt forholdsvis edruelig og neppe høy nok til å påvirke bruktpris negativt etter vår utstrakte erfaring.
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.462
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    En liten sidekommentar: Jeg syntes det er trist å se at dagens importør har mer eller mindre hatt Harbeth på salg siden han fikk importen. Prisreduksjonen reflekteres i bruktprisene og eiergleden.
    Det er nok en sterk merkevare, men det er også sterk prisstigning.

    Til dagens kr 72.833,- (før rabatt)
    Ja, det er XD som nok er bedre, men likevel er godt over 10% prisvekst pr år ganske sterkt.
    Fortsatt interessert i Harbeth, jeg altså, bare så det er sagt. :)

    mvh
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Ja, ingen tvil om at prisstigningen har vært markant, og langt mere enn man kan like, de siste årene. Det er et resultat av konsolidering av produktlinjene hos Harbeth til kun 1 serie (den mest kostbare) og generelt stigende priser internasjonalt på toppen av en nærmest historisk svak krone mot det meste av valuta.
     

    amason

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.11.2017
    Innlegg
    2.396
    Antall liker
    1.866
    Torget vurderinger
    8
    Ser de ligger til 8000$ flere steder i utlandet
     

    Janpe

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.08.2015
    Innlegg
    669
    Antall liker
    742
    De kravene Harbeth stiller til en importør mht innkjøp og lager virker fullstendig urimelige. Jeg kan forstå at de vil unngå ENK firmaers «lyst på Harbeth til innkjøpspriser» til eget bruk, men det får da være grenser.

    De burde egentlig være fornøyde med å ha en seriøs importør som kan ta vare på varemerket og kjøre demoer under gode forhold. Skuffende av Harbeth, de burde definitivt se på under hvilke forutsetninger en importør jobber i Norge; Et lite marked bestående av en liten gruppe eldre menn (stort sett). Ja vi voksne audiofile er dessverre en utdøende rase, high end hifi interesserer ikke dagens ungdom.

    Mht rabatter så synes jeg Gjallarhorn ligger langt under det en del andre aktører driver med, nemlig å undergrave egne merkevarer ved å kjøre non stop kampanjer.Eller nærmest « gi bort» demovarer. Å kjøre 25% rabatt på en lavt synkende laget er ikke urimelig synes jeg. Jeg mener hva skal man gjøre, sitte på ett påtvunget lager i årevis?

    Nei det er ingen tvang å importere i dette tilfellet Harbeth, men man har vel ett håp om at ett såpass sterkt merkenavn skal medføre en viss rotasjon. Sier vel litt om bransjen generelt tenker jeg, den er ikke enkel.
     

    Gjallarhorn Audio

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    26.02.2010
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    1.623
    Sted
    Heggedal, Asker
    Torget vurderinger
    100
    Ser de ligger til 8000$ flere steder i utlandet
    Det var merkelig høyt, gitt at det er USD? Når vi bestemmer veiledende pris for Norge, så tar vi utgangspunkt i Harbeths til enhver tid offisielle prisliste. For SHL5plus XD i rosewood finish, så er RRP (Recommended Retail Price) per november 2023 på GBP 5395. Dette er med 20% moms som den jo er i UK. Etter valutakonvertering og momsjustering havner vi for tiden på NOK 72 833,- som nevnt over av @_RoDa_
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Da ble det faktisk nye høyttalere på meg😊
    Jeg håper dette blir mine siste høyttalere på en stund. Nå har det vært litt i overkant mange utskiftinger.
    Screenshot_2024-02-28-23-09-45-28_a6a855e3920e1b61ee92a1da3bd5d159.jpg
     
    Sist redigert:

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.371
    Antall liker
    12.374
    Sted
    Sørlandet
    Nydelige høyttalere og flott anlegg. Det er noe med stativhøyttalere som er noe større en stativet dem står på. LP plater passer også utmerket i Tonträger.

    Jeg tenker at lydbildet blir enda bedre når Linton er borte og du får litt mer avstand mellom dem med litt toe-in.
     

    rorres

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.04.2006
    Innlegg
    1.431
    Antall liker
    1.492
    Torget vurderinger
    29
    Nydelige høyttalere og flott anlegg. Det er noe med stativhøyttalere som er noe større en stativet dem står på. LP plater passer også utmerket i Tonträger.

    Jeg tenker at lydbildet blir enda bedre når Linton er borte og du får litt mer avstand mellom dem med litt toe-in.
    Takk:)
    Ja det er helt sant, Alt faller mer på plass når Linton har fått nye eiere.
    Tonträger er nok konstruert som de er av flere grunner, men jeg var overrasket over at de ikke hadde gjenger for spikes e.l.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    398
    Torget vurderinger
    1
    På torsdag kommer det innom et par med Harbeth shl5plus xd. Har Sonus Faber Lumina v på fast basis. Litt spent på om Harbethen står seg bra på rock/indy osv..

    Vurderte m30.2 xd også.
     

    M.B.S

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.04.2006
    Innlegg
    726
    Antall liker
    398
    Torget vurderinger
    1
    Da var paret med shl5plus xd på plass😅 Klarte til og med å skrive modellnavnet rett, tror jeg😂
    Dette er høytalere som vokser raskt på en. Bruker en Hegel H120 på dei, og hører at fks en H390 hadde vært mere ideelt. Allikevel er det nok krefter til veldig mye, og dette låter vakkert. Kan forstå det sagnomsuste ryktet til Harbeth nå. En veldig kort beskrivelse må være at her kommer man inn på nerven til musikken.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn