Harbeth

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Føler behovet for å komme med noen flere synspunkter her.
    Smaken er selvfølgelig variert, men jeg har ingen fornemmelser av noe "alvestøv" eller overdreven diskantgjengivelse fra SHL5, men nå er jo jeg godt voksen og ex-DJ så høye frekvenser er vel ikke noe jeg behøver uttale meg så mye om ;)

    Når det er sagt vil jeg bare nevne at jeg har hørt både C7 og SHL5 og synes sistnevnte totalt sett er en bedre høyttaler (er vel en grunn til at Harbeth har de lenger opp på listen også?).
    Jeg syns spesielt de gjengir skala (altså størrelse på lydbildet) og derfor realisme på en bedre måte enn C7 og mellomtonen syns jeg også er mer organisk og naturlig i SHL5.
    Begge høyttalere hørt i store rom så mulig at C7 har en bedre og "større" fremtoning i litt mindre rom?
    Dere andre som har hørt og sogar eid (eier?) begge disse utmerkede høyttalere...... kan matching være årsak til at dere oppfatter C7 som en bedre høyttaler eller hvorfor tror dere at det er sånn?
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    Noen som har prøvd "near field listening" med sine Harbeth høyttalere? Ifølge mange av de som er mest for denne type lytting er Harbeth bland de som egner seg best til formålet sies det,spesielt av høyttalere med litt størrelse.Det er rommets innvirkning som ikke får slippe til her da lyden når lytteren først,og det skrytes veldig av lyttemetoden.
    Har selv hatt flere Harbeth modeller men ikke prøvd dette selv.
    Det står en del om dette på nett "harbeth near field listening" :)

    IMG_2663.jpg
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    C7ES3 er helt fantastiske. Har dem på hytta og i hjemmekino hjemme. Hvis du likte mellomtonen på M30.1, men liker mer fylde, bass og moro, så er C7 et sikkert valg. De funker på all slags musikk. Akkurat nå har jeg koblet bort subwooferen i hjemmekinoen pga irriterende klikkelyd, og kjenner overraskende nok ikke noe hastverk med å fikse/bytte sub.
    Takker for mange gode og nyttige tilbakemeldinger :) Jeg har nå slått til og kjøpt de C7ES-3 som lå ute for salg på Torget, så nå ser jeg fram til å få disse i hus :)
     
    Sist redigert:

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.245
    Antall liker
    3.200
    Torget vurderinger
    49
    C7ES3 er helt fantastiske. Har dem på hytta og i hjemmekino hjemme. Hvis du likte mellomtonen på M30.1, men liker mer fylde, bass og moro, så er C7 et sikkert valg. De funker på all slags musikk. Akkurat nå har jeg koblet bort subwooferen i hjemmekinoen pga irriterende klikkelyd, og kjenner overraskende nok ikke noe hastverk med å fikse/bytte sub.
    Takker for mange gode og nyttige tilbakemeldinger :) Jeg har nå slått til og kjøpt de C7ES-3 som lå ute for salg på Torget, så nå ser jeg fram til å få disse i hus :)
    Gratulerer.
    Det er de gamle mine, pass godt på dem:)
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Takk for at du fjernet fristelsen, og gratulerer så mye! Blir spennende å se hva du synes vs spendor.
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    C7ES3 er helt fantastiske. Har dem på hytta og i hjemmekino hjemme. Hvis du likte mellomtonen på M30.1, men liker mer fylde, bass og moro, så er C7 et sikkert valg. De funker på all slags musikk. Akkurat nå har jeg koblet bort subwooferen i hjemmekinoen pga irriterende klikkelyd, og kjenner overraskende nok ikke noe hastverk med å fikse/bytte sub.
    Takker for mange gode og nyttige tilbakemeldinger :) Jeg har nå slått til og kjøpt de C7ES-3 som lå ute for salg på Torget, så nå ser jeg fram til å få disse i hus :)
    Gratulerer med flotte høyttalere og velkommen i Harbeth-klubben :)
    Tror de vil passe godt i ditt rom. Skal de erstatte de Spendor høyttalerne som vises på bildet?
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.899
    Antall liker
    4.385
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    trur du har gjort et veldig fornuftig valg IvarT og Gratulerer så mye :) har selv ikke hørt c7es-3 men har hørt shl5 og har hørt shl5 og spendor a6r side om side og de 10 tusen ekstra som shl5 kosta var et bargain i mine ører kontra hvor mye mer komplett shl5 føltes ikke for å snakke ned spendor liker spendor godt selv og er gammel spendor mann :)

    men harbeth låter mye mer frigjort i mangelen på ord, mye mulig dette også skyldes større kasse volum og element størrelse mer enn noe annet, for meg låt a6r for moderne og rytmisk korrekt`` kontra eldre spendor sound jeg har hørt som også flere hevder,men jeg trur også forskjellen blir mindre jo større spendor man går opp på og :)
    trur nok du blir posivt overraska hvor frigjort harbeth-ene vil låte :)
    mvh
    ivan
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Nettopp derfor er det viktig å enten høre først, eller i det minste sammenligne andres lytteinntrykk skikkelig slik vår nye Harbeth-venn har gjort. Alle Harbeths er bra, og mellomtonen er alltid veldig naturlig, men de spiller likevel overraskende forskjellig.

    Føler behovet for å komme med noen flere synspunkter her.
    Smaken er selvfølgelig variert, men jeg har ingen fornemmelser av noe "alvestøv" eller overdreven diskantgjengivelse fra SHL5, men nå er jo jeg godt voksen og ex-DJ så høye frekvenser er vel ikke noe jeg behøver uttale meg så mye om ;)

    Når det er sagt vil jeg bare nevne at jeg har hørt både C7 og SHL5 og synes sistnevnte totalt sett er en bedre høyttaler (er vel en grunn til at Harbeth har de lenger opp på listen også?).
    Jeg syns spesielt de gjengir skala (altså størrelse på lydbildet) og derfor realisme på en bedre måte enn C7 og mellomtonen syns jeg også er mer organisk og naturlig i SHL5.
    Begge høyttalere hørt i store rom så mulig at C7 har en bedre og "større" fremtoning i litt mindre rom?
    Dere andre som har hørt og sogar eid (eier?) begge disse utmerkede høyttalere...... kan matching være årsak til at dere oppfatter C7 som en bedre høyttaler eller hvorfor tror dere at det er sånn?
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    C7ES3 er helt fantastiske. Har dem på hytta og i hjemmekino hjemme. Hvis du likte mellomtonen på M30.1, men liker mer fylde, bass og moro, så er C7 et sikkert valg. De funker på all slags musikk. Akkurat nå har jeg koblet bort subwooferen i hjemmekinoen pga irriterende klikkelyd, og kjenner overraskende nok ikke noe hastverk med å fikse/bytte sub.
    Takker for mange gode og nyttige tilbakemeldinger :) Jeg har nå slått til og kjøpt de C7ES-3 som lå ute for salg på Torget, så nå ser jeg fram til å få disse i hus :)
    Gratulerer med flotte høyttalere og velkommen i Harbeth-klubben :)
    Tror de vil passe godt i ditt rom. Skal de erstatte de Spendor høyttalerne som vises på bildet?
    Takk takk :) Høyttalerne er flotte, ja, men jeg er litt spent på hvordan de vil låte i dette rommet med mange harde flater. Ifølge Hallvar Rostad hos Norsk Hi-Fi Center (som jeg besøkte ved forrige høyttalerkjøp for snart to år siden og som kjenner både Harbeth og Spendor godt), er Harbeth mer krevende å ha med å gjøre når det gjelder akustikk. Disse spendorene (A3) som jeg nå har er relativt enkle å ha med å gjøre akustisk sett, men responderte likevel godt på noen akustikkplater. Spesielt demping i taket ga stor forskjell og tok vekk en litt hard 'etterklang'. Men det er kanskje typisk for et såpass lite rom med betonggolv og flatt tak, en liten murvegg og gipsvegger. Om det skulle oppstå nye akustiske utfordringer med C7ES-3 i hus har jeg uansett litt å pusle med videre, for høyttalerne skal det iallfall ikke være noe i veien med :)

    Vi er noen raringer vi hifi-folk, for egentlig er jeg veldig godt fornøyd med de høyttalerne jeg har i dag. Likevel har jeg som nevnt aldri helt klart å slippe tanken på disse C7ES-3 etter oes sine entusiastiske beskrivelser for snart to år siden. Når oes sine beskrivelser fortsatt er like entusiastiske, må det virkelig være noe eget med disse høyttalerne. Og etter snart to år med funderinger over hvordan det ville vært om jeg hadde gått for C7ES-3, er det på tide å prøve :)

    Så ja, de skal erstatte spendorene på bildet, men foreløpig haster jeg ikke med å selge spendorene siden jeg er så godt fornøyd med de. Det er jo alltid en viss fare for at det bare vil låte 'annerledes' og ikke nødvendigvis bedre i det lange løp. Hallvar Rostad mente iallfall at Spendor A3 og Harbeth C7ES-3 hadde litt av de samme 'musikalske' egenskapene med litt ekstra fylde i bassen og en ganske 'mild'/'varm'/'behagelig' framtoning. Men basert på Jap-HarMoOnY sine betraktninger kan det godt være at det blir en 'no-brainer' når jeg får sammenligna disse side om side. Spennende blir det iallfall. Jeg gleder meg :)
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Mens vi venter i spenning på lytteinntrykk fra Glennooo kan jo jeg så vidt sette i gang:

    lytterom_harbeth_c7.jpg


    De fleste legger vel merke til 'to feil' fra forrige bilde, eller egentlig kan vi si 'to rette' da ;D C7ES-3 kom på plass i kveld, og jeg skulle egentlig bare ha en kort test siden jeg hadde andre ting å gjøre. Men, så snart det kom lyd i disse varte den testen resten av kvelden ;)

    Sånn umiddelbart (og mitt sammenligningsgrunnlag er Spendor A3 her), så låter C7ES-3 både 'varmere'/'mildere' og likevel langt mer åpent og detaljert. Spesielt mellomtonen er av en helt annen karakter, og jeg fikk på nytt opplevelsen av å bli 'bergtatt' :) Det er vel dette Jap-HarMoOnY kaller "mye mer frigjort". Men kanskje den største overraskelsen er at C7ES-3 nærmest aldri låter skarpt uansett hva man mater de med. Jeg har faktisk forsøkt, og funnet fram låter og album som låt skarpt på Spendor A3. Men C7ES-3 bare spiller og spiller på sitt behagelige vis. Så er det da en 'søvnig' og kjedelig lyd jeg har fått? Langt ifra :) Dynamikken spreller og lever mer enn det jeg er vant med. Og "AC/DC does not" bør avlives for godt. Disse spiller både rock og tung metal (og elektroniske saker også for den del) på en overbevisende måte, men vil kanskje ikke overbevise headbangeren som vil ha det "louder than everything else". Han vil nok aldri ha interesse av Harbeth likevel.

    Bassen er strammere og mer nøytral, men spiller med mer tyngde enn jeg er vant med. Sånn oppsummert har jeg fått høyttalere som spiller langt mer åpent, detaljert og nøytralt, men likevel langt mer behagelig. Det var egentlig akkurat det jeg håpet på at disse skulle gjøre, men jeg trodde egentlig ikke at det var mulig å få til. Ellers er klangbalansen veldig nøytral og fin. Ingen spesielle ting som stikker seg ut, så det virker som om de trives godt i rommet.

    Dette var bare det umiddelbare førsteinntrykket. Skal teste mer, men det ser ut til å gå mot en ganske klar 'no-brainer' når det gjelder disse versus Spendor A3 :D
     
    S

    SAH

    Gjest
    Gratulerer med flotte musikkformidlere :) Fint at transporten gikk bra og de kom frem uten skader. Takk for en hyggelig handel :)
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med flotte musikkformidlere :) Fint at transporten gikk bra og de kom frem uten skader. Takk for en hyggelig handel :)
    Takk, i like måte :) De var jo pakket i original emballasje, så de hadde nok en ganske trygg tur :)
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAH

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer! Følte jo et visst press på at de skulle levere når du kjøpte uhørt basert på mine omtaler. Glad du er fornøyd. Beskrivelsen din er dekkende. I tillegg er sammenhengen bedre enn på andre ht: f.eks låter piano naturlig oppover og nedover skalaen. Hør f.eks Hurt med Jonny Cash. Vanskelig å forstå at han er død når man hører ham på Harbeth.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Takk :) Det er jo noen ganger en risikosport å kjøpe ting uhørt, men det beste av alt er jo at de låter akkurat slik som de ble omtalt, og slik jeg forestilte meg at de ville låte. Det var egentlig akustikken som var min største bekymring, så når de også passer i rommet er det veldig gøy :)

    Det har ikke blitt så mye spilling i dag siden jeg har vært på kurs og huser en overnattingsgjest. Overnattingsgjesten er absolutt ingen hifi-entusiast, men også han kommenterte at han aldri hadde hørt en så naturlig lyd da han fikk en liten smakebit med favorittbandet sitt (The Smiths) i kveld :)
     

    fry

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    23.10.2012
    Innlegg
    798
    Antall liker
    436
    Torget vurderinger
    10
    Takk :) Det er jo noen ganger en risikosport å kjøpe ting uhørt, men det beste av alt er jo at de låter akkurat slik som de ble omtalt, og slik jeg forestilte meg at de ville låte. Det var egentlig akustikken som var min største bekymring, så når de også passer i rommet er det veldig gøy :)

    Det har ikke blitt så mye spilling i dag siden jeg har vært på kurs og huser en overnattingsgjest. Overnattingsgjesten er absolutt ingen hifi-entusiast, men også han kommenterte at han aldri hadde hørt en så naturlig lyd da han fikk en liten smakebit med favorittbandet sitt (The Smiths) i kveld :)
    Hvordan er inntrykkene etter en uke med c7es3? Tror det er flere som er interesserte i inntrykk og spesielt mellom Spendor og Harbeth.
     

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Vel, for å begynne med det siste og for å være litt fair med Spendor så blir vel ikke mitt sammenligningsgrunnlag helt rettferdig. Spendor A3 som jeg har spilt med er en mer 'moderne' søylehøyttaler, mens C7ES-3 er en 'tradisjonell' kassehøyttaler. Prisen på A3 (rundt 19 000 kr) lå også litt under C7ES-3. Spendors Classic-serie og SP3/1R² er vel den spendoren som vil være en mer naturlig sammenligningspartner med C7ES-3. De ligger også ganske likt i pris.

    Men inntrykkene etter en uke med C7ES-3 bekrefter vel egentlig bare førsteinntrykket. Det som jeg legger mest merke til (sammenlignet med det jeg har vært vant til fra Spendor A3) er at lydbildet er mye mer ryddig, detaljert og fokusert. Det er lettere å skille instrumentene fra hverandre, og det er lettere å skille kanalene fra hverandre. Nyanser i stemmer og instrumenter kommer tydeligere fram. Hele lydbildet er mer 'tydelig' og 'artikulert'. Samtidig er lydbildet også betydelig mer behagelig, og dette fortsetter å overraske meg. Man skulle jo tro at et mer behagelig lydbilde ville bli mer 'tilslørende' og holde litt mer tilbake, men C7ES-3 spiller både utrolig åpent og detaljert og samtidig behagelig uten at noe oppleves som skarpt eller 'hardt'. De oppleves likevel som nøytrale nok til at det er enkelt å høre forskjell på kvaliteten på ulike musikkproduksjoner, så det er ikke noen typisk farget lyd som gjør det så behagelig. Lyden oppleves som naturlig, men samtidig gjør den behagelige framtoningen det mulig å høre på mindre gode produksjoner uten at det låter helt forferdelig. Med Spendor A3 ble noen produksjoner altfor kvasse og ubehagelige å høre på, men med C7ES-3 oppleves det som mer behagelig, selv om det samtidig er lett å høre at det ikke er spesielt gode produksjoner.

    Selv om også Spendor A3 på det jevne har en veldig 'varm' framtoning, kunne det noen ganger også bli skarpt. Det var en av de få tingene jeg ikke likte helt med A3, og dette opplever jeg ikke med C7ES-3. Det er mulig at det er noe med A3 som gjør at de kan ha en tendens til å bli litt skarpe, for da grammofon testet disse, fikk han de ikke til og det låt veldig skarpt.

    Kort oppsummert når det gjelder inntrykkene med C7ES-3 så langt: Veldig behagelig topp som likevel ikke oppleves som 'tilslørt' på noe vis. En FANTASTISK mellomtone som spiller åpent og naturlig, uhyre detaljert og uten noen som helst tendenser til 'hardhet'. Det er fristende å komme med en påstand som hadde blitt oppfattet som arrogant i alle andre tråder enn denne: Du har aldri hørt en mellomtone før du har hørt en Harbeth! :)

    Bassen er, som jeg har nevnt før, langt mer nøytral og strammere enn jeg har vært vant til. I tillegg går den dypere og spiller med noe mer fundament. På noe av musikken låter det litt 'tynnere' enn jeg har vært vant til, men det er jo bare fordi bassen nå er mer nøytral, mens jeg har vært vant til litt ekstra farging i bassen. Det er likevel bare en tilvenningssak, og selv på mindre gode produksjoner (typisk puddelrock fra det glade åttitall eller lignende) låter det fyldig nok til at det er engasjerende. Den behagelige toppen passer meg også utmerket for musikk med mye skrikende gitarriff. Og det er utrolig hvor mye den gode mellomtonen gjør med hele lydbildet. De fleste tenker kanskje at fyldig bass er viktigst for at rock skal låte bra, men f.eks. Rammstein synes jeg låter mye bedre med C7ES-3 enn A3. Og det er først og fremst på grunn av den fantastiske mellomtonen. Det er utrolig hvor mye mer informasjon som kommer fram i mellomtonen nå.

    Så etter min oppfatning er C7ES-3 absolutt gode allroundere, og det som jeg synes gjør de spesielt gode på nærmest all type musikk er denne kombinasjonen av et utrolig detaljert, men samtidig veldig behagelig lydbilde.

    Jeg hadde egentlig tenkt å kjøre en sammenligningstest med A3, men føler nå at det egentlig er unødvendig å koble om. Da snakker vi vel om en 'no-brainer' da :)
     
    Sist redigert:

    IvarT

    Fløyelsgutten
    Ble medlem
    19.02.2015
    Innlegg
    2.058
    Antall liker
    4.924
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    2
    Glad du er fornøyd. Beskrivelsen din er dekkende. I tillegg er sammenhengen bedre enn på andre ht.
    Ja, de låter veldig 'sømløst', så Harbeth har nok gjort en god jobb med delefilteret :) Dette påpeikes også i en test av C7ES-3:

    listening.png


    For øvrig er det godt samsvar med beskrivelsene her og mine egne inntrykk.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    Glennooo

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    03.07.2013
    Innlegg
    312
    Antall liker
    267
    Test,test og test. Fornøyd, fornøyd og veldig fornøyd!

    SAM_2034.jpg
    Jeg, som egentlig er Jbl-mann var nok litt skeptisk til Harbeth. Jeg liker varm signatur samt en deilig og realistisk bass. Jeg ante ikke hvordan Harbeth låt og når jeg hørte dem hos selger, så var dette på en tja... 2x70(?) watts hybrid forsterker. Det skal legges til at dette var et lite musikk-tilpasset rom. Likevel låt det bra, og for meg - som bare kastet meg rundt litt i hastverk fikk meg et utrolig godt førsteinntrykk.

    Nå: på en Dynamic precision DP612HP, en helt ok BT-sak, Pro-ject carbon ettellerannet, sony XA50ES-spiller og kimber kabling så låter det utrolig bra.
    Det er så langt ifra kaldt og uengarsjerende som jeg faktisk fryktet. Jeg så på Harbeth som en produsent for den og den sjangeren. Ikke en allrounder. Jeg tok grundig feil.

    Litt sammenlignbart med dyrere og større Jbl, så spiller disse Harbethene enormt stort til størrelsen. Samt at jeg og en god kompis av meg som har delt ekstremt mange timer med lytting var enige at det er en av de mest presise bassene vi har hørt.

    Jeg har et meget godt dempet rom, kanskje for mye var jeg redd samt relativt kort lytteavstand, men SHL5 var tydeligvis midt i blinken. Ekstremt fornøyd, men det som er nå er jo at man får lyst til å prøve større modeller...............

    Og forresten, om noen i nærheten av Vest-agder har SHL5+, så vil jeg gjerne komme å høre disse, jeg er spent på forskjellen.

    -Glenn
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    Hei.Veldig fine i den utførelsen må jeg si:)Har hatt denne pluss noen mindre som p3esr som også er knakende god.Nå spiller jeg på gamle Jbl L86 fra åttitallet som jeg liker godt.Tror kanskje ikke det er så stor forskjell ti + modellen men mulig jeg tar feil.Kanskje det blir Harbeth igjen her og en gang...
     

    Fosse

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.08.2003
    Innlegg
    11.420
    Antall liker
    25.777
    Torget vurderinger
    24
    Vel, for å begynne med det siste og for å være litt fair med Spendor så blir vel ikke mitt sammenligningsgrunnlag helt rettferdig. Spendor A3 som jeg har spilt med er en mer 'moderne' søylehøyttaler, mens C7ES-3 er en 'tradisjonell' kassehøyttaler. Prisen på A3 (rundt 19 000 kr) lå også litt under C7ES-3. Spendors Classic-serie og SP3/1R² er vel den spendoren som vil være en mer naturlig sammenligningspartner med C7ES-3. De ligger også ganske likt i pris.

    Men inntrykkene etter en uke med C7ES-3 bekrefter vel egentlig bare førsteinntrykket. Det som jeg legger mest merke til (sammenlignet med det jeg har vært vant til fra Spendor A3) er at lydbildet er mye mer ryddig, detaljert og fokusert. Det er lettere å skille instrumentene fra hverandre, og det er lettere å skille kanalene fra hverandre. Nyanser i stemmer og instrumenter kommer tydeligere fram. Hele lydbildet er mer 'tydelig' og 'artikulert'. Samtidig er lydbildet også betydelig mer behagelig, og dette fortsetter å overraske meg. Man skulle jo tro at et mer behagelig lydbilde ville bli mer 'tilslørende' og holde litt mer tilbake, men C7ES-3 spiller både utrolig åpent og detaljert og samtidig behagelig uten at noe oppleves som skarpt eller 'hardt'. De oppleves likevel som nøytrale nok til at det er enkelt å høre forskjell på kvaliteten på ulike musikkproduksjoner, så det er ikke noen typisk farget lyd som gjør det så behagelig. Lyden oppleves som naturlig, men samtidig gjør den behagelige framtoningen det mulig å høre på mindre gode produksjoner uten at det låter helt forferdelig. Med Spendor A3 ble noen produksjoner altfor kvasse og ubehagelige å høre på, men med C7ES-3 oppleves det som mer behagelig, selv om det samtidig er lett å høre at det ikke er spesielt gode produksjoner.

    Selv om også Spendor A3 på det jevne har en veldig 'varm' framtoning, kunne det noen ganger også bli skarpt. Det var en av de få tingene jeg ikke likte helt med A3, og dette opplever jeg ikke med C7ES-3. Det er mulig at det er noe med A3 som gjør at de kan ha en tendens til å bli litt skarpe, for da grammofon testet disse, fikk han de ikke til og det låt veldig skarpt.

    Kort oppsummert når det gjelder inntrykkene med C7ES-3 så langt: Veldig behagelig topp som likevel ikke oppleves som 'tilslørt' på noe vis. En FANTASTISK mellomtone som spiller åpent og naturlig, uhyre detaljert og uten noen som helst tendenser til 'hardhet'. Det er fristende å komme med en påstand som hadde blitt oppfattet som arrogant i alle andre tråder enn denne: Du har aldri hørt en mellomtone før du har hørt en Harbeth! :)

    Bassen er, som jeg har nevnt før, langt mer nøytral og strammere enn jeg har vært vant til. I tillegg går den dypere og spiller med noe mer fundament. På noe av musikken låter det litt 'tynnere' enn jeg har vært vant til, men det er jo bare fordi bassen nå er mer nøytral, mens jeg har vært vant til litt ekstra farging i bassen. Det er likevel bare en tilvenningssak, og selv på mindre gode produksjoner (typisk puddelrock fra det glade åttitall eller lignende) låter det fyldig nok til at det er engasjerende. Den behagelige toppen passer meg også utmerket for musikk med mye skrikende gitarriff. Og det er utrolig hvor mye den gode mellomtonen gjør med hele lydbildet. De fleste tenker kanskje at fyldig bass er viktigst for at rock skal låte bra, men f.eks. Rammstein synes jeg låter mye bedre med C7ES-3 enn A3. Og det er først og fremst på grunn av den fantastiske mellomtonen. Det er utrolig hvor mye mer informasjon som kommer fram i mellomtonen nå.

    Så etter min oppfatning er C7ES-3 absolutt gode allroundere, og det som jeg synes gjør de spesielt gode på nærmest all type musikk er denne kombinasjonen av et utrolig detaljert, men samtidig veldig behagelig lydbilde.

    Jeg hadde egentlig tenkt å kjøre en sammenligningstest med A3, men føler nå at det egentlig er unødvendig å koble om. Da snakker vi vel om en 'no-brainer' da :)
    Gratulerer med glimrende høyttalere!
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Har kjøpt et brukt sett C7es3, må rett og slett få avklart hva Harbeth representerer. Ankommer sikkert i slutten av uken.
    Det ble litt tilfeldig hvilken modell det ble (C7/ 5plus), det som dukket opp først på brukten. Tanken er ikke at de skal erstatte mine Kudos Super20 (som nok lydmessig representerer noe helt annet), men kanskje være et alternativ i hovedoppsettet eller havner i anlegg nr 2 i stuen.

    Tenker i første omgang å lage stativer selv ala oes med flere, synes Soundanchor sine er pene og de er vel gunstige også med sin open frame design? Er Soundanchor nedlagt? Kanskje må jeg skumme igjennom tråden en gang til og lese meg opp på stativ.
     
    Sist redigert av en moderator:

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Vurderte faktisk å gjøre det samme da jeg så det lå et par på torget. Av og til kunne jeg tenkt meg en litt fyldigere lyd en det jeg får fra mine KEF , har testet Spendor s8e men de fungerte ikke helt som ønsket så jeg har også vurdert å teste Harbeth.
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.899
    Antall liker
    4.385
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Vurderte faktisk å gjøre det samme da jeg så det lå et par på torget. Av og til kunne jeg tenkt meg en litt fyldigere lyd en det jeg får fra mine KEF , har testet Spendor s8e men de fungerte ikke helt som ønsket så jeg har også vurdert å teste Harbeth.
    Hei ikke for å spore helt av i en Harbeth tåd men du burde også sjekke ut Graham ls 5/9
    mvh
    ivan
     
    • Liker
    Reaksjoner: DoB

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Gratulerer!

    En trang fødsel - vet du har vurdert Harbeth lenge. Tror du vil bli svært godt fornøyd. C7ES3 er mine favoritter (har to par) sammen med 40.2 (har ett par)


    Har kjøpt et brukt sett C7es3 for rett og slett å avklare, hva representerer Harbeth i mine ører. Ankommer sikkert i slutten av uken.
    Det ble litt tilfeldig hvilken modell det ble (5plus), les hva som dukket opp først på brukten. Tanken er ikke at de skal erstatte mine Kudos Super20 (som nok lydmessig representerer noe helt annet), men kanskje være et alternativ i hovedoppsettet eller havner i anlegg nr 2 i stuen.

    Tenker i første omgang å lage stativer selv ala oes med flere, synes Soundanchor sine er pene og de er vel gunstige også med sin open frame design? Er Soundanchor nedlagt? Kanskje må jeg skumme igjennom tråden en gang til og lese meg opp på stativ.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Med respekt å melde: selv om de ulike BBC-tradisjonshøyttalerne deler grunnfilosofi, design og historie så skiller Harbeth lag med resten av følget med sin helstøpte radialteknologi for egenproduserte mellomtoneelementer. Dermed låter Harbeth mer nøytralt og naturlig enn alle andre merker jeg har hørt.


    Vurderte faktisk å gjøre det samme da jeg så det lå et par på torget. Av og til kunne jeg tenkt meg en litt fyldigere lyd en det jeg får fra mine KEF , har testet Spendor s8e men de fungerte ikke helt som ønsket så jeg har også vurdert å teste Harbeth.
    Hei ikke for å spore helt av i en Harbeth tåd men du burde også sjekke ut Graham ls 5/9
    mvh
    ivan
     

    KrazyIvan#

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.12.2013
    Innlegg
    2.899
    Antall liker
    4.385
    Sted
    porsgrunn
    Torget vurderinger
    14
    Med respekt å melde: selv om de ulike BBC-tradisjonshøyttalerne deler grunnfilosofi, design og historie så skiller Harbeth lag med resten av følget med sin helstøpte radialteknologi for egenproduserte mellomtoneelementer. Dermed låter Harbeth mer nøytralt og naturlig enn alle andre merker jeg har hørt.


    Vurderte faktisk å gjøre det samme da jeg så det lå et par på torget. Av og til kunne jeg tenkt meg en litt fyldigere lyd en det jeg får fra mine KEF , har testet Spendor s8e men de fungerte ikke helt som ønsket så jeg har også vurdert å teste Harbeth.
    Hei ikke for å spore helt av i en Harbeth tåd men du burde også sjekke ut Graham ls 5/9
    mvh
    ivan
    helt enig at Harbeth spiller med et ess i ermet i forhold til de fleste BBC licensierte :) har hørt flere BBC talere selv også ,har en kamerat som har Harbeth SHL-5 og har selv hatt Spendor og proAC har også hørt nevnte Graham ls-5/9 hvis ikke jeg hadde hatt hørt den opp mot Harbeth også så ville jeg heller ikke annbefalt den :) men blir mer en smaksak enn hva som er best av Graham og Harbeth :) jeg personlig syntes det virket som graham låt hakket mer naturlig og et snev mindre monitor aktig enn harbeth men mulig det var komboen med luxman ax 590 mk2 som utgjorde det :) kontra elektronikken jeg har hørt Harbeth med :) vet at Harbeth også er noen rasedyr når det gjelder match av elektronikk også :)
    mvh
    ivan
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Om Harbeth vs andre BBC-høyttalere. Mener på ingen måte at andre som nevnes her er dårlige, tvert i mot; de har alle dratt nytte av den sammme kunnskapen og fornuftige kost/nytte-vurderingen. Det er bare at Harbeth har dratt det videre og lengre med egen utvikling de seneste årtiene. Harbeth trenger fornuftig forsterkereffekt for å yte sitt beste: 50-100 Watt, skal man tro eier og designer Alan Shaw. Dette er også min erfaring, selv om også 2x25W har fungert bra på C7ES3.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Sakset fra Naim- forumet .......

    All speaker cabinets have a resonant frequency. Harbeth tunes their speakers to avoid this frequency to dip in the middle octaves where most of the music lives.

    And secondly. People often say Harbeth’s thin wall design is out of date and of poor quality compared to modern designs. But Harbeth deliberately tune their cabinets to flex and work with the drivers to produce an almost instrument like sound.

    This makes perfect sense to me and along with Naim gear I am completely blown away by the musicality of my system.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Det håper jeg virkelig. De er forresten musikkformidlere de jeg har ifra før også så det står ikke akkurat på det.

    Grattis Stover. Du har fått deg noen skikkelige musikkformidlere ,:rolleyes:
     

    Liotheles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.02.2002
    Innlegg
    2.822
    Antall liker
    707
    Torget vurderinger
    4
    Sakset fra Naim- forumet .......

    All speaker cabinets have a resonant frequency. Harbeth tunes their speakers to avoid this frequency to dip in the middle octaves where most of the music lives.

    And secondly. People often say Harbeth’s thin wall design is out of date and of poor quality compared to modern designs. But Harbeth deliberately tune their cabinets to flex and work with the drivers to produce an almost instrument like sound.

    This makes perfect sense to me and along with Naim gear I am completely blown away by the musicality of my system.
    Yup, Naim + Harbeth = Symbiose :)
    Forøvrig meget severdig den videoen med Alan som Hagto linket til, der han snakker om akkurat disse tingene rundt hans HT filosofi....
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.373
    Antall liker
    12.377
    Sted
    Sørlandet
    Hvis det er noen Harbeth venner som vurderer å selge sine C7ES3? Isåfall send meg gjerne en PM.

    Mvh
    BB
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn