Harddisk

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.844
Torget vurderinger
27
Jeg holder på å sette opp et avspillingssystem bestående av Mac-mini og Weiss Minerva (dac) betjent via iPad og iPhone.
Jeg ser at harddisken på min Mac-mini allerede er i ferd med å fylles (320 GB var det eneste tilgjengelig i butikken da jeg kjøpte). I tillegg har jeg en ruter (Jensen) jeg ikke er fornøyd med. Dette gjør at jeg vurderer følgende alternativer:

1) Time Capsule 2TB som ruter og backup + harddisk tilkoblet dac eller mac via Firewire eller USB.
2) Airport Extreme + harddisk tilkoblet Airport Extreme via USB + harddisk tilkoblet dac eller mac via Firewire eller USB.

Fordelen med alternativ 1 er at jeg får færre bokser, ulempen er at om noe går i stykker så drar det med seg mer. Heller derfor mot alternativ 2 som også gir meg mulighet for å slå av backupdisken når den ikke er i bruk. Går ut i fra at Time Capsule bråker mer enn Airport Extreme?

Backupdisken kan være avslått og stå i stuen oppe, nær ruter. Den trenger ikke være ekstremt stillegående og jeg kunne tenke meg en LaCie 2 TB. Nede på stereorommet vil jeg derimot ha disken på hele tiden, og jeg er derfor ute etter en som genererer så lite støy som mulig. Jeg ønsker i tillegg at den har Firewire (ut og inn) samt USB slik at jeg kan velge hvordan jeg kobler dette ihop, dacen har nemlig to Firewire-porter.

Om jeg er i ferd med å gjøre noe dumt hører jeg det gjerne i forkant og jeg er veldig interessert i hva jeg skal se etter av disker for å få ned støynivået på lytterommet (husk grensesnittkrav).

P

Parelius

Gjest
Jeg hopper på det følgende spørsmålet fra Fosse:

Hvilken HD med en kapasistet på 2T og med både USB og Firewire er den mest støysvake på markedet nå?

Det må da være datakyndige proffer som har en viss erfaring her…

Jeg har selv en LaCie d2 Quadra 2T og Iomega 500 Gb. Jeg synes ingen av dem er lydløse nok.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.255
Kjøpte meg en Western Digital My Book® Studio 2TB for Mac, som jeg har vært meget godt fornøyd med.

Superkjapp over FW800 og tilnærmet lydløs.

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Jeg har samme type som Noruego, bare 1,5 TB.
Den virker for meg å være stille nok, men har jo ikke noe erfaringsgrunnlag da.
En ting å tenke på, såfremt jeg ikke surrer da, er dersom en ønsker å bruke firewire fra Macmini til en firewire dac (Weiss som Fosse har) så får en jo ikke brukt firewire mellom HD og Macmini, siden det er kun en firewireport på Macmini.

Jeg bruker nå en usb mellom HD og macmini og da må en til WD ha en miniportUSB/vanlig mellom de.

Mvh.KW

P

Parelius

Gjest
KW skrev:
En ting å tenke på, såfremt jeg ikke surrer da, er dersom en ønsker å bruke firewire fra Macmini til en firewire dac (Weiss som Fosse har) så får en jo ikke brukt firewire mellom HD og Macmini, siden det er kun en firewireport på Macmini.
Du kobler dem bare etter hverandre, KW. Som i en lang lang lenke…

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Koble firewire fra WD til dac og macmini, siden den jo har 2 ? :-\ ................kan det ikke begynne å brenne da ;D

Mvh.

P

Parelius

Gjest
KW skrev:
Koble firewire fra WD til dac og macmini, siden den jo har 2 ? :-\ ................kan det ikke begynne å brenne da ;D

Mvh.
Fra Minien (FW 800) til HD (FW 800) til Weissen (FW 400?). Om ikke HD har FW 400 så får du tak i en kabel med 800 plugg på ene siden og 400 plugg i andre enden. Alltid sett det langsomste grensesnittet på slutten, ellers får du bare en flaskehals i lenken.

Det begynner å brenne etter ca 2 uker… ;)

KW

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Antall liker
390
Sted
Bærum
Torget vurderinger
1
Parelius skrev:
KW skrev:

Mvh.
Fra Minien (FW 800) til HD (FW 800) til Weissen (FW 400?). Om ikke HD har FW 400 så får du tak i en kabel med 800 plugg på ene siden og 400 plugg i andre enden. Alltid sett det langsomste grensesnittet på slutten, ellers får du bare en flaskehals i lenken.

Det begynner å brenne etter ca 2 uker… ;)
Riktig....... 800/800 mellom HD og macmini og så 800/400 fra HD til dacen, har begge kablene.

Men hva da med dette;
Står i bruksanvisningen til PM:

Mvh.KW

Vedlegg

P

Parelius

Gjest
KW skrev:
Men hva da med dette;
Står i bruksanvisningen til PM:

Mvh.KW
Da får noen som forstår seg på PM og teknologien der svare. Så vidt jeg kjenner til mener både Weiss og Metric Halo (som jeg har) at dette ikke er en stor sak. Jeg har ingen formening.

Derfor er det greit å kjøre en HD med flere grensesnitt (FW og USB) hvis en mener at lyden blir forskjellig i de to oppkoblingene. Slik sett er det jo et ikke-problem.

Og har du nevroser grunnet problematikken, spør Weiss!

Tillegg:

Dette står å lese i manualen for Metric Halo.

«METRIC HALO SPECIFIC:
• “How many boxes can I use on one FireWire bus?” This depends on the sample rate you’re working in. You can currently use three interfaces on one bus at 44.1-48 kHz, and two at 88.2-192 kHz.
• “Can I attach hard drives or more interfaces to the second FireWire port on my MIO?” Yes, with two things to remember:
1. Remember the rules about connecting FW800 and FW400 devices on the same bus.
2. If you’re recording at high track counts or sample rates, you may need to connect your hard drive to another bus (or another type of bus, like SATA).
• “I can’t expand my Mac, so I can’t add another FW bus or SATA bus. How can I work with high track counts?”
Try using a USB 2 drive. While you want FireWire’s isochronous transfers to get audio into your com- puter, asynchronous transfers to your hard drive are fine. If you are having dropouts, noise or other problems in your audio chain with your interface and drive on the same bus, try connecting the hard drive via USB to lighten the load on your FW bus. Even if you decide not to use the USB drive full time, this is a good troubleshooting tool.»

I det oppsettet vi snakker om her (Mini/HD/[ADC/DAC], så skulle ikke dette by på problemer, etter hva jeg kan se.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
31.169
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg bruker en ekstern server som er koplet til MacMini over vanlig nettverkskabel. Funker utmerket, og er lynkjapp.
mvh

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Det mest støysvake er et NAS i et annet rom. ;)

P

Parelius

Gjest
Men nå skal den altså stå i samme rommet både hos Fosse og Parelius, om jeg ikke husker feil…

He-he, takker for omtanken. ;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.290
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Parelius skrev:
Men nå skal den altså stå i samme rommet både hos Fosse og Parelius, om jeg ikke husker feil…
Ja, hvis det er et absolutt krav, så.

...Men det kan være verdt å tenke på.

ayaboh

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
8
Parelius skrev:
Jeg hopper på det følgende spørsmålet fra Fosse:

Hvilken HD med en kapasistet på 2T og med både USB og Firewire er den mest støysvake på markedet nå?

Det må da være datakyndige proffer som har en viss erfaring her…

Jeg har selv en LaCie d2 Quadra 2T og Iomega 500 Gb. Jeg synes ingen av dem er lydløse nok.
Hvis det er selve disken du mener så har jeg god erfaring med både Samsung Spinpoint og WD Green Caviar. Husk at mesteparten av støyen fra disken fjernes ved å bruke gummioppheng, eller annen avkobling. Går du for 10K eller 15K disker øker støyen ganske mye.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.844
Torget vurderinger
27
Jeg har nok mulighet for å sette diskene i separat rom, men det betyr at jeg enten må kjøre lange kabelstrekk eller trådløst. Primært ønsker jeg en stillegående disk i lytterommet. Den jeg skal ha på loftet til backup tenker jeg å kunne skru av og på når jeg tar backup slik at kravet til lav støy er mindre.

Topp Bunn