Harddiskbasert avspilling

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
Har lest en del på hfs angående harddiskbasert avspilling i stedet for CD og har funnet mye interessant. :)

Lurer på hvilke konfigurasjoner som benyttes av dere som mener dere har fått til godt resultat. Da tenker jeg mest på løsninger i den mer kompromissløse enden, ikke nødvendigvis dyrest mulig men en løsning som spiller på høyde med CD-spillere i den dyre enden, over 50k f.eks. Hva benytter dere? Rene PC-løsninger? USB-dac? Hva med avspilling fra minnebrikker?

Det er også interessant å vite hva som ble benyttet før den HD-baserte løsningen ble tatt i bruk.

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
mls skrev:
Da tenker jeg mest på løsninger i den mer kompromissløse enden, ikke nødvendigvis dyrest mulig men en løsning som spiller på høyde med CD-spillere i den dyre enden, over 50k f.eks.
Etter at jeg og en kamerat testet en gammel "kasert" laptop -> Apple Airport -> standard optisk -> dCS Delius (uten tweaks av noe slag) vs Teac Esoteric X-03 -> "HiFi" digitalkabel -> dCS Delius (med alt av eksotisk tilbehør), tror jeg ikke lenger at det skal veldig mye til å matche "CD-spillere i den dyre enden".

Om alt klaffer vil en harddiskbasert løsning spille like bra som noe annet. Men tar også selvfølgelig høyde for at visse løsninger ikke fungerer like bra.

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,6614.0.html

Det er også interessant å vite hva som ble benyttet før den HD-baserte løsningen ble tatt i bruk.
Jeg benyttet en Shanling 200 et-eller-annet til ca 25 lapper, og bruker i dag en blodtrimmet iMac (som dog ikke var så mye billigere....)

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Greven skrev:
mls skrev:
Da tenker jeg mest på løsninger i den mer kompromissløse enden, ikke nødvendigvis dyrest mulig men en løsning som spiller på høyde med CD-spillere i den dyre enden, over 50k f.eks.
Etter at jeg og en kamerat testet en gammel "kasert" laptop -> Apple Airport -> standard optisk -> dCS Delius (uten tweaks av noe slag) vs Teac Esoteric X-03 -> "HiFi" digitalkabel -> dCS Delius (med alt av eksotisk tilbehør), tror jeg ikke lenger at det skal veldig mye til å matche "CD-spillere i den dyre enden".
Men testet dere Esotericen kun som drivverk, eller som komplett avspiller opp mot pc/Delius?

Kjører Transporter/Delius her nå, men syns ikke det matcher lyden fra X01-D2 som var innom her for en tid tilbake..

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
topline skrev:
Men testet dere Esotericen kun som drivverk, eller som komplett avspiller opp mot pc/Delius?

Kjører Transporter/Delius her nå, men syns ikke det matcher lyden fra X01-D2 som var innom her for en tid tilbake..
Testen ble gjennomført ved å teste de to drivverkene opp mot samme DAC (dCS Delius).

Mulig at spilleren fra Teac er så god at den innebygde DACen er bedre enn Delius, men tviler litt på det selv om jeg ikke har sammenlignet. Også mye mulig at andre kommer til andre konklusjoner på annet utstyr. For oss som gjorde testen var i allefall konklusjonen klar: det gav ikke noe bedre lydkvalitet å benytte eksotiske drivverk kontra "gratsiversjonen" med PC.

Dette impliserer slik jeg ser det (OBS OBS: min subjektive mening... ;)):
Overføring av et digitalt signal til DAC er et meget enkelt teknologisk problem som ikke krever mye. Om man møter på store problemer med dette, bør man finne ut om man har feil andre steder i kjeden.

CD-spiller R.I.P. ;D

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
Dette impliserer slik jeg ser det (OBS OBS: min subjektive mening... ;)):
Overføring av et digitalt signal til DAC er et meget enkelt teknologisk problem som ikke krever mye. Om man møter på store problemer med dette, bør man finne ut om man har feil andre steder i kjeden.

CD-spiller R.I.P. ;D
Det meste her er vel subjektivt.. ;)

Jeg har heller ingen motforestillinger til pcbasert avspilling, det være seg trådløst eller med kabel. Men jeg syns det er interessant å høre effekten av å bruke en egen worldclock (eller som med Transporter/Delius der sistnevnte kan brukes som masterclock) i kjeden, mellom drivverk og dac.
dCS og Esoteric er jo blant de få produsentene som har denne muligheten, og effekten er ikke ueffen.
Det tyder på at overføringen av digitalt signal fra kilde til dac ikke er en så enkel prosess som man i utgangspunktet skulle anta.

Litt mer sakset fra dCS sine sider:

Master Mode clock operation
One of the problems of using the standard AES/EBU and SPDIF digital interfaces between a CD transport and a D/A converter, is that the D/A converter has to extract the clock it needs to synchronise its operation from the incoming data stream. This is in itself not a difficult operation. The difficult part is to obtain a stable clock, as the incoming stream will always contain a certain amount of instability, which is referred to as jitter. There are a number of possible sources of jitter. These can include:

• Instability in the digital source's (e.g. CD transport) clock
• Insufficient bandwidth in the digital source's digital output circuitry
• Poor quality or unsuitable digital cable
• Noise and interference
• Insufficient bandwidth in the D/A converter's digital receiver circuitry

The solution to this is not to try and extract the clock from the incoming data, but to drive the transport and the D/A converter from the same clock source, which ideally is located within the D/A converter itself. This is exactly what the Delius' Master Mode function facilitates. In this mode, the Delius outputs an ultra-stable clock signal at 44.1kHz, which when used with the dCS Verdi SACD/CD transport or any other transport able to lock to such a signal, enables an even higher level of fidelity to be achieved than when the standard digital interfaces are used.

The result is more precise stereo imaging, better resolution of low level detail and better defined bass.

It should be noted that this method of synchronisation is not a new technique. It is standard practise in the professional recording environment and we have been using it to great effect on our professional products since 1988.

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
Vel, min Cary CD 306 SACD må på service og blir vel borte noen måneder kan jeg tenke meg. Mulig jeg kjøper en Transporter for å ha noe å spille på og samtidig finne ut om HD-basert er noe å satse på for meg. :)

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
558
Sats på en iMac og en skikkelig Firewire-DAC.

Best there is ;)

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Antall liker
0
mls skrev:
Vel, min Cary CD 306 SACD må på service og blir vel borte noen måneder kan jeg tenke meg. Mulig jeg kjøper en Transporter for å ha noe å spille på og samtidig finne ut om HD-basert er noe å satse på for meg. :)
Vet ikke helt om jeg vil anbefale slike nettverksavspillere.

Jeg har nesten sluttet å spille egen musikk etter at jeg fikk Transporteren i hus. Den har nemlig et sånt irriterende option kalt "internet radio". Og således tilgang til noen like irriterende radiokanaler.
Her har en kanal ved navn "Atlanta Blues Society" hengt seg opp, de sender bare så utrolig mye bra blues at den står på det meste av døgnet. Heller spille egen musikk? No way!

Du kan evt se på det som et pluss, og en kilde til å oppdage nye artister! ;)

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Antall liker
2
topline skrev:
Vet ikke helt om jeg vil anbefale slike nettverksavspillere.

Jeg har nesten sluttet å spille egen musikk etter at jeg fikk Transporteren i hus. Den har nemlig et sånt irriterende option kalt "internet radio". Og således tilgang til noen like irriterende radiokanaler.
Her har en kanal ved navn "Atlanta Blues Society" hengt seg opp, de sender bare så utrolig mye bra blues at den står på det meste av døgnet. Heller spille egen musikk? No way!

Du kan evt se på det som et pluss, og en kilde til å oppdage nye artister! ;)
;D ;D

For ikke å nevne den gleden ved å oppdage gamle godbiter fra egen samling på nytt... HD basert avspilling er helt klart det beste tweaket jeg har gjort med tanke på å høre musikk!

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Antall liker
27
Bare det å få nettradio i god kvalitet er egentlig grunn god nok til å kjøpe en Transporter, selv om det sikkert finnes billigere alternativer. :)

Topp Bunn