Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ser hyggelig ut med besøk og medhørende lytterunder, vannhull og andre kulturelle innslag🍻🔊 Er vel bare å starte dagen med en neipa så er verden i vater igjen og hode passe pakket inn i bomull;) Neipa er jo pr. def. som (humle) juice å regne og er bare sunt:LOL:

    Vis vedlegget 799722
    Helt klart noe man kan lure kona med under frokosten 😊
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Kjempehyggelig helg med to staute karer! Kjenner nå at en rolig søndag er helt på sin plass 😊

    Roald på Renaissance Audio var så hyggelig å sette opp gromhøyttalerne sine til ære for oss. Her sitter han i stolen og gjør den siste fintuningen. En av de største fanboyene til Sonus Faber var smått utålmodig 😊

    B390B45C-F145-46AB-B9BE-1E18DEC9396A.jpeg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.616
    Antall liker
    58.284
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    IMG_20220312_144746.jpg


    Akkurat inne døra etter en begivenhetsrik og artig helg i Bergen. Tusen takk til verten Karmana som hadde snekret sammen et utmerket program og meny med både tørt og vått. Helt strålende, og jeg skal skrive litt mer om hifi og musikk senere, men akkurat nå må jeg innrømme at turen til Drotningsvik ikke forløp helt uten tæring på energinivået.🙊🙈🥴😆
    Om et par dager tenker jeg vi kan summere.
    Takk også til gismo for hyggelig reisefølge. Han stilte opp som sporty reserve på meget kort varsel så jeg slapp å reise alene til det spennende og fremmedkulturelle utlandet, - Bergen. Dog ble vi forbilledlig guidet rundt, og introdusert og presentert både her og der av vår gode venn T, så det var aldri fare for at vi skulle mistrives. Meget vellykket det hele. 👌😊
    IMG_20220313_094949.jpg
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Etter denne helgen føltes det ualminnelig riktig å ta pelsdotten med til et vannhull, og holde undertegnende borte fra slike etablissementer en stund 😊

    C5B1F483-CF6B-40FF-A11E-A534169C90BD.jpeg


    Jeg fikk tatt minimalt med bilder i helgen da jeg hadde mer enn nok med å holde meg fast på Innlandsguttas karusell av utsvevende galskap. Tøffe tak for en sart sjel som meg!

    Vi fikk innimellom slagene lyttet litt til mitt eget oppsett. Bluesbreaker truer jo med å etter hvert skrive noen ord, samt det vi hørte på hos Roald på Renaissance Audio. Jeg lar ham få ordet først, jaffal når det gjelder mitt oppsett, men jeg føler meg sikker på at det er lite å frykte 😊

    Litt spennende var justering av subben min i en sen kveldstime. Bluesbreaker og Gismo har jo sine preferanser på electronica, rap og tung dubstep, så det er kanskje ikke så vanskelig å gjette hva det ble skrudd mot 🤪😊 Delefrekvensen ble flyttet fra 45-60Hz, og etter lange diskusjoner i tung Fernet-rus ble gainen konkludert og justert fra 15 til 17, istedenfor 15 til 18 😄 Foreløpig må jeg innrømme at det virker vellykket, men venter med å konkludere til jeg har testet litt selv fra lyttestolen 😊

    4C9AE5ED-7278-4419-9EA0-133F402B5D3E.jpeg


    På fredagen var vi en tur innom Samleren som har flyttet inn i bedre lokaler. Det var kun meg som rasket med meg noen plater fra butikken. Bra sted, og på meg virker de å prise platene litt mer sympatisk enn mange andre som selger brukt vinyl.

    DD4EBAC2-70BB-4C85-84FA-ACFDF19A518E.jpeg
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Etter denne helgen føltes det ualminnelig riktig å ta pelsdotten med til et vannhull, og holde undertegnende borte fra slike etablissementer en stund 😊

    Vis vedlegget 800440

    Jeg fikk tatt minimalt med bilder i helgen da jeg hadde mer enn nok med å holde meg fast på Innlandsguttas karusell av utsvevende galskap. Tøffe tak for en sart sjel som meg!

    Vi fikk innimellom slagene lyttet litt til mitt eget oppsett. Bluesbreaker truer jo med å etter hvert skrive noen ord, samt det vi hørte på hos Roald på Renaissance Audio. Jeg lar ham få ordet først, jaffal når det gjelder mitt oppsett, men jeg føler meg sikker på at det er lite å frykte 😊

    Litt spennende var justering av subben min i en sen kveldstime. Bluesbreaker og Gismo har jo sine preferanser på electronica, rap og tung dubstep, så det er kanskje ikke så vanskelig å gjette hva det ble skrudd mot 🤪😊 Delefrekvensen ble flyttet fra 45-60Hz, og etter lange diskusjoner i tung Fernet-rus ble gainen konkludert og justert fra 15 til 17, istedenfor 15 til 18 😄 Foreløpig må jeg innrømme at det virker vellykket, men venter med å konkludere til jeg har testet litt selv fra lyttestolen 😊

    Vis vedlegget 800441

    På fredagen var vi en tur innom Samleren som har flyttet inn i bedre lokaler. Det var kun meg som rasket med meg noen plater fra butikken. Bra sted, og på meg virker de å prise platene litt mer sympatisk enn mange andre som selger brukt vinyl.

    Vis vedlegget 800442
    Har to av de tre platene, må nok dessverre innrømme at den eldste er best.
    Mvh
    JMK
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.616
    Antall liker
    58.284
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Etter denne helgen føltes det ualminnelig riktig å ta pelsdotten med til et vannhull, og holde undertegnende borte fra slike etablissementer en stund 😊

    Vis vedlegget 800440

    Jeg fikk tatt minimalt med bilder i helgen da jeg hadde mer enn nok med å holde meg fast på Innlandsguttas karusell av utsvevende galskap. Tøffe tak for en sart sjel som meg!

    Vi fikk innimellom slagene lyttet litt til mitt eget oppsett. Bluesbreaker truer jo med å etter hvert skrive noen ord, samt det vi hørte på hos Roald på Renaissance Audio. Jeg lar ham få ordet først, jaffal når det gjelder mitt oppsett, men jeg føler meg sikker på at det er lite å frykte 😊

    Litt spennende var justering av subben min i en sen kveldstime. Bluesbreaker og Gismo har jo sine preferanser på electronica, rap og tung dubstep, så det er kanskje ikke så vanskelig å gjette hva det ble skrudd mot 🤪😊 Delefrekvensen ble flyttet fra 45-60Hz, og etter lange diskusjoner i tung Fernet-rus ble gainen konkludert og justert fra 15 til 17, istedenfor 15 til 18 😄 Foreløpig må jeg innrømme at det virker vellykket, men venter med å konkludere til jeg har testet litt selv fra lyttestolen 😊

    Vis vedlegget 800441

    På fredagen var vi en tur innom Samleren som har flyttet inn i bedre lokaler. Det var kun meg som rasket med meg noen plater fra butikken. Bra sted, og på meg virker de å prise platene litt mer sympatisk enn mange andre som selger brukt vinyl.

    Vis vedlegget 800442
    Vi kan jo begynne så smått med responsen, og ta det litt stykkevis og delt.

    Altså, det første Inkvisisjonen måtte ta tak i i Drotningsvik var bassen.
    Som du er inne på, så er det utvilsomt Fernet Branca som er tingen når bassen skal skrues på plass. Som alle med subwoofer-erfaring vet, så kan man holde på nærmest i det uendelige fordi innspillinger er så ulike.

    Gismo og jeg var relativt raskt enige om når det låt ca. best ut fra ulike musikkvalg fra hver av oss. Vi endte på 60hz m noe mer gain enn anlegget var satt opp med først. Jeg synes etter det at bassen ble mer leken og spretten på f. eks Marleys "Rastaman Vibration" . Jeg opplevde også en bedre sammenheng oppover som fikk lydbilde til å vokse vesentlig på Dead Can Dance s "Opium" . Selv om det aldri ble låvedørslyd som hjemme låt det digert og fett.
    Gismo plukket noen Brian Bromberg av ulike tapninger og jeg synes det ble enda morsommere hvordan det låt med mer påfyll i bånn. Bela Flecks dansende flodhest har nå fine betingelser hos Karmana. 😊
    Når man har en slik klasse-sub som REL Gibraltar er det ingen grunn til å være fegis.
    Om man drar på litt er det likevel fjellstøtt uten skramling og unoter. Den bærer navnet med rette, - låter klippefast.
    Slik jeg oppfatter det er det ikke vanskelig å få god lyd i rommet. Noe det også er.
    Er spent om Karmana skrur tilbake på tidligere setting, men tviler på om han gidder... 😆
    Vi får se om det kommer flere drypp og inntrykk fra oss etter hvert. Hvis da ikke sensuren tar oss. 🙊🙂
    IMG_20220311_214530.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Har to av de tre platene, må nok dessverre innrømme at den eldste er best.
    Mvh
    JMK
    Ditto, men jeg vet at du har DummDumBoys skiva og Paul McCartney & Wings, mens jeg har Bjørn Riis sin skive og Paul McCartney & Wings.
    Jeg tror Bjørn Riis - Lullabies in a car crash som jo er progrock, ryker raskt ut av sjøulkens heim ;)
    Dog tørr jeg vedde på at skiva til BR er ikke så rent få knepp bedre enn den siste skiva til DDB.
    Meg om det!
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ditto, men jeg vet at du har DummDumBoys skiva og Paul McCartney & Wings, mens jeg har Bjørn Riis sin skive og Paul McCartney & Wings.
    Jeg tror Bjørn Riis - Lullabies in a car crash som jo er progrock, ryker raskt ut av sjøulkens heim ;)
    Dog tørr jeg vedde på at skiva til BR er ikke så rent få knepp bedre enn den siste skiva til DDB.
    Meg om det!
    Pøh, jeg er skap-progger, og har Airbag i hyllene og liker godt den Lullabies skiven 😊
    Har ikke hørt Armer og bein platen til DumDumBoys, så er egentlig veldig usikker på hvorfor jeg rasket den med meg. Band on the Run er deilig nostalgi, så jeg var bevisst i gjerningsøyeblikket da jeg kjøpte den 😊
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Unnskyld min uvitenhet, men trenger man egentlig sub´er på noe som allerede har dimensjoner som basstårn? Slösing av kvalitet vs kvantitet tenker jeg da, bare i min enfoldighet, forøvrig hyggelig at Bergen (det står født men utflyttet i mitt pass) er til innlandets forlystelse :cool:

    mvh
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.833
    Antall liker
    16.035
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Unnskyld min uvitenhet, men trenger man egentlig sub´er på noe som allerede har dimensjoner som basstårn? Slösing av kvalitet vs kvantitet tenker jeg da, bare i min enfoldighet, forøvrig hyggelig at Bergen (det står født men utflyttet i mitt pass) er til innlandets forlystelse :cool:

    mvh
    Ja ;)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Pøh, jeg er skap-progger, og har Airbag i hyllene og liker godt den Lullabies skiven 😊
    Det å nå bekjenne at du er skap-progger står dårlig i stil med din hundsing av oss som åpent erkjenner at vi liker progrock i tide og utide :oops:
    Men en bergenser fornekter seg ikke hva størrelsen på kjeften angår ;)
    Det er notert.
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.616
    Antall liker
    58.284
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Unnskyld min uvitenhet, men trenger man egentlig sub´er på noe som allerede har dimensjoner som basstårn? Slösing av kvalitet vs kvantitet tenker jeg da, bare i min enfoldighet, forøvrig hyggelig at Bergen (det står født men utflyttet i mitt pass) er til innlandets forlystelse :cool:

    mvh
    Eieren sjøl bør vel helst svare, men i dette anlegget vil jeg si ja. Selv om Rosita ser voldsom ut med store elementer, så er det en fulltonehøyttaler med superdiskant.
    Vanligvis vil denne høyttaleren ha godt av litt basshjelp fra frontvegg ved å plasseres nærmere veggen. Med denne suben kan høyttalerne stå mer ut på gulvet og de spiller friere med superbra 3D og pinpointing. Som hogd i sten når man sitter i Sweet Spot. (så er det sagt 😊)
    Her har vi et stort rom, som er større enn de stuer folk flest innehar. Det er mye å fylle opp. Dessuten vil de fleste også oppleve større klarhet oppover i frekvens v riktig bruk av sub. Hvis subwoofer er godt integrert så låter det ofte ryddigere uten at dette er noe problem i dette spesifikke anlegget.
    Mange tror ofte at suber roter det til, - og det kan de også gjøre, men ikke her. 🙂
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Unnskyld min uvitenhet, men trenger man egentlig sub´er på noe som allerede har dimensjoner som basstårn? Slösing av kvalitet vs kvantitet tenker jeg da, bare i min enfoldighet, forøvrig hyggelig at Bergen (det står født men utflyttet i mitt pass) er til innlandets forlystelse :cool:

    mvh
    Bluesbreaker gjør svar fra meg overflødig 😊
     
    U

    utgatt25555

    Gjest
    Eieren sjøl bør vel helst svare, men i dette anlegget vil jeg si ja. Selv om Rosita ser voldsom ut med store elementer, så er det en fulltonehøyttaler med superdiskant.
    Vanligvis vil denne høyttaleren ha godt av litt basshjelp fra frontvegg ved å plasseres nærmere veggen. Med denne suben kan høyttalerne stå mer ut på gulvet og de spiller friere med superbra 3D og pinpointing. Som hogd i sten når man sitter i Sweet Spot. (så er det sagt 😊)
    Her har vi et stort rom, som er større enn de stuer folk flest innehar. Det er mye å fylle opp. Dessuten vil de fleste også oppleve større klarhet oppover i frekvens v riktig bruk av sub. Hvis subwoofer er godt integrert så låter det ofte ryddigere uten at dette er noe problem i dette spesifikke anlegget.
    Mange tror ofte at suber roter det til, - og det kan de også gjøre, men ikke her. 🙂



    Hmm takk for svar, men uansett størrelse på rommet så ser det neste ut som närfeltslytting, i de fleste tilfeller...jeg synes vel bass generelt er litt oppskrytt og har unngått det alle år med mine små, også disse, det er jo fundamentet men er det ikke noe fundament i innspillingen bör vel heller ikke systemet legge til noe, er min tanke..har bare ikke funnet en integrasjon som tilfredsstiller meg og min lytting, det meste foregår jo fra midten og opp allikevel mener jeg :unsure:

    Det viktige er jo allikevel att man er tilfreds med egne valg og prioriteringer..

    mvh
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Det å nå bekjenne at du er skap-progger står dårlig i stil med din hundsing av oss som åpent erkjenner at vi liker progrock i tide og utide :oops:
    Men en bergenser fornekter seg ikke hva størrelsen på kjeften angår ;)
    Det er notert.
    Jeg går inn og ut av skapet. Plutselig er jeg tilbake i skapet, og disser prog-huer uhemmet 😎😄
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.595
    Antall liker
    32.358
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Eieren sjøl bør vel helst svare, men i dette anlegget vil jeg si ja. Selv om Rosita ser voldsom ut med store elementer, så er det en fulltonehøyttaler med superdiskant.
    Vanligvis vil denne høyttaleren ha godt av litt basshjelp fra frontvegg ved å plasseres nærmere veggen. Med denne suben kan høyttalerne stå mer ut på gulvet og de spiller friere med superbra 3D og pinpointing. Som hogd i sten når man sitter i Sweet Spot. (så er det sagt 😊)
    Her har vi et stort rom, som er større enn de stuer folk flest innehar. Det er mye å fylle opp. Dessuten vil de fleste også oppleve større klarhet oppover i frekvens v riktig bruk av sub. Hvis subwoofer er godt integrert så låter det ofte ryddigere uten at dette er noe problem i dette spesifikke anlegget.
    Mange tror ofte at suber roter det til, - og det kan de også gjøre, men ikke her. 🙂
    Vil bare sette mitt navnetrekk på hva blues skriver her🤗🎶

    gismo
     

    gismo

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2007
    Innlegg
    24.595
    Antall liker
    32.358
    Sted
    Væssia i Grue.
    Torget vurderinger
    20
    Vi kan jo begynne så smått med responsen, og ta det litt stykkevis og delt.

    Altså, det første Inkvisisjonen måtte ta tak i i Drotningsvik var bassen.
    Som du er inne på, så er det utvilsomt Fernet Branca som er tingen når bassen skal skrues på plass. Som alle med subwoofer-erfaring vet, så kan man holde på nærmest i det uendelige fordi innspillinger er så ulike.

    Gismo og jeg var relativt raskt enige om når det låt ca. best ut fra ulike musikkvalg fra hver av oss. Vi endte på 60hz m noe mer gain enn anlegget var satt opp med først. Jeg synes etter det at bassen ble mer leken og spretten på f. eks Marleys "Rastaman Vibration" . Jeg opplevde også en bedre sammenheng oppover som fikk lydbilde til å vokse vesentlig på Dead Can Dance s "Opium" . Selv om det aldri ble låvedørslyd som hjemme låt det digert og fett.
    Gismo plukket noen Brian Bromberg av ulike tapninger og jeg synes det ble enda morsommere hvordan det låt med mer påfyll i bånn. Bela Flecks dansende flodhest har nå fine betingelser hos Karmana. 😊
    Når man har en slik klasse-sub som REL Gibraltar er det ingen grunn til å være fegis.
    Om man drar på litt er det likevel fjellstøtt uten skramling og unoter. Den bærer navnet med rette, - låter klippefast.
    Slik jeg oppfatter det er det ikke vanskelig å få god lyd i rommet. Noe det også er.
    Er spent om Karmana skrur tilbake på tidligere setting, men tviler på om han gidder... 😆
    Vi får se om det kommer flere drypp og inntrykk fra oss etter hvert. Hvis da ikke sensuren tar oss. 🙊🙂
    Vis vedlegget 800463
    Historien om starten støttes herfra, korrekt husk blues og godt beskrevet, så jeg bare undertegner herved👍🏼🤗
    Ellers illustrerer kanskje bilde veldig gidt hva vår gode vert hadde i tankene da vi begynte å skru bass😎🤣🤣

    gismo
     

    Espen L

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.03.2010
    Innlegg
    3.986
    Antall liker
    10.606
    Sted
    Skien
    Fint at dere deler bilder og inntrykk fra besøket hos Bergens store sønn (y)
    Er også litt over snittet interessert i å høre hvordan dere synes Sf Aida spilte hos Renaissance Audio.
    Var det Aida 1 eller mk 2 dere lyttet til ?
    Gleder meg til videre lesing av alle inntrykkene :)


    Mvh: Espen L
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Fint at dere deler bilder og inntrykk fra besøket hos Bergens store sønn (y)
    Er også litt over snittet interessert i å høre hvordan dere synes Sf Aida spilte hos Renaissance Audio.
    Var det Aida 1 eller mk 2 dere lyttet til ?
    Gleder meg til videre lesing av alle inntrykkene :)


    Mvh: Espen L
    Det var Aida vi fikk demonstrert, altså ikke den 200K dyrere MK2. Jeg vil ikke si så mye om dem da vi bare hørte et par tre låter helt på slutten av demoen. Jeg var da også skikkelig satt ut av noen «billige» Von Schweikert høyttalere vi lyttet mest på dagen før og samme ettermiddagen. Men, Aida låt flott og uanstrengt. Det var i det hele tatt veldig lett å senke skuldrene og nyte musikken. I motsetningen til de to andre karene, tror jeg faktisk jeg ville ønsket meg Roald sine VS høyttalere med aktiv bass og modifisert delefilter hvis jeg hadde hørt høyttalerne opp mot hverandre i en blindtest. Det sier ikke så mye om kvalitetene til Aida, men mer om hvor nyforelsket jeg var av VS høyttalerne som spilte avsindig mye større enn hva den fysiske størrelsen på høyttalerne skulle tilsi 😊
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.616
    Antall liker
    58.284
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Fint at dere deler bilder og inntrykk fra besøket hos Bergens store sønn (y)
    Er også litt over snittet interessert i å høre hvordan dere synes Sf Aida spilte hos Renaissance Audio.
    Var det Aida 1 eller mk 2 dere lyttet til ?
    Gleder meg til videre lesing av alle inntrykkene :)


    Mvh: Espen L
    Edit: Nå rakk trådverten akkurat på tastetrykket å komme foran meg, så tilgi om det er noe repetisjon av felles observasjoner.

    Aida 1.
    Vi får se om det kommer med noe mer fra de andre som hørte dem, men for min del mener jeg det ikke er så lurt å si alt for mye etter såpass begrenset lyttetid foran et oppsett. Det blir ikke som hjemme hos Karmana hvor vi hadde adskillig mer tid med anlegget. Det blir mer et slags førsteinntrykk mht SF Aida.
    Det er jo dessuten ikke bare høyttalere man lytter til, men et helt system satt opp i et bestemt rom.
    Uansett låt det umiskjennelig Sonus Faber med fine klangfarger og en lyd som er lett å like uten kanter og artifakter.
    Jeg har tidligere mange timer foran gismos nette Guarneri, men har også hørt f. eks Lileum ved et par anledninger i Gøteborg, og Espen L sine tidligere Cremonese.
    Det låter ikke "råtass", men med denne størrelsen på høyttalerne mektig og digert samtidig som feinschmekkeregenskaper i form av detaljformidling i høyeste grad er tilstede. Aida låter faktisk litt slik som de ser ut, vil jeg si.
    Fullstendig fullfrekvent selvsagt, men ut fra mine forventninger hadde jeg kanskje håpet på litt mer "overskudd" ved pådrag på stort orkester (Kunzel, Willem Tell ouverture på Telarc som jeg ønsket å høre)
    Nå var det kanskje mer å gå på mht forsterker som stod foran, men Ayre spilte meget bra med Von Schweikert som stod i anlegget først,så jeg vet ikke.
    Jeg har hørt flere oppsett hos Renaissance tidligere da jeg har vært i Bergen, og har til gode å høre dårlig lyd i den butikken.
    Mikkelsen hadde inntil nylig brukt Audio Research ref160, men de var nå solgt. Likevel låt det bra, men det skal det også gjøre med en millionhøyttaler i oppsettet.

    Som nevnt hørte vi også et par Von Schweikert til adskillig rimeligere pris. Jeg fikk dessverre ikke med meg modellbetegnelsen. Med de i oppsettet spilte det etter min smak vel så bra når det ikke var musikk med størrelse som symfoniorkester. Musikken bare kom ut i rommet med en uanstrengt luftighet samtidig som det var bra størrelse og dynamiske egenskaper var på plass.
    Veldig bra. Det er likevel ikke slik at dette er en bedre høyttaler enn de store Aida, men utfra forventningene var de en trivelig overraskelse.
    22105DD5-83B3-4893-BD02-2AD62CA63A6A.jpeg

    Roald var forøvrig meget hyggelig, og gjorde det beste for at vi skulle få en god opplevelse. Renaissance er et spesielt sted, og gir en mye mer enn en ren butikkopplevelse. Her er det kunst på veggene og håndplukket utstyr fra mange ulike produsenter.
    IMG_20220313_162904.jpg

    Mikkelsen er entusiastisk og kunnskapsrik og snakker mest om musikkformidling, selv om han også kunne svare på spørsmål og snakke om ting av mer teknisk art.
    Det var helt klart at vi ikke var "på kjøperen", men likevel brukte han flere timer av sin tid på oss både fredag og lørdag. Slikt setter man pris på.😊👍
    IMG_20220313_162742.jpg
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja det var skummelt sammenfallende.
    Er spent på hva mannen med stua full av SF sier. 😊 @gismo? 🤓
    Det kan nok godt være du har et viktig poeng med Ayre ampen. VS med sin aktive bass er jo en betraktelig mer lettdrevet høyttaler enn Aida. Mener Roald nevnte 98dB følsomhet. Kanskje Aida hadde blomstret enda litt mer hvis de hadde blitt drevet med litt flere kvalitets-watt.
     

    skranglefant

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.11.2015
    Innlegg
    2.657
    Antall liker
    4.303
    Sted
    Bartistan
    ...Helt tydelig av det ene bildet at Gismo nyter, mens Karmana leker blasert og ikke er like imponert 😄
    Nyter? Pøh, han har bare fått litt Hansakullsyre opp i nesa 🤪

    Da jeg og HiFiGirl var innom, pre-corona-lockdown med ørliten margin, satt vi hakket til høyre og hørte de 'hjemmelaga' høyttalerne med delefilter i egen boks på gulvet i bakkant.
    De låt jævlig bra i mine ører. Riktignok på flinkismusikk ala Steely Dan og sånt som aldri seiler forbi øregangene her på heimertfronten, men likevel 😇

    Artig sted å besøke!
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Nyter? Pøh, han har bare fått litt Hansakullsyre opp i nesa 🤪

    Da jeg og HiFiGirl var innom, pre-corona-lockdown med ørliten margin, satt vi hakket til høyre og hørte de 'hjemmelaga' høyttalerne med delefilter i egen boks på gulvet i bakkant.
    De låt jævlig bra i mine ører. Riktignok på flinkismusikk ala Steely Dan og sånt som aldri seiler forbi øregangene her på heimertfronten, men likevel 😇

    Artig sted å besøke!
    Hehe, ble litt kullsyre fra både det ene og andre bryggerier denne helgen 😄

    Har sammen med Håkon Rognlien, HCS og Lassemann hørt de «hjemmelagde» høyttalerne sammen med den billigste modellen til Cayin. Syntes som deg det låt veldig veldig bra.

    Absolutt påkrevet for haifai-interesserte turister å stikke oppom Renaissance. Helt klart mer igjen for det enn å fjase rundt på Bryggen og Fisketorget! 😊
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.616
    Antall liker
    58.284
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Et forsøk på å runde av med inntrykk fra besøket i Drotningsvik / Bergen.

    Det er forventet, og vanlig kutyme i miljøet at etter besøk skal man gjerne si noe om hvilket inntrykk man har av anlegget og lydgjengivelse hos verten...
    Man bør være ærlig, men samtidig uttrykke seg slik at man fremdeles er på talefot/beholder vennskapet etterpå.😎
    I dette tilfellet tror jeg det skal gå bra...

    Her er det gismo som forsøker å nullstille forventningsmodus og stille inn ørene til mannlig vokal. Han har fått en pillevink med Oppland for å komme litt på glid. 😊
    IMG_20220311_113425.jpg


    Jeg har hørt to helt andre oppsett hos verten for noen år tilbake i et annet rom, i et annet land (!). Med en gang lyden kom på, var jeg ikke i tvil om at dette var bedre. Marten Bird er en god musikkformidler, men svært annerledes enn dette.
    Jeg har også vært så heldig å ha hørt Rosita Babel-høyttalerne tidligere, men da i et helt annet oppsett og i karmosinrød(?) farge hos Jamakr.

    IMG_20220312_112245.jpg


    Anleggets bestanddeler er beskrevet i tråden.
    For egen del var jeg litt spent på hvordan f. eks en Topping-DAC låter. Det vet jeg fremdeles ikke etter flerfoldige timer, for det var Karmana-anlegget i Karmanahuset vi hørte. Inntrykk er derfor basert på hvordan komponentene låter sammen i et system.

    Det første som slår meg, er at her er det mer futt og fart enn jeg har hjemme. Det spiller klart og detaljert. Det låter ganske "på", men aldeles ikke for mye. Det er tydelig at høyttalerne trives med rom og plassering. Lydsignatur er generelt noe lysere enn hjemme,men ikke tynt eller pistrete. I Sweet Spot er det fabelaktig god pinpointing og 3D. Som hugget i stein.
    Dybdeperspektiv er altså meget bra hvis slik informasjon finnes på innspillingen.
    Jeg savner noe størrelse i bredde og høyde, men slik sett er jeg litt bortskjemt med Maggie 3.7 hjemme.

    Vi har alle våre favorittmusikkpreferanser og noe som går igjen i Drotningsvik er mannestemmer hvor man helst hører at kroppen har vært med på litt i livet.
    Da må anlegget formidle følelser for at det skal oppleves troverdig. Gjerne ha evne til å gjengi nyanser i artikulasjon, rasp, heshet og klang.
    Ikke overraskende briljerte anlegget her.
    Lee Harvey Osmond, Chris Eckman, Avi Kaplan, Tom Waits, Neil Young m fl var helt hjemme. Ulike røster som Young og Waits en aning lysere i stemmen enn på mitt eget anlegg, men ikke tynt. Altså ingen Waits med MikkeMus-stemme. 😊

    For egen del synes jeg anlegget var morsomst når vi spilte rock & rull.
    Det låter spenstig og rett på, med en følelse av nærhet til det som skjer foran lytteren.
    Elgitar har edge og trommer smekk.
    I fht til oppsettet jeg har hjemme gjør dette anlegget her somme ting annerledes og bedre.
    Å spille dårlige innspillinger som f. eks. Stavangerensemblet og De Musikalske Dvergene ( vi øvde før konserten! 😆), gir mye mer på dette anlegget.
    Her blir det friskt og artig, og det er bra som det er, mens hjemme blir jeg mer sittende å irritere meg over dårlig lyd. Det er klart at godt lag og god stemning bidrar til den positive opplevelsen, men jeg vil påstå at det i stor grad er anleggets fortjeneste, fordi det rocker så til de grader.

    Vi spilte også noe jazz og roligere greier som f. eks Till Brunner, men til tross for at dette også låt bra, synes jeg sjøl at jeg har mer nerve og timbre i mitt eget oppsett på slike innspillinger.

    Her hos Karmana er det mulig å si noe om hva som skjer ved bruk av to ulike forsterkere.
    Til "dagligdags" blir det spilt på et Eximus-sett med Icepower klasse D.
    Jeg må si at jeg var positivt overrasket over hvor bra det låt med disse. Man savner egentlig ikke noe, og det er hverken ullent eller skarpt. Tonalt låter det helt rett, men når man setter inn Zardoz-forsterkeren med rør skjer det likevel mye. Det blir mer liv og farger, og jeg opplever at man kommer mer inn i musikken. Lydbilde blir større og luftigere, men aldri for soft eller snilt. Denne forsterkeren er matchet til høyttaleren, og det virker svært vellykket.

    IMG_20220312_112422.jpg


    Et svært vellydende anlegg som har mange sterke sider. Dette er ikke komponenter fra "billigkroken", så da kan man også forvente godlyd. Skulle jeg ønske mer var det et enda større lydbilde. Gismo og jeg foretrakk lytteposisjon litt lenger bak på teppet og da synes jeg det hjalp litt på høyden, litt avhengig av opptak. Sjøl om man sitter litt lenger bak er det likevel orden på hvordan lydbilde står i rommet.
    Det andre jeg kunne ønske annerledes er fargen på høyttalerne. Svart er safe og finish er nydelig, men jeg har sett de røde som Jamakr har og de er aldeles smashing!🤩

    Bassen har vi omtalt tidligere her, og vi fikk frie tøyler til å dra det dit vi ville med suben.
    Gismo har akkurat fått ny subwoofer i hus og har gjort noen nyttige erfaringer. Vi ble ganske enige ganske raskt. 🙂

    Et flott anlegg. Særlig når man spiller mye rock er det lite å sette fingeren på.
    Det er likevel ikke så rått som f. eks store JBL, store horn mm.

    Platespilleren ble også brukt. Klokka 3 om natta med nærmere 3 i promille. 🙈 Vel, ikke fullt så ille, men likevel imponerende. 😊
    Karmana styrte armen med stødig hånd over rillene på gamle Youngs, Massey Hall LP.
    Et risikoforetak selvfølgelig, (men ingen minnes en fegis! 😜) , dessuten gikk det helt fint, - men på det tidspunktet kunne vi like gjerne hørt en Phillips Bambino og vært like happy.
    Her ser vi verten i "rockpose" synge på gamle sanger omigjen nattestid på Ulrikens topp. 🤟
    IMG_20220313_014936.jpg


    Takk for meg! 🙂
     
    Sist redigert:

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    En meget god gjennomgang og beskrivelse av skap-proggerens foretrukkede lydsignatur i eget oppsett Bluesbreaker.
    Jeg har kun lyttet til musikk hos herremannen via Zardoz amp, vinyl og streaming. Sistnevente vha hans tidligere edelsten fra Bricasti.
    Kjenner meg igjen i din beskrivelse av anleggets lydformidling av spesielt herremenn med levd liv i røsten.
    Turen til Bregen for snart 2 år siden resulterte i flytting av de knalle røde Babellene til jamakr.
    Jeg tror ikke du har hvert der siden?
    Ypsilon forsterkeriet og ikke minst høyttalernes evne til å gjengi musikk har kommet mer til sin rett.
    Takk for at du deler.
     
    Sist redigert:

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.616
    Antall liker
    58.284
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    En meget god gjennomgang og beskrivelse av skap-proggens foretrukkede lydsignatur i eget oppsett Bluesbreaker.
    Jeg har kun lyttet til musikk hos herremannen via Zardoz amp, vinyl og streaming. Sistnevente vha hans tidligere edelsten fra Bricasti.
    Kjenner meg igjen i din beskrivelse av anleggets lydformidling av spesielt herremenn med levd liv bak røsten.
    Turen til Bregen for snart 2 år siden resulterte i flytting av de knalle røde Babellene til jamakr.
    Jeg tror ikke du har hvert der siden?
    Ypsilon forsterkeriet og ikke minst høyttalernes evne til å gjengi musikk har kommet mer til sin rett.
    Takk for at du deler.
    Jeg har ikke vært der siden, og ut fra det jeg hørte nå, er jeg helt sikker på at det er mye å hente på plassering av Babel-høyttalerne . På Odden er det topp komponenter hele veien så den saken bør være grei. 👌
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Takker @bluesbreaker! Jeg lever vel egentlig godt med at man ikke skriver noe etter å ha vært innom. Det er jo mange som synes det er utfordrende å sette ord på det man har hørt, men det er selvfølgelig veldig kjekt å få en tilbakemelding. Ekstra kjekt blir det når noen legger så mye i det, og skriver så bra som deg! Superduper beskrivelse! Ikke vanskelig å kjenne seg igjen i dette, spesielt siden jeg har hørt en del på ditt svært så vellydende oppsett, og dermed skjønner sammenligningene. Tror vanskelig det blir springskaller og stygge lyskespark etter dette 😄

    Verre er det med støvsugingen av kjøleskap og bod. Trodde jeg hadde kjøpt inn en del øl, men en rask inspeksjon viste at det var skåle tomt i kjøleskapet, foruten en alkoholfri Munkeholm……..tilfeldig…..tror ikke det, nei 😄
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ja byen er vakrere enn sangen på Ulriken.😊
    Så vidt jeg husker var det nok ikke Nystemten, men heller Marianne (Tempo Corvette) eller Tomgodsets Dronning. 😆
    Vil gjette på Tomgodsets Dronning. Litt morsomt at jeg fortalte om kameraten som begynte frieriet til sin kone med å synge den sangen, og plutselig var det en som klappet meg på skulderen. Selvfølgelig var det ham, og jaggu hadde han ikke dronningen med seg også 😊
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn