Welcome to the Leisuredome

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Solen skinner, innlegg forsvinner
    Bare å holde på hatten, snart kommer den evige natten
    Dråpen henger der
    Ikke

    Forsvinner virkelig innlegg når tråden stenges?
    Ikke minst, skinner virkelig solen?
    Når tråder stenges
    kan det virke som innleggs-kalkulatoren sprenges
    Med sol i Bergen er det glede og håp som selger
    men man vet at etter noen timer er det dåp som gjelder.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Ayre forsterkeren er en snobbete jævel. Den hevdet at mine Nordost kabler med terminering og koblinger fra AliExpress var som å benytte klær fra søppeldyngen. Snobben hevdet den var vant til å kle seg med klær fra merker som Boss og Armani. Jeg fortalte at det kunne den bare glemme, men etter mye krangling ble vi enige om at den kunne forsøke å ikle seg gevanter fra Dressmann. Ayren er nok ikke fornøyd, men vi har begge funnet oss et kompromiss vi får forsøke å leve med.

    89C3140D-7043-46E1-9F37-B24E74B82EFC.jpeg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Dette tegnet til å bli en bra deg…….helt til øynene mine ble ødelagt av noen udelikate bein fra østfold i turkis lyssetting. Jeg får vel likevel gjøre det beste ut av dagen. Forutsetningene er bra, pelsdotten er bortreist, og haifaien og jeg blir etter hvert helt alene i huset. Det eneste som skal gjøres etter en luftetur er å sjekke ut om det er nok med en Topping DAC eller om jeg også trenger Ayre DACen (foruten at jeg må finne en god grunn til å utsette støvsuging av huset).

    Jeg ble motivert til å spille litt Sparks på morgenen etter å ha vært innom Laggas tråd. Denne valgte jeg ut som «betaling» etter arbeidsuke i 8 klasse i en haifai/musikkforretning. Den fungerer faktisk fremdeles 😊

    8D2C3651-DF96-4C58-820A-0B6BE203C976.jpeg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    Ayre forsterkeren er en snobbete jævel. Den hevdet at mine Nordost kabler med terminering og koblinger fra AliExpress var som å benytte klær fra søppeldyngen. Snobben hevdet den var vant til å kle seg med klær fra merker som Boss og Armani. Jeg fortalte at det kunne den bare glemme, men etter mye krangling ble vi enige om at den kunne forsøke å ikle seg gevanter fra Dressmann. Ayren er nok ikke fornøyd, men vi har begge funnet oss et kompromiss vi får forsøke å leve med.
    Ehhh...kremt, da koster jeg på meg:
    "Hva var det jeg sa!" :sneaky:
    Ayre forsterkeren din er ikke snobbete, men kvalitetsbevisst unge mann.
    "Get your shit togheter"
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Ehhh...kremt, da koster jeg på meg:
    "Hva var det jeg sa!" :sneaky:
    Ayre forsterkeren din er ikke snobbete, men kvalitetsbevisst unge mann.
    "Get your shit togheter"
    Herrn Power. jeg synes og huske jeg har hatt noe Ayre greier? Men, hvis noen kan erindre hva det het - så må det vel være deg?
    Mvh
    JMK
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Helvete, helvete, helvete! Har testet litt frem og tilbake mellom Topping og Ayre DSD DAC. Vanligvis forsøker jeg, i den grad det er mulig, å nullstille meg for å være mest mulig objektiv. Selvfølgelig umulig, men det skader ikke å prøve. Det mest praktiske for meg ville vært at det ikke var forskjell mellom dem, slik at jeg kunne solgt Ayren og beholdt Topping (jeg ønsker at farging/harmonisk forvrengning skal foregå andre steder enn i DACen).

    Vel, første bytte gjorde det relativt klart, jaffal i mine ører, at her var det forskjeller. Mer varme og fylde i Ayre, uten at jeg tror det gav seg utslag i manglende dynamikk og oppløsning (må sjekke mer senere). Topping virket i hele tatt litt mer «skrinn» i lyden. Har nå testet frem og tilbake flere ganger og sitter med samme inntrykk. Dro nå til slutt gjennom Hair of the Dog på røslig volum. Da kan stemmen til Mester Cafferty bli litt anstrengende, en eksersis Ayre gjorde bedre enn Topping. Vi snakker selvfølgelig ikke natt og dag, men foreløpig heller mine preferanser helt klart mot Ayre.

    Alt dette indikerer jo selvfølgelig at Ayren er feilkonstruert og legger inn harmonisk forvrengning (eller noe andre greier) 😊 Eventuelt at det nok en gang viser seg at «drink by the label» lønner seg, da man kan være noenlunde sikkert på at greiene matcher hverandre. Eventuelt at også jeg er feilkonstruert siden jeg sitter her og liker Ayren bedre enn Topping. Så var det det med smak og behag da. Jeg bryr meg ikke om hvordan noe måler, bare jeg liker det jeg hører. Faen vet hvorfor det ble sånn (i dag), men det er kanskje ikke en tilfeldighet at den gamle Ayre DACen er gitt klasse A rating i Stereophile 😊

    D2A29175-5694-413C-9083-4CCE96F16252.jpeg
     

    bluesbreaker

    Hundeeier
    Ble medlem
    05.03.2009
    Innlegg
    22.617
    Antall liker
    58.285
    Sted
    Blåskogen
    Torget vurderinger
    1
    Helvete, helvete, helvete! Har testet litt frem og tilbake mellom Topping og Ayre DSD DAC. Vanligvis forsøker jeg, i den grad det er mulig, å nullstille meg for å være mest mulig objektiv. Selvfølgelig umulig, men det skader ikke å prøve. Det mest praktiske for meg ville vært at det ikke var forskjell mellom dem, slik at jeg kunne solgt Ayren og beholdt Topping (jeg ønsker at farging/harmonisk forvrengning skal foregå andre steder enn i DACen).

    Vel, første bytte gjorde det relativt klart, jaffal i mine ører, at her var det forskjeller. Mer varme og fylde i Ayre, uten at jeg tror det gav seg utslag i manglende dynamikk og oppløsning (må sjekke mer senere). Topping virket i hele tatt litt mer «skrinn» i lyden. Har nå testet frem og tilbake flere ganger og sitter med samme inntrykk. Dro nå til slutt gjennom Hair of the Dog på røslig volum. Da kan stemmen til Mester Cafferty bli litt anstrengende, en eksersis Ayre gjorde bedre enn Topping. Vi snakker selvfølgelig ikke natt og dag, men foreløpig heller mine preferanser helt klart mot Ayre.

    Alt dette indikerer jo selvfølgelig at Ayren er feilkonstruert og legger inn harmonisk forvrengning (eller noe andre greier) 😊 Eventuelt at det nok en gang viser seg at «drink by the label» lønner seg, da man kan være noenlunde sikkert på at greiene matcher hverandre. Eventuelt at også jeg er feilkonstruert siden jeg sitter her og liker Ayren bedre enn Topping. Så var det det med smak og behag da. Jeg bryr meg ikke om hvordan noe måler, bare jeg liker det jeg hører. Faen vet hvorfor det ble sånn (i dag), men det er kanskje ikke en tilfeldighet at den gamle Ayre DACen er gitt klasse A rating i Stereophile 😊

    Vis vedlegget 813340
    Varme og fylde slår stjernestøv og glitter.
    9 av 10 ganger.
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.424
    Antall liker
    12.959
    At Ayre DACen tar råtta på Topping kom overhode ikke som noen overraskelse :cool:
    Og jeg tror heller ikke at synergieffekten mellom den intergrerte Ayre forsterkeren og Ayre DAC gir en entydig forklaring i retning "drink it by the label!"
    Ayre DACen er simpelthen bedre konstruert fra A-Å.
    Ta det som en mann ;)
    Heldig du som har en så fin DAC.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Rare greier.. Du beskriver det jeg selv tenkte da jeg testet ut den målemessige "perfekte"... Skrinnt.. Testet ut på et par som ikke kunne brydd seg mindre om merke, pris osv. De hadde like dårlig hørsel som meg.. :)


    Og til dere panel - boys, ikke rart varme og fylde foretrekkes.. Panel har lite stjernestøv.. Men varm og fylde innenfor panel finnes det masse av.. Det er min ringe erfaring.. En smakssak :)
     

    Håkon_Rognlien

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    6.713
    Antall liker
    11.174
    Torget vurderinger
    2
    Helvete, helvete, helvete! Har testet litt frem og tilbake mellom Topping og Ayre DSD DAC. Vanligvis forsøker jeg, i den grad det er mulig, å nullstille meg for å være mest mulig objektiv. Selvfølgelig umulig, men det skader ikke å prøve. Det mest praktiske for meg ville vært at det ikke var forskjell mellom dem, slik at jeg kunne solgt Ayren og beholdt Topping (jeg ønsker at farging/harmonisk forvrengning skal foregå andre steder enn i DACen).

    Vel, første bytte gjorde det relativt klart, jaffal i mine ører, at her var det forskjeller. Mer varme og fylde i Ayre, uten at jeg tror det gav seg utslag i manglende dynamikk og oppløsning (må sjekke mer senere). Topping virket i hele tatt litt mer «skrinn» i lyden. Har nå testet frem og tilbake flere ganger og sitter med samme inntrykk. Dro nå til slutt gjennom Hair of the Dog på røslig volum. Da kan stemmen til Mester Cafferty bli litt anstrengende, en eksersis Ayre gjorde bedre enn Topping. Vi snakker selvfølgelig ikke natt og dag, men foreløpig heller mine preferanser helt klart mot Ayre.

    Alt dette indikerer jo selvfølgelig at Ayren er feilkonstruert og legger inn harmonisk forvrengning (eller noe andre greier) 😊 Eventuelt at det nok en gang viser seg at «drink by the label» lønner seg, da man kan være noenlunde sikkert på at greiene matcher hverandre. Eventuelt at også jeg er feilkonstruert siden jeg sitter her og liker Ayren bedre enn Topping. Så var det det med smak og behag da. Jeg bryr meg ikke om hvordan noe måler, bare jeg liker det jeg hører. Faen vet hvorfor det ble sånn (i dag), men det er kanskje ikke en tilfeldighet at den gamle Ayre DACen er gitt klasse A rating i Stereophile 😊
    Hva f... kommer det av at jeg ikke kjenner så mye som et støvkorn av overraskelse nå? :oops:
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    At Ayre DACen tar råtta på Topping kom overhode ikke som noen overraskelse :cool:
    Og jeg tror heller ikke at synergieffekten mellom den intergrerte Ayre forsterkeren og Ayre DAC gir en entydig forklaring i retning "drink it by the label!"
    Ayre DACen er simpelthen bedre konstruert fra A-Å.
    Ta det som en mann ;)
    Heldig du som har en så fin DAC.
    Hehe, drikker med begge hender for ikke å havne i knestående med krampegråt 😄

    Ayre er jo betraktelig dyrere, så selv om pris ikke nødvendigvis har likhetstegn med kvalitet, skulle det bare mangle at det var litt mer schwung over den sammenlignet med Topping. På den annen side er Topping betraktelig mer fleksibel med tanke på innganger og innstillinger (Ayre er en ren USB DAC). Da jeg har to amper som skal kobles mot DACen må jeg finne ut hvordan forskjellene er koblet mot Zardoz, og ikke minst om jeg kan koble ampene mot RCA og XLR utgangene på Ayre DACen og at DACen da «ser» hvilken amp som er innkoblet.
    Til slutt må jeg jo også få sjekket ut de mest fornuftige synspunktene i huset……..med andre ord, sjekke ut mot konas ører 😊
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Og til dere panel - boys, ikke rart varme og fylde foretrekkes.. Panel har lite stjernestøv.. Men varm og fylde innenfor panel finnes det masse av.. Det er min ringe erfaring.. En smakssak :)
    Word! 😊
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.933
    Antall liker
    17.207
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Mye som er bra, eller godt nok, til man sammenligner med noe annet bedre, selv om det måler dårligere.
    Trikset er å droppe ørene, og slår seg til ro med målingene - "det må ha skjedd mye siden...". Den øvelsen er det flere og flere som behersker bedre og bedre, ser det ut som.

    Men kudos for din oppriktighet, Karmis :)
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.833
    Antall liker
    16.038
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Finnes det i hele tatt DAC’er som er laget de siste 20 årene som måler dårlig ?
    Klart det er noen som måler bedre enn andre. Men er de parametrene i det hele tatt hørbare for menn i sin beste alder ?
     
    Sist redigert:

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mye som er bra, eller godt nok, til man sammenligner med noe annet bedre, selv om det måler dårligere.
    Trikset er å droppe ørene, og slår seg til ro med målingene - "det må ha skjedd mye siden...". Den øvelsen er det flere og flere som behersker bedre og bedre, ser det ut som.

    Men kudos for din oppriktighet, Karmis :)
    For meg er dette med måling eller stole på ørene en skikkelig boring diskusjon. Hver sin lyst. Jeg har all respekt for dem som fokuserer på målinger og aktiv deling (i kombinasjon med lytting), selv om jeg ikke er i nærheten av å respektere måten enkelte av dem driver å misjonerer om den eneste sanne vei. For min egen del hadde en slik tilnærming sikkert vært det mest fornuftige/økonomiske, men hvem ønsker en fornuftig og økonomisk hobby. Høres kjedelig ut, og jeg liker å leke meg litt og alltid være på vei innenfor mine egne økonomiske rammer. Virker som de som føler de er kommet i mål, messer om akkurat det samme hele tiden. Burde være kjedelig for dem selv, og jeg synes definitivt det er kjedelig å lese disse gjentakelsene. Om Topping, Ayre eller Audio Note måler best driter jeg i, så lenge jeg liker det jeg hører. Purister som driver med hifi kan surre med sitt, jeg kjører myfi og er fornøyd når jeg får fot og et fett glis rundt nebbet 😊
     

    Jamakr

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.08.2003
    Innlegg
    1.598
    Antall liker
    2.213
    Hmmmm, er haifai-autister en diagnose du har behandlet i din yrkeskarriere 🤔 Sikkert vanskelig å kurere 🤔😄
    Foretrekker betegnelsen høyt fungerende HiFi autister. Bør bli en del av alle fremtidige diagnosesystemer. Jeg har satt den opp som en hedersdiagnose - trekker den kun fram ved behov. Lykke til - du er i nærheten.
    Mvh
    JMK
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Når man streamer fra Tidal har man tilgang til et nesten uendelig stort musikkbibliotek. En ting jeg likevel syntes var kjipt, før jeg fikk meg platespiller, var at Rammstein ikke var å finne på Tidal. Dagen i dag er derfor en merkedag. Rammstein er ute med nytt album, og katalogen deres er tilgjengelig på Tidal (sikkert vært det en stund for hva jeg vet). Det svinger nå tungt i Drotningsvik 😊

    DB2EAA8B-5E30-4B12-BB12-D7D88606C7F9.jpeg
     

    gooner4ever

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.02.2008
    Innlegg
    834
    Antall liker
    830
    Sted
    Mysen
    Torget vurderinger
    1
    Når man streamer fra Tidal har man tilgang til et nesten uendelig stort musikkbibliotek. En ting jeg likevel syntes var kjipt, før jeg fikk meg platespiller, var at Rammstein ikke var å finne på Tidal. Dagen i dag er derfor en merkedag. Rammstein er ute med nytt album, og katalogen deres er tilgjengelig på Tidal (sikkert vært det en stund for hva jeg vet). Det svinger nå tungt i Drotningsvik 😊

    Vis vedlegget 813445
    Kom på Tidal i går kveld. Nesten eneste grunnen til at jeg betaler for både Tidal og Spotify
     

    Plix

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2014
    Innlegg
    248
    Antall liker
    417
    Sted
    Skive, DK
    Når man streamer fra Tidal har man tilgang til et nesten uendelig stort musikkbibliotek. En ting jeg likevel syntes var kjipt, før jeg fikk meg platespiller, var at Rammstein ikke var å finne på Tidal. Dagen i dag er derfor en merkedag. Rammstein er ute med nytt album, og katalogen deres er tilgjengelig på Tidal (sikkert vært det en stund for hva jeg vet). Det svinger nå tungt i Drotningsvik 😊

    Vis vedlegget 813445
    Syns Rammsteins nye album er outstanding, og med en god produksjon.
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Syns Rammsteins nye album er outstanding, og med en god produksjon.
    Har ikke hørt så mye på det enda. Virker kjent og kjært gjennom at det er lite nytt under solen, men hvorfor finne opp hjulet på nytt hvis det ruller fint 😊
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.326
    Antall liker
    63.088
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    I går løp noen Bergen Marathon med målgang i sentrum, mens andre nøt solen på byens uterestauranter. Det er vel unødvendig å si at jeg var av dem som gjennom dagen hadde minst en fot i bakken, men væskeinntaket var kanskje litt som for marathon-løperne 😊

    Jeg og en kamerat tok også turen innom Apollon, og da så jeg til min glede at en cd jeg spilte myyye i «ungdommen» nå var utgitt på vinyl. Den ble selvfølgelig med meg hjem. Vel hjemme testet vi litt frem og tilbake mellom Topping og Ayre DACene. Tjommien hadde stort sett samme opplevelse av forskjellene som jeg selv hadde i forgårs, og var ikke i tvil om at han likte Ayre DACen best. Jeg som hadde håpet at Ayre DACen skulle vise seg overflødig i oppsettet 🙁😊

    B04FD858-8716-48F7-9292-F48E4BCEE969.jpeg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn