Hastighetsproblem med Technics SL1501 mkii

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg har en slik spiller, og det er et rart problem med hastigheten på den.
Denne spilleren har visning av hastighet på display.
Av og til vil den rase av gårde i hastighet og det vises 99 i display.

Jeg har sjekket litt på nettet etter tips om dette problemet, men jeg har ikke funnet noe.

Er det noen som har erfaring med dette?

Bilde av tilsvarende funnet på nettet. Veldig fin og solid platespiller som jeg gjerne skulle fått fikset.

Tastefeil i overskrift. Platespilleren heter selvsagt 1510 ikke 1501.
 

Sluket

Sivilaudiofil og Master Baiter
Ble medlem
11.08.2006
Innlegg
55.509
Antall liker
102.787
Torget vurderinger
23
Det er sikkert reima som slurer :cool:

Dessverre - dette er heltsikkert uttørkede kondensatorer og/eller prosessorfeil i elektronikken. Kjent problemstilling.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Sjekket litt mer nå kveld, og problemet var av det enkle slaget. Velgebryterne for 33 og 45 o/min var litt trege. Litt smurning og problemet var borte! Elektronikken blir forvirret når begge knappene er inne.

Hastighetsvalg og justering fungerer nå slik det skal. Hvis noen får samme problem med sin Technics SL 13XX, 14XX eller 15XX mk2, så er dette noe en må sjekke:)
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
hej pekaill.

Jeg havde selv en 1310mk2 tilbage i 70érne.
Min datter har en 1510mk2 som jeg købte, 750kr, til hende med næsten ubrugt original 205c-2x pu fra National Panasonic.

trygknapperne kan godt gå lidt trægt (som jeg ser du er blevet klar over)
Prøv at skille pladespilleren ad (pladetallerken, overdel af plint, enkelt inderplade samt tonearm) og rens eller massere trygpunkterne. og på den måde få både lift og hastighed til igen at virke.

Denne pladespiller er topbra til rock-musik.
Den spiller med meget substans, og er i stand til at gengive hele svulstigheden fra en 4-strenget el-bas. ( Vel, en stor del af bassen er nok kunstigt tilsat, men lyder altid godt)
 

nils valla

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2012
Innlegg
1.172
Antall liker
294
ps. Hvis udelukkende man lytter til rock/pop, kan man tvivle på man har brug for mere end denne pladespiller.
Bevares, tilbage i 1977/78 kostede den omk 4000dkr, og det var dyrt, dengang, men næsten uartig billig sammenlignet med hvad man idag må betale.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Jeg skal forhåpentligvis koble den til anlegget i kveld for å prøve den.
Den virker veldig solid bygget og veier 11 kg.
 

Bartesam

Æresmedlem
Ble medlem
04.12.2002
Innlegg
11.978
Antall liker
11.832
Sted
Hus
Kan være vakkel et sted inne i elektronikken eller kontakter :)

Jeg har en slik spiller, og det er et rart problem med hastigheten på den.
Denne spilleren har visning av hastighet på display.
Av og til vil den rase av gårde i hastighet og det vises 99 i display.

Jeg har sjekket litt på nettet etter tips om dette problemet, men jeg har ikke funnet noe.

Er det noen som har erfaring med dette?

Bilde av tilsvarende funnet på nettet. Veldig fin og solid platespiller som jeg gjerne skulle fått fikset.

Tastefeil i overskrift. Platespilleren heter selvsagt 1510 ikke 1501.
 

CopaCabana

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2016
Innlegg
91
Antall liker
52
Sted
Bergen
Kjøpte SL-1410 MKII for noen måneder siden. Den ser helt lik ut. Jeg kjøpte den av en på finn for 500 kr. Han sa at spilleren var defekt pga pitchen gikk ned til -9.9 hele tiden. Jeg åpnet spilleren og kjørte på med eletronikkrens på knappene. Dette løste saken.
Det er fortsett et problem med den - Armliften virker ikke og spilleren må opereres helt manuelt. Har du det samme på din? Det finnes masse info om dette på nettet. Åpnet spilleren for å reparere den knekte delen, men helt på slutten fikk jeg ikke løsnet en skrue for å komme til den knekte delen - så jeg ga opp.
Tok meg noen timer å skru spilleren fra hverandre så det var ikke enkelt. Fant ut at det finnes verktøy for å løsne på skruer som sitter fast, så jeg lurer på om jeg skal prøve meg en gang til.
Hadde vært nice å kunne få automatikken til å fungere igjen. Det er jo en meget fin spiller.:cool:
Har lagt ved et bilde av den knekt delen - som er plassert under tonearmen.
20160827_012955.jpg
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Armliften fungerer ikke på min heller. Min er uten automatikk så det spiller mindre rolle at armlift ikke er i orden.
Jeg har sett beskrivelser på nettet for hvordan en kan fikse det, men det krever som du skriver en del skruing.

Jeg får se det litt an, jeg bruker uansett ikke armliften når jeg spiller plater.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
Defekt armlift er absolutt vanligste feil på disse spillerne.
Og, ny del (plast-bit) finnes ikke....noen burde kanskje utnytte markedet og 3D-printe noen hundre stk...
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.334
Antall liker
8.403
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Sjekket litt mer nå kveld, og problemet var av det enkle slaget. Velgebryterne for 33 og 45 o/min var litt trege. Litt smurning og problemet var borte! Elektronikken blir forvirret når begge knappene er inne.

Hastighetsvalg og justering fungerer nå slik det skal. Hvis noen får samme problem med sin Technics SL 13XX, 14XX eller 15XX mk2, så er dette noe en må sjekke:)
Samme problemet det var med endel Pioner PL510A
Velgeren tullet en del på disse også.

Steinar.
 

pekaill

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.10.2011
Innlegg
1.672
Antall liker
1.091
Sted
Averøy
Torget vurderinger
5
Koblet den til anlegget i går kveld, og den fungerte prikkfritt:)

Prøvde samtidig å koble om en Shure stereopickup til mono. Hørtes bra ut det!
 

CopaCabana

Hi-Fi interessert
Ble medlem
26.08.2016
Innlegg
91
Antall liker
52
Sted
Bergen
Det finnes en som har laget plastdelen vha 3D printer og selger den. Har forstått det slik at det finnes to versjoner av plastdelen (avhengig av når spilleren ble produsert). Man må skru fra hverandre hele mekanikken under tonearmen for å se hvilken versjon det er. Begge typene er til salgs. Andre har brukt en DIY løsning vha Kevlar fiskesnøre og epoxy lim.
Her finnes masse info om saken: Fixed cueing arm lift for Technics SL 1300-1400-1500 mk2 - Vinyl Engine
Selv løfter jeg armlift platen manuelt for løfte tonearmen når jeg skal cue, men som sagt hadde det vært gøy å kunne få til automatisk betjening av spilleren.
 
Topp Bunn