Havarert disk :( ...kostbart å hente ut data?

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Hatt et lite uhell ser det ut til...tror jeg har mista all musikken min.
Hadde nettopp begynt en backup overføring til ny ekstern hd.....rakk kun 30 gb, ca 100 album.

Noen som har tips til noen som fikser å hente ut data fra havarerte disker?

.....blir vel kostbart dette...om det går i det hele tatt..pokker.
Det er en 640gb 2,5" som jeg hadde noen hundre gb musikkfiler på.

B
 

javerion

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2015
Innlegg
113
Antall liker
12
Sted
Oslo
det lønner seg å prøve kalibrering med disk verktøy før man prøver div lav nivå recovery verktøy
alternativt så er det rundt 5000,- for å sende den til ibas hvis det bare er defekt kretskort/motor, du bør da og sende in en ny disk til å få dataene på ellers så betaler du dyrt for dvd'er
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Spørsmålet er hva som er feil. Hvis disken sier "klikk, vhrrr, klikk, vhrrr", så er det vanligvis bare recovery-firma som har noe å hjelpe. Hvis den bare streiker med å komme opp, klager på bad sectors, så kan mye berges med rett programvare. Jeg har brukt å beregne to timers arbeid, og så tillegg for media å lagre på for disse jobbene, dog uten å ta betalt for disker jeg ikke kan berge noe fra.

Hva er symptomene?

Johan-Kr
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.474
Antall liker
6.793
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Det en bør la være er å scanne disken i hjel. Hvis en chkdsk ikke virker, så bør disken klones, og videre recovery kjøres fra klonen.

Johan-Kr
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Takk for hjelp Fenalaar.
Den begynte med å bare gå i lås under buk for deretter å lage klikke lyder med ca.ett sekunds intervaller.
Nå vil ingen av maskinene jeg putter den i starte, så jeg får vel sende den til Ibas etterhvert. :(:(:(
B
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
klikkelyd=mekanisk feil. Oftest tar det 5min å fikse dette selv. Ibas ler her hele veien til banken:)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Jeg tipper de tjener bra med peng.
Kanskje jeg skal ta saken i egne hender å titte litt på den?
Har en kollega med ymse mikro verktøy....
 

nma

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.12.2003
Innlegg
4.696
Antall liker
518
Torget vurderinger
1
Hvis du hører at disken spinner, er det med 99.99% sikkert at lesehodet sitter fast. Du kan sannsynligvis fikse dette med et vanlig skrujern (evt torx), skru opp lokket, fikle lesehodet tilbake på plass. Det kan hende du må løsne en smule på selve festemekanismen til diskplatene. Sannsynligheten for at det blir værre er svært liten så lenge du ikke skraper opp platene eller holder en kraftig magnet over dem:) så er det bare å kopiere over dataene raskt som fy... (Selv om det kan hende at disken fortsetter å fungere fint i uoverskuelig tid, er et nok lurest å kassere den)
 

Bergfinn

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.07.2013
Innlegg
8.966
Antall liker
12.827
Sted
Oslo
Torget vurderinger
6
Takk for tips NMA.
Skal gjøre et forsøk.

B
 

janghell

Overivrig entusiast
Ble medlem
29.12.2002
Innlegg
649
Antall liker
306
Torget vurderinger
11
Husk at støvkornene som du slipper inn på platene når du åpner den er ganske store.....Men dette er jo tross alt "bare" noen musikk filer.
Hadde det vært familiebilder som jeg ikke hadde backup av, så hadde ikke jeg mekket på den selv.
 

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Innlegg
4.255
Antall liker
1.158
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Like overrasket hver gang jeg hører om folk som ikke har backup av ting de ikke vil miste - ren latskap er det, det koster nesten ingen ting i dag :confused:
 

Gurba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.12.2014
Innlegg
345
Antall liker
86
Flytt platene over på en identisk disk kanskje?
 
Topp Bunn