HC's lille reise inn i musikkens store univers...

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Status
    Stengt for ytterligere svar.

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Greit å late som en er litt progressiv.. Men en ting skal sies, det er deilig med et anlegg som ikke støyer på noen måte.. Det har jeg opplevd nok.. Og tusen takk, tror det blir helt greit for an old git like me:LOL:
    Ah, så du har hatt 3.6 før. Da er jo dette velkjent farvann for deg. Ingen ulempe, det. Erfaring er bra. Men du nevner 1-2 år? Nuvel, men jeg liker en optimist! 😙

    Støy, ja, aldri noe velkomment. Støyer nada med Mercury2/SH/Ta'us (94db), men en svak brum i subene til Fino (104db). Heldigvis ikke plagsomt og knapt hørbart fra lytteposisjon - kun det er viktig for meg.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.782
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Gratulerer med nye romdelere HCS. Så får vi satse på det er det siste paret du drar opp trappene på en stund.
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Gratulerer med flotte paneler. Samtlige ganger jeg (i litt kontrollerte former) har hørt på både ML, Magnepan og de som en periode roterte litt rundt hos bla. TT, Jorwed m.fl og som jeg ikke husker navnet på, så har jeg alltid likt lydkarakteristikken.

    Tidligere (for min del) var det helt uaktuelt, da vi hadde en liten firbeint en - og jeg karakteriserte elektrostater som relativt dyre klatrestativ:).
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Nei, det "tassen" vi hadde var nok nærmere beslektet med Gaupe enn den buskevanneren der :)
     

    Final

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.03.2013
    Innlegg
    3.122
    Antall liker
    5.070
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    4
    Ja husdyr er en risiko av høy sannsynlighet og varierende konsekvens for våre høyttalere.
    Den lille gjøken her løftet på låret på mine Respons.
    Jeg må understreke at jeg tok det med fatning og at det intrufne ikke er årsaken til at han nå kun har et øye.;)
    image.jpg
     

    Karmana

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.06.2008
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    62.213
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    42
    Mitt første møte med Magnepan var i min bestefars musikkforretning. Husker ikke noe av lyden, men en liten pjokk ble så overrasket av designet at han husker dem fremdeles 😊

    03CAC83B-B247-4314-B940-B38A519FE17F.jpeg
     

    motoren

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.01.2007
    Innlegg
    23.691
    Antall liker
    37.923
    Sted
    Flekkefjord
    Torget vurderinger
    29
    Hadde jeg hatt muligheten her i leiligheten så hadde jeg gått tilbake til Magnepan med en gang men de trenger litt plass dessverre :)

    mvh
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, det tilvenning helt klart med disse Magnepan. Første gang jeg hørte Magnepan var hos @EarlJ . Da hadde vi først hørt på noen lekre Dynaudio, samt Audio Psychic i kjelleren. At jeg den gang gikk opp igjen for å høre Magnepan på loftet igjen, helt alene, burde kanskje vært et slags omen? Pene synes jeg ikke de er, men de har en naturlighet som gjør en avslappet :). Og når jeg vil kjenne litt på savnet av toveis og gamle vaner kan jeg bære opp igjen Kudos, digger de


    FB_IMG_1611597380520.jpg



    Drømmer om ferie.. Men det er ikke så værst i nærområdet heller. Og nå er subbene koblet til, for en VEGG av lyd..

    Tur8.jpg
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Mitt første møte med Magnepan var i min bestefars musikkforretning. Husker ikke noe av lyden, men en liten pjokk ble så overrasket av designet at han husker dem fremdeles 😊

    Vis vedlegget 692304
    Ser man det. Den vordende sjøcafteinen hadde en bestefar som drev musikkforretning.
    Så det var slik de ble smittet av "audio nevrosa" unge mann :cool:
    Magnepan Tymphany dette forspent legendarisk Mark Levinson utstyr.
    Et slikt forsterkersett ble benyttet på et sett Quad ESL-63 hos salige Decibel HiFI i Oslo i 1986.
    Snakk om å bli slått i bakken av godlyd!
    Og resten er historie som man sier.
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Mitt første møte med Magnepan var i min bestefars musikkforretning. Husker ikke noe av lyden, men en liten pjokk ble så overrasket av designet at han husker dem fremdeles 😊

    Vis vedlegget 692304
    Hadde et sett slike på gutterommet, 16 m2 headset drevet av ARC D-150!!

    For å være helt korrekt Magneplanar Tympani 1D
     
    Sist redigert:

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ser man det. Den vordende sjøcafteinen hadde en bestefar som drev musikkforretning.
    Så det var slik de ble smittet av "audio nevrosa" unge mann :cool:
    Magnepan Tymphany dette forspent legendarisk Mark Levinson utstyr.
    Et slikt forsterkersett ble benyttet på et sett Quad ESL-63 hos salige Decibel HiFI i Oslo i 1986.
    Snakk om å bli slått i bakken av godlyd!
    Og resten er historie som man sier.
    Hvordan går det med høyttalere for deg power? Holder ikke å pusle rundt i kebab - brakke, må ha
    lyd og... :LOL: 🥰
     

    Sluket

    Sivilaudiofil og Master Baiter
    Ble medlem
    11.08.2006
    Innlegg
    55.201
    Antall liker
    101.667
    Torget vurderinger
    23
    Damn right... hadde store baklada horn med doble JBL 15" på samme tiden.
     

    JanOlav

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2005
    Innlegg
    7.412
    Antall liker
    1.114
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    14
    Mitt første møte med Magnepan var i min bestefars musikkforretning. Husker ikke noe av lyden, men en liten pjokk ble så overrasket av designet at han husker dem fremdeles 😊

    Vis vedlegget 692304
    De der skaper minner. Hørte noen ganger på slike hos en kollega på nittitallet. Spilte meget bra Han brukte noen Rotel monoblokker mener jeg å huske. Lurer på om det var denne typen jeg også hørte, første gangen jeg var på hifimesse. Må ha vært i 79 eller 80?
     

    Lagga

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2005
    Innlegg
    8.926
    Antall liker
    27.628
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Du store, de så jeg ikke komme, gratulerer med Maggies HC, spennende!
     
    • Love
    Reaksjoner: HCS

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    HCS' lille reise blir lengre og lengre.
    Gratulerer med Magnepan!
    Som du vet har jeg lenge vurdert noe liknende, det er bare manglende demo som har holdt meg tilbake.
    Forhåndsbetaling er også et problem, da forhandlere ønsker betalt før høyttalerne er produsert. Legg til manglende angrerett så er vi like langt.
    Kanskje du med tid og stunder kan prøve en beskrivelse av forskjell i lydkarakter fra Quad elektrostater?
    (har fremdeles Quad ESL63 med Gradient subber på lager, med sviktende membranfolie)
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    HCS' lille reise blir lengre og lengre.
    Gratulerer med Magnepan!
    Som du vet har jeg lenge vurdert noe liknende, det er bare manglende demo som har holdt meg tilbake.
    Forhåndsbetaling er også et problem, da forhandlere ønsker betalt før høyttalerne er produsert. Legg til manglende angrerett så er vi like langt.
    Kanskje du med tid og stunder kan prøve en beskrivelse av forskjell i lydkarakter fra Quad elektrostater?
    (har fremdeles Quad ESL63 med Gradient subber på lager, med sviktende membranfolie)
    Takk, så lenge en lever så er reisen en del av målet. Koser meg mer med det enn å lese meg opp på elektro-teori for å belegge mine valg den veien. Musikk er emosjoner, så får enhver ta sine "rasjonelle" valg. Jeg synes ihvertfall god lyd er besynderlig enkel å få til, :)

    Vedrørende Quad kontra Magnepan hadde jeg samtaler med @Rubyred på messenger. Han er eb svoren Quad-mann, men har og hørt Magnepan og Martin Logan. På mange måter var vi veldig enige. Grovt sagt, Quad har en fantastisk mellomtone, mens Magnepan har en artigere bass og kan spille høyere. For meg er Magnepan mer allsidig og takler ulike musikkarter bedre. Men er det en gitt musikksmak med mindre behov for crescendo kan Quad være en løsning.

    Alt i alt er det en smakssak. Livet handler jo om å ta til seg de ting som gjør en godt.. Kjøpt meg t-skjorte i dag og.. :)

    FB_IMG_1611754520431.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28

    TAS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.12.2007
    Innlegg
    1.794
    Antall liker
    2.017
    Sted
    Norge
    Torget vurderinger
    9
    Kom til å tenke på en skikkelig entusiast, OMF...muligens den i moderlandet som har dratt Magnepan lengst i nyere tid. Har du forhørt deg litt om oppsett hans?

    images.jpg
    distanze magne 2mt.png


    Eleganse fra Italia..Hypen...stands :love:
     
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Litt opp og ned uke dette, kan en si. Pappa gikk bort for fem år siden i går, tenker på han nesten hver dag.. Så fikk jeg solgt tre bokser hifi, det er bra, driver da ikke en miljøstasjon for hifi.. Enda jeg har nok av ting. Så er det innlevering av første eksamen på fredag, men fikk endelig start på den gamle Saab'n i kulda...I det hele tatt det svinger litt. Men skal ikke klage , alternativet er ikke akkurat bedre, stillstand.

    tur.jpg


    Godt å komme seg ut litt ihverfall i går. Nå leses det på harde livet, og skrives. Og ting er egentlig veldig bra :)
     

    Powerpoint

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.04.2003
    Innlegg
    7.407
    Antall liker
    12.891
    Hmmm...da mistet vi våre fedre på samme dato med 5 års mellomrom HCS.
    I går var det 10 år siden vår far omkom. Det ble en lang tur på Isesjøens islagte overflate medbragt kamera for stille ettertanke.
    Lykke til med eksamen!
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hmmm...da mistet vi våre fedre på samme dato med 5 års mellomrom HCS.
    I går var det 10 år siden vår far omkom. Det ble en lang tur på Isesjøens islagte overflate medbragt kamera for stille ettertanke.
    Lykke til med eksamen!
    Tap av en forelder er som å miste en bærevegg i et hus for de fleste av oss. Noe blir borte, for godt. Værst er det at en ikke lenger kan oppleve små historier sammen, dele. Det er vel og noe av det denne Corona tiden har vist oss, vi mennesker er best, sammen. Så får en gjøre sin tid så godt en kan og håpe det blir flere møtepunkt, også for oss her inne, i tiden som kommer.

    Bildet under er det jeg søker å forstå, bedre. Mye å sette seg inn i men jeg liker å lære. Et nysgjerrig sinn gjør ting enklere. Ha en fin dag power :)

    magma1706_fagdel-21_img_003.jpg
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er en spennende tid vi lever, digitaliseringen bringer stadig nye løsninger for oss. Tenk bare hvor lettvint det er med Vipps, Altinn og andre løsninger som vi nå løser greit på en smarttelefon. Helt klart fremskritt ifht de brevene vi fikk før, ha med seg cash etc. Innen hobbyen har det og vært en endring. Før lot vi oss forlyste av gode skribenter som entusiastisk fortalte om de produktene du hadde inne til test. Noen ganger kjøpte en produkter basert på det som ble skrevet. Ikke alltid var dette en suksess når en oppdaget at omtalen var skrevet i rødvinståka sent en kveld mens gleden gjenspeilet mer pris og bling en ytelsen en ville ha. Men jeg tror intensjonen var god, selv om den ikke alltid traff blink. I dag ser en at det kjøper produkter basert på målinger og målinger alene. En velger å forholde seg til de grafer som en enkeltkomponent har for så å sete det inn i en kjede. Noe som ikke er noen mindre risikosport enn å lese omtaler ifra et helt annet anlegg. Begge deler er gambling som i verste fall gir en et lydbilde som en ikke vil ha. Heldigvis har andelen av forhandlere som låner ut blitt større, æret være de for det. Her inne er det "kampen" mellom det såkalt rasjonelle kontra det emosjonelle, den pågår, hver dag. Noen ganger blir dette en opplysende diskusjon, for begge parter, men ofte så smeller det til. For å ta meg selv blir jeg forundret over de som tar standpunkt i ytterlighetene. De som ikke vil høre noe som ikke måler 100% eller de som forfekter at englehår og bygglån gjør deres eksotiske ting best :) . Sannheten er dessverre at vi ofte går i ring, og diskusjonene her inne har vi hatt, de samme, flere ganger over årene. Vi vet ikke alt, vi kan ikke alt, men vi kan legge til rette for de ting vi søker å vite. For egen del finner jeg det enkelt å finne en lyd jeg liker, det er ikke noen kunst. Sikkert og fordi hørselen er synkende og hårene i øra tiltagende. Samt at jeg liker musikk... Musikk som gir meg glede uten å måtte tenke på om målingene er rett, eller hva andre synes. Det er befriende.... Og nå, tilbake til eksamen.. :)

     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.309
    Antall liker
    16.927
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Gode og riktige tanker det det.
    For min del er lytting til musikk en ren emosjonell greie, og jeg har min egen subjektive mening om hvordan jeg liker musikken presentert - helt uavhengig av hvordan hver enkelt komponent måler, eller oppsettet samlet måler.

    Jeg har slått meg til ro med å lytte til musikken, ikke lytte til lyd og eller forsøke å definere «avvik» fra.....
    Musikklytting skal på den ene siden engasjere og gripe, på den andre siden være avkoblende.
    Således er nok også mine oppsett en god bit unna «lydanalyseringsinnretninger». Nå betyr ikke det at jeg ikke søker endringer/forbedringer, men de jeg evt søker er nok ikke alltid de (etter boka) «riktige».

    Samtidig har jeg full respekt for de som har en annen tilnærming, men værer tidvis at den «respekt» ikke går begge veier hos alle her på HFS. Og det er litt synd, da jeg tror det kunne vært mer fruktbart i en del sammenhenger å ikke basere meningsutvekslinger i form av motargumentering og «polarisering».
     

    _RoDa_

    Ikke så veldig hifi-freak lengre
    Ble medlem
    06.02.2010
    Innlegg
    12.806
    Antall liker
    13.464
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    8
    Jeg tror at "begge sider" opplever at respekten ikke går begge veier :D
    Så kan vi jo tenke på om den økte digitaliseringen og tilgangen på informasjon har tatt vekk eller vist fram saker og ting i hobbyen vår.
    Jeg får ikke helt bestemt meg om det er positivt eller negativt å vite mer om det jeg før trodde jeg visste.
    For meg er det ofte slik at godfølelse og opplevelse går foran fakta og målinger.
    Da er det ikke så nøye om målingene viser noe annet enn det jeg opplever, eller om målingene ikke viser noe.

    mvh
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg tror at "begge sider" opplever at respekten ikke går begge veier :D
    Så kan vi jo tenke på om den økte digitaliseringen og tilgangen på informasjon har tatt vekk eller vist fram saker og ting i hobbyen vår.
    Jeg får ikke helt bestemt meg om det er positivt eller negativt å vite mer om det jeg før trodde jeg visste.
    For meg er det ofte slik at godfølelse og opplevelse går foran fakta og målinger.
    Da er det ikke så nøye om målingene viser noe annet enn det jeg opplever, eller om målingene ikke viser noe.

    mvh
    Godfølelsen, den er viktig den... Målinger kan være verktøy for en indikasjon for lyden gjengitt, ikke fasit for hvor det det høres ut i de 1000 hjem. Nå om dagen driver jeg å forsøker å bli venner med Maggie. Den høyttaleren gjør mye feil, nesten så jeg blir litt sur til tider. Små grupper blir til store symfoni orkester, pinpoint kan jeg glemme og de er heller ikke så nøyaktige, dvs oppløste som en kan forvente av en så dyr høyttaler. Maggie blir liksom høyttaler-verden sin Saab. Gjennomført, solid og god forståelse av hva de skal gjøre i sitt segment. Så er det sære løsninger, noe rett og dårlige. Høyttaler terminaler i stål...WTF.. ?? Cardas har noen alternativ her. Må innrømmes at @Syncrolux sin løsning med aktiv delt drift kan virke forlokkende, men da går jeg litt bort ifra det enkle.. Hmm... Men, jeg liker de. Liker de fordi at musikken omslutter meg på en helt annen måte enn det jeg ofte har hatt før. Liker de fordi de er snille med ørene mine, det meste av 80 tallets prog er levelig. Så er da sannheten at noen av mine beste venner er folk jeg ikke trodde jeg hadde så mye felles med når vi møttes første gangen. Men jeg innså deres kvaliteter over tid og da ble det varige gode vennskap. Jeg føler litt at Maggie er ei slik ei.. Stor, tynn og ikke videre pen, men veldig snill :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kom til å tenke på en skikkelig entusiast, OMF...muligens den i moderlandet som har dratt Magnepan lengst i nyere tid. Har du forhørt deg litt om oppsett hans?

    Vis vedlegget 693684 Vis vedlegget 693685

    Eleganse fra Italia..Hypen...stands :love:
    Disse var lekre. Sendte de en mail, men intet svar, typisk italienere. Gode på design og ræva på alt annet... :cool:. Kikket litt på disse http://magnarisers.com/our-products.html men de er ikke like fine må innrømmes. Men hyggelig pris og litt mer diskre en MY stands.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Nå gleder jeg meg til sol, sommer, varme og svart asfalt. På tross av skitur i vakre omgivelser, jeg er møkklei vinter..

    Åsen.jpg


    Det tyder ting også på når bilremedier begynner å dukke opp. Driver og å vurderer å skrote Saab. Men må ha en bikkjebil. Alternativene, foreløpig, er MB350e, Passat GTE og Volvo V60 AWD. Usikker. MB er tøft, trangt og elegant. Passat med virtual cockpit er fresh, stor og litt traust. Volvo har firehjulstrekk, best seter men oppleves gammel.. Finnes det ikke et alternativ som dekker alt..?

    20210203_110336.jpg


    Heldigvis har jeg kjøpt noe plater av hedersmannen ptb. Burde være alibi for å henge her.. 🙂. En kan jo bli litt lei..

    FB_IMG_1612693164567.jpg



    Men det er jo bra at Dragen stiller opp, tar en for laget.. :cool:. Hu har ihvertfall fått vaksine.

    FB_IMG_1612683936161.jpg
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    15.824
    Antall liker
    8.797
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Nå om dagen driver jeg å forsøker å bli venner med Maggie. Den høyttaleren gjør mye feil, nesten så jeg blir litt sur til tider. Små grupper blir til store symfoni orkester, pinpoint kan jeg glemme og de er heller ikke så nøyaktige, dvs oppløste som en kan forvente av en så dyr høyttaler.
    Jeg tror en del av grunnen til dette er ganske slakke delefilter og de ulike panelene er vel også koblet i motfase - det gjør at man rundt delefrekvensene i grunn har hele flaten som spiller med litt ulik fase. Det gir en fascinerende "soundstage/magi", men presisjon og pinpointing uteblir. Jeg har delt mine aktivt (digitalt) og da forsvinner i grunn de problemene. Det spiller fortsatt stort - men da med masse luft mellom utøverne og mer normal størrelses på utøvere (komprimerte stemmer blir fortsatt store). Med Audiolense, så banker man jo frekvensresponsen slik du vil ha det - og det gjør også høyttaleren "friskere" i klangen.

    Nei, de spiller fortsatt ikke like oppløst/uforvrengt som aktive deling med kompresjonsdrivere, men jeg savner i grunn ikke noe der.

    I det store og hele er jeg ganske fornøyd med å ha funnet noe som for meg er en ønsket middelvei mellom det veldig oppløste/direkte (Aktivt hornoppsett) og det som blir for laidback (Magnepan med originalt filter).

    Nå er det jo stort sett bare jeg som har hørt dette - men Plasma var innom for en drøy uke side, han kan jo gjerne si noe hvordan han oppfattet det.
     
    Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: HCS

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Jeg tror en del av grunnen til dette er ganske slakke delefilter og de ulike panelene er vel også koblet i motfase - det gjør at man rundt delefrekvensene i grunn har hele flaten som spiller med litt ulik fase. Det gir en fascinerende "soundstage/magi", men presisjon og pinpointing uteblir. Jeg har delt mine aktivt (digitalt) og da forsvinner i grunn de problemene. Det spiller fortsatt stort - men da med masse luft mellom utøverne og mer normal størrelses på utøvere (komprimerte stemmer blir fortsatt store). Med Audiolense, så banker man jo frekvensresponsen slik du vil ha det - og det gjør også høyttaleren "friskere" i klangen.

    Nei, de spiller fortsatt ikke like oppløst/uforvrengt som aktive deling med kompresjonsdrivere, men jeg savner i grunn ikke noe der.

    I det store og hele er jeg ganske fornøyd med å ha funnet noe som for meg er en ønsket middelvei mellom det veldig oppløste/direkte (Aktivt hornoppsett) og det som blir for laidback (Magnepan med originalt filter).

    Nå er det jo stort sett bare jeg som har hørt dette - men Plasma var innom for en drøy uke side, han kan jo gjerne si noe hvordan han oppfattet det.
    Dette med aktiv drift må nok testes ut etterhvert. Takk for tips og råd. Tenkte jeg skulle ta en tur til Syncrolux etterhvert. Du har vel et temmelig grovt bass-system som backer opp og @OMF ?
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.719
    Antall liker
    32.598
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Det er en tid for alt. Idag ble Dragen sitt kjøretøy byttet ut. Ganske fascinerende hvor store forskjeller det er ved innbytte. Det er såklart uansett mellomlegget som teller, men uansett gikk pris inn fra 90000 til 160000 i anslått verdi på hennes bil. Da har en godt betalt for å maile litt. Passat GTE, stor traust og litt kjedelig. Mercedes 350e, liten inni, rask og komfortabel. Så testet vi Volvo V60 med firehjulstrekk og stor diesel i idag. Hadde virkelig bestemt meg for å ikke like den. Men dessverre, den var etter vår mening den beste. Trygg, rask og de beste setene. Skit... Hybridbiler alle tre, tror det kan være en grei løsning.

    619_1873855279.jpg


    Så har Audiomeca forlatt redet. Drev til Polen og dac til Holmlia. Eller var det motsatt? Går kanskje ut på det samme.. 🙂

    FB_IMG_1612512788261.jpg


    Vel, da er det planer for dac.. Etterhvert. DHT, for de som kjenner til disse.. En har ikke mer gøy enn der det en lager selv..
     

    MakkinTosken

    En kjekkas
    Ble medlem
    21.02.2020
    Innlegg
    13.565
    Antall liker
    34.156
    Sted
    og til
    Torget vurderinger
    6
    Jeg tror en del av grunnen til dette er ganske slakke delefilter og de ulike panelene er vel også koblet i motfase - det gjør at man rundt delefrekvensene i grunn har hele flaten som spiller med litt ulik fase.
    Er det unikt for paneler tror du? Mine apekister har 6db filter, men pinpointingen er sylskarp.
     
    Status
    Stengt for ytterligere svar.
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn